Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2022, 14:58   #1
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Hei jeg har sett at en del skisteder blant annet i Alpene og Pyreneene er det mindre flyplasser. Og de gjerne har rullebane med ganske stor helling. Og jeg lurte på hvorfor har de det? Er det kun terrenget eller er det andre årsaker til dette?
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2022, 18:22   #2
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Felles for alle disse er vel at de er plassert relativt høyt oppe og på plasser hvor det ikke er plass til en vanlig flyplass. Hellingen på rullebanen hjelper vel både på oppbremsing ved landing og fart på takeoff. Slik at man gjør det beste av en ellers kort rullebane som ligger høyt over havet.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2022, 18:52   #3
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Felles for alle disse er vel at de er plassert relativt høyt oppe og på plasser hvor det ikke er plass til en vanlig flyplass. Hellingen på rullebanen hjelper vel både på oppbremsing ved landing og fart på takeoff. Slik at man gjør det beste av en ellers kort rullebane som ligger høyt over havet.
Tusen takk, ser jo det av og til i forbindelse med TdF. Var nå siste uke hvor de hadde målgang på en ganske bratt rullebane i Pyreneene.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2022, 08:50   #4
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,342
Default Re: Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Det er helningskrav til rullebaner av en viss lengde/størrelse. Både i lengde- og tverretningen. Så for rullebaner som skal ha passasjertrafikk og som har den type lengdehelninig du refererer til, så må avviket tas inn i lufthavnsertifikatet. Derfor mener jeg at slik helning ene og alene er av topografiske årsaker og ikke flyoperative årsaker.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 11:46   #5
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Alpeflyplasser med bratte rullebaner

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Det er helningskrav til rullebaner av en viss lengde/størrelse. Både i lengde- og tverretningen. Så for rullebaner som skal ha passasjertrafikk og som har den type lengdehelninig du refererer til, så må avviket tas inn i lufthavnsertifikatet. Derfor mener jeg at slik helning ene og alene er av topografiske årsaker og ikke flyoperative årsaker.

Espen
Tusen takk
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tilstanden på norske rullebaner kimbo Småprat 71 28-03-2015 12:12
Norske rullebaner seliasse Småprat 25 22-02-2013 01:21
Havarikommisjonen med rapport om norske rullebaner vinterstid sukram Flyforum 18 08-05-2011 20:02
Rullebaner med senterlinjeavstand 210 m? Geir Flyforum 5 21-06-2006 07:58
Rullebaner Twin Otter Flyforum 2 25-01-2005 20:45


All times are GMT +2. The time now is 14:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.