Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-03-2014, 22:26   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Spørsmål Kan man lande med et annet fly på rullebanen?

Opplevde i helgen noe jeg aldri før har sett, eller lagt merke til på en flyplass. Lurer på om noen kan ha en forklaring.

Flyet landet som vanlig og bremset kraftig opp. Det ser jeg de ofte gjør for å kunne ta en tidlig "avkjørsel" fra rullebanen. Flyet gikk rett fra kraftig oppbremsing og over til å svinge av til høyre. Jeg hadde vindussete på venstre side og ble veldig overrasket over å se et annet fly stå mot oss rett ved samme "kryss" på rullebanen. Det var kanskje 40 meter mellom flyene. Hadde vi ikke svingt av hadde vi altså kjørt rett i det andre flyet.

-Kan 2 fly lande "mot hverandre" på samme rullebane?
-Kan man lande mens et fly takser rett mot en på samme rullebane?
-Kan man lande på en rullebane mens det står et defekt fly midt på den samme rullebanen?
Jeg kan ikke se noen andre forklaringer på hvordan det andre flyet kan ha vært der når vi svingte.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2014, 23:03   #2
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Default Re: Kan man lande med et annet fly på rullebanen?

Alt er vel mulig. Det kommer vel først og fremst i hvilken verdens del en befinner seg i. Men uten at jeg er noen ekspert, så er det vel ikke lov å passere linja ut til rullebanen før tårnet har klarert rullebanen klar. Spesielt på de som både har avgang og landing på samme rullebanen, som de fleste har.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2014, 23:03   #3
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Quote:
Kan 2 fly lande "mot hverandre" på samme rullebane?
Det er fullt mulig for 2 fly å lande fra hver sin retning så lenge trafikk og værforbehold tillater det.

Jeg mistenker at det du har sett, er et fly som har taxet ut på rullebanen på en annen taxiway, for å skulle ta av i samme retningen som dere landet fra. Kanskje ditt fly gjorde det umulig for det andre flyet å kunne fortsette på taxiway.

Quote:
-Kan man lande mens et fly takser rett mot en på samme rullebane?
Man kan aldri lande når et annet fly er på rullebanen, men man kan fint fly inn mot rullebanen. Kjevik er et godt eksempel på dette hvis man lander fra sør. Et litt stort fly bruker lang rullebane, og vil derfor måtte snu 180 grader på rullebanen og takse tilbake.

Når man skal lande på en flyplass så har man en høyde som kalles decision height. Avhengig av hvilke hjelpemidler man benytter på innflygningen, så er denne høyden den laveste flyet kan gå ned til, før det må ha:

- En klarering for å lande fra tårnet
- Sikt nok til å kunne se rullebanen(innebærer vel innflygningslysene og tror jeg.)

Quote:
-Kan man lande på en rullebane mens det står et defekt fly midt på den samme rullebanen?
Nei, et objekt på rullebanen skal fjernes for å sikre at den landingsdistansen som rullebanen,samt de sikkerhetssystemene den har, kan benyttes.

Godt mulig de flygende har mer kunnskap enn meg, og må gjerne bryte inn om jeg har skutt meg selv i foten på noe ovenfor.
Old 31-03-2014, 23:13   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post

Man kan aldri lande når et annet fly er på rullebanen, men man kan fint fly inn mot rullebanen. Kjevik er et godt eksempel på dette hvis man lander fra sør. Et litt stort fly bruker lang rullebane, og vil derfor måtte snu 180 grader på rullebanen og takse tilbake.
LAHSO er et eksempel på at det er lov til å lande når det er et annet fly på rullebanen, dog må flyet befinne seg etter hold short punktet.

Ellers høres historien ut som et eventyr, eller misforståelse av de faktiske forhold. Alternativt en runway incursion.
Old 31-03-2014, 23:14   #5
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Hvilken flyplass var dette?
Old 31-03-2014, 23:32   #6
rymle
ScanFlyer Silver

Du kan være relativt trygg på at flyet ikke allerede sto på rullebanen når dere landet. Det fikk sannsynligvis klarering til å "line up" motsatt vei av dere, så fort ATC ser at ditt fly har kontroll på oppbremsingen - og vil klare avkjøringen.
Old 01-04-2014, 09:20   #7
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Enig med siste taler..

Utover det - på Sola bruker vi praktisk sett LAHSO (land and hold short) for helikopter (og bare det) på RWY11. Etter at fly har landet på RWY18, takser de fleste av på RWY29 og G (se på AIP for svært interesserte).. da takser de mot landingen på helikopter, som av tårnet får "Cleared to land runway 11, clearance limit taxiway E2". Forutsetter slike naturlige ting som at helikopteret er VMC etc..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2014, 10:13   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Det var på DRS fredag kveld.

Takk for forsøk på å forklare dette, men kan ikke se at noen av de framsatte teoriene kan stemme, bortsett fra "runway incursion".

Fly b) kan ikke ha hatt tid til å takse nedover rullebanen til hvor det stod etter landing selv om det hadde svingt inn på rullebanen straks fly a) hadde hjulene borti bakken.

Dette er ingen aprilspøk og jeg ville ikke trodd det om jeg ikke selv så flyet stå der da vi i god fart svingte av rullebanen. Var litt for forfjamset til å få opp kamera i tide.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	dresden.jpg
Views:	1538
Size:	89.2 KB
ID:	36568  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 01-04-2014 at 10:19.
Old 01-04-2014, 10:52   #9
darkcho
ScanFlyer Gold

Vel, ut I fra det bildet ditt kan det jo ikke være en runway incursion... Hvordan skal det ha skjedd? Begge pilotene har altså kjørt mot hverandre uten å se hverandre på en så kort bane som Dresden? Skjer ikke, med mindre det var en hei dundrende lavsikt der, men da skal det også være enda strengere krav for når fly kan entre rullebanen etc.

Dette er nok noe de hadde temmelig bra kontroll på, og helt sikkert en av de skisserte løsningene her oppe.
Old 01-04-2014, 13:10   #10
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Quote:

Når man skal lande på en flyplass så har man en høyde som kalles decision height. Avhengig av hvilke hjelpemidler man benytter på innflygningen, så er denne høyden den laveste flyet kan gå ned til, før det må ha:

- En klarering for å lande fra tårnet
- Sikt nok til å kunne se rullebanen(innebærer vel innflygningslysene og tror jeg.)

Bare for å rette ett par faktafeil:

Du trenger IKKE være clrd to land på DH. Og du trenger IKKE ha "rwy in sight" på DH.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2014, 13:40   #11
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Kan du forklare DH, LN-TAL. Så får vi riktig fakta. (og jeg lærer noe nytt )
Old 01-04-2014, 14:35   #12
fjasebase
ScanFlyer Gold

Husker ikke hvordan det er i europa, men i USA har de regler for dette

http://www.faa.gov/air_traffic/publi...C/atc0310.html

Les 3-10-3, Same Runway Separation
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2014, 14:38   #13
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Kan du forklare DH, LN-TAL. Så får vi riktig fakta. (og jeg lærer noe nytt )
Det er highlightet i quoten fra deg. Decision height
Old 01-04-2014, 14:49   #14
fjasebase
ScanFlyer Gold

du trenger kun vaere cleared to land foer hjulene treffer bakken
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2014, 07:52   #15
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Fly b) kan ikke ha hatt tid til å takse nedover rullebanen til hvor det stod etter landing selv om det hadde svingt inn på rullebanen straks fly a) hadde hjulene borti bakken.
Ser ut som fly B har takset ut på samme taksebane som A (ditt fly) brukte av runway? Fly B sto og ventet på taksebanen, og da ATC så A bremse opp fikk B klarering til å gå ut på position and hold, så det tok en høyresving ut på rwy og snudde deretter 180 grader og gjorde plass til A som takset av rwy på samme taksebane. Fly B trenger ikke å ha kommet ned fra en taksebane høyere opp.
Old 02-04-2014, 08:48   #16
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Ser ut som fly B har takset ut på samme taksebane som A (ditt fly) brukte av runway? Fly B sto og ventet på taksebanen, og da ATC så A bremse opp fikk B klarering til å gå ut på position and hold, så det tok en høyresving ut på rwy og snudde deretter 180 grader og gjorde plass til A som takset av rwy på samme taksebane. Fly B trenger ikke å ha kommet ned fra en taksebane høyere opp.
Det er mulig, men A var fortsatt i kraftig oppbremsing helt til vi svingte av rullebanen. Så manøveren for B måtte ha startet senest samtidig som hjulene til A tok bakken og hadde vi hatt "normal oppbremsing" ville vi kjørt rett inn i B. Det virket som veldig liten margin.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 02-04-2014, 13:22   #17
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by SeatBelt
For å relatere dette nok en gang til Sola - typisk ved avganger på RWY11 - ber vi i blant landende fly på 18 om å holde klar av RWY11 etter landing, f.eks. med fraseologien "cleared to land runway 18, if able, hold short of runway 11 after landing".

Etter landingen - når det ser ut som flyet bremser "tilstrekkelig opp" - spør jeg igjen,
"confirm holding short of runway 11?", hvorpå jeg etter bekreftelse fra piloten gir avgangsklarering til helikopteret (eller et fly) på RWY11.

Quote:
Originally Posted by robertaas
Det er mulig, men A var fortsatt i kraftig oppbremsing helt til vi svingte av rullebanen. Så manøveren for B måtte ha startet senest samtidig som hjulene til A tok bakken og hadde vi hatt "normal oppbremsing" ville vi kjørt rett inn i B. Det virket som veldig liten margin.
Så hvis ATC har spurt piloten (etter landing) om han klarer å bremse opp og holde klar av taksebanen - og piloten bekrefter - da kan flyet takse ut på rullebanen i spørsmålet ovenfor..

Last edited by bamseh; 02-04-2014 at 13:25.
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules