![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
En maskin som skulle fra Gardermoen til London, fredag kveld, måtte fly fra tre passasjerer på grunn av overbooking.
http://e24.no/naeringsliv/sas-fly-re...jerer/20357330 Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen. Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
|
![]()
LOL, jeg leste akkurat artikkelen og skulle til å poste. E24 får det til å høres ut som om dette er første gang i verdenshistorien at noe slikt skjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
|
![]()
Dette var da ordentlige nyheter! Huffameg, heldigvis skjer dette nesten aldri
![]()
__________________
Businesstudent, BCN/OSL Gravity, thou art a heartless bitch. ~Sheldon Cooper
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Hjelpes, ingen grenser for hva avisene får seg til å skrive om.
Quote:
Ser også i artikkelen: Quote:
I mone øyne er det for lite overbookinger nå, hadde en periode der jeg fløy veldig mye gratis pga. overbookinger.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Her ligger jo mye av problemet, kundene skjønner ikke overbooking. De har kjøpt en bilett om frakt fra A til B. At selskapet driver å overbooker gir de blankt f... i. Og det kan jeg forstå, særlig siden det blir færre og færre selskaper som gjør det. Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Her lukter det vel at det var noen som kjente noen på desken?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
|
![]()
At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.
Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp. Selv tilhører jeg de som gjerne venter litt for kompensesjon. Dessverre har det skjedd for sjelden, selv om jeg ofte har meldt meg frivillig ved innsjekk. Men noen ganger passer det rett og slett veldig dårlig. Som den gangen jeg var trøtt og sliten på vei hjem etter 15-16 timer på reisefot. Vil vitende om at jeg MÅTTE på jobb tidlig neste morgen. Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige. Kompensasjonen de lovet, måtte de nok ha 4-5 doblet før jeg så mye som hadde vurdert å melde meg. Jeg slapp gudskjelov gjennom nåløyet den kvelden, men jeg så mange sinte og fortvilte reisende som ble tatt til side etter deres boarding pass ble scannet. For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv. Jeg ser det kan være penger å tjene på å overbooke fly, men da burde det kompenseres nok til at det alltid er noen som melder seg frivillig til å vente. At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() Jeg lurer litt på hvordan du skal løse det rent praktisk. Kansellere flighten dersom det er en pax for mye?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 14-04-2013 at 10:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Dette er en interessant problemstilling, spesielt på vinterstid, der det kan oppstå trøbbel grunnet vær og vind. Enkelte dager kan det være så ille, at alle fly blir kansellert i flere timer. Dette skaper problemer, også dagen etterpå grunnet crew som får for lite hviletid.
Hvordan skal man kunne lage en lov som forbyr å la folk stå igjen på flyplassen, men samtidig få unna disse passasjerene? Forby å selge mer enn 80-90% av setene? Dette betyr i så fall at snittprisen på billettene øker for å dekke opp inntektsbortfallet, noe som igjen gjør at færre flyr, og dermed må prisene økes, noe som igjen... og så videre. Er dette en ønskelig situasjon? Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. I 98% av tilfellene der et fly er overbooket, så ender det enten med at det ikke dukker opp folk, slik at alle kommer med, evt. får en noen frivillige til å stå igjen. I 98% av de resterende 2% er det kun snakk om venting til neste avgang, som i de fleste tilfellene er innenfor få timer. Jeg husker når jeg reiste til USA for å studere på 90-tallet. På min første tur over dammen var SAS-flyet CPH-EWR overbooket. Dette endte med at vi 4 som dro sammen alle ble booket om via ORD i stedet for mot en kompensasjon på $400 cash hver. Enden på den visen var at vi likevel rakk samme flyet MSP-RAP med en gratis bil på kjøpet. ![]() Totalt sett mener jeg derfor hele problemstillingen blir feil. Summen av alle positive elementer er så pass mye større enn ulempene til ytterst få som må stå ufrivillig igjen. Kan SAS (og veldig mange andre) holde prisnivået nede på denne måten, så er det noe som kommer alle til gode. Det synes jeg vi skal være glad for, ikke slå opp med krigstyper i avisen som en skandale. Last edited by Hickok; 14-04-2013 at 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Javel, aguktida for media har trolig startet.
Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking. Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap XYZ meget positive resultater. Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Et annet moment å ta med i betraktningen fremover, er det at det nå tydeligvis ikke lenger vil være mulig å endre sin billett i gaten. Ved at man nå ikke bare kan "rekke et tidligere fly" vil det åpne opp for en ny problemstilling. TPI holdere vil fremover fort komme til å booke billett på 3-4 avganger for å komme med den første de rekker. Dette betyr at no-show andelen vil øke enda mer. Dette ser man allerede på sommerstid på lavfrekvente ruter, der flyene gjerne er full flere dager på forhånd. Skal man være sikker på plass på det flyet man rekker, så må man booke på 2-3 avganger i god tid på forhånd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
En del ganger har jeg opplevd motsatt, at de roper opp og spør om det er noen som har billett til senere avgang så kan de få være med tidligere. Har selv også spurt og fått lov til å være med tidligere, men da hadde jeg sjekket belegget på forhånd og hintet om at det kanskje løste et senere problem.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, dette er en annen aspekt som du beskriver jameson82.
Alle selskaper ma sikre at kundene vil betale dyrt for flexible billetter ogsa i fremtida. Dersom man na tillatter rebookings av non-flex i stor stil ved gate, sa vil disse som idag flyr pa flex og betaler dyrt for dette, kjöpe non-flexible billetter, fordi selskap XYZ blir jo alltid kundevennlig og tar dem med pa tidligere avganger. En maksimering av kundevennlighet ikke alltid betyr at selskap kan operer profitabelt. Likevel - for aerlighetens skyld - dette skjer fra tid til tid at ogsa non-flexible billetter blir tillatt pa tidligere avganger.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Overbooket flyet med 21 personer - Sommertrafikk SAS | Hickok | Flyforum | 29 | 02-07-2016 14:15 |
Overbooket på PIA: Sett deg på do | Someone | Småprat | 14 | 28-02-2012 08:56 |
SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly) | RYKogREIS | Småprat | 25 | 20-09-2011 09:51 |
Overbooket fly med 31 ledige plasser | SBT | Reiseforum | 2 | 15-07-2011 10:38 |
rebbok til tidligere fly hvis overbooket | karsten | Flyforum | 2 | 13-11-2007 02:04 |