![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Vellykketheten varierer: SAS MD80 Dana Viking brakk flykroppen i tre deler. Noe det samme skjedde med Turkish Airlines Boeing 737-800 krasj ved Amsterdam Schiphol. Ved Sully's landing i drinken så var flykroppen inntakt, og det samme er det nå med Ural A321en etter å ha havnet i maisåkeren.
Jeg tror mange kan takke den mer solide Airbus A32X for at de lever. Jeg føler meg mer trygg i Airbus sammenlignet med Boeing og delvis også McDonald Douglas. Jeg vet ikke hvordan det er for dere andre.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Er det noe belegg for å si at A320 er mer solid bygget enn B737 da? Mange som drøftet dette på ulike fora mener derimot at beskyttelsen mot steiling (alfa-P i ALT LAW) hos Airbus gir en viss fordel i denne type situasjoner, noe jeg gjerne skulle hørt flere synspunkter på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
for å tåle en viss påkjenning fra UNDERSIDEN (Buken). Kommer man ned med nesa først (eller andre retninger) er det omtrent like sikkert som å sitte i en pappeske... Hvis uhellet skulle være ute, så bør man altså forsøke å "lande" på buken - positiv pitch - og det ser det jo ut til at de gjorde her og i de andre nevnte ulykker som endte bra. W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 16-08-2019 at 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,618
|
![]()
Om det er tilfeldigheter eller en svakhet i designet og/eller konstruksjonsmetodikken vet jeg ikke, men ved mange 737-havarier ser man at skroget knekker et par meter foran vingen. Ref f. eks. Bali, San Andres, Georgetown, Kingston og Amsterdam. Det virker som skroget har knukket på omtrent akkurat samme sted i disse tilfellene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]()
Skal ikke begi meg ut på styrken i kroppen, men holder en knapp på Airbus likevel siden de har elektronisk støtte ifbm flight envelope osv. Det hjalp Sully trygt ned i drinken og har nok hjulpet her også, om de fyrte APU. Boeing sine forsøk på hjelpende software kjenner vi jo utfallet av...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Tap av motorgeneratorer vil vel kompenseres av batteriene til kritiske systemer før RAT begynner å fungere, og dermed ikke en faktor i åkerlandingen?
@KnutW; å knekke, knekker, knakk,har knekt ;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]() Det er dette å sammenligne epler med epler. Her er den eneste 757 som har vært på en åkertur under en landing. Igjen ser vi de to flykroppbruddene foran og bak vingen.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Nå finnes det vel ikke to like ulykker som er identiske når man legger samtlige faktorer til grunn, det fremstår da litt søkt å sette to ulike hendelser opp mot hverandre på denne måten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det ikke bare det, men mer at Boeings 3+3 seter-fly har samme flykropp-barrel og dermed også har disse normale flykropp-bruddene for 707, 727, 737 og 757. Boeing 767, 777 og 787 har annen flykropp-design.
Her er en 707 med brudd fra midten av 1965 - et annet eple. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Istedenfor å synse kan man jo heller sjekke statistikken..
http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm 737NG og A32x har omtrent identiske tall, faktisk litt i favør av 737NG. Max derimot...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Old
![]() Join Date: Sep 2008
Location: Oslo
Posts: 2,121
|
![]()
Jeg har alltid ment at statistikker er som bikinier, det er interessant å se hva de viser, men det er også meget viktig å vite hva de skjuler.....
F.eks både 737NG og A32X har blitt bygd i tusenvis av eksempler hver og fløyet av hundrevis av operatører, men av Concorde ble det bare bygd 14 kommersielle stykker fordelt på 2 operatører. Scooter01
__________________
There is no such thing as an ugly airplane. Some airpanes just happen to be misunderstood... Last edited by Scooter01; 18-08-2019 at 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Eksempelvis hadde Turkish over 14G vertikal akselerasjon under krasjet, så kanskje ikke så rart flyet hadde større skader en flyet som landet på Hudson-elva
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Ref: The Forensics of Airplane Crashes
Av George Bibel Det som ofte er avgjørende for om flykroppen knekker eller ikke under sammenstøtet er flyets pitch/deck angle i forhold til bakken når det treffer og hastighetene. Det vil i de fleste tilfeller være 2 (eller flere) sammenstøt i en slik ulykke;
Er pitch stor så er sjansen for at flyet knekker større. Den delen som treffer bakken først vil knekke av først. Sekundær sammenstøtet er litt svakere enn det første. Dersom nesen treffer først, vil dette lage en grop i bakken forran som gir friksjon. Da er sjansen stor for at flyet vil rotere rundt sin yaw-akse. Dersom halen treffer først er det større sjanse for at flyet knekker flere steder. Jo flere break ups, jo hardere sammenstøt har det vært. Større fly har større volum under gulvet og mer metall som skal deformeres. Derfor ansees større fly som noe sikrere i et slikt sammenstøt da akselrasjonen vil være lavere og over lengere tid under sammenstøtet enn i et mindre fly. Sikreste sted å befinne seg er over vingen eller langt bak, vekk fra stedene der flyet mest sannsynlig vil knekke.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
|
![]()
Her kan man skje hva som skjer når man lander ‘nesten hardt nok’. Ponta Delgada i morges ... Delta 757 N543US (photo Miguel Soares). Spørs om den kommer fra øya luftveien ...
![]() ![]() Sent from my iPad using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,890
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc | TCAS | Flyforum | 55 | 17-10-2013 15:14 |
Eurobonus - ny struktur på opptjening ? | Gemo | Reiseforum | 24 | 12-05-2009 20:47 |
Vil styrke paxrettigheter | The Ticketor | Flyforum | 0 | 19-02-2007 13:15 |
OT: vanlig strømuttak/-styrke i Tsjekkia? | Fokker 50 | Flyforum | 3 | 24-01-2007 23:27 |
Nyt vedr. ny NB struktur | Jan | Flyforum | 24 | 09-09-2005 18:00 |