Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-05-2011, 04:08   #1
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,811
Default Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

A Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DHR performing flight FR-2568 from Stockholm Skavsta (Sweden) to Malaga,SP (Spain), rejected takeoff from Skavsta Airport at high speed, the airplane slowed safely and came to a stop about 100-200 meters/300-600 feet before the runway end.

The airplane was able to depart about 2 hours later and is currently estimated to reach Malaga with a delay of 2:10 hours.

The cause of the takeoff being rejected is unknown.

http://avherald.com/h?article=43bf42e5&opt=0

Moderator pls EDIT: headline: not ARN - Skavsta!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 07:12   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Incident: Ryanair B738 at ARN 03MAY11, rejected takeoff

Rejected or aborted?
Det er kanskje det rar/feil ordbruk i artikkelen. Hvis avgangen ble "rejected" betyr det at noen nektet den å ta av. Det er jo mulig, men tviler på at dette hadde skjedd under take-off roll.
Jeg tror heller at avgangen ble "aborted", som sannsynligvis er noe flygerne har bestemt seg for på grunn av et teknisk problem eller kanskje en birdstrike.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 08:32   #3
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Incident: Ryanair B738 at ARN 03MAY11, rejected takeoff

I bransjen brukes stort sett alltid begrepet Rejected Takeoff, RTO. -Uavhengig av hvorfor man aborter. På B738 er det f.eks. en funksjon av autobraken som heter RTO. Den gir full brems (max PSI) dersom man retarder throttles under avgang.

Airbus:
If the Captain decides to stop a takeoff, at any time during the takeoff roll, this is referred to as a “Rejected Takeoff” (RTO).

Last edited by scarebus; 04-05-2011 at 08:32. Reason: trykkfeil
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 08:43   #4
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Incident: Ryanair B738 at ARN 03MAY11, rejected takeoff

Ikke fullt like faglig.....

Quote:
By (anonymous) on Tuesday, May 3rd 2011 19:50Z


They discovered the flight wasn,t reliable economically for scaryair and o,clown called by phone to the captain just before V1...the filled the plane 2 hours after the abort and continued to malaga...now o,clown is happy swiming in his money pool with a cigarrette..

__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 08:51   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Incident: Ryanair B738 at ARN 03MAY11, rejected takeoff

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
I bransjen brukes stort sett alltid begrepet Rejected Takeoff, RTO. -Uavhengig av hvorfor man aborter. På B738 er det f.eks. en funksjon av autobraken som heter RTO. Den gir full brems (max PSI) dersom man retarder throttles under avgang.

Airbus:
If the Captain decides to stop a takeoff, at any time during the takeoff roll, this is referred to as a “Rejected Takeoff” (RTO).
Takk for oppklaring/opplysning. Nå jobber jo også jeg "i bransjen" (hvis bransjen er luftfart, ikke hvis det er flyger), men man lærer stadig noe nytt.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 08:56   #6
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Incident: Ryanair B738 at ARN 03MAY11, rejected takeoff

Ah sorry, jeg ser det var unødvendig å sette opp første setningen slik. Ja, du har rett det var ment som fra de flygendes perspektiv
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 09:01   #7
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Men scarebus: Hvis jeg sitter i TWR og ser en elg eller bil på vei ut på RWY når du ruller, så sier jeg "abort take-off". Og hvis jeg ringer til approach'en for å fortelle hvorfor han ikke behøver å vente på flyet han trodde skulle ta av, så sier jeg "he aborted take-off" eller "han avbrøt avgangen" - ikke "han nektet å ta av". Derfor min lille forvirring.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 10:50   #8
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Det er et godt poeng! Med fare for å gli mer off-topic: Har en følelse av at rejected lener litt mot amerikansk engelsk, og da skal man ikke se bort fra årsaken til ordlyden er at det stammer fra sertifiseringslovgivningen, FAR25. Som senere ble standardisert/harmonisert med Europeisk JAR25. Ordet abort finnes kanskje mer i ICAO-dokumenter og går på operasjonelle prosedyrer.

Men så lenge alle involvert er på samme bølgelengde og forstår hva man henviser til så går nok disse begrepene fint om hverandre Potensielle misforståelser er nok større i land med dårligere engelskforståelse. Her er det naturligvis viktig å være soleklar på terminologien.

Mer on-topic: En high-speed abort/reject er en relativt alvorlig hendelse. Statistikk fra IATA viser at kun 8% av RTOs er i fra high-speed regimet (over 100 kts) Kudos til crew, kommer nok en rapport.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 11:53   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2011, 21:17   #10
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Er det så at innstilling 1 brukes ved vanlige landinger? Og innstilling 3 kun brukes ved helt spesielle tilfeller (p.g.a. at dette medfører en voldsom oppbremsing?)
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 10:09   #11
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Men scarebus: Hvis jeg sitter i TWR og ser en elg eller bil på vei ut på RWY når du ruller, så sier jeg "abort take-off". Og hvis jeg ringer til approach'en for å fortelle hvorfor han ikke behøver å vente på flyet han trodde skulle ta av, så sier jeg "he aborted take-off" eller "han avbrøt avgangen" - ikke "han nektet å ta av". Derfor min lille forvirring.
Tenkte jeg skulle krydre denne litt med to utklipp og referanser;
Quote:
Regelverk for lufttrafikktjenesten, Kapittel 7 (tilsvarende PANS-ATM, ICAO DOC4444)

3.1.4.1 Dersom tårnflygeleder, etter at avgangs- eller landingsklarering er utstedt, blir oppmerksom på en rullebaneinntregning eller en umiddelbart forestående rullebaneinntregning, eller oppdager en hindring på eller i umiddelbar nærhet av rullebanen som kan påvirke sikkerheten for en avgående eller ankommende flyging, skal flygeleder:

a) kansellere avgangsklareringen til et avgående luftfartøy,
b) gi ankommende luftfartøy instruks om å gå rundt eller foreta en avbrutt innflyging,
c) i alle tilfeller informere angjeldende luftfartøy om rullebaneinntregningen eller hindringen, og dens posisjon i forhold til rullebanen.

Anm.1: Dyr og fugleflokker kan utgjøre en hindring i forhold til operasjoner på rullebanen.
Anm. 2: Det gjøres oppmerksom på at instruksene som gis under a) og b) ovenfor, i gitte situasjoner også kan utsette luftfartøyet for fare (f.eks avbrutt innflyging i lav høyde) og at piloten derfor har det endelige ansvaret for hva han velger å foreta seg.
IFALPA skriver følgende i en safety-bulletin datert 09.01.09:
Quote:
In the earlier version of PANS-ATM (Doc. 4444) an ATCO was required to “inform the aircraft involved of the obstruction and its location in all cases” but could only withdraw take off clearance from an aircraft which was yet to start its takeoff roll. In the case of an already rolling aircraft the decision to abort rested solely with the commander of the aircraft.
...
[The new rules] implies that the final decision for the abort rests with the controller.
This is not the case.
...
“...The pilot-in-in-command shall also be responsible for the operation and safety of the aeroplane from the moment the the aeroplane is ready to move for the purpose of taking off until the moment it finally comes to rest at the end of the flight and the engines used as primary propulsion units are shut down...”
Jeg må si jeg synes den "tidligere" versjonen var bedre. Med mindre jeg er 150% sikker på at flyet klarer å stoppe før hindringen, dvs at det er et par-tre sekunder (litt avhengig av hvor den er på rullebanen naturligvis) siden take-off-roll startet, må jeg si det sitter langt inne å skrike "cancel take-off - stop immediately". Det er jo et stort potensiale for å gjøre saken verre..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 12:38   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Bruk av autobrake avhenger av selskapets SOP og flygende pilots ønske. For egen del; som oftest "OFF", men ved glatte baner eller mer kompliserte landingsforhold brukes 1, 2, 3 eller MAX avhengig av utregnet bremselengde i fht rullebane tilgjengelig for oppbremsing. Ved behov for mer eller mindre bremsing lar en som oftest manuell bremsing overta, men kan evt også justere autobrake (avhengig av flytypens system).

Bremsesetting 3 er ikke mer "voldsom" enn 1 med mindre banen er relativ tørr. Ved bruk av 3 på tørr bane er det ved normale forhold kun fordi banen er kort ifht nødvendig bremsestrekning ved aktuell vekt og aktuelle forhold.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2011, 21:13   #13
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Apropos begreper:
Quote:
b) gi ankommende luftfartøy instruks om å gå rundt eller foreta en avbrutt innflyging,
Hva er forskjellen i definisjonen på "å gå rundt" og å "foreta en avbrutt innflygning"?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-

Last edited by Nick Figaretto; 10-05-2011 at 21:24.
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 06:58   #14
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Quote:
Originally Posted by Nick Figaretto View Post
Apropos begreper: Hva er forskjellen i definisjonen på "å gå rundt" og å "foreta en avbrutt innflygning"?
Noen som kan svare på denne?
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 09:07   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Kan ikke si at jeg oppfatter noen forskjell i disse to bregrepene, de brukes om hverandre.

"Å gå rundt" er vel bare en mer muntlig måte å uttrykke seg på?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 09:53   #16
Majoren
Newcomer
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 5
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

"Go around" brukes som term når man avbryter en innflyging pga. uforesett hendelse, f.eks elg på banen etc. "Missed approach" brukes ved instrument innflyging f.eks "no contact" ved minima.
Majoren is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2011, 12:52   #17
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Incident: Ryanair B738 at Skavsta 03MAY11, rejected takeoff

Heisann

Quote:
Originally Posted by Skipskatta View Post
Er det så at innstilling 1 brukes ved vanlige landinger? Og innstilling 3 kun brukes ved helt spesielle tilfeller (p.g.a. at dette medfører en voldsom oppbremsing?)
Dette er avhengig av banelengde osv. og som JumperG5 forklarer nedenfor saa er det opp til flight crew aa bestemme dette foer landing. Auto brake setting 1,2, 3 osv. gir deg forskjellig deselerasjonsverdier og CO bruker auto brake setting 2 som "normalt" om det ikke er andre restriksjoner.

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
...Mer on-topic: En high-speed abort/reject er en relativt alvorlig hendelse. Statistikk fra IATA viser at kun 8% av RTOs er i fra high-speed regimet (over 100 kts) Kudos til crew, kommer nok en rapport.
I CO AFM saa brukes 100 kts som en bestemmelse hastighet og etter dette, opp til V1, saa er det kun noen faa tilfelle der flight crew boer evaluere om det er er forsvarlig aa ta en ATO; og det kan summeres opp i "om du ikke er sikker paa at flyet er flyvedyktig". Tror Boeing bruker 80 kts i sine AFMs...?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Bruk av autobrake avhenger av selskapets SOP og flygende pilots ønske. For egen del; som oftest "OFF", men ved glatte baner eller mer kompliserte landingsforhold brukes 1, 2, 3 eller MAX avhengig av utregnet bremselengde i fht rullebane tilgjengelig for oppbremsing. Ved behov for mer eller mindre bremsing lar en som oftest manuell bremsing overta, men kan evt også justere autobrake (avhengig av flytypens system).

Bremsesetting 3 er ikke mer "voldsom" enn 1 med mindre banen er relativ tørr. Ved bruk av 3 på tørr bane er det ved normale forhold kun fordi banen er kort ifht nødvendig bremsestrekning ved aktuell vekt og aktuelle forhold.
Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rejected takeoff: krefter i sving? Gunnar Flyteknisk forum 15 02-01-2018 16:53
Endnu et FR incident fra Skavsta jefi99 Småprat 4 06-05-2011 13:37
Ny 'takeoff performance incident', Airbus A330-200 Blubird Flyforum 16 29-11-2009 15:23
Ryanair fortsetter å vokse på Skavsta Mugnas Flyforum 3 24-08-2009 22:19
Ryanair og Skavsta MartinL Flyforum 2 25-11-2008 20:38


All times are GMT +2. The time now is 22:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.