Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-01-2017, 21:26   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Busgater i USA

Av alle steder jeg har vært i USA så har det ikke blitt benyttet busgater eller boarding via trapper. Selv lille Hilo flyplass hadde jetbroer hvorav bare 1-2 var i bruk... Hva er egentlig grunnen til at de ikke bruker dette i USA? Det er da veldig veldig vanlig i Europa.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 21:37   #2
LN-GAB
ScanFlyer Blue

Default Re: Busgater i USA

Sikkert noen som har snublet ned trappet en gang, og deretter saksøkt selskapet
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 21:44   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty

Godt spørsmål - og det å sitte i timesvis å vente på ledig gate er jo også ganske sær-amerikansk...

Kan det ha noe med Americans with disabilities act (ADA)?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 21:52   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Det er vel en av de svært få fordelene US flyplassene har I forhold til de Eurpeiske. For min del er det ingen vinner å ende opp på Bussgate med en smekkfull 747 I Frankfurt I regnvær etter en 10 timers flight.
En av årsakene er at ofte eier (eller historisk har eid) flyselskapene Gater I USA, selv SAS eide 3 Gates på EWR under samarbeidet med Continental - med Logo etc på Jetbridge.
Slik kan selskapene blokkere adgang for nye aktører slik Virgin America ble holdt borte fra Chicago O'Hare I flere år (jeg kun forteller om dette - støtter på ingen måte ordningen).
En annen mulig årsak er mindre trafikk på tarmac.
Men som JoeW skriver, en kan bli sittende alltfor lenge å vente på ledig Gate.

Last edited by dc-8-63; 12-01-2017 at 21:54.
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 22:00   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Air France Re: Busgater i USA

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Det er vel en av de svært få fordelene US flyplassene har I forhold til de Eurpeiske. For min del er det ingen vinner å ende opp på Bussgate med en smekkfull 747 I Frankfurt I regnvær etter en 10 timers flight.

Hehe endte opp med bussing på DXB fra en 777... Kjørte vel rundt halve jordkloden før vi kom til terminalen... Det tok ihvertfall laang tid.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2017, 23:19   #6
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Norwegian i Fort Lauderdale bruker buss hver gang.
Toll og immigrasjon er ved en annen terminal så det er kronglete og tar 20-40 minutter mere: Vente på buss. Vente på at buss fylles opp mens sjåfører roper og kauker at man må trenge seg mere sammen så det blir som en sardin eske før han vil lukke døra og kjøre avgårde. Deretter lange trapper opp til øvrigheten, så beggyner man å sta i kø igjen for å gå gjennom immigrasjon, deretter toll.
Temmelig usivilisert
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2017, 17:19   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Venting på ledig gate i USA synes jeg at jeg opplever oftere enn i Europa. Rekorden er 1 time på LAX, og den timen er seig etter å ha fløyet 11 timer. Da ville jeg foretrukket en bussgate hvertfall.

Old 13-01-2017, 18:47   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Venting på ledig gate i USA synes jeg at jeg opplever oftere enn i Europa. Rekorden er 1 time på LAX, og den timen er seig etter å ha fløyet 11 timer. Da ville jeg foretrukket en bussgate hvertfall.
Tror jeg har vært borti nærmere 90 min på EWR i snøkaos. Hadde gladelig tatt trapp og buss.

@LN-MOW har kanskje noe insight på hvorfor det er slik?
Old 13-01-2017, 19:25   #9
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Har selv ventet i flere timer på gate i Miami.
Dårlig vær er en grunn: Har flyplassen vært stengt pga CB i en halvtime så blir det prioritet til de som skal landet og har ligget i holding, gjerne 20-40 slike og flere kommer jo inn på rekke og rad. De som står ved gate for avgang er ikke ferdig lastet og fylt opp med brennstoff for rampen stengte når det var CB. Derfor tar det 20-40 minutter å gjøre ferdig de for avgang og fått skyvd dem avgårde så det blir åpning for de som står og venter med motorer avstengt og APU på.
Mange varianter av det ovenstående og ikke noe flyselskapene eller mannskapene er glad for, tvert imot, det ødelegger hele dagen og det blir rot på andre flyplasser pga forsinkelsene på denne flyplassen, det sprer seg som ild i tørt gress.
Har også med økonomi å gjøre: Selskapene kan ikke ha masse gates og fly/mannskap i reserve i tilfelle noe slikt skulle skje. Det hadde blitt for dyrt og billettene hadde blitt for dyre.
Det har visst seg at mannen i gata vil heller reise trangt og ta med noen forsinkelser her og der for å få billett til bunnpris, enn å betale mere for mindre forsinkelser og større seter.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2017, 20:12   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
En av årsakene er at ofte eier (eller historisk har eid) flyselskapene Gater I USA,
Jeg gjetter på at dette er den viktigste grunnen. Flyplassene har en annen forretningsmodell, der tilgang til gates har noe av den samme rollen som tilgang til slots andre steder.
Old 13-01-2017, 20:33   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg gjetter på at dette er den viktigste grunnen. Flyplassene har en annen forretningsmodell, der tilgang til gates har noe av den samme rollen som tilgang til slots andre steder.
Sant nok, men man skulle vel tro man burde kjøpe/leie noen back-up fjernpark-plasser og ha en bussjåfør på minimum wage på vakt på steder der man ofte venter på gate -- kan ikke forstå annet enn at å stå å vente på gate også drar mye kostnader (og skaper forsinkelser down the line)?
Old 15-01-2017, 10:27   #12
Master Caution
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Sant nok, men man skulle vel tro man burde kjøpe/leie noen back-up fjernpark-plasser og ha en bussjåfør på minimum wage på vakt på steder der man ofte venter på gate -- kan ikke forstå annet enn at å stå å vente på gate også drar mye kostnader (og skaper forsinkelser down the line)?
Det krever også at du har handlingkapasitet (fuel, catering, bagasje, vedlikehold(?) osv) tilgjengelig. Det er vel også skjært til beinet, som alt annet.
Master Caution is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules