Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2012, 18:54   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Sverige Håndbagasje-restriksjoner på ARN

Håper dette brer om seg. Få ting skaper mer problem enn de som fyller opp hattehyllene, ikke bare over sin egen seterad, men over naboens og naboens nabo også. Problemet er vel at de i sikkerhetskontrollen knapt kan de reglene de er satt til å håndheve i dag, langt mindre de ulike selskapers (med ulike klasser) sine håndbagasjeregler.

http://www.aftenposten.no/reise/article4279867.ece

Quote:
Har du for mye håndbagasje, vil du bli stoppet og bedt om å sjekke dette inn.
Quote:
Grunnen er at man vil minimere risikoen for forsinkelser på flyene, samt øke komforten for passasjerene om bord.
Quote:
En av de hyppigste årsakene til forsinkelser, er langsom boarding som følge av at passasjerer som har med seg for mye håndbagasje om bord.
Old 03-05-2012, 19:27   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Håndbagasje-restriksjoner på ARN

Det har lenge vært et ønske å få til på OSL, men siden mange selskaper har ulike regler så har det aldri blitt gjennomført.

Last edited by Someone; 04-05-2012 at 08:59.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 07:57   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post

Det har lenge vært et ønske å få til på OSL, men siden mange selskaper har ulike regler så har det aldri blitt gjennomført.
Vet ikke hvem sitt initiativ dette er, men SAS bør iallfall få priority-tagen til å virke før de kjører for hardt på dette. De kan om de vil. Da vi kom hjem til bgo etter påske med smekkfullt fly kom alle våre fem pri-tagete bagasjer først. Sparte oss en halv time der.

Last edited by Someone; 04-05-2012 at 08:59.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 08:27   #4
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Jeg har kun opplevd en gang på mine mange reiser at de sjekket håndbagasjen, og det var i Desember 2011 på vei hjem til Norge for å ferie jul. Det som jeg synes var litt merkelig med denne situasjonen var at de som sjekket folk inn var veldig negative og sure over at de måtte gjøre litt mer arbeid (telle kolli...). Dette smittet seg over på oss passasjer som sto i køen ved at vi alle lurte oss rundt regelen. Dermed gjorde vi det slik at de som hadde for mange kolli fikk noen som hadde lite/ingen til å ta det for seg - og vips var det løst.

Jeg kan forstå at det vil fungere hvis flyet er fullt, men dette flyet var ikke fullt - max 80% på ruten YVR-FRA. Jeg kan også forstå at på korte ruter så kan dette være smarte greier. På ikke-fulle lang distanse ruter så syns jeg de kan ta det litt mer med ro.

For min egen del på korte turer så har jeg alltid max 1 kolli håndbagasje - som veier 20kg hehehe, dermed legger jeg den på gulvet forran meg; ofrer litt benplass men det lar seg gjøre på små turer
Old 04-05-2012, 11:51   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette. Som handlingagent skjønner jeg det jo -- greit å få noen andre til å gjøre jobben for seg -- men som passasjer synes jeg dette høres lite fleksibelt ut. For det første mangler sikkerhetskontrollørene innsikt i passasjerenes reiserute, "viktighet" (CORP-kunder, elite etc) og dermed evnen til å utvise fleksbilitet. For det andre så er jeg som passasjer lite begeistret for vektbegrensningene. En ting er størrelsen, greit nok -- men sånn som SAS som kun tillater 8kg håndbagasje er jo en vits -- vesken min til daglig, med en macbook air veier mer enn dette, og jeg har vanskelig for å tro at et flyselskap ønsker å sjekke inn min laptopbag...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 12:30   #6
Mekum
ScanFlyer Blue

BNE så stoppes alle som mistenkes å ha for mye/ for tung håndbagasje på utenlandsterminalen. Håndbagasjen blir da veid og er du over grensen må du enten betale eller pakke om. Dette er det flyplassen som står for og det er i slusen før sikkerhetskontrollen. Har forøvrig opplevd noe lignende med Etihad også, hvor da ansatte plukket ut sine ofre i det man var i ferd med å boarde flyet og ga de med for tunge vesker en smekk på pungen.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 12:56   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Jippi , utrolig hvor mye store bagger folk får dratt med seg.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 13:23   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Swedia eller hva de nå kaller seg som har satt i gang dette bør vel også følge opp tax-freeposene de forpester flyet med da.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 13:42   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
vesken min til daglig, med en macbook air veier mer enn dette
Min MacBook Air veier 1.5 kg så jeg håper du har mer i den enn det
Jeg ville nok personlig også ønsket at SAS økte vektgrensen til f.eks 12 kg, jeg tror ikke det er plass til flere enn 6 stykk store kabinkofferter per "compartment" på f.eks. 737 uansett. Det viktigste er å holde målene, det er det som forårsaker forsinkelsene, og så burde det vært kurs som forklarte at kabinkofferter ikke må settes inn på langs når de tar mindre plass på tvers. Og kommer en med en hullete og slitt boblejakke, trenger man ikke bruke all plassen på samme måte som en brudekjole - den blir ikke penere av den grunn.

Det største problemet er ofte "etniske" som skal hjem, først kommer de med en barnevogn av størrelse type Geländewagen og lastet som en, sportsbagger som selv ishockeylag kunne gjort seg stolt av, og i tillegg fjorårhundrets kabinkofferter som er pakket sammen med tau. Fortsatt har de også en pose hver med ting. Som oftest er dette ting de vet er for mye å få sjekket inn uten å betale overvekt.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2012, 14:07   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Min MacBook Air veier 1.5 kg så jeg håper du har mer i den enn det
Jada, absolutt! Poenget var bare at selv uten noen voldsomt heavy computer så er 8 kilo lite.. Målene er jeg nok langt flinkere til å holde, selv om mitt personal item i enkelte flytteprosesser har vært litt i overkant...
Old 05-05-2012, 18:54   #11
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Har ofte undret mig over at folk på en 20 minutters flyvetur absolut ikke kan undvære der håndbagage..fra signoff til signon er der vel max 10. minutter.
på de 10 minutter skal du evt. genere sidemanden og har din eventuelle trolley ud fra hattehylden...så du kan bruge indholdet i max 2 minutter....
CRJ er det relativt nemt at tage håndbagage fra folk. idet vi har "vinkevagter" ved flyet.
Vi har på en fuld CRJ med 88 pax ofte omkring 25 stk håndbagage i lastrum.
Og det er ikke noget problem...Når en har sat sin trolley følger andre ofte efter...
Problemet er at visse andre selskaber tillader 2 stk på business som jo kan veje op tl 23 kg stk....og disse psgr forventer sandelig også at de kan de også have på en CRJ..VEd odg ikke lige hvem der skal hjælpe dem med at lægge det op i hylden ??? ikke crew..og jeg vil meget nødig have en 23kgs bag i hovedet...hvis der opstod turbulens....
Nååå generelt er formeget håndbagage et stort stort problem som skal løses
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2012, 19:02   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Hvis jeg kan gate check'e og få en valet tag så jeg får bagasjen tilbake ved flyet når jeg går ut har jeg intet problem med å sjekke inn. Men selvsagt, for en kort flytur er jo selvsagt rasjonalet for å ikke sjekke bagasje at ventetiden for å få bagasjen tilbake utgjør proporsjonalt mer av reisetiden. (Hvis flyturen tar 50 minutter, og jeg måtte 25 minutter på bagasjen, snakker vi 50% tillegg i reisetiden, mens samme ventetid utgjør 5% av reisetiden på en 8 timers flytur). Det er således ikke nødvendigvis snakk om behovet for bagasjen in-flight, snarere added reisetid.
Old 07-05-2012, 18:53   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Vi har på en fuld CRJ med 88 pax ofte omkring 25 stk håndbagage i lastrum.
Og det er ikke noget problem...Når en har sat sin trolley følger andre ofte efter...
Gate/aircraft-check med tilbakelevering ved trappa er jo adskillig bedre enn når man må sjekk inn en bag for en times-tur og blir stående 45 minutter å vente på bagasjen etter endt flytur. Hadde selskapene vært flinkere til å ekspedere bags rask på båndet hadde nok kabinbagasjen også gått ned.

Quote:
Problemet er at visse andre selskaber tillader 2 stk på business som jo kan veje op tl 23 kg stk....
Hvem er det som tillater 46 kg håndbagasje i business på shorthaul?

Old 07-05-2012, 21:25   #14
Dreyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post

Hvem er det som tillater 46 kg håndbagasje i business på shorthaul?
British Airways?
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 22:06   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg har vokst meg til å bli en skikkelig "hai" på å aldri sjekke inn bagasje. Idag hadde jeg sikkert 25kg håndbagasje.

Skjønner at det irriterer, men det er sinnsykt irriterende å stå å vente på bagasjen også. Synes det tar endeløst lang tid. På ARN er det kjapt 30 min (mulig det bare føles slik) og om den ikke kommer på første runden på OSL er det jo også bare å bestille seg en pizza. Andre flyplasser er ikke stort bedre.

Så jeg synes kanskje flyplassene burde ta seg i nakkeskinnet og kjappe seg. Så skal du se at folk begynner å sjekke inn bag'er.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 22:16   #16
-Sindre
ScanFlyer Blue

Sjekker alltid inn baggasje på lengere flighter og har bare med meg en sekk ombord som jeg plasserer under sete foran, men på korte reiser for f.eks. en helg er det praktisk å kun ha med en carry-on.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 23:57   #17
Dreyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Så jeg synes kanskje flyplassene burde ta seg i nakkeskinnet og kjappe seg. Så skal du se at folk begynner å sjekke inn bag'er.
Det er ganske mange ting som kan spille inn i bildet på hvor lang tid det tar for baggen kommer. En ting er at den blir tatt ut fra flyet med engang, men en annen ting kan være at bagsjåføren(PMZ) har masse å gjøre, slik at det tar litt tid fra flyet lander til den er på båndet.
Men det er jo her det kommer inn det med penger, koster penger å ha nok folk til at bagasjen kan komme etter 3 min på bånnet. Beklager om det ble en smule off-topic.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2012, 01:49   #18
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Andre flyplasser er ikke stort bedre.
LHR Mai 2009, fra Singapore på en SQ A380. Sto langs bagasjebåndet i 56 minutter før min bagg endelig kom. Av en eller annen grunn så glemmer jeg ikke dette, men det som de sier: "det er bedre sent, enn aldri"
Old 08-05-2012, 16:49   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Det er ganske mange ting som kan spille inn i bildet på hvor lang tid det tar for baggen kommer. En ting er at den blir tatt ut fra flyet med engang, men en annen ting kan være at bagsjåføren(PMZ) har masse å gjøre, slik at det tar litt tid fra flyet lander til den er på båndet.
Men det er jo her det kommer inn det med penger, koster penger å ha nok folk til at bagasjen kan komme etter 3 min på bånnet. Beklager om det ble en smule off-topic.
Mulig OT, men jeg setter alltid pris på utdypninger fra de som kan det.

Det var som sådan ikke en kritikk av personalet på en enkelt flyplass, men en utspill om at man ikke bare trenger forbud. Det funker også med stimulans.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules