![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
A Ryanair Boeing 737-800, registration EI-DHR performing flight FR-2568 from Stockholm Skavsta (Sweden) to Malaga,SP (Spain), rejected takeoff from Skavsta Airport at high speed, the airplane slowed safely and came to a stop about 100-200 meters/300-600 feet before the runway end.
The airplane was able to depart about 2 hours later and is currently estimated to reach Malaga with a delay of 2:10 hours. The cause of the takeoff being rejected is unknown. http://avherald.com/h?article=43bf42e5&opt=0 Moderator pls EDIT: headline: not ARN - Skavsta! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Rejected or aborted?
Det er kanskje det rar/feil ordbruk i artikkelen. Hvis avgangen ble "rejected" betyr det at noen nektet den å ta av. Det er jo mulig, men tviler på at dette hadde skjedd under take-off roll. Jeg tror heller at avgangen ble "aborted", som sannsynligvis er noe flygerne har bestemt seg for på grunn av et teknisk problem eller kanskje en birdstrike. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I bransjen brukes stort sett alltid begrepet Rejected Takeoff, RTO. -Uavhengig av hvorfor man aborter. På B738 er det f.eks. en funksjon av autobraken som heter RTO. Den gir full brems (max PSI) dersom man retarder throttles under avgang.
Airbus: If the Captain decides to stop a takeoff, at any time during the takeoff roll, this is referred to as a “Rejected Takeoff” (RTO). Last edited by scarebus; 04-05-2011 at 08:32. Reason: trykkfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ikke fullt like faglig.....
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ah sorry, jeg ser det var unødvendig å sette opp første setningen slik. Ja, du har rett det var ment som fra de flygendes perspektiv
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men scarebus: Hvis jeg sitter i TWR og ser en elg eller bil på vei ut på RWY når du ruller, så sier jeg "abort take-off". Og hvis jeg ringer til approach'en for å fortelle hvorfor han ikke behøver å vente på flyet han trodde skulle ta av, så sier jeg "he aborted take-off" eller "han avbrøt avgangen" - ikke "han nektet å ta av". Derfor min lille forvirring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er et godt poeng! Med fare for å gli mer off-topic: Har en følelse av at rejected lener litt mot amerikansk engelsk, og da skal man ikke se bort fra årsaken til ordlyden er at det stammer fra sertifiseringslovgivningen, FAR25. Som senere ble standardisert/harmonisert med Europeisk JAR25. Ordet abort finnes kanskje mer i ICAO-dokumenter og går på operasjonelle prosedyrer.
Men så lenge alle involvert er på samme bølgelengde og forstår hva man henviser til så går nok disse begrepene fint om hverandre ![]() Mer on-topic: En high-speed abort/reject er en relativt alvorlig hendelse. Statistikk fra IATA viser at kun 8% av RTOs er i fra high-speed regimet (over 100 kts) Kudos til crew, kommer nok en rapport. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det så at innstilling 1 brukes ved vanlige landinger? Og innstilling 3 kun brukes ved helt spesielle tilfeller (p.g.a. at dette medfører en voldsom oppbremsing?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bruk av autobrake avhenger av selskapets SOP og flygende pilots ønske. For egen del; som oftest "OFF", men ved glatte baner eller mer kompliserte landingsforhold brukes 1, 2, 3 eller MAX avhengig av utregnet bremselengde i fht rullebane tilgjengelig for oppbremsing. Ved behov for mer eller mindre bremsing lar en som oftest manuell bremsing overta, men kan evt også justere autobrake (avhengig av flytypens system).
Bremsesetting 3 er ikke mer "voldsom" enn 1 med mindre banen er relativ tørr. Ved bruk av 3 på tørr bane er det ved normale forhold kun fordi banen er kort ifht nødvendig bremsestrekning ved aktuell vekt og aktuelle forhold.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Apropos begreper:
Quote:
Last edited by Nick Figaretto; 10-05-2011 at 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Noen som kan svare på denne?
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan ikke si at jeg oppfatter noen forskjell i disse to bregrepene, de brukes om hverandre.
"Å gå rundt" er vel bare en mer muntlig måte å uttrykke seg på?
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
"Go around" brukes som term når man avbryter en innflyging pga. uforesett hendelse, f.eks elg på banen etc. "Missed approach" brukes ved instrument innflyging f.eks "no contact" ved minima.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann
Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rejected takeoff: krefter i sving? | Gunnar | Flyteknisk forum | 15 | 02-01-2018 16:53 |
Endnu et FR incident fra Skavsta | jefi99 | Småprat | 4 | 06-05-2011 13:37 |
Ny 'takeoff performance incident', Airbus A330-200 | Blubird | Flyforum | 16 | 29-11-2009 15:23 |
Ryanair fortsetter å vokse på Skavsta | Mugnas | Flyforum | 3 | 24-08-2009 22:19 |
Ryanair og Skavsta | MartinL | Flyforum | 2 | 25-11-2008 20:38 |