Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2013, 20:38   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe Norge Rundt med Widerøe

I april bestemte jeg meg for at i sommer skulle jeg reise med Norge Rundt-billetten til Widerøe. Etter et par dager med leking med diverse routinger og fiksing av reisekamerat (Savipix) ble billett booket. 20 flights på 5 dager i vårt vakre land, hovedsaklig i den nordlige delen, da jeg før denne turen aldri hadde vært nord for Verdal i Nord-Trøndelag.

For å maksimere opplevelsen ble internasjonal tilslutningsbillett booket, så Norge Rundt startet med det i Danmark-Norges unionshovedstad og Kongens by, København. Veldig passende, i så måte.

Hotell ble også ordnet på forhånd, noen netter til godt rabatterte priser, en natt på EB-poeng og en annen til “vanlig” pris. Jeg kjøpte også separat tilslutningsbillett KRS-CPH kvelden før galskapen tok til.


Slik ble herligheten seendes ut til slutt!

Så vi kan vel begynne på starten. Here we go!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:39   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF272 KRS-CPH

Etter en lunsj i byen med en venninne tok jeg flybussen til Kristiansand lufthavn Kjevik. Avgangen jeg siktet meg inn på, 14.30 fra Arendal, var rimelig fullpakket, men vi kom frem på rutetid til Kjevik, 15.50. Da var det bare å sette seg på en benk på utsiden av terminalen i det strålende sommerværet med en bok og en Hennig Olsen iskrem. Mens jeg prøvde å finne feriestemningen, bestemte noen bygningsarbeidere seg for å starte rivingen av det gamle tårnet på Kjevik. Herlig.



Reiste kun med håndbagasje, så gikk ikke inn gjennom sikkerhetskontrollen før strengt tatt nødvendig, ca 15 min før annonsert boardingtid.

24.juli
WF272
KRS-CPH
17.55-19.00
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 10A




En liten sveip innom tax free for å handle en god hvitvin, og så startet boarding.



Så ut som det først skulle bli en rimelig full flight, ettersom skillet mellom economy og business ble satt foran rad 9. Synes det var litt i overkant, da boarding ble annonsert completed og kun 4 pers hadde gjort krav på sine seter foran den usynlige gardina. Noen flyttet seg etter take-off men måtte jo da flytte tilbake før landing pga vekt og balanse. Jeg ble sittende der jeg hadde fått beskjed om å sitte, sammen med en rolig sidemann som ikke gjorde stort ut av seg.

Turen mot Køben startet med avgang fra rullebane 04 og etter en lang og slak høyresving hadde vi kurs mot Danmark. På cruise ble det servert en liten sjokoladekjeks samt kaffe eller te. Valgte en kopp te som rent tidsfordriv.



Fikk også testet mine nyinnkjøpte QC15 for første gang ombord i et fly, og det er ikke annet å si enn at de er helt fantastiske når det gjelder lyddemping.

Etter hvert kunne nedstigning starte og vi kom inn i sekvensen inn til Kastrup bak en SAS A343 fra Shanghai. Due to wake-turbulence (kanskje?) så linet vi opp med, og landet på rullebane 04R, istedet for 04L som Shanghai-flyet landet på.

En kjapp busstur inn til terminalen, hvor jeg valgte å gå som transferpax, ettersom jeg skulle fungere som VIP ankomstservice for SK449 på gate D2.

Og en Airbus 321 fra GOT kom inn til gate etter hvert, etter å ha blitt manuelt marshall'et inn pga feil med den digitale Marshall Hjelpen.



Etter hvert kom passasjerene av og da var det bare å vente på han ene paxen som etter all sannsynlighet ville komme ut med crewet helt til slutt. Og det gjorde han! Sammen med crewet kom Savipix av flyet. Det var særlig et av crewmedlemmene jeg ventet på, nemlig Lilli som jeg møtte for første gang på SK926 i mai i år og som jeg har skrevet om i en annen trip report. Tilfeldighetene (eller?) ville det til at både Lilli og en annen meget god flyvert i SAS, Robin, skulle jobbe på flighten til Savipix fra GOT til CPH. Og det viste seg etter hvert at dette var bursdagen til Lilli, noe som forklarer vininnkjøpet på Kjevik. Jeg stod da ved gate med vinflaska i hånda og møtte dem. Savipix og jeg ble med til SAS-huset på CPH hvor de fikk sjekket ut for dagen og Lilli og Robin ble med tilbake til terminalen for en liten matbit før de tok toget hjem til Malmö.



Savipix og jeg tok en taxi (mitt eneste krav var at det skulle være en Merce :P ) til Park Inn hvor man sov før det ble tidlig oppstandelse neste morgen, for en kjapp frokost og metro tilbake til flyplassen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:39   #3
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF304 CPH-TRF

Som proffe flyreisende hadde vi selvfølgelig boardingpass klart på våre respektive iPhones og Fast Track (som er inkludert når man flyr i Y eller flex på Norge Rundt billett) ble forsert som en lek. Vi fikk en liten time i gullkantina hvor jeg klappet litt på 340'en før vi sjekket ut resten av kjøpesenteret. Etterhvert stod det go to gate, så da gjorde vi det



Buss ut til flyet som stod klart og ventet på oss etter at det hadde kommet inn fra KRS på morgenen.

25.juli
WF304
CPH-TRF
08.30-09.45
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 02A





Kom oss greit ombord i business class-seksjonen siden man fløy flex, hvor vi var de eneste passasjerene. Vi hadde 9 rader for oss selv. Grei boltreplass. Det skulle endres til at jeg hadde 9 rader for meg selv, da Savipix fikk lov å sitte på klappsete til Sandefjord.



Jeg fant meg godt til rette i mitt sete. Vi kunne etterhvert ta av fra rullebane 22R og sette kursen mot Norge.
Det ble servert en frokost som var et par hakk bedre enn matpakken man får på norsk innenriks før 09.00.




Propellen så ut som den ikke funket helt riktig som den skulle, men vi kom da oss trygt over Skagerak for det.

Meget god service fra purser på denne flighten, og det skulle jo vise seg at vi skulle ha samme crew hele veien til TOS. Ikke meg i mot når det er snakk om så hyggelige folk!

Et par detaljbilder fra kabinen:





Landing på RWY36 og en rask taxi inn til stand, hvor det bare var å clear'e customs, og komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. I løpet av turen ble jeg ganske så dreven på dette med å komme meg gjennom sikkerhetskontroller på en effektiv måte :P

Inne airside igjen møtte vi på forumist imm, meget hyggelig kar!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:40   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF408 TRF-BGO

Så var det klart for neste hopp til Bergen!

25.juli
WF408
TRF-BGO
10.45-11.40
Dash 8 Q400
LN-RDV
Sete 05D






Vi kom oss greit ombord som de to siste (hallo, vi stod jo og pratet med gate manager, også en forumist forøvrig) og ga blaffen i våre seteplasseringer. 04D&05D var mye bedre God plass var det også ombord så det gjorde jo strengt tatt ikke noe. Det glamorøse business- og kantinelivet var nå over, og det var ikke lenger noe skille mellom oss og de uvaskede masser. Men det gjorde strengt tatt lite, etter som utsikten var spektakulær fra avgang Sandefjord til landing på Gardermoen 4 dager senere.

Vi tok av fra RWY36 og svingte til venstre retning Bergen. Sophie og Dash (sævven til Savipix) ble tatt frem og dokumentert med fotoapparatene. Flyvertinna vår (sorry, husker dessverre ikke hennes navn men hun hadde blondt hår og var Sandefjord-basert, kanskje noen vet? Hun var i alle fall fabulous) ristet bare på hodet og smilte da hun så hva slags skapninger som var med oss på tur.


Egen bjørne-holder for små bjørner på tur


Sophie nyter utsikten


Kaffeslabberas på vei til Bergen




Sophie fikk til og med en Norway Beautiful Scenery-kortstokk av purser mellom Sandefjord og Bergen. Det er hva man kaller søøøøørvis!


Byen e Bææææærgen og flyselskapet er Widerøe!

Vi landet på RWY18 og takset til terminalen hvor vi fant noe å bite på (i form av en baguette) – servering med Y-billett på norsk innenriks er ikke-eksisterende på WF-materiell. Så dette med at SAS GO/Minus/PLUS+ skulle gjøre ting enklere har kanskje ikke slått helt til på alle punkter innenfor bolaget.


LN-RDV parkert etter en busy morgen på vingene.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:41   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF616 BGO-TOS

Så ble det omsider klart for å komme seg til nordligere strøk.

25.juli
WF616
BGO-TOS
12.30-14.50
Dash 8 Q400
LN-WDK
Sete 01A






Samme crew som tidligere nevnt, men nytt fly. Flyet hadde kommet inn fra Aberdeen på formiddagen og cleaning hadde glemt å ta ut noen av avisene, så jeg hadde dagens ferske aviser å bla i på vei nordover. Nok en gang var vi nok så ensomme helt fremme i flyet, selv om det ikke er et fysisk skille i kabinen, virker det som det på seatmap ved innsjekk er umulig for economy å velge de første radene. Tror vi var en 4-5 personer på de 7-8 fremste radene.

Vi tok av fra RWY18 og svingte nordover. Oppe i luften ble det servert kaffe og te. Tiden i luften praktisk talt fløy avgårde. Passet på å dokumentere godt underveis noe av det vi passerte på vei nord for Polarsirkelen.





Kapteinen var forøvrig veldig flink til å annonsere hvor vi var i ruta, og hvilke byer og landemerker vi passerte over.






Sophie er en lydig liten reisevenn, og har alltid setebeltet fastspent så lenge hun sitter i stolen.

Innflyvingen til TOS startet etterhvert, og det hele forløp ganske normalt, frem til kanskje 5000 fot. Da var det plutselig GEAR DOWN og nesa rett ned. Purser var ikke helt klar over at vi fortsatt var såpass høyt oppe, og trodde det var rett før landing, da gear down vanligvis vel skjer 3-4 min før landing. Hun holdt på å rydde og klargjøre kabinen, så hun ble notert løpende fra rad 15-16 og fremover mot sin stasjon, men kunne da se ut fra mitt vindu at vi fortsatt hadde et godt stykke igjen. Forklaringen fra kapteinen da vi landet var at gear down er det mest effektive speedbrake'n som finnes

Vi landet trygt og godt på rullebane 01 i Tromsø i et nydelig solskinn og noen-og-tyve varme. Her måtte vi vente i 2,5 time før vi kunne fortsette ferden mot nordøst.


LN-WDK parkert i TOS




Litt frisk luft på parkeringsplassen ved flyplassen i TOS

Det var nesten så ferden til Sophie endte i TOS, da jeg oppdaget at hun manglet fra lommen sin i sekken min. Jeg gikk ut av flyplassen og mot 1-2-3-bensinstasjonen hvor Dash og Sophie hadde hatt photo shoot på min koffert, og der lå hun, på ryggen med beina i været og sprellet. Det var da enda godt jeg fant henne!



Det ble en panini i Arrival loungen operated by 7-11 og en koselig liten prat med et tidligere forummedlem utenfor terminalen før vi måtte bevege oss gjennom slow track security (som var folketom, foruten tyttebærpolitiet.) Livet med gullkort kan være hardt for passasjerer på anbudsruter i Nord-Norge. :P
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:42   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe Re: Norge Rundt med Widerøe

25.juli
WF984
TOS-VDS-VAW-KKN
17.20-19.40 (TOS-KKN)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete C01/02B






Turen til Finnmark begynte jo riktig så bra, med invitasjon til å sitte på klappsete til Vadsø. Sånt sier man bare ikke nei til, så det var sete C01 som gjaldt mellom TOS og VDS. Første gang på klapp på noen annet enn B737-800 så det var en artig opplevelse. For det første kan det jo nevnes at det var betydelig bedre beinplass på Dash'en enn Boeing'en. For det andre var lydnivået betraktelig høyere, og man følte at man faktisk satt i et fly i Dash'en, i motsetning til 737'en.

De fikk fyr på motorene og vi tok av fra rullebane 01 i TOS og en visual climb out fra TOS gjorde at man virkelig fikk nyte naturen fra sin beste side. I et fly. Fantastisk!




IFR – I Follow Roads
Styrmannen tok frem sitt Norges bilatlas og navigerte oss perfekt frem til Vadsø!

På cruise var det ikke så mye annet å gjøre enn å sitte og prate fly med de to ekstremt hyggelige pilotene! Vi snakket med Bodø Control hele turen og midt mellom Tromsø og Alta hører jeg “Speedbird 6” på radioen og like etter passerer den over oss!





Vi nærmer oss Vadsø og innflyvingen foregår til RWY08 med en GLS-approach (GPS-ILS-mix, am I right guys? Ikke vært så mye borti det sjæl)






Kapteinens landing, og den var silkemyk (til å være kortbane, i det minste :P)



Vi parkerte med hjelp av marshallingen til LCH78 her på forumet, og det ble sluppet av noen passasjerer, mens noen nye kom ombord. Siden min klappsetetur var en del av et kompromiss, overtok Savipix 0C i Vadsø. Det var helt greit det, helt til vi gjorde en missed approach i VAW (som kapteinen sa til Savipix; “Nå sitter det ei på 02B og er rimelig misunnelig”)

Etter å ha gjort det ene forsøket i Vardø, dro vi direkte til Kirkenes hvor det var fine forhold og vi gjorde en visuell innflyving til RWY06.

Vi takket for turen, hvor vi hadde en meget hyggelig flyvertinne som het Karine. Dash og Sophie ble fotografert i cockpit før vi gikk.





Inne på terminalen ventet Hertz-kjerringa utålmodig (vi var antagelig dagens siste kunder) og vi fikk utlevert en Golf 2.0 TDI med noen-og-førtitusen km på klokka. Etter mindre enn 3 minutter i bilen på vei mot Kirkenes sentrum så vi reinsdyr. God uttelling på turen så langt!

Vi fant hotellet vårt etter hvert, Rica Arctic Hotell Kirkenes, etter litt knoting rundt ved Hurtigrute-kaia blandt annet. En liten middag ventet på Surf & Turf i nærheten av hotellet før resten av kvelden ble brukt til å se den superspennende semifinalen i EM mellom Norge og Danmark.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:43   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Norge Kirkenes og Grense Jakobselv



Tidlig oppstandelse neste morgen, for frokost og utsjekk før vi kjørte mot Grense Jakobselv. En kjøretur som tok i overkant av en time.


Bilen parkert ved “Norges eldste fjell” (har ikke orket å google det men det stod på et brunt skilt så da stemmer det sikkert)


Sophie og Dash klamrer seg fast til en varde ved Norges eldste fjell.

Veien ut gikk gjennom ingenmannsland og det var ganske spesielt og komme helt ut til enden hvor veien stopper på ei strand.





Nordover er det ingenting før man kommer til Nordpolen, og til øst bør man helst ikke passere, uavhengig av om man har visum eller ei. Den eneste grenseovergangen mellom Norge og Russland er ved Storskog, mye nærmere Kirkenes. Grense Jakobselv har forøvrig koordinatene 69° 46' 39'' N 30° 49' 28'' E.


Grei info :P






Sophie og Russland


Russisk grensepåle



Grensepålene står parvis langs hele den norsk-russiske grensen og er nummerert. Grensen går midt mellom pålene, på det dypeste punktet i Jakobselva.

Vi kjørte innom Kong Oscar IIs kapell, som ble åpnet i 1869 for å markere Norges suverenitet i området, og for å markere norsk tilstedeværelse rundt Jakobselva.






Møtte også lokalbefolkningen

Deretter kjørte vi tilbake mot Kirkenes, hvor vi stoppet like ved grensestasjonen ved Storskog. Og tror du ikke Tele2 trodde jeg var på vei full fart inn i Russland? :P





En kjapp tur innom Grenselandsmuseet i Kirkenes før vi dro tilbake til Høybuktmoen og leverte fra oss leiebilen. På veien til flyplassen stoppet vi ved dette artige skiltet.



Det sier litt om distansene det er snakk om i Nord-Norge. Vi så et skilt i Kirkenes som det stod “Narvik 1027 km” - sånt setter ting litt i perspektiv for en stakkars søring.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:44   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF953 KKN-ALF

Vi fikk sjekket inn litt bagasje (i stedet for å drasse rundt på det inn og ut av flyet) og gikk gjennom sikkerhetskontrollen. 2 timer før avgang. Noe i overkant, muligens, men vi hadde hele flyplassen for oss selv, minus to Securitas-vakter, en fyr i Narvesen-kiosken og et eldre ektepar. Det var roligere der enn i gullkantina på Kastrup! Men man måtte betale for maten

26.juli
WF953
KKN-ALF
14.37-15.24
Dash 8 Q100
LN-WIV
Sete 02C (“Setet Mitt (tm)”)





Flyet vårt for dagen, -WIV

Vi tok av fra RWY06 sånn passe på rutetid, og satte kursen mot Alta. Flyvertinnen, Liv-Berit var en riktig så koselig dame og rakk vel 2 runder med tralla før landing. Vi fikk Widerøe-sjokolade etter at vi landet i Alta på rullebane 29 etter en ganske spektakulær innflyving.

De fleste gikk av i Alta, naturlig nok, siden det ikke er noe poeng i å fly Kirkenes-Alta-Vadsø når det går direktefly mellom Kirkenes og Vadsø som tar i underkant av et kvarter. Men er man på Norge Rundt-tur, så er man på Norge Rundt-tur! Det var en annen skrulling som også skulle være med flyet til Vadsø, foruten Savipix og undertegnede.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:45   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF937 ALF-HVG

26.juli
WF937
ALF-VDS-BJF-MEH-HVG
15.44-18.25 (ALF-HVG)
Dash 8 Q100
LN-WIV
Sete 02C (selvfølgelig...)






Galley er fjernet i Q100-maskinene, til fordel for to ekstra seter, som sett på bildet over her. Rearward facing. Prøvde ikke dem på noen av turene, da det ikke passet med vekt og balansen.
Som den ene kapteinen sa, da han slurpet i seg litt kaffe fra medbragt termos “De tenkte i allefall ikke på pilotenes ve og vel da de fjerna galley” :P

Turen til Vadsø gikk greit med estimert flytid på 40 min. Etter landing ble det crew change både i kabinen og på flight deck. Liv-Berit skulle ha natt layover i Finnmarks navle Vadsø, og ombord kom den smilende bergenseren Suzanne! Hun var helt rå (but don't ya worry Lilli, you're still my fav) og bød på mange morsomheter mens vi hoppet rundt i Finnmark. Først til Båtsfjord, så til Mehamn før vi deisa nedi bakken i Honningsvåg i strååålende sol på rullebane 08.
Suzanne satte virkelig sitt personlige preg på flightene. Skulle nesten ønske vi kunne ha fortsatt helt til Tromsø med henne, men vi hadde things to do i Honningsvåg! Another time


LN-WIV ankommet HVG

Inne i terminalen møtte vi en liten kar som skrek til oss på den breieste finnmarksdialekta “E det dokka som har leid bil?” Tydeligvis ikke mange kundene han ventet den dagen.

Han hadde allerede leiebilpapirene klare til signering, så da var det bare å få skribla ned noen krusseduller og godta vår VW Cross Polo. Ikke like sprek som Golfen i Kirkenes, men den dugde
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:47   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Norge Honningsvåg, Skarsvåg og Nordkapp

Vi kjørte til hotellet vårt, Rica Hotell Bryggen Honningsvåg som ligger fint til nede ved, ja nettopp, bryggen.


Det obligatoriske “det ligger en cruisebåt og sperrer utsikten”-bildet.

Etter en kjapp snuoperasjon på hotellet, satte vi oss tilbake i bilen og dura avgårde til Nordkapp. Jeg kan ikke hjelpe for at jeg følte meg litt som en japansk turist. Mye som skal sees og gjøres på knapp tid! Men det å være effektive har vel aldri skadet noen?!


Veien ut til Nordkapp-platået lå badet i nydelig kveldssol.


Det er visst overskyet og dårlig vær her 360 dager i året. I guess we were lucky.





Inne i restauranten ved Nordkapp, møtte vi noen tyrkiske turister, som hadde kjørt helt fra Tyrkia til Nordkapp på sin Honda Goldwing motorsykkel. Imponerende, sett i lys av at jeg fikk gangsperre etter en tur, en gang jeg kjørte min Harley Davidson fra Orlando til Jacksonville (sånn ca en femhundredel av tyrkernes reise)
Så viste det seg jo at de hadde med seg en reisemaskot.

Si hei til Fnates long lost tremenning, Fnatatürk!




Ikke så halvgæærnt.


Midnattssolveggen




Lokalbefolkning


Litt dårlig bilde (hofteskudd med 350D'en) men dette er en kinesisk bil av både merke og registreringsland. Rimelig lang reise det og, om de har kjørt raka vegen.


På vei tilbake til Honningsvåg fra Nordkapp




Skarsvåg hevder å være verdens nordligste fiskevær. Så da får vi vel tro dem på det




Honningsvåg-Valans rullebane midt i bildet, sånn ca.


Sommerbyen langt til nord

Det å sove selv om det var midnattssol var egentlig ikke så vanskelig, men vi stod opp tidlig neste morgen for å få mest ut av dagen. Hotellfrokosten i Honningsvåg får forøvrig best karakter av de vi prøvde. Terningkast 5 fra meg.


En liten byvandring i Honnnigsvåg stod først på programmet
__________________

Last edited by Cecilie; 01-08-2013 at 21:15.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:48   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Norge Honningsvåg, Skarsvåg og Nordkapp




Politiet i Honningsvåg driver også i reiselivsbransjen


Slitent hotell, glad vi ikke bodde der.


Leiebilen!

Vi tok turen opp på en liten høyde bak “byen” for å få litt bedre utsikt over “byen”. Der møtte vi også en lokal alkoholiker. Sjarmerende fyr. :P





Så tok vi turen tilbake til Nordkapp for å få et siste glimt av det mektige platået. Vi hadde uansett litt tid å slå ihjel før avgang utpå ettermiddagen, og let's face it, TripAdvisor flommet ikke akkurat over av “things to do in Honey Bay”

Når man kjøper billett til Nordkapp får man nemlig mulighet til å dra inn og ut av området så mye man vil i 48 timer.

Etter en kjapp tur på platået dro vi tilbake til Honningsvåg for å tanke opp Polo'en med bensin (til 16.49 per liter............) og leverte den tilbake på flyplassen. Key drop skjedde i Widerøe-skranka


Dette fikk han til å holde kjeft :P


Viktig å gjøre bagasjen sin lett synlig.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:49   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF935 HVG-TOS

Så bærer det avgårde tilbake til Tromsø!

27.juli
WF935
HVG-HFT-TOS
14.23-15.45 (HVG-TOS)
Dash 8 Q100
LN-WIA
Sete 10D




Takeoff skjedde fra RWY08 og vår kjære kaptein annonserte at han ville gjøre en visuell utflyving og fly over Nordkapp-platået. Så synd jeg hadde valgt feil side av flyet for å få med meg det. Hele A-rekken var full da jeg kom ombord (litt i seneste laget til å være BN1)



Det var nydelig flyvær hele veien til Hammerfest.




Gear down på downwind til RWY05 i HFT. Melkøya kan skimtes oppe til venstre.


Touch down!

Etter en kjapp stopp på bakken i Hammerfest, hvor vi refuelet (uten at det ble annonsert at passasjerer i kabinen ble bedt om å unfasten seat belt) tok vi avgårde fra samme rullebane som vi landet på.



Finværet fulgte oss også videre til Tromsø hvor vi landet på rullebane 19 ca på rutetid. Jeg synes det var litt snodig da kapteinen annonserte før landing at vinden kom fra nord, men det var kanskje ikke så mye at det gjorde noe utslag.

Bagasjen kom etter hvert på båndet og vi kom oss ombord i flybussen som tok oss inn til Tromsø sentrum og hotellet vårt for natten, Radisson Blu. En kjapp unloading av bagasje, før vi begynte sightseeingen.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:49   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Norge Tromsø


Fjellheisen er et must for alle som kommer til Tromsø! Veldig fin tur opp i taubanen.
Og på toppen serverer de iskald Mack


Utsikten fra toppen


Så bar det nedover igjen!
Selv synes jeg det er skumlere å ta heisen ned enn opp. Har kanskje noe å gjøre med en forferdelig tur jeg hadde i skiheisen i Beaver Creek, Colorado for noen år siden, da jeg tok heisen ned, etter en lengre fottur i fjellet. Jeg satt med hjertet i halsen hele veien ned :P

Vel nede på bakken igjen og tilbake på hotellet slappet vi litt av før det ble middag på Rå Sushi & Bar rett borti gata.


Nydelig utsikt fra hotellrommet på kvelden


En tur med Hurtigruta høres ikke dumt ut, syntes Sophie og Dash

Neste dag startet tidlig med hotellfrokost og en busstur til Ishavskatedralen og litt spasering rundt i Tromsøs gater. Det meste er jo stengt tidlig på søndager så det ble for det meste til å titte inn gjennom vinduene.


Ishavskatedralen


Tromsø Domkirke

Tilbake på hotellet satt vi i lobbyen noen minutter og ventet på bussen. Da kom plutselig purseren fra flightene vi hadde første dagen (CPH-TRF-BGO-TOS) inn i resepsjonen iført treningstøy. Hun ser oss, og kommer bort til oss, tydelig at vi gjorde et inntrykk på henne haha. “Neimen er dere her også?” Etter en liten hyggelig prat, tok vi klokken 11, 40-bussen tilbake til flyplassen hvor vi møtte LN-MEH her fra forumet for en hyggelig prat i utendørsloungen ved den gamle terminalen. Han sa også hei til oss rett før boarding av neste flight
__________________

Last edited by Cecilie; 01-08-2013 at 21:18.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:50   #14
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF845 TOS-ANX


SAS pushet 1 minutt etter rutetid på vei til OSL

28.juli
WF845
TOS-ANX
14.00-14.30
Dash 8 Q100
LN-WIB
Sete 02D




Vi tok av fra bane 19 og hadde dermed kursen ganske så direkte mot Andøya. Det var samme crew på denne flighten som fra HVG til TOS dagen i forveien. Flyvertinne Berit var hyggelig og rakk en runde med tralla før kapteinen igangsatte approach. Savipix og jeg hadde med oss medbragt i form av en Upper Crust baguette så vi takket høflig nei til forespørsel om servering.



Vi landet på rutetid i et overskyet vær på rullebane 32 på Andøya. Inne i ankomsthallen stod Mr. Seilfly og ventet på oss, og han gav oss en vanvittig flott tour av området rundt flyplassen! Stor takk til deg
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:51   #15
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Norge Andenes og Bleik

Vi kjørte også ut til Bleikstranda. Som Widerøe annonserte så flott i sitt inflightmagasin “Perspektiv”:
“Thailand? Nei, dette er Bleikstranda på Andøya”

Vel, i Thailand ligger ikke skydekket overcast på 300 fot









Men flott var'e læll!







Så var vårt lille opphold på Andøya over for denne gang, og vi ankom flyplassen ca 5 minutter før annonsert boardingtid. Jeg liker småflyplassene i Nord ganske godt, mye på grunn av effektiviteten. Null kø i sikkerhetskontrollen var det også.
__________________

Last edited by Cecilie; 01-08-2013 at 21:20.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:52   #16
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF847 ANX-BOO

28.juli
WF847
ANX-BOO
19.20-20.05
Dash 8 Q200
LN-WSA
Sete 02D




En ganske uneventful flight, men cabin crew var en ganske så stille mann som ikke gjorde så mye ut av seg. Q200 var merkbart mer støyete enn sin litt svakere lillebror Q100, men det gjør ikke noe når man kan fyre i gang QC'en og slappe av i så godt som et lydisolert miljø.

Vi tok av fra rullebane 14 og klatret lenge gjennom et tykt skydekke, før setebelteskiltet endelig ble slukket drøye 10 minutter etter avgang.

Mr Smileyface rakk en runde med tralla før nedstiging begynte, så da var det bare å sette seg pent ned og vente på landing som skjedde på rullebane 32 i Bodø.

I Bodø ble det middag på “Restauranten” eller hva den het. Faktisk ganske gode elgkarbonader til en ikke avskrekkende pris. Mr ATC-fyr fra Bodø Control kom innom en tur og sa hei før vi måtte videre på vår ferd. Hyggelig å møte deg
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:53   #17
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF735 BOO-MJF og Mosjøen Farm & Downtown

28.juli
WF735
BOO-MQN-MJF
21.20-22.30 (BOO-MJF)
Dash 8 Q100
LN-WIB
Sete 02D




Denne flighten var nesten helt full, og Savipix fikk klappsete hele veien til Mosjøen.

Avgang på rute fra rullebane 14 i Bodø, og setebelteskiltet ble slukket ganske raskt etter avgang. Da var det bare for Frøken Trolley Dolly og begynne serveringa. Kapteinen ville det annerledes. Tydeligvis tok han med Savipix på en sightseeingrunde over stedet han var født og oppvokst, så tralla ble slengt litt frem og tilbake med Dolly på slep. Men det gikk greit, og vi fløy for det meste straight and level frem til landing i Mo i Rana.


Helt fantastisk utsikt over Svartisen


Widerøe i solnedgang. Vakkert fly, vakkert vær, møte med så mange gode folk. Nei dette var en fin tur, kunne jeg allerede konkludere med da jeg tok dette bildet.

Vi landa på rullebane 32 i Mo i Rana og etter at noen ville av allerede der, fortsatte vi videre til Mosjøen uten at noen flere kom på i MQN. Så da var det ingen ny sikkerhetsdemo (for vi husket vel den hun demonstrerte 30 minutter tidligere i Bodø?)

15 minutter etter at hjula løfta seg fra bane 32 i Mo i Rana, landa vi i Mosjøen etter en ganske artig approach til rullebane 16.


LN-WIB etter en lang dag på jobb.

Vi ble hentet av en viss Farmer og kjørt ut til hans gård hvor siste natten på turen ble tilbragt i et eldgammelt hus fra begynnelsen av 1700-tallet. Utrolig koselig gård, hyggelige folk og dyr bodde det der også. Mange takk til Farmer m/ familie for innkvarteringen!


Utsikt over Farmers back yard


Stua vi overnatta i

Neste morgen var det tidlig oppstandelse litt over kl 06.00. Vi skulle bli med Farmer på jobb inne i Mosjøen!



Vi tok oss en liten spasertur i sentrum. Riktig så koselig liten by!




Kontoret til Farmer. Fy søren for en rå gjeng! De står på og får ting gjort! All ære til dem!


The famous WIAS-bar!
__________________

Last edited by Cecilie; 01-08-2013 at 21:21.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:54   #18
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF751 MJF-SSJ

Rett før lunsj tok vi farvel med Farmer og resten av WIAS-gjengen, og tok en taxi ut til flyplassen for å starte hjemreisen. Snufs.

29.juli
WF751
MJF-SSJ
12.37-12.57
Dash 8 Q100
LN-WIT
Sete C01






Flyet vårt -WIT står klart for et kjapt hopp til SSJ!

Det var samme crew på denne flighten, både i kabinen og foran på flight deck, som vi hadde inn kvelden i forveien fra BOO. Med andre meget hyggelige folk hele gjengen! Savipix var diplomatisk nok til å la meg få turen til SSJ på klapp! 10 minutter på C01 er bedre enn 10 minutter på 02D anyday :P



Det var kapteinens tur til å være Pilot Flying, og han tok oss ut fra Mosjøen fra rullebane 35. Dette var jo også min første tur på klapp med avgang fra en kortbane. Tidligere på turen satt jeg jo på klapp fra TOS og fikk kortbanelanding i VDS.

Det gikk rimelig i ett fra avgang til landing med klargjøring og konfigurering for “cruise”, decent og approach så det ble ikke mye tid til snakking men jeg koset meg gløgg i hjel der jeg satt og knipset litt bilder!







Det var ganske vindfullt i Sandessjøen så landingen på bane 21 ble vel det man kan kalle “firm”

Vi takket for turen og sa farvel til crewet.





Vi tok turen ut av terminalen og stod på utsiden av flyplassgjerdet og så kapteinen gjøre walk-around før de tok av mot Trondheim Værnes.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:55   #19
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe WF795 SSJ-OSL

Så kom vi oss etter hvert inn igjen i terminalen, fortsatt ingen lounge, men tok til takke med en stol og en vannflaske. Langt mellom champagnedråpene på denne turen.

29.juli
WF795
SSJ-OSL
14.00-15.45
Dash 8 Q100
LN-WIF
Sete 02D






Boarding ble annonsert og vi gikk pent og pyntelig ut til flyet. Savipix hadde nok en gang fikset klappsete til seg selv, men siden det så ut til å bli en ganske full flight, satt han seg i 02C inntil load sheet var signert og han gikk frem til C01. Det betød at jeg fikk 02CD og 01CD heeelt for meg selv. Active seat blocking, tror jeg de kaller det. Alle andre seter ombord var tatt. Hihi. Det er jo alltid komfortabelt å ha litt rom rundt seg når man skal tilbringe de neste 105 minuttene av sitt liv ombord i et knøttlite fly. Følte nesten jeg satt i en av Singapores F-suiter

Vi tok av fra bane 21 i ganske overskyet vær, men over alle de grå skyene skinner alltid solen.



Kjøpte en kvikk lunsj og satt og leste i boken min for det meste hele veien til Oslo. 1 time og 45 min er lenge i Mini-Dash men vi kom jo frem til slutt. Landet på rullebane 19R ca 10 minutter etter oppsatt rutetid.



Siste bilde i denne rapporten blir av setetbeltet. For jeg har vel sjelden festet, strammet og løsnet det så mange ganger, på et par dager, som ved denne turen.

Ved ankomst OSL, tok Savipix flyet hjemover til GOT mens jeg tok toget hjem til Arendal i NSB Komfort (såpass får en unne seg)
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2013, 20:56   #20
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Widerøe Oppsummering

Totalt ble reisen på 3201mi, og total EB-opptjening endte på 4375 poeng (inkl. EBG-bonus)
Det var bare reisene med Dash 8 Q400 (KRS-CPH-TRF-BGO-TOS) som gav poeng, alle de andre flightene er anbudsruter og bonusopptjening er dermed ulovlig.

Denne Norge Rundt-billetten er helt genial. Jeg føler vi fikk veldig mye igjen for turene vi tok, samtidig som vi også fikk utforsket områdene i nærheten. Mine topp to opplevelser er nok russergrensa og Nordkapp, men det jeg kanskje kommer til å huske aller best når jeg blir gammal og grå og skal mimre tilbake på denne turen, er nok møtet med alle de fantastiske menneskene vi møtte på vår ferd. Alt fra trivelige medpassasjerer, til innsjekkingspersonell, til cabincrew, til piloter, til stuere, til ATC-folk, til lokalbefolkning. Det har vært en sann glede å få lov å reise rundt i Nord-Norge og besøke alle disse små plassene, møte hyggelige mennesker, spise god lokal mat og rett og slett slappe helt av. Det er absolutt ingenting stress involvert i å reise fra disse små flyplassene. Jeg regelrett gruer meg neste gang jeg skal gjennom security på Gardermoen

Tusen takk til Savipix også, for hyggelig reiseselskap!

Og hvis du leser dette, så betyr det enten at du:
1. tok deg tid til å lese gjennom alt jeg har skrevet
eller
2. scrollet deg raskt til bunnen for å bare lese oppsummeringen

I begge tilfeller, tusen takk for at du tok deg “bryet” med å lese og bli med meg Norge Rundt. Hvis du sitter med følelsen av at dette burde du også få med deg, så er det alldeles ikke for sent. Norge Rundt-billetten er gyldig frem til 27.august i år, så det er bare å hive seg rundt

Takk for nå
Cecilie
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge rundt-billetten - Widerøe Fjordheim Reiseforum 232 07-11-2019 10:26
Du kommer ikke frem sånn helt uten Widerøe - 5 dager med Norge Rundt Billetten Savipix TripReports 43 02-03-2014 21:28
"We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co. Twin Otter TripReports 47 15-08-2013 17:51


All times are GMT +2. The time now is 01:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.