![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Fyllingsgraden faller markant. SAS sier dette skyldes mer aktiv prisstyring. Håper SAS vet hva de driver med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan noen kloke hoder forklare meg dette:
Største fordelen med å ha flere forskjellige flytyper i en flåte, er at man kan tilpasse tilbudet til etterspørselen. Men likevel så har Nettverkselskapene en lavere fyllingsgrad enn LCC som ofte kun har en type store fly. Burde ikke da nettverkselspene ha høyerer fyllingsgrad enn LCC? Altså burde ikke SAS ha høyere fyllingsgrad enn Norwegian? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Litt av 'hemmeligheten' med dette, er å ha nok seter i peakene å kunne høste høyere priser på disse tidene. Dermed er det uungåelig at det blir flere ledige seter utenom. Hvis man ikke har seter til de med høyest betalingsvilje, vil de gå til andre selskaper eller andre transportmidler. Og da taper man mer enn ved å fly med flere tomme seter.
Et 'LCC' kan i større grad styre trafikken, og det er derfor lettere å fylle seter hele dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja, det er nok ikke alle markeder som er like lette, men logikken brukes i den grad det er lønnsomt. Og du ser at yielden er opp når kabinfaktoren er ned, så det ser ut som at det virker etter henskten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har ikke noe statisk grunnlag og dette er bare i mitt perspektiv, men jeg har reist en del med SAS de siste ukene, og det er veldig glissent på flyene. Har flydd mest innenlands, men skal til CPH fra OSL nå, og der er det satt opp CRJ900. Kan ikke huske å ha flydd med en så liten maskin på den ruta før...
Er spent på mai tallene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Enig med de to over. Det er tydelig at SK har endret seg ved å gjerne ta i mot mindre volum og tilgjengjeld (prøver å) ta ut mer av hver pax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() ![]() Synes 12 måneders rullende graf ovenfor viser en hel del - blant annet sammenhengen mellom SAS og CPH den siste tiden og at ARN og OSL er mer knyttet til utviklingen hos DY. At den til dels veldig skape nedgangen hos SAS sammenfaller med skifte mellom vinter- og sommersesong gjør meg litt redd at det vil ha innvirkning for hele sommersesongen. Ekstra bekymringsfullt er at det er så stor nedgang i kabinfaktor som kan tyde på at tilbudet ikke har truffet hva den Reisende (engelsk Traveler) ønsker. Hvis en knytter så sammen stor transfer-nedgang på CPH (-23%), den relativt stor økningen i gapet mellom ASK og RPK på Skandinavia & Europa hos SAS så tegner det seg et klart bilde hvor hovedsaklig de negative tallene i april ble generert. Vil neste karakterisere at ballongen sprakk for SAS og CPH hørte smellet best.
![]() |
#10 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror vi ma se to effekter, dersom man forliker APR15 med fjoraret.
I 2014 innförte SAS sitt nye Revenue Management System Amadeus O&D. Resultat ble en ekstremt svakt yield i APR14 mens en höy kabinfaktör. Fra bunnen gar det bare opp ![]() Den andre aspekt er faktum at SAS sitt nettverk management har gjord en utrlig jobb og tilpasset de kapasitaeter langt bedre til etterspörelsen enn i 2014. Dette medförer at SAS sitt Revenue Management kan ta bedre yields. At kabinfaktoren faller er i seg selv ingen stort problem sa lenge som RASK / PASK stiger...
Business Analyst Last edited by BU662; 20-05-2015 at 21:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
EBD
|
![]() Quote:
Synes det var best plass på DY.. Billetten kosta ca halvparten med DY sammenliknet med SK. Jeg liker ikke denne utviklingen, setter stor pris på tilbudet av fasttracken og loungen på flyplassen så vil atSK skal være maks 200,- mer :-) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall SAS Juli 2015 | LN-KGL | Flyforum | 12 | 11-08-2015 18:19 |
SAS trafikktall mai 2015 | FlightDeck | Flyforum | 4 | 05-06-2015 17:38 |
Skandinaviske trafikktall april 2015 | Someone | Flyforum | 6 | 13-05-2015 18:33 |
Trafikktall Norwegian april 2015 | Someone | Flyforum | 0 | 07-05-2015 10:10 |
SAS trafikktall mars 2015 | RIBRO | Flyforum | 0 | 09-04-2015 14:10 |