Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2013, 06:52   #1
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Norge Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
I løpet av to-tre år håper Per G. Braathen å fly med Braathens-logo igjen i Norge. Braathen mener Norge er et godt land å operere i.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Br...n-7271000.html

Last edited by Discus; 12-08-2013 at 23:10.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 07:38   #2
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
I løpet av to-tre år håper Per G. Braathen å fly med Braathens-logo igjen i Norge. Braathen mener Norge er et godt land å operere i.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Br...n-7271000.html
Skal vel helt sikkert fly på vegne av SK.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 08:46   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt
__________________
Upcoming flights:
MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 08:57   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Da kan vi begynne aa spekulere i hvilke ruter de vil inn paa og hva slags forretningsmodell de planlegger. Kjoer debatt
Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 09:05   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Enten så må de vel satse på å fly "på vegne av noen" eller så er det noen nisjeruter de planlegger.
Siden de hevder de skal satse på frekvens så går også OSL-SVG/TRD/BGO, BGO-SVG og endel andre ut, da frekvensen her alt er høy. Itillegg kommer det faktum at f.eks OSL og vel BGO er fulle peak, ihvertfall frem til 2017. Så da begynner det bli færre alternativer igjen
Enig i dette. Aa fly paa vegne av SAS eller Norwegian naar mindre fly kan settes inn paa hovedrutene p.g.a. lavere belegg enn det 737 har kapasitet til. Eller de kan satse paa ruter hvor det er lite konkurranse idag, men de fleste rutene beflys av baade SAS og Norwegian.
__________________
Upcoming flights:
MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 09:14   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

De må gjerne fly innenriks i juli og august, for frekvensen er skammelig dårlig nå. Det er et mareritt å reise over fjellene uten å beregne at hele dagen går med.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 12:21   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Da blir det Bombardier C110/130
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 12:31   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Da blir det Bombardier C110/130
Tja, med mindre Hr. Braathens er feilsitert av NTB så sier han propell, og ikke jet

Quote:
Vi vil bruke en mindre flytype enn det SAS og Norwegian benytter. Et effektivt turbopropellfly uten jetmotor som bruker lite drivstoff.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 12:36   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:13   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."

Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:19   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Sitat fra Aftenposten: "Braathen har nylig bestilt ti nye Bombardierfly hvorav fem skal leveres i 2014, deretter fem til året etter. Han har også opsjon på ytterligere ti fly, skriver avisen."

Hvis det stemmer at det er Bombardier (noe jeg regner med Aftenposten ikke bare dikter opp), så må del vel være Q400.
Ikke Q400, men CSeries som Braathens har bestilt ti av, men som vel først og fremst skal erstatte Malmø Aviations sine Avroer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:38   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Det du vil se er at Braathens setter de nye flyene inn på etablerte ruter samt som erstatning for Avoene. De norske rutene vil bli trafikkert med turboprop som i dag beflyr andre ruter.

Blir det behov for større fly, vil det sikkert skje endringer ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:43   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Tviler på han vil gå inn på de tyngste rutene. Der er det allerede god kapasitet. Tipper han vil satse på å fly mellom byene langs kysten. Korte legs, fler frekvenser, god utnyttelse. Og det blir nok med Saab2000 ...
Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:44   #14
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Braathens Regional i Sverige disponerer 5 ATR72 og 12 Saab 2000.

Lurer på om de vil bruke den Svenske modellen i Norge, med lokale virtuelle selskaper - operert av Braathens Regional (Norge?).
Lokalpatriotisme skal ikke undervurderes - ref fotball.

ATR passer vel best på korte hopp, mens Saab 2000 med sin høye hastighet godt kan fly lengre strekk.

Og om nevnte 3-4 år så øker vel kapasiteten på Gardermoen.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 13:52   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Tydelig at de også vil forsøke seg på å konkurere litt med Widerøe. For slik trafikk er de jo veldig gode på.
Ja, du skal ikke se bort fra det. Og dette blir en lang mer seriøs konkurrent enn DAT, så her er det bare å brette opp ermene!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 15:26   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Som mange sier kan de fly for andre eller paa nisjeruter. Anbud paa FOT-rutene er ogsaa en mulighet.
__________________
Upcoming flights:
MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 16:31   #17
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Enda et selskap som kommer inn og drar villkårene til de flyvende ned i mørket........
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 16:41   #18
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norge Re: Braathen inn på det norske markedet.

Så lenge de ikke planlegger et slikt comeback med denne liveryen og 737 kan det være det samme ..

http://www.youtube.com/watch?v=BBxYALvY-Hs



Anyway, en klassiker:

http://www.youtube.com/watch?v=nXdlqgnvG7Y
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 18:23   #19
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

Måtte en eventuell høyere makt gripe inn, om de kaster seg inn i rotteracet mellom de store byene. Det er lov å tenke nytt. Alt må ikke innom ENGM.

Nå sier jeg overhodet ikke at de skal begynne på Evenes. Men hvem hadde trodd, for bare et par år siden, at rutene ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR skulle kunne gå såpass bra?
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2013, 19:23   #20
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Re: Braathen inn på det norske markedet.

At ENEV-ENTO, ENEV-ENVA og ENEV-ENBR funker greit skjønner jeg. Jeg var i Harstad for litt siden og prata litt med noen som pendler hele kysten opp og ned. De var oppgitt over at de måtte fly til Gardermoen og så til f.eks. Ålesund. Folk som skulle til Harstad flyr om Oslo fordi det er billigst. Sikkert det billigste, men logikken er kanskje ikke helt der... Fly en mann fra Evenest til Oslo og så tilbake til Harstad.... jaja... kanskje greit om det kommer noen andre på banen.
Il-86 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Anna Aero: analyse av det svenske markedet SQ321 Flyforum 1 01-10-2015 18:00
Angriper det skandinaviske markedet fra øst Desk pilot Flyforum 9 23-06-2010 02:40
Norwegian i det polske markedet - status? Herlov Flyforum 1 06-07-2006 21:38
Boeing vil inn på RJ-markedet Trety Flyforum 4 08-03-2006 16:01
Konsolidering på det Islandske markedet m.m Blubird Flyforum 1 26-10-2004 19:00


All times are GMT +2. The time now is 01:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.