Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2012, 22:55   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Freedom of travel - Norge vs resten av norden

Kom over denne lista over hvor mange land man kan besøke visumfritt med pass fra forskjellige land: https://www.henleyglobal.com/citizen...-restrictions/
Norge ligger ikke uventet langt oppe på lista, men det jeg syns er litt interessant er at vi ligger 3 land bak Danmark, Sverige og Finland. Hvilke land kan disse 3 være, og hvorfor en slik forskjell?

Jeg har konkludert med at et av disse landene må være Tyrkia hvor det koster norske borgere €15 for visa on arrival. I følge kildene jeg har funnet var Tyrkia visumfritt for nordmenn fram til 2002. Norge var nødt til å innføre visumplikt for tyrkere iflg. med inntreden i Schengen, og Tyrkia fulgte normal prosedyre med å gjøre det samme overfor nordmenn. Noe jeg stusser litt over siden dette tydeligvis var påkrevd av Schengensamarbeidet er at mange andre Schengenmedlemmer har visumfrihet til Tyrkia, bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland http://www.mfa.gov.tr/visa-informati...eigners.en.mfa
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 23:15   #2
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: Freedom of travel - Norge vs resten av norden

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Kom over denne lista over hvor mange land man kan besøke visumfritt med pass fra forskjellige land: https://www.henleyglobal.com/citizen...-restrictions/
Norge ligger ikke uventet langt oppe på lista, men det jeg syns er litt interessant er at vi ligger 3 land bak Danmark, Sverige og Finland. Hvilke land kan disse 3 være, og hvorfor en slik forskjell?

Jeg har konkludert med at et av disse landene må være Tyrkia hvor det koster norske borgere €15 for visa on arrival. I følge kildene jeg har funnet var Tyrkia visumfritt for nordmenn fram til 2002. Norge var nødt til å innføre visumplikt for tyrkere iflg. med inntreden i Schengen, og Tyrkia fulgte normal prosedyre med å gjøre det samme overfor nordmenn. Noe jeg stusser litt over siden dette tydeligvis var påkrevd av Schengensamarbeidet er at mange andre Schengenmedlemmer har visumfrihet til Tyrkia, bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland http://www.mfa.gov.tr/visa-informati...eigners.en.mfa
Når det gjelder Nordmenn og visum til Tyrkia så kommer det pga at Norge er ett av de værste landene en tyrker kan søke om turist visum, evnt familie gjennforening.
Så man kan vel si at det er en slags "hevnaksjon", for bare et få år siden var Norge ett av de landene som måtte betale €40 for visumet.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 21:25   #3
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Takk for svar Følger like godt opp med å spørre videre hva som er bakgrunnen for at Norge kjører ulik politikk enn andre Schengenland, spesielt med tanke på turistvisum? Visumpliktige nasjonaliteter kan jo uansett skaffe seg innreisetillatelse til Norge med visum utstedt av et hvilket som helst Schengenland.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 10:01   #4
Edricson
ScanFlyer Blue

Jeg vet ikke hvorfor Norge driver med streng politikk overfor akkurat tyrkere, men jeg kan bekrefte at forskjellige Schengen-land har forskjellig visumpolitikk. F.eks. i Russland har bl.a. de tyske og danske ambassadene (og også ambassader fra "nye" Schengenland) dårlig rykte pga lange behandlingstider, mange avslag og generelt dårlig holdning, mens andre Schengen-visum er lettere å få. Men det er ikke bare bare å få visum på en "annen" ambassade, du må jo fremlegge bevis på at hovedformålet med reisen er i det landet du søker visum fra.
Nada...
</small>
Edricson is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 10:25   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Edricson View Post
Jeg vet ikke hvorfor Norge driver med streng politikk overfor akkurat tyrkere, men jeg kan bekrefte at forskjellige Schengen-land har forskjellig visumpolitikk. F.eks. i Russland har bl.a. de tyske og danske ambassadene (og også ambassader fra "nye" Schengenland) dårlig rykte pga lange behandlingstider, mange avslag og generelt dårlig holdning, mens andre Schengen-visum er lettere å få. Men det er ikke bare bare å få visum på en "annen" ambassade, du må jo fremlegge bevis på at hovedformålet med reisen er i det landet du søker visum fra.
Har faktisk hørt fra Danske kolleger at det er fryktelig tungt med visum til Russland, mens det slett ikke er for meg (Norge). De får plutselig avslag etc.

Men om man er vanskelig tilbake om motparten er vrien, så synes jeg vel egentlig det er fair nok.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2012, 20:24   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Visumpliktige nasjonaliteter kan jo uansett skaffe seg innreisetillatelse til Norge med visum utstedt av et hvilket som helst Schengenland.
Det er meningen at det å søke Schengen visa skal være så ens som mulig, men ulike platformer og prosedyrer gir ulike resultat. Man kan ikke helt uten videre søke et annet land, siden man i de fleste tilfeller er nødt til å vise til bekreftelser på hotellbookinger, invitasjoner, og da blir man evt. henvist til landet man skal hovedsaklig befinne seg.

Forholdet mellom Russland og EU er jo i ferd med å bedre seg, og de siste to årene har man jobbet med en gjensidig visum-fri avtale, og forhåpentligvis er man blitt enige og kan innføre det 2013-14. Dette vil jo sikkert Norge også ta del i.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules