![]() |
|
![]() |
#1 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Pressemelding:
Quote:
Quote:
http://mb.cision.com/Main/290/9801800/399396.pdf |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Det er første gang på 5 år at SAS har tilbakegang. Business.dk sier at tilbakegangen er især på IC og ser det i sammenheng med at DY sier at de har meget god fremgang på sine IC-ops:
Quote:
Dersom dette er korrekt så bør dette kanskje være SAS sin motivasjon for å starte flere direkteruter fra OSL og ARN, så får vi se hva de til slutt presenterer. Disse tallene vil nok også påvirke CPH sine junitall vil jeg tro. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]() Quote:
Norwegian flyver også long haul fra oslo og stockholm. Så dit argument er noget tyndt ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,485
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Om man baserer seg på Trafikstyrelsen.dk sine tall, så ser det ikke ut til at CPH taper på USA trafikken. Sammenligner man januar-mai tallene for 2015 opp mot 2014, så er det helt på det rene at det er minimal forskjell i tallene. Norwegian har operert noen flere avganger i år i motsetning til i 2014, hvilket har økt snitt kapasiteten pr avgang med ca 4 seter for USA trafikken. Kapasiteten SAS og DU til sammen holder seg på 82% solgte seter av tilgjengelig total kapasitet (begge selskaper). Det er identisk med samme periode i fjor. Nå skal det sies at sommerprogrammet viser liten effekt for april-mai, men året til nå gir en indikasjon på at hverken SAS eller DU ser ut til å tape trafikk på CPH.
Det er også minimal korreksjon i transfer trafikken til USA med 39% i år mot 37% i fjor. Ser man i hva SAS selv rapporterer, så går Sverige igjen og igjen i rapporter med henvisning til solid vekst og fremgang. SAS holder selvfølgelig klokelig kjeft om effekten av innføringen av bonus på innland i Norge, men i følge kilder i Avinor er den for Norge sin del også betydelig. Det blir spennende å se tallene for CPH, men jeg er redd for at jaget etter passasjervekst er i ferd med å spise SAS på mange kanter der nede, da spesielt på Interkontinental trafikk østover og europatrafikken som angripes fra alle kanter. Jeg tror ikke det er helt uten grunn at SAS i våres har offentlig utrykket bekymring over nettopp dette. Tilført kapasitet fra Norge og Sverige vil sluse mer trafikk utenom CPH. SAS må kjempe i sekundære markeder for å kompensere for dette. Tyskland, Polen og Baltikum ser ut til å bli mer og mer viktig, noe som viser at SAS ikke klarer å ta del i trafikkveksten i sitt kjernemarked. En ting er sikkert, det kommer til å bli meget spennende i tiden fremover med nye IC ruter med SAS, Ryanair på Kastrup, Emirates og Qatar som teppebomber hele Skandinavia med billige billetter og et ekspansjonskåt DU/DY. De tradisjonelle trafikkstrømmene ut og inn av Skandinavia er definitivt over for godt! Last edited by Cockpitview; 07-07-2015 at 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Arlanda melder 2% øgning på udenrigs i juni. SAS skriver 6% øgning til/fra Sverige. Har SAS udenrigsruter fra andre lufthavne i Sverige end Stockholm + et par ruter fra Gøteborg?
Hvem taber på Arlanda? Cockpitview: "jeg er redd for at jaget etter passasjervekst er i ferd med å spise SAS på mange kanter der nede, da spesielt på Interkontinental trafikk vestover og europatrafikken" Hvem skulle spise af SAS' internkont. trafik vestover, hvis vi ser bort fra Norwegian (på CPH)? Og hvis der bliver spist af den, så er det vel primært fra Norge/Sverige, hvor Norwegian flyver folk udenom CPH til USA. =Ikke CPH's egen "skyld". Jeg mener forresten at have læst, at folk fra "provinsen" i Norge benytter sig af transfer i CPH på Norwegians USA-ruter. Europatrafikken er jeg enig med dig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
I relation til SAS' netværk østover, som du siger er under pres fra Sandkassen: Hvordan går det med Singapore Airlines efter de øgede til 5 ugentlige? Eftersom ruten drives som joint venture, kan SAS forventes at hjælpe med at gøre ruten daglig, som de ser ud til at gøre med en lang række af allerede eksisterende ruter fra Skandinavien til vinter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Og etter dette så fortsetter EK og QR ekspansjonen i Skandinavia der begge selskapene (i Norge) har gått målrettet mot den yieldtunge Norge-SIN trafikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
CPH er jo den eneste flyplassen i Skandinavia pr dd, med direkte IC forbindelser østover med SAS. Før Emirates og Qatar etablerte seg i resten av Skandinavia, var det nesten utelukkende forbindelser via Europa som sikret reiser til Asia med ARN og OSL som utgangspunkt. Reisevaneundersøkelser for Norge sin del, viste tydelig at CPH var definitivt den største flyplassen for Connections til destinasjoner direkte betjent av SAS i Asia. Med nå aktører som direkte tilbyr nye nettverksmuligheter direkte ut fra ARN/CPH/OSL utenfor Europa, til en pris og service som SAS har utfordringer med å matche, er det svært naivt å tro at dette ikke sterkt påvirker det lokale markedsgrunnlaget som SAS sine IC ruter østover tradisjonelt har vært basert på. Dette gå jo igjen i samtlige land hvor Emirates og Qatar opererer i Europa! Selv SAS har jo ytret bekymring for ME3 sin økning i Skandinavia. At SAS møter konkurranse med større frekvens er jo helt naturlig og kan like mye fult et preventivt trekk gitt konkurransesituasjonen de står ovenfor som basert på etterspørsel. Det gjelder like mye for ARN/CPH/OSL med betydelig historisk henvisning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
|
![]() Quote:
http://www.standby.dk/stribevis-af-a...s-dyrt-i-juni/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS trafikktall oktober 2015 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 08-11-2015 13:15 |
SAS trafikktall september 2015 | FlightDeck | Flyforum | 0 | 07-10-2015 11:46 |
Norwegian trafikktall juni 2015 | FlightDeck | Flyforum | 5 | 07-07-2015 09:09 |
SAS trafikktall mai 2015 | FlightDeck | Flyforum | 4 | 05-06-2015 17:38 |
SAS trafikktall april 2015 | Dash | Flyforum | 10 | 20-05-2015 22:28 |