![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da var det på tide å skrive litt om sommerferien! Etter et langt og hektisk år, bestemte undertegnede seg for å ta med frøken Deluxe på en aldri så liten rundtur til Asia med Lufthansa, Singapore Airlines og Thai Airways.
Endelige reiserute ble: Oslo – Frankfurt – Seoul – Hong Kong – Singapore – Hong Kong – Bangkok – Paris – Oslo Jeg har ikke skrevet ferdig TRen, så dere får nøye dere med et bilde i mellomtiden! Jeg lover derimot å ikke bruke 3 måneder på denne TRen, i motsetning til min siste... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi hadde lenge planlagt en velfortjent sommerferie, og i mai bestilte vi tur/retur Oslo – Hong Kong med Lufthansa via Munchen, alt i Business Class med mine Miles & More-poeng. Men i løpet juni hadde jeg klart å skrape sammen nok SAS EuroBonus-poeng til at det fristet å prøve å gjøre om alt til First, og betale for min billett med EuroBonus-poeng og frøken Deluxe sin billett med Miles & More-poeng.
Satte meg ned og begynte å søke, og om det var én ting jeg visste var at vi måtte innom Frankfurt og First Class Terminalen. Etter en one-nighter med ANA sitt verktøy, ble det ganske klart at den eneste rutingen med plass til to personer i First med Lufthansa var: Oslo - Frankfurt - Seoul - Resten av Asia. For å gjøre ting mer komplekst, viste det seg at jeg ikke hadde nok Miles & More poeng (LH sitt uttakstabell er noe høyere enn SAS sitt) til å ta ut en hel First-billett – jeg hadde kun EuroBonus-poeng. Løsningen ble derfor å kjøpe US Airways poeng til fru Deluxe, og bruke mine EuroBonus-poeng til min egen reise. Miles & More-poengene ble brukt til en intra-Asia reise. Så, etter flere timer, bestemte vi oss for følgende ruting: Flyselskap: SAS Klasse: Business Oslo – Munich Flyselskap: Lufthansa Klasse: First Frankfurt – Seoul Flyselskap: Thai Airways Klasse: Business Seoul – Hong Kong Flyselskap: Singapore Airlines Klasse: Business Hong Kong – Singapore – Hong Kong Flyselskap: Thai Airways Klasse: Business Hong Kong – Bangkok Flyselskap: Thai Airways Klasse: First Bangkok – Paris Flyselskap: SAS Klasse: Business Paris – Oslo Let the journey begin... Last edited by Robbiedeluxe; 04-12-2011 at 19:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Ser frem til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Venter i spenning... Kom i gang nå, fort som f....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Etter å ha gledet oss lenge til denne reisen, måtte vi også varme opp på den riktige måten! Jeg hadde forberedt en hemmelighet til frøken Deluxe, så på lørdagen, dagen før avgang, tilbrakte vi en time på Daikai Spa i Oslo (tidligere Dragonfly) med avslappende massasje. Frøken Deluxe kunne ikke ha vært mer fornøyd (ta dette som et tips!).
![]() Resten av kvelden brukte vi på å pakke, og så var det å sette på alarm før avgang med husets taxi (mine foreldre) klokken 07:00. Da vi kom til OSL var det nokså stille og rolig. Vi gikk bort til Gullskranken og vi bad om å få sjekket inn bare Oslo til Frankfurt, dette fordi jeg hadde planer om å kjøpe en Rimowa-koffert i Frankfurt og sjekke denne inn før vi skulle spasere bort til First Class Terminalen. Gulldamen i Gullskranken adlød våre ordre, og vips så var vi på vei gjennom Fast Track. Det var ikke min dag for tilfeldig kontroll (skjer ca 1 gang i uken), men fru Deluxe måtte derimot ta høyre hånd frem og bak, riste litt på den, og danse boogie boogie og snurre seg rundt i ring, og så var hun der igjen... Så var det opp trappen og til Gullkantinen, ble hilst velkommen av en overrasket dame da hun fant ut at jeg ikke skulle til Stockholm eller København eller London (som så og si er mine eneste destinasjoner), men hele veien til Asia i First Class! Ble litt small-talk med SAS-dragen før vi entret loungen og satte oss ned for litt smoothie og juice. Tok dessverre/uheldigvis ingen bilder av loungen i dag, men dette finnes det nok av her inne. ![]() Så var det på tide å boarde SAS-flighten vår til Frankfurt! Oslo — Frankfurt Flight: SK4751 Avgang: 09:45 Maskin: B737-700 Sete: 02F Boarding foregikk som vanlig, fullstendig kaos. Dette var jo tross alt det siste helikopteret ut av Vietnam! Vi ventet til sist med å boarde, og det var bare å finne frem til plassene 2D og 2F. Som alle vet, har SAS blokkert midtsete, så vi hadde en treseter helt for oss selv. Ser at mange her inne skriver når fly er blitt levert og slikt, jeg har ikke snøring på når denne grisen ble levert – men det hadde i hvert fall ikke de kjipeste setene, noe som er et pluss når man flyr mer enn de 50 minuttene til Stockholm. Flighten foregikk uten store overraskelser, og vi landet så og si on-time. Fordi vi bare hadde sjekket inn Oslo - Frankfurt segmentet, forventet vi ikke limousine ved landing. Dette fikk vi heller ikke. Kanskje litt skuffende, men tror frøken Deluxe hadde syntes det var litt for flaut. Så var det bare å hente baggasje og komme seg ut og finne Lufthansa-sjappa for å kjøpe en Rimowa koffert! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hadde forberedt meg å spørre etter Lufthansa Worldshop butikken etter at vi hentet vår innsjekket baggasje, men rett etter å ha passert tollen oppdaget vi at den lå eksakt til venstre for utgangen. Da var det bare å peke på den største Rimowa-kassen og si "I'd like one of these, please". Dessverre hadde de ingen igjen i butikkens lager, men hun skulle hente en fra en annen butikk i terminalen. Hun ba oss om å vente i 3 minutter og ja, klisjé og alt, men denne tyske damen brukte eksakt 3 minutter. Så bar det avsted til Customs for å få stempel for å så finne Tax-Free kontoret. Selvsagt lå hver av disse tingene på motsatt side av terminalen, så det ble en liten gåtur.
Helga, den tyske tollbetjenten med bart og høyere testosteronnivå enn undertegnede, signerte og stemplet i vei og vi sendte avgårde kofferten min. Derfra måtte vi gå helt til motsatt side av terminalen til First Class innsjekkingen. Vi ble hilst velkommen av hyggelig vertinne som viste oss vei til første ledige skranke. Det vil si, alle skrankene var ledige, men hun ekskorterte oss de 5 meterne til første skranke. Fra nå av, var vi nemlig First Class-passasjerer. Fikk boardingpass og sjekket inn alt hele veien til Seoul (lite visste jeg at fru Deluxe sin baggasje ble sjekket inn hele veien til Hong Kong, mer om dette senere). Første stopp på veien var nemlig Seoul, men etter en overnatting her skulle vi videre til Hong Kong. Hun ønsket oss god tur og fortalte oss hvordan vi kunne komme oss til First Class-terminalen. Som mange har påpeket, er veien fra terminalen for de dødelige og til First Class-terminalen noe særlig luksuriøs. Man må ut av terminalen og gå til venstre, forbi Mehmet og vennene sine i taxikøen før man må helt bort til terminalen. Der er det en ganske kamfluert inngang med en ringeklokke og heis som man tar til opp til hovedinngangen. Det er helt klart at de prioriterer gjester som ankommer terminalen i sine store, fete tyske biler med sjåfør. Når man kommer inn, finner man dette skiltet: Etter å ha tatt heisen opp til hovedinngangen ble vi ønsket velkommen av vår loungevertinne, og her opplevde vi tidenes høfligste sikkerhetskontroll. Herregud. Hvis alle kontrollene i verden hadde vært slik, ville det ikke ha vært krig i verden. Omsider var vi inne, og vi gjorde oss klare for å tilbringe litt over 4 timer i det nærmeste man kommer paradis for frequent flyers: The Lufthansa First Class Terminal. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Lufthansa First Class Terminal er den beste ground-opplevelsen, hands down som them sier i America. Vi ble vist rundt og fant oss noen gode plasser der vi satte oss ned for å nyte dagens første glass med Champagne.
Flere har dokumentert selve FCTen, så jeg hopper over de generelle beskrivelsene og går rett på sak – hva drakk og spiste vi? Maten var fantastisk. Alt var bare helt utrolig godt. Vi spiste ikke alt på bildene ovenfor, da vi også skulle spare oss til selve flighten – men vi smakte på alt ovenfor og mer også (som vi glemte å ta bilde av). Dette er mat som enkelt hadde kommet inn på DNs liste over gode restauranter i Oslo. Etter å ha spist et bedre måltid, passet det bra med en dusj og vi booket hver vår dusj hos den lettere feminime mannen som works the shower (no pun intended). Etter å ha kommet ut av dusjen, fant vi veien tilbake til "baren" ved inngangen for å se litt på kart over Seoul og gjøre oss klare til boarding straks. En fornøyd frøken Deluxe: Det er en helt spesiell følelse når noen kommer bort til deg, unnskylder seg og sier at "alle er i ferd med å boarde og nå venter vi bare på dere". Med et smil om munnen takket vi vår bartender for gode drinker og vertinnen vår for god mat, og tok heisen ned til der limousinene står. Det ble ingen bilder på veien bort til flyet, men vi nøt hvert eneste minutt. Etter en tur på 5 minutter var vi fremme ved vårt fly, en tube ved navn A340-600. Vi tok noen bilder foran flyet og fant veien opp trappen til vi var ved våre plasser, for noe som skulle vise seg å bli en maktdemonstrasjon av hvordan First Class burde være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Frankfurt — Seoul
Flight: LH712 Avgang: 18:25 Maskin: A340-600 Sete: 02D Vi var de siste til å komme ombord, og First Class var allerede nesten halvfull. Jeg antar dette var dagens HON-gjeng som hadde blitt oppgradert til F, fordi Business Class så rimelig full ut (vi oppdaget dette senere da vi tok en liten tur gjennom flyet). Dagens purser var en av de som virkelig elsker jobben sin, hun var veldig hyggelig og kom bort og introduserte seg og spurte litt om oss. Antar at de aller fleste her vet hvordan Lufthansa First Class ser ut, men for sikkerhets skyld: ![]() Produktet er stabilt, og etter hva jeg har erfart på FlyerTalk så skal det mye til før du får en dårlig flight ombord LH F. Som mange vet jobber LH med å rulle ut den nye First Class seter, men disse fungerer uten problemer selv på lange flighter. Game Boy Color skjermen er ikke akkurat stor, men den fungerer til Flight Show og slikt. Antar de aller fleste på F enten har med laptop eller iPad – eller så er man rett og slett for opptatt til å se på film pga. all mat og drikke man får servert. Game Boy Color-skjerm: Så kom "lefsene": Dagens hors d'œuvres var ikke verst: Kaviar: Limesorbet med champagne, not bad! Etter et godt og langt måltid, var det på tide å slappe litt av i godstolen. Stemningen i First er alltid så mye mer roligere, noe jeg setter pris på. Etter en liten stund bestemte vi oss for å ta en liten rundtur i kabinen. Vi gikk forbi den nokså lange Business Class-seksjonen og så helt til Economy-delen. På forhånd hadde vi spurt vår purser om det var ok for oss å ta en liten tur, og hun svarte noe á la "ja, men kom raskt tilbake!". ![]() A340-600 med sine kjente toaletter i underetasjen: Vel tilbake var det på tide å sove litt: Fikk en del timer på øyet, og våknet av meg selv rett før frokost. Frøken deluxe sov litt til, men våknet hun også av frokosten. Frokosten var både lett og god, og så var det på tide å fylle ut diverse skjemaer før landing i Seoul. Jeg har selv aldri vært i Seoul, og hadde egentlig ingen planer om besøke Sør Korea med det første, men da dette var det eneste valget for å fly First til Asia så valgte vi å bli her en natt for å sjekke ut byen. Liker vi det, kan vi alltids komme tilbake! Vel fremme i terminalen kom min koffert som nummer 2, men frøken Deluxe sin koffert lot vente på seg. Etter å ha ventet i 20 minutter gikk vi bort til skranken, og det viste seg at hennes koffert hadde blitt sjekket inn helt til Hong Kong, selv om vi hadde en layover i Seoul på en hel dag. Etter litt venting kom de tilbake med kofferten hennes og bad om unnskyldning som bare asiatere klarer, selv om det absolutt ikke var deres skyld. Så var det å finne en taxi og sjekke ut byen i 24 timer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Strålende, gleder meg til neste 346 LH/F neste juni ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Helt strålende! Ser frem til mer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Dette ser meget bra ut og det er gøy og følge med.
Hyggelig at man slipper at det blir påtatt snobbete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Seoul er en av de byene jeg aldri helt har vært så interessert i. Mye av det skyldes sikkert at både Hong Kong, Singapore og Tokyo er byer i Asia som vekker mer interesse. Men shitt au, vi landet med et åpent sinn i Samsungs hjemland. Ja, det er mye Samsung her. Fra TVer til telefoner til lastebiler og fraktskip. Alle taxier vi tok det døgnet vi var i Seoul var moderne og samtlige hadde en oversettelsestjeneste, som gjorde at man kan kunne ringe til et nummer og så kunne de hjelpe til med real-time oversetting.
På vei til byen: Hotellvalget i Seoul var nokså enkelt, Grand InterContinental Seoul Parnas hadde både OK priser (med corporate rate ![]() Lobby: Dette liker dem å gjøre, både gutter og jenter, i alle aldre: ![]() Man tar det man haver, og steker/koker det! Etter en hel dag i Seoul var det på tide å komme seg tilbake til hotellet for en god natts søvn, før alarmen ringte 05:45 for å spise en rask frokost i hotellets meget gode buffet, og så komme seg til flyplassen! Viktig å stille urverket før man skal østover! Undertegnede og hans baggasje: Utsjekking gikk rimelig rask, da kanskje ikke mange sjekker ut av forretningshotell klokken 06:45...? ![]() Så var det bare å vente på Mister Kim, gårsdagens veldig hyggelige taxisjåfør, som skulle ta oss med tilbake til flyplassen. Neste stopp, kanskje verdens kuleste by, Hong Kong! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
GMT Master?
Forøvrig flott rapport! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superflyer
|
![]()
Herrlig Robbie.....Ser fram til resten
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Herlig start og gleder meg til fortsettelsen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gastronaut
Location: Snart Asker, eller nærmeste sted med kortreist god mat og drikke.
|
![]()
Gleder meg også til fortsettelsen, fyller opp kontoen med mer US poeng og snart klar for tur i F...
Men: Spent på Rimowa kofferten, hvor mye støt og slag tåler den? Hadde en tilsvarende modell for få år siden fra Samsonite, men etter en runde gjennom CDG og LHR så den mer ut som bilen til Petter Solberg etter en særdeles dårlig dag.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for kommentarer! Hyggelig å få positiv respons.
![]() Quote:
Den er altså ikke ødelagt, men den har fått 1-2 små bulker på undersiden og noen få riper på hvert hjørne. Dette er ikke noe som plager meg, men som jeg har lært meg å sette pris på. Den minner meg litt om gamle dager, fra da det var glamouriøst å reise og ting ble produsert for hånd... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da vi kom til flyplassen var det blitt lyst, og etter å ha sagt farvel til Kim, fant vi veien til Thai sin Royal Silk sin innsjekkingsskranke. Om de er glade i Presidentsirkler, VIP- og Chairman-klubber i USA, så går det i silke, blomster og "myke" ting i Asia når de skal beskrive ekslusive ting:
Innsjekking hos Thai gikk rimelig raskt, og vi fikk etter kort tid utlevert boarding pass til Hong Kong. Jeg har fløyet Thai før, men dette er første gangen jeg skulle teste deres intra-Asia Business Class produkt, så jeg var ganske spent på opplevelsen. Sikkerhet og immigration gikk utrolig raskt, noe jeg egentlig forventer fra et flyplass i Asia. ![]() Så var det å drive litt lounge-hopping. Den første loungen vi oppsøkte var Asianas egen Business Class lounge. Interessant nok hadde de veldig dårlig utvalg av mat, men de hadde en egen kokk hvis oppgave var å steke egg etter folkets ønske. Denne kokken hadde en egen stand og køen bestod av minst 15-20 asiatere. Vi fant raskt ut at denne loungen var litt for busy, så vi begynte å bevege oss mot den andre Asiana loungen. Denne ligger i den andre terminalen, der bl.a. TGs flighter går. Denne var vesentlig bedre enn den første Asiana loungen og mye roligere. Moderne toalett: Både mat- og drikkeutvalget her var bedre enn den første Asiana loungen, men vi var ikke så sultne så vi valgte å ta noen minutter i massasjesofaene... Frøken Deluxe nyter litt massasje: Fantastisk dårlig bilde av maten: Etter et par rolige minutter i loungen, valgte vi å bevege oss mot gaten. Det var et stykke dit, så da vi kom frem til gaten hadde hele Business-gjengen boardet, men de holdt fremdeles Elite-køen åpen til vi hadde boardet, etter dette slo de køene sammen. Smart gjort av Thai. Noe å tenke på her i Europa? Boarding gikk raskt og effektivt. Selv om man har et par hundre flighter i Business Class er det alltid like stas å gå til venstre og ta den første broen over. Men i dag var jeg ekstra spent etter å ha lest litt blandede anmeldelser av Thai. For å sitere Karius og Baktus, åh hvordan skal dette gå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Alle tiders! Ser frem til fortsettelsen!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DeluxeReport: Til Koh Samui i First Class! | Robbiedeluxe | TripReports | 115 | 17-02-2014 00:43 |
BOO-TOS Lufttransport C-class 14 feb 2011 | orhel | TripReports | 18 | 02-01-2014 15:13 |
DeluxeReport: Lufthansa & TAM Business Class — Sao Paulo og Santiago! | Robbiedeluxe | TripReports | 33 | 10-10-2012 23:50 |
DeluxeReport: Swiss Business Class til San Francisco! | Robbiedeluxe | TripReports | 38 | 05-12-2011 21:56 |
jcnorway on tour 2009 - Asia | jcnorway | TripReports | 55 | 04-04-2009 17:28 |