Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2013, 22:20   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default SAS-fly overbooket

En maskin som skulle fra Gardermoen til London, fredag kveld, måtte fly fra tre passasjerer på grunn av overbooking.

http://e24.no/naeringsliv/sas-fly-re...jerer/20357330

Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 22:21   #2
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS fly overbooket

LOL, jeg leste akkurat artikkelen og skulle til å poste. E24 får det til å høres ut som om dette er første gang i verdenshistorien at noe slikt skjer.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 22:26   #3
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Dette var da ordentlige nyheter! Huffameg, heldigvis skjer dette nesten aldri

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 22:32   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Hjelpes, ingen grenser for hva avisene får seg til å skrive om.

Quote:
Kjedelig for de utvalgte passasjerene som mistet fredagen i London. men ordningen er sikkert lønnsom for selskapet. Selv om de noen ganger måut med kompensasjon til passasjerer for overbooking har de sikkert større inntekter på passasjerer som likevel får plass fordi noen ikke dukker opp til avgangen.
Enkelte ganger oppstår overbooking av andre årsaker enn at det er booket for mange på flighten. Det kan være flybytte, feil på seter, pax som var forsinket til forrige flight m.v.

Ser også i artikkelen:
Quote:
Hverken Norwegian, Danish Air Transport eller Ryanair går inn for å overfylle avganger med flere bestillinger enn antall flyseter.
Det stemmer jo, men har selv opplevd å bli stående igjen på DY-flight fra BGO siden en 738 ble erstattet av en 733, så selv om de ikke overbooker ifht. planlagte seter så kan man allikevel bli stående igjen.

I mone øyne er det for lite overbookinger nå, hadde en periode der jeg fløy veldig mye gratis pga. overbookinger.

Old 13-04-2013, 22:43   #5
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
En maskin som skulle fra Gardermoen til London, fredag kveld, måtte fly fra tre passasjerer på grunn av overbooking.

http://e24.no/naeringsliv/sas-fly-re...jerer/20357330

Vidar
Inntresant å lese kommentarene under. Tydligvis mange som ikke er særlig inne i hvordan dette fungerer.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 23:04   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Inntresant å lese kommentarene under. Tydligvis mange som ikke er særlig inne i hvordan dette fungerer.
Tenk at den største apekatten kaller seg John Woo, en av mine favorittproducere
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 23:39   #7
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
Her ligger jo mye av problemet, kundene skjønner ikke overbooking. De har kjøpt en bilett om frakt fra A til B. At selskapet driver å overbooker gir de blankt f... i. Og det kan jeg forstå, særlig siden det blir færre og færre selskaper som gjør det. Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2013, 23:43   #8
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Her ligger jo mye av problemet, kundene skjønner ikke overbooking. De har kjøpt en bilett om frakt fra A til B. At selskapet driver å overbooker gir de blankt f... i. Og det kan jeg forstå, særlig siden det blir færre og færre selskaper som gjør det. Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.
De fleste nettverksselskaper driver vel og overboker fortsatt. Men for Ola dunk som hvis flybevegelser i løpet av et år begrenser seg til en storbyweekend eller 2 pluss en sydentur. Er det nok en ukjent problemstilling at mange av de som reiser i jobbsammenheng har behov for flexible biletter.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 00:14   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Hjelper ikke at vi som kjenner bransjen synes dette er helt normalt.
Her lukter det vel at det var noen som kjente noen på desken?

Old 14-04-2013, 00:16   #10
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Default SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Her lukter det vel at det var noen som kjente noen på desken?
Garantert!!
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 06:53   #11
gygrid
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-fly overbooket

At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.

Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp.

Selv tilhører jeg de som gjerne venter litt for kompensesjon. Dessverre har det skjedd for sjelden, selv om jeg ofte har meldt meg frivillig ved innsjekk. Men noen ganger passer det rett og slett veldig dårlig. Som den gangen jeg var trøtt og sliten på vei hjem etter 15-16 timer på reisefot. Vil vitende om at jeg MÅTTE på jobb tidlig neste morgen. Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige. Kompensasjonen de lovet, måtte de nok ha 4-5 doblet før jeg så mye som hadde vurdert å melde meg. Jeg slapp gudskjelov gjennom nåløyet den kvelden, men jeg så mange sinte og fortvilte reisende som ble tatt til side etter deres boarding pass ble scannet.

For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv.

Jeg ser det kan være penger å tjene på å overbooke fly, men da burde det kompenseres nok til at det alltid er noen som melder seg frivillig til å vente. At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 10:16   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
At det er vanlig, endrer ikke det faktum at forretningsdriften grenser til det forkastelige. Skal man først spekulere i overbookinger, bør man også tilby kompensasjon reisende er fornøyde med. Klarer man ikke å tilby tilstrekkelig kompensasjon, får man heller la være å overbooke.

Det er vel noen tusen nordmenn som de fleste av årets helger flyr over til England for å se fotball. Dyrekjøpte kampbilletter er klare. Deres ikke-refunderbare hotellrom er booket. For mange er dette årets høydepunkt. Da er det ikke veldig stas og bli vist fingeren av SAS på Gardermoen. Å bli tilbudt småpenger eller vouchers, før man vises bort til et trist hotellrom mitt i Ingenmannsland. Samt et flysete neste dag, som gjør at man bare kan glemme å komme seg på kamp.
Siste flyet fra SK lander på LHR kl. 21:05, første fly morgen etter lander kl. 09:20 så de har vel neppe gått glipp av en fotballkamp der borte med mindre de har begynt med natt-fotball.

Quote:
Etter hva jeg kunne se, så var flyet overbooket med 20-30%. Ved SAS-gaten stod det en idiot og vitset over høyttalerne om at hvis ikke flere friviliige meldte seg, så måtte han selv plukke ut frivillige.
Jeg reiste ORD-ARN for et par år siden, og snakket med gatemanager der borte. Flyet var overbooket med 30 pax (eller rettere sagt det var 30 pax fra kvelden før som stor på venteliste, siden CPH-flighten hadde blitt kansellert). Det endte med at alle fikk være med og at gikk med fem ledige seter i tillegg. Det var ikke unormalt med 35-30 no-show iflg. de ansatte. Dette var veldig ofte pga. sent innokmne fly noe som da skaper en overbookingssituasjon på neste flight så alt forplanter seg.

Quote:
For min del, som reisende, er det større grunn til å boikotte flyselskap som nekter deg å boarde et fly du har billett for, enn pga kabinpersonalets lønnsvilkår og hvorvidt de må betale for uniformen sin selv.
Feel free, men da kan du hverken fly KL, LH, SK, DY, BA, AF...
Quote:
At det oppstår situasjoner vor ufrivillige flys fra, burde være forbudt ved lov. Norsk og internasjonal.
Jeg lurer litt på hvordan du skal løse det rent praktisk. Kansellere flighten dersom det er en pax for mye?

Last edited by Discus; 14-04-2013 at 10:18.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 10:38   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Dette er en interessant problemstilling, spesielt på vinterstid, der det kan oppstå trøbbel grunnet vær og vind. Enkelte dager kan det være så ille, at alle fly blir kansellert i flere timer. Dette skaper problemer, også dagen etterpå grunnet crew som får for lite hviletid.

Hvordan skal man kunne lage en lov som forbyr å la folk stå igjen på flyplassen, men samtidig få unna disse passasjerene? Forby å selge mer enn 80-90% av setene? Dette betyr i så fall at snittprisen på billettene øker for å dekke opp inntektsbortfallet, noe som igjen gjør at færre flyr, og dermed må prisene økes, noe som igjen... og så videre. Er dette en ønskelig situasjon?

Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet. I 98% av tilfellene der et fly er overbooket, så ender det enten med at det ikke dukker opp folk, slik at alle kommer med, evt. får en noen frivillige til å stå igjen. I 98% av de resterende 2% er det kun snakk om venting til neste avgang, som i de fleste tilfellene er innenfor få timer.

Jeg husker når jeg reiste til USA for å studere på 90-tallet. På min første tur over dammen var SAS-flyet CPH-EWR overbooket. Dette endte med at vi 4 som dro sammen alle ble booket om via ORD i stedet for mot en kompensasjon på $400 cash hver. Enden på den visen var at vi likevel rakk samme flyet MSP-RAP med en gratis bil på kjøpet.

Totalt sett mener jeg derfor hele problemstillingen blir feil. Summen av alle positive elementer er så pass mye større enn ulempene til ytterst få som må stå ufrivillig igjen. Kan SAS (og veldig mange andre) holde prisnivået nede på denne måten, så er det noe som kommer alle til gode. Det synes jeg vi skal være glad for, ikke slå opp med krigstyper i avisen som en skandale.

Last edited by Hickok; 14-04-2013 at 10:40.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 11:14   #14
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Javel, aguktida for media har trolig startet.

Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking.

Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap XYZ meget positive resultater.

Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.
Old 14-04-2013, 11:22   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Javel, aguktida for media har trolig startet.

Overbooking er common practice hos alle nettverkselskaper. Faktisk kan man ga sa langt a si at selskaper som flyr höy-frekvente ruter og ikke overbooker mister mye mye penger. Fordi hver sete som forblir ledig kan ikke bli solgt i fremtida. Og jo mere fleksible billetter man selger, jo större er jo sjansen for no-show & rebooking.

Noen rute-omrader viser utrolig höye no-show rater. Andre viser nesten ingen no-show. Dette er noe som en godt Revenue Management vet, tar inn i betraktning og jobber med. Og - uansett hvor gode de Revenue Managers jobber - fra tid til tid vil det bli flygninger som er (voldsomt) overbooked. Men dersom man ser over en antall flygninger, sa vil man se at "spillet" gar bra og gir selskap XYZ meget positive resultater.

Pa toppen av dette intensjonelt overbooking kommer operative overbookings. Dvs ombooked pax pga kanselleringer, missed connections etc eller fordi man ma frakte en crew fra A til B pa kort varsel.
SPOT ON! Det här är en sån ikke sak att man undrar hur den kom i tidningen men som någon skrev tidigare någon kände någon som kände någon som kände någon....
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 11:23   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Et annet moment å ta med i betraktningen fremover, er det at det nå tydeligvis ikke lenger vil være mulig å endre sin billett i gaten. Ved at man nå ikke bare kan "rekke et tidligere fly" vil det åpne opp for en ny problemstilling. TPI holdere vil fremover fort komme til å booke billett på 3-4 avganger for å komme med den første de rekker. Dette betyr at no-show andelen vil øke enda mer. Dette ser man allerede på sommerstid på lavfrekvente ruter, der flyene gjerne er full flere dager på forhånd. Skal man være sikker på plass på det flyet man rekker, så må man booke på 2-3 avganger i god tid på forhånd.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 11:25   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Siste flyet fra SK lander på LHR kl. 21:05, første fly morgen etter lander kl. 09:20 så de har vel neppe gått glipp av en fotballkamp der borte med mindre de har begynt med natt-fotball.
Det er nok en del som reiser ned samme dag som kampen er, eller som eventuelt ikke skal på kamp i London og som må påregne reisetid fra London og ut til hvor det måtte være. Tidlig kick-off kl 1245 kan da veldig gjerne gjøre det vanskelig å rekke kampen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2013, 11:38   #18
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

For litt siden skulle jeg reise ifra BGO til OSL en fredags ettermiddag. Kom to timer tidligere til flyplassen en planlagt så siden jeg reiste kun med håndbagasje spurte jeg i gaten om det var ledige plasser på ett tidligere fly. Ja masse ledig var svaret men siden jeg ikke hadde flex fikk jeg ikke lov. Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.
Old 14-04-2013, 11:47   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Litt komisk ble det da min avgang var overbooket å de tilbydde € for de som kunne ta ett senere fly.
En del ganger har jeg opplevd motsatt, at de roper opp og spør om det er noen som har billett til senere avgang så kan de få være med tidligere. Har selv også spurt og fått lov til å være med tidligere, men da hadde jeg sjekket belegget på forhånd og hintet om at det kanskje løste et senere problem.

Old 14-04-2013, 11:49   #20
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Vel, dette er en annen aspekt som du beskriver jameson82.

Alle selskaper ma sikre at kundene vil betale dyrt for flexible billetter ogsa i fremtida. Dersom man na tillatter rebookings av non-flex i stor stil ved gate, sa vil disse som idag flyr pa flex og betaler dyrt for dette, kjöpe non-flexible billetter, fordi selskap XYZ blir jo alltid kundevennlig og tar dem med pa tidligere avganger.

En maksimering av kundevennlighet ikke alltid betyr at selskap kan operer profitabelt.

Likevel - for aerlighetens skyld - dette skjer fra tid til tid at ogsa non-flexible billetter blir tillatt pa tidligere avganger.

Posting Rules