![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,516
|
![]()
Hvordan i h...... kan noen finne på å dra avgårde eter å ha blitt gjort oppmerksom på slikt ...???
![]() Bare flaks at det ikke skjedde noe .. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hva f...? Her bør seriøst noen få seg en alvorlig smekk! Blir gjort obs på sånt, og bare gir f... jaja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Hva med det andre flyet? Det tok jo også av! Noen som ser syner?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Enig i at det er en alvorlig sak at ikke kapteinen hos Ryanair taxet tilbake og undersøkte om det var skader når hun ble gjort oppmerksom på at de hadde vært borti et annet fly.
Med den skaden som er på AA maskinen synes jeg det er merkelig om ikke det skulle være skader også på FR maskinen. Når det ikke er oppdaget, tiltross for at kapteinen fikk beskjed fra purseren før avgang, synes jeg det rimer dårlig at crew har hatt en preflight inspection av maskinen. Men det er kanskje ikke vanlig hos FR å ha det? Et annet spørmål er hvorfor ikke crewet til AA oppdaget at de hadde vært borti noe? Er det virkelig slik at servoen tar opp energien fra en slik skade slik at man ikke vil merke noen bevegelser i stikka fremme i cockpit? Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,516
|
![]() Quote:
At ikke crewet på AA merket noe, er ikke rart - spesielt hvis de var i bevegelse. Det blir lite momentum når man traffer haleroret rett på bakfra. At ikke RYR-crewet merket noe - vel, de skyldte på humpete bane, og det er fair nok. Men at de ikke undersøkte hva som hadde skjedd når de fikk beskjed bakfra er ille. Og det at de ikke stoppet den andre maskinen fra å ta av, er ikke annet enn kriminelt. Hadde noe skjedd med AA-maskinen, ville det blitt lang tid bak murene for kapteinen ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Ser også at noen på pprune sier at kapteinen fortsatt jobber i Ryanair (med et nedrykk). Dette er bare en person uten videre verifikasjon, men hvis hendelsesforløpet stemmer og vedkommende fortsatt får fly blir jeg litt skremt. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,651
|
![]()
Slutter meg til de som sier det er sjokkerende. Det er rett og slett uhørt..
Quote:
Dette bildet http://www.airliners.net/photo/Boein...958619e8dd24d1 -viser hvor langt ut på stabilizer roret går. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
|
![]()
Man kan jo bare lure på hvordan CRM-kulturen er i FR etter en hendelse som dette. Forhåpentlig var det bare et engangstilfelle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Fyken på dagen. Lappen inndratt. Ingen nåde bør vises her dersom dette stemmer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Noen med bilder av Ryanair skaden? Virker litt rart at ingen oppdaget skaden på Ibiza eller at ingen har tatt bildet av det. I disse dager tar jo pax bilder av alt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Mycket skrämmande läsning.
Hur är igentligen flygsäkerhetsarbetet hos Ryanair? LCC i all ära men flygsäkerheten får aldrig äventyras. Jag hoppas verkligen flygsäkerhetsmyndigheter både i Spanien och USA utreder detta noga. Kanske en djupare flygsäkerhetsgranskning av Ryanair är nödvändig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]()
Hvilket selskap det er, er fullstendig likegyldig her da ingen kan realtere dette til en selskapskultur ut fra denne enkelthendelsen (bortsett fra det å takse i høy hastighet overalt). Dette er en enkeltperson som har tatt tvilsomme avgjørelser, og således kunne dette potensielt ha skjedd hvorsomhelst. Mulige autokratiske (over)mennesker finnes der i alle selskap.
Det som er så skremmende er den totale mangelen på ansvar og et fullstendig sammenbrudd i CRM for flight deck vs. kabin og internt på flight deck. Hva om dette hadde vært is og snø på vingen(e), ville det samme skjedd? Et problem i kabinen som ikke kan oppfattes på flight deck, ville det samme skjedd? Og slik kunne en fortsette i det uendelige. At så skaden ikke ble oppdaget under den påfølgende walk-around er jo også ganske utrolig. Jeg ville nå tro at hvis en hører om at en visstnok traff noe vil en, om ikke annet enn av egen nysgjerrighet, ta en ekstra titt i det angjendende område. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Ta en titt på den spanske havarirapporten, så er det knapt synlige skader på wingletten til 737'en. Der finnes det et bilde av wingletten etter sammenstøtet. Jeg forsvarer ikke denne enkelthendelsen, og hvordan den ble håndtert, men det er overraskende lite skader på RYR etter å ha sett avrevne winglets på SAS tidligere.
http://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyr...97/02_2012.pdf Side 88 |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
At kaptajnen ikke lytter på kabinen og at first officer (evt.) ikke siger fra og insisterer på en undersøgelse af sagen fortæller faktisk en hel del om, at der (i det mindst på denne flyvning) har været en dårlig kultur. Med det øgede pres på ontime performance, quick turn-around, besparelser på fuel osv osv osv, så kan det være en helt reel tanke (ihvertfald i dette tilfælde) at alle disse optimeringer og besparelser i sidste ende kan få en indflydelse på flysikkerheden. Jeg håber at her er tale om en enkelt person (eller et enkelt crew) der ikke har forstået deres opgave, men hvis kaptajnen stadig er ansat efter en så grov overtrædelse af alt hvad man burde tage som en selvfølge, så kan jeg frygte at der rent faktisk er tale om en dårlig kultur i større omfang. og nej - dette er ikke en FR-bashing. Selskabet er for såvidt ligegyldigt. Sikkerheden SKAL altid komme før alt andet - noget der tydeligvis ikke skete i dette tilfælde. If you are in doubt - you are not in doubt...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Dette er et veldig vanskelig tema uten noen gode svar og er relevant problemstilling for alle verdens flyselskap, for å si det sånn. Last edited by Turtle; 30-07-2012 at 14:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 414
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff | jefi99 | Flyforum | 16 | 13-05-2011 12:52 |
GOT-PMI Incident | jefi99 | Småprat | 7 | 04-05-2011 21:07 |
Ryanair åpner ny rute til Barcelona | sarpingen87 | Flyforum | 18 | 28-05-2010 17:01 |
AF incident | krølle | Flyforum | 30 | 08-12-2009 16:45 |
Ny Ryanair rute til Barcelona fra Århus | Bll spotter | Flyforum | 6 | 28-09-2006 16:08 |