![]() |
|
![]() |
#1 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Håper dette brer om seg. Få ting skaper mer problem enn de som fyller opp hattehyllene, ikke bare over sin egen seterad, men over naboens og naboens nabo også. Problemet er vel at de i sikkerhetskontrollen knapt kan de reglene de er satt til å håndheve i dag, langt mindre de ulike selskapers (med ulike klasser) sine håndbagasjeregler.
http://www.aftenposten.no/reise/article4279867.ece Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det har lenge vært et ønske å få til på OSL, men siden mange selskaper har ulike regler så har det aldri blitt gjennomført.
Last edited by Someone; 04-05-2012 at 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
|
![]() Quote:
Last edited by Someone; 04-05-2012 at 08:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
Jeg har kun opplevd en gang på mine mange reiser at de sjekket håndbagasjen, og det var i Desember 2011 på vei hjem til Norge for å ferie jul. Det som jeg synes var litt merkelig med denne situasjonen var at de som sjekket folk inn var veldig negative og sure over at de måtte gjøre litt mer arbeid (telle kolli...). Dette smittet seg over på oss passasjer som sto i køen ved at vi alle lurte oss rundt regelen. Dermed gjorde vi det slik at de som hadde for mange kolli fikk noen som hadde lite/ingen til å ta det for seg - og vips var det løst.
Jeg kan forstå at det vil fungere hvis flyet er fullt, men dette flyet var ikke fullt - max 80% på ruten YVR-FRA. Jeg kan også forstå at på korte ruter så kan dette være smarte greier. På ikke-fulle lang distanse ruter så syns jeg de kan ta det litt mer med ro. For min egen del på korte turer så har jeg alltid max 1 kolli håndbagasje - som veier 20kg ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette. Som handlingagent skjønner jeg det jo -- greit å få noen andre til å gjøre jobben for seg -- men som passasjer synes jeg dette høres lite fleksibelt ut. For det første mangler sikkerhetskontrollørene innsikt i passasjerenes reiserute, "viktighet" (CORP-kunder, elite etc) og dermed evnen til å utvise fleksbilitet. For det andre så er jeg som passasjer lite begeistret for vektbegrensningene. En ting er størrelsen, greit nok -- men sånn som SAS som kun tillater 8kg håndbagasje er jo en vits -- vesken min til daglig, med en macbook air veier mer enn dette, og jeg har vanskelig for å tro at et flyselskap ønsker å sjekke inn min laptopbag...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 307
|
![]()
På BNE så stoppes alle som mistenkes å ha for mye/ for tung håndbagasje på utenlandsterminalen. Håndbagasjen blir da veid og er du over grensen må du enten betale eller pakke om. Dette er det flyplassen som står for og det er i slusen før sikkerhetskontrollen. Har forøvrig opplevd noe lignende med Etihad også, hvor da ansatte plukket ut sine ofre i det man var i ferd med å boarde flyet og ga de med for tunge vesker en smekk på pungen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Jippi , utrolig hvor mye store bagger folk får dratt med seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
|
![]()
Swedia eller hva de nå kaller seg som har satt i gang dette bør vel også følge opp tax-freeposene de forpester flyet med da.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Min MacBook Air veier 1.5 kg så jeg håper du har mer i den enn det
![]() Jeg ville nok personlig også ønsket at SAS økte vektgrensen til f.eks 12 kg, jeg tror ikke det er plass til flere enn 6 stykk store kabinkofferter per "compartment" på f.eks. 737 uansett. Det viktigste er å holde målene, det er det som forårsaker forsinkelsene, og så burde det vært kurs som forklarte at kabinkofferter ikke må settes inn på langs når de tar mindre plass på tvers. Og kommer en med en hullete og slitt boblejakke, trenger man ikke bruke all plassen på samme måte som en brudekjole - den blir ikke penere av den grunn. Det største problemet er ofte "etniske" som skal hjem, først kommer de med en barnevogn av størrelse type Geländewagen og lastet som en, sportsbagger som selv ishockeylag kunne gjort seg stolt av, og i tillegg fjorårhundrets kabinkofferter som er pakket sammen med tau. Fortsatt har de også en pose hver med ting. Som oftest er dette ting de vet er for mye å få sjekket inn uten å betale overvekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Har ofte undret mig over at folk på en 20 minutters flyvetur absolut ikke kan undvære der håndbagage..fra signoff til signon er der vel max 10. minutter.
på de 10 minutter skal du evt. genere sidemanden og har din eventuelle trolley ud fra hattehylden...så du kan bruge indholdet i max 2 minutter.... På CRJ er det relativt nemt at tage håndbagage fra folk. idet vi har "vinkevagter" ved flyet. Vi har på en fuld CRJ med 88 pax ofte omkring 25 stk håndbagage i lastrum. Og det er ikke noget problem...Når en har sat sin trolley følger andre ofte efter... Problemet er at visse andre selskaber tillader 2 stk på business som jo kan veje op tl 23 kg stk....og disse psgr forventer sandelig også at de kan de også have på en CRJ..VEd odg ikke lige hvem der skal hjælpe dem med at lægge det op i hylden ??? ikke crew..og jeg vil meget nødig have en 23kgs bag i hovedet...hvis der opstod turbulens.... Nååå generelt er formeget håndbagage et stort stort problem som skal løses Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Hvis jeg kan gate check'e og få en valet tag så jeg får bagasjen tilbake ved flyet når jeg går ut har jeg intet problem med å sjekke inn. Men selvsagt, for en kort flytur er jo selvsagt rasjonalet for å ikke sjekke bagasje at ventetiden for å få bagasjen tilbake utgjør proporsjonalt mer av reisetiden. (Hvis flyturen tar 50 minutter, og jeg måtte 25 minutter på bagasjen, snakker vi 50% tillegg i reisetiden, mens samme ventetid utgjør 5% av reisetiden på en 8 timers flytur). Det er således ikke nødvendigvis snakk om behovet for bagasjen in-flight, snarere added reisetid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,970
|
![]()
Jeg har vokst meg til å bli en skikkelig "hai" på å aldri sjekke inn bagasje. Idag hadde jeg sikkert 25kg håndbagasje.
Skjønner at det irriterer, men det er sinnsykt irriterende å stå å vente på bagasjen også. Synes det tar endeløst lang tid. På ARN er det kjapt 30 min (mulig det bare føles slik) og om den ikke kommer på første runden på OSL er det jo også bare å bestille seg en pizza. Andre flyplasser er ikke stort bedre. Så jeg synes kanskje flyplassene burde ta seg i nakkeskinnet og kjappe seg. Så skal du se at folk begynner å sjekke inn bag'er.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
|
![]()
Sjekker alltid inn baggasje på lengere flighter og har bare med meg en sekk ombord som jeg plasserer under sete foran, men på korte reiser for f.eks. en helg er det praktisk å kun ha med en carry-on.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() Quote:
Men det er jo her det kommer inn det med penger, koster penger å ha nok folk til at bagasjen kan komme etter 3 min på bånnet. Beklager om det ble en smule off-topic. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,997
|
![]()
LHR Mai 2009, fra Singapore på en SQ A380. Sto langs bagasjebåndet i 56 minutter før min bagg endelig kom. Av en eller annen grunn så glemmer jeg ikke dette, men det som de sier: "det er bedre sent, enn aldri"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,970
|
![]() Quote:
Det var som sådan ikke en kritikk av personalet på en enkelt flyplass, men en utspill om at man ikke bare trenger forbud. Det funker også med stimulans.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Delta setter restriksjoner for Virgin... | Turtle | Flyforum | 4 | 02-01-2015 19:27 |
Reduserte flyplassavgifter, restriksjoner? | RJon | Småprat | 2 | 05-05-2014 20:45 |
Restriksjoner over Finland? | LN-TIB | Småprat | 2 | 05-06-2011 15:56 |
Restriksjoner i svingradius? | Polaris | Flyforum | 36 | 20-08-2009 23:39 |
Restriksjoner på bookingklasser | TOS | Flyforum | 20 | 26-10-2007 15:56 |