![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]()
Heisan
Jeg skulle reise med Austrian fra OSL til Wien i begynnelsen av måneden. Den ble kansellert. Jeg skrev en epost til Austrian og lurte på mine rettigheter. De svarte: The cancellation of our flight OS 332 was caused by extraordinary circumstances - technical reasons - and therefore no financial compensation is designated (according to EC-regulation No. 261/2004). We absolutely acknowledge that flight irregularities can sometimes be frustrating for our passengers; however the comfort, safety and wellbeing of our passengers and crew will never be compromised. Er ikke flyselskapet erstatningspliktig når det er noe feil med flyet? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Legger ved en link fra tilsynet, håper det er svar godt nok.
http://www.luftfartstilsynet.no/selv...rticle4010.ece
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]()
Takker for svar, men i hvilken tilfeller brukes: standardisert erstatning på mellom 250 euro og 600 euro, avhengig av distansen du skal fly og
Du har IKKE krav på erstatning dersom flyselskapet kan dokumentere at innstillingens skyldes en ekstraordinær omstendighet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Diverse andre tråder om temaet - her er noen:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89496 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=76650 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=55052
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Problemet er begrepet "extraordinary circumstances" og at dette ikke er klart definert i Regulation 261/2004. Dette benyttes aktivt av selskapene for å komme seg unna kompensasjoner. Denne siden diskuterer akkurat dette temaet: http://flightmole.com/extraordinary_circumstances.htm
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
Vanskelig for oss pax å motbevise hva som er hva ved tech, så selskapene kan vel si hva de vill. Vær er vel en veldig grei "extraordinary circumstances", men sykdom blant personale er vel i grenseland, en må igjen påregne litt sykdom, og ha backup personale innen rimelighetens tid. Skal de klage på tech, så er vel egentlig vitsen ved Regulation 261/2004 borte spør du meg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() Quote:
Dette er fastslått i denne dommen: http://en.wikipedia.org/wiki/Regulat...e_note-1ansvar De fleste flyselskaper prøver å unndra seg ansvar ved å skylde på ekstraordinære forhold. Mitt råd er å forfølge saken, om nødvendig til rettsapparatet. Siden forsinkelsen oppsto i Norge, bør du klage til den norske Flyklagenemnda. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]()
Jeg fikk billett med samme selskap til samme tid, men 24 timer forsinket..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Fikk du kost og losji av selskapet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Egentlig synes det er en lidt omtumlet diskussion, dette med erstatning osv osv osv.
Det er belvet diskuteret så mange gang her . OG det virker på mig, som om alle tror at flyselskaberne lyver. Det er jo ikke for sjov at f.ex OS aflyser en flyvning fra OSL...Flyet skulle uden tvivl bruges til en anden flyvning fra VIE....og ALLE aflysning uanset hvad grunden er, koster selskabet mange penge. Der er mange udgifter ifm med en aflysning. Så er der nogen der siger, at den skal trækkes igennem rets aperratet...JA gør det, men være parat til at betale for omkostningerne hvis du taber. Sådan er det i Danmark og sikker også andre steder.. Mange ser flyselskaber nærmest som en bank...lidt uregelmæssighed, og ups...nu skal vi have noget for pengene...mad og drikke, og nåja også gerne hotel ophold...Sker det samme hvis dit tog, bus eller lign. offentlig transport middel er forsinket ?? det tvivler jeg på.. Så er der dem der mener at flyselskaberne også er ansvarlig for busser som kører i tilslutning til fly...Det har jeg oplevet så sent som idag..og afvist en meget vred nordmand.. Tilbage er det faktum, at en teknisk forsinkelse/aflysning altså ikke er mulig at gardere sig imod....tænk på flyet som en bil...du kører en strækning ...står ud for at handle...kommer tilbage og kan ikke starte din bil...Hvorfor ??? jo en teknisk fejl, du ikke kunne vide om på forhånd...det er det samme med fly...fejl opstår... Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Du har rett i at det er likheter mellom drift av flyselskap og privatbil, Ole. En likhet er at eieren må ta i betraktning at transportmidlet kan få teknisk feil. I begge tilfeller er altså eieren nærmest til å bære risiko og kostnad for feil. Ikke passasjerene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Men er det derimot sagt av eieren av bilen skal evnt bekoste kost og losji på passasjerene hvis de blir forsinket som følge av at noen gjør bilen en halv meter kortere i ett lyskryss feks??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Det mest fantastiske rundt slike situasjoner er at man ser ut til å sjekke hva man har "rett" til kompensasjon for , i steden for å diskutere praktiske løsninger for å minimere forsinkelse og heft ved situasjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]()
Her må det gå an å ha to tanker i hodet på en gang. Har man "rett" på noe, er det legitimt å be om å få retten oppfylt. Egentlig burde det skje uten at man trenger å mase om det. Men selvsagt må man kunne diskutere praktiske løsninger for å minske forsinkelser, kostnader og heft. Skulle bare mangle. Her burde det ikke være noen motsetning, men heller en forutsetning! (I jussens verden, som jeg kjenner godt, vil kravet stort sett reduseres hvis du ikke samarbeider og prøver å redusere tapet.) Dessverre finnes det enkelte kverulanter... Men de har skjelden "retten" på sin side, heldigvis.
Last edited by RWY 24; 30-09-2011 at 14:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Det hadde vel vært lettere for alle parter hvis man kunne definere "extraordinary circumstances". Slik det er nå så vet ikke pax hva som går under denne delen. Det kan lett bli veldig dyrt hvis mann i gata skal gå til retten hver gang det dukker opp "extraordinary circumstances" fra flyselskapets side.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Mere enkle regler, hvor der måske i større grad bliver taget højde for at dække pax' evt. tab i forbindelse med forsinkelser/kanselleringer - med langt mere præcise retningslinier ville være ønskeligt. Desuden skal vi væk fra at blot fordi flyet er forsinket, så skal man som pax automatisk "tjene" x-antal kroner på det. Hovedformålet med disse regler må være at tage godt være på de forsinkede pax og evt. sørge for at de ikke får et økonomisk tab dækket, betalt overnatning og forplejning hvis nødvendigt. Idag bliver alle pax sjovt nok MEGET sultne efter to timers forsinkelse. Denied Boarding pga. overbooking bør til gengæld i mine øjne straffes hårdt, så det bliver meget dyrt for flyselskaberne at efterlade folk blot fordi der er en der vil betale mere end dem. Alle flyselskaber gør alt hvad de kan for at flyve til tiden og undgå kanselleringer - det er der ingen tvivl om. Alt andet er alt for dyrt for dem. Når uheld sker er det naturligvis uheldigt og pax skal naturligvis have care m.v., men pga. en forsinkelse på nogle timer behøver man altså ikke skulle have cash i hånden...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forsinket/skadet bagasje og forsikring/erstatning | Are G | Reiseforum | 83 | 30-01-2024 13:26 |
Flygning forsinket mer enn 8 timer, krav på erstatning? | Flygern | Reiseforum | 6 | 17-07-2011 07:57 |
Norwegianflyet ble forsinket i sju timer - fikk erstatning | TC-JGY | Flyforum | 1 | 22-11-2010 09:55 |
Noen blir mer fortvilet enn andre når de kommer for sent til flyet | gardkarlsen | Flyforum | 15 | 12-03-2009 14:59 |
"Er flyet forsinket...da blir det kjempeparty" | LN-HAT | Flyforum | 16 | 23-11-2005 23:00 |