![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Opplevde i helgen noe jeg aldri før har sett, eller lagt merke til på en flyplass. Lurer på om noen kan ha en forklaring.
Flyet landet som vanlig og bremset kraftig opp. Det ser jeg de ofte gjør for å kunne ta en tidlig "avkjørsel" fra rullebanen. Flyet gikk rett fra kraftig oppbremsing og over til å svinge av til høyre. Jeg hadde vindussete på venstre side og ble veldig overrasket over å se et annet fly stå mot oss rett ved samme "kryss" på rullebanen. Det var kanskje 40 meter mellom flyene. Hadde vi ikke svingt av hadde vi altså kjørt rett i det andre flyet. -Kan 2 fly lande "mot hverandre" på samme rullebane? -Kan man lande mens et fly takser rett mot en på samme rullebane? -Kan man lande på en rullebane mens det står et defekt fly midt på den samme rullebanen? Jeg kan ikke se noen andre forklaringer på hvordan det andre flyet kan ha vært der når vi svingte.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alt er vel mulig. Det kommer vel først og fremst i hvilken verdens del en befinner seg i. Men uten at jeg er noen ekspert, så er det vel ikke lov å passere linja ut til rullebanen før tårnet har klarert rullebanen klar. Spesielt på de som både har avgang og landing på samme rullebanen, som de fleste har.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Jeg mistenker at det du har sett, er et fly som har taxet ut på rullebanen på en annen taxiway, for å skulle ta av i samme retningen som dere landet fra. Kanskje ditt fly gjorde det umulig for det andre flyet å kunne fortsette på taxiway. ![]() Quote:
Når man skal lande på en flyplass så har man en høyde som kalles decision height. Avhengig av hvilke hjelpemidler man benytter på innflygningen, så er denne høyden den laveste flyet kan gå ned til, før det må ha: - En klarering for å lande fra tårnet - Sikt nok til å kunne se rullebanen(innebærer vel innflygningslysene og tror jeg.) Quote:
Godt mulig de flygende har mer kunnskap enn meg, og må gjerne bryte inn om jeg har skutt meg selv i foten på noe ovenfor. ![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Ellers høres historien ut som et eventyr, eller misforståelse av de faktiske forhold. Alternativt en runway incursion. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flysitter
|
![]()
Hvilken flyplass var dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du kan være relativt trygg på at flyet ikke allerede sto på rullebanen når dere landet. Det fikk sannsynligvis klarering til å "line up" motsatt vei av dere, så fort ATC ser at ditt fly har kontroll på oppbremsingen - og vil klare avkjøringen.
![]() |
#7 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Enig med siste taler..
Utover det - på Sola bruker vi praktisk sett LAHSO (land and hold short) for helikopter (og bare det) på RWY11. Etter at fly har landet på RWY18, takser de fleste av på RWY29 og G (se på AIP for svært interesserte).. da takser de mot landingen på helikopter, som av tårnet får "Cleared to land runway 11, clearance limit taxiway E2". Forutsetter slike naturlige ting som at helikopteret er VMC etc.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det var på DRS fredag kveld.
Takk for forsøk på å forklare dette, men kan ikke se at noen av de framsatte teoriene kan stemme, bortsett fra "runway incursion". Fly b) kan ikke ha hatt tid til å takse nedover rullebanen til hvor det stod etter landing selv om det hadde svingt inn på rullebanen straks fly a) hadde hjulene borti bakken. Dette er ingen aprilspøk og jeg ville ikke trodd det om jeg ikke selv så flyet stå der da vi i god fart svingte av rullebanen. Var litt for forfjamset til å få opp kamera i tide.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 01-04-2014 at 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vel, ut I fra det bildet ditt kan det jo ikke være en runway incursion... Hvordan skal det ha skjedd? Begge pilotene har altså kjørt mot hverandre uten å se hverandre på en så kort bane som Dresden? Skjer ikke, med mindre det var en hei dundrende lavsikt der, men da skal det også være enda strengere krav for når fly kan entre rullebanen etc.
Dette er nok noe de hadde temmelig bra kontroll på, og helt sikkert en av de skisserte løsningene her oppe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Du trenger IKKE være clrd to land på DH. Og du trenger IKKE ha "rwy in sight" på DH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
FlyKirurg
|
![]()
Kan du forklare DH, LN-TAL. Så får vi riktig fakta. (og jeg lærer noe nytt
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Husker ikke hvordan det er i europa, men i USA har de regler for dette
http://www.faa.gov/air_traffic/publi...C/atc0310.html Les 3-10-3, Same Runway Separation |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flysitter
|
![]()
Det er highlightet i quoten fra deg. Decision height
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
du trenger kun vaere cleared to land foer hjulene treffer bakken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Etter landingen - når det ser ut som flyet bremser "tilstrekkelig opp" - spør jeg igjen, "confirm holding short of runway 11?", hvorpå jeg etter bekreftelse fra piloten gir avgangsklarering til helikopteret (eller et fly) på RWY11. Quote:
Last edited by bamseh; 02-04-2014 at 13:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor kan man lande med sjøfly uten å søke kommunen? | Sveinmk | General Aviation og sjøfly | 2 | 31-03-2015 16:54 |
Slike fly kan lande på Eggemoen i 2015 | Desk pilot | Flyforum | 16 | 01-10-2010 22:22 |
NRK: Fly kan bli nektet å lande på Moss Lufthavn Rygge | Discus | Flyforum | 3 | 14-07-2008 10:51 |
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! | LN-AFG | Flyforum | 24 | 04-06-2007 21:35 |
Fly kolliderte på rullebanen i MAN | LCH | Flyforum | 2 | 04-11-2004 21:15 |