![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Hva er forbruket på en tur fra OSL til BGO på disse to flytypene, hvis man sier at CRJ er full med PAX og at 737-600 har samme antall PAX og like mye frakt i buken.
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,642
|
![]()
I følge SAS er fuelforbruk per såkalt setekilometer omtrent det samme for 737-600 og CRJ-900, hhv. 0.038 og 0.039. Iflg en kaptein i SAS bruker 736 ca 1500 kg (1,5 tonn) fra Gardermoen til Flesland, en CJ9 burde da ligge på rundt 1100 kg (1.1 tonn). Når det gjelder last er CRJ-serien kjent/beryktet for sine små lasterom, så lastekapasiteten er ikke direkte sammenlignbar. Totalforbruket varierer noe med vær og vind, ruteføring osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Bra - takk for et meget bra svar. Jeg opplever at SAS har satt ut noen ruter på CRJ og ATR og det må vel være en grunn for at de gjør det. Mulig at de skal utfase 737-600 og venter på flere A 320 Neo
![]() Takk for at du tok deg tid. Jan Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,642
|
![]()
Bare hyggelig, Flyprat er jo nettopp stedet for slike spørsmål og svar. Grunnen til at SAS har solgt ut CRJ'ene og også satt inn ATR72 er kun for å spare penger. CRJ'ene opereres av CityJet, flyr på irsk register og bemannes av piloter og kabinpersonale som flyr på dårligere betingelser enn det SAS tilbyr sine ansatte. Den vanlige greia med lavere lønn, dårligere turnusordninger, manglende sykelønn, nix pensjonsopptjening i selskapet osv. Sørgelig men sant og 100% lovlig. -600'ene er vel sakte men sikkert også på vei ut, ja.
Edit: Kom på nå at du i ditt opprinnelige spørsmål spurte om 736 vs. CRJ med samme antall pax. Jeg svarte at forbruket pr setekilometer er omtrent likt, men det er basert på fullt fly. Dermed blir naturligvis 737'erns forbruk per setekilometer noe høyere hvis det kun er 90 pax, ikke 123. Men totalforbruket OSL-BGO vil ikke være vesentlig forskjellig, 33 pax m/bagasje veier litt over to tonn, altså kun rundt 5% av startvekten på flyet. Utgjør i såfall 75 kg eller ca 100 liter forskjell. Ett kilo fuel er ca 1,3 liter. Varier litt med temperatur og trykk. Last edited by KnutW; 09-08-2017 at 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,929
|
![]()
For de som er interresert så bruker en 737-800 med 186 pax ca 1.800kg i 0 vind OSL-BGO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,653
|
![]()
Fikk et spørsmål litt på siden av tråden, hvor mye fuel vil en 777-200ER bruke CPH-SIN uten vindfaktor
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
__________________
Mine bilder på Flickr Mine bilder på Jetphotos Mine bilder på Air Team Images Min Youtubekanal Instagram: @rjaviation |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,642
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Tvilsomt, GE og Rolls-Royce er de riktige å spørre her
![]() Hilsen han som skal fly den ruten i en 773ER på tirsdag ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,642
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Han har avansert så langt altså. Da jeg traff ham var det Dash det gikk i ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
I overkant av 80 tonn høres rimelig ut for en slik tur. Jeg kan evt. høre med noen i dispatch om de kan legge inn en slik tur for å se hva programmet kommer fram til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
Da kan man lure på hva de planlegger å erstatte JET A1 med når "alt" skal være grønt ??? http://www.dagsavisen.no/innenriks/s...ller-1.1040698 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
|
![]() Quote:
Meget mulig jeg tar feil, noen som gidder å etterprøve dette ? Energiinnholdet i Jet A1 er: Spesifikk energiinnhold : 43.15 MJ/kg Energikalkulator her: https://www.unitjuggler.com/convert-...kJ-to-kWh.html Last edited by C130; 17-10-2017 at 14:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]() Quote:
Det finnes vel formler eller kalkyler for sånt noe. Og hvor går grensen for hva som er mulig uten å tanke underveis?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
QUOTE=Bergern;1112915]Hvor stor andel av den fulen brukes til å "frakte fuel"?
Det finnes vel formler eller kalkyler for sånt noe. Og hvor går grensen for hva som er mulig uten å tanke underveis?[/QUOTE] Tja. Ifølge planen jeg har til LAX idag med planlagt flytid 12 timer i lufta, koster det knapt 300 kg fuel per tonn ekstra vi tar med. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Drivstoff forbruk | basejumper | Flyteknisk forum | 2 | 21-03-2010 08:41 |
Forbruk/priser drivstoff | MartinL | Flyteknisk forum | 7 | 21-03-2010 01:30 |
CRJ-900 OG SAS | OSL-MRU | Flyforum | 3 | 29-01-2010 12:59 |
Lufthansas CRJ 900 | MountainDew | Flyforum | 12 | 27-08-2006 19:40 |