![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
|
![]()
I går kveld kom det et svært SAS 738 på takeoff forbi stuevinduet mitt. Ikke noe uvanlig med det, men 15 sekunder etter de ble "luftbårne" la det seg omtrent loddrett i lufta. Svingte 180 grader foran stuevinduet (tør påstå jeg aldri har sett det før), la seg lavt over Kjølen og forsvant nordover. Avinor gav meg rutenr SK4492 til Svalbard, men jeg har aldri sett at de la seg så hardt over, så tidlig, og brukte ei rute som var så lav over Kjølen....
1) Det finnes vel restriksjoner ifht hvor hardt de kan svinge med passasjerfly, hva ligger disse på? 2) Hva kan være årsaken til den rare svingingen og ruta? ![]() Last edited by Polaris; 14-08-2009 at 16:52. Reason: Jerrig og gjerrig. Skriveleifs, I love them! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Vanskelig å si da det mangler en del informasjon:
1) Hvor bor du? 2) Hvilke flyplass? 3) Hvilke rullebane var i bruk? 4) Hvordan var været? 4) Hvor ligger Kjølen? Uansett vil jeg anta at det var en visual departure, og hvis terreng, trafikk og værmessig forhold tillater det - så flyr man korteste vei ut og bort ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Sjelden at det brukes over 30 graders bank angle på en 737 med passasjerer ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
|
![]()
1) Hvor bor du? Rett ved enden av rullebanen til TOS mot sør.
2) Hvilke flyplass? TOS 3) Hvilke rullebane var i bruk? De tok av mot sør, altså tok de av fra 19 4) Hvordan var været? Overskyet uten nevneverdig vind. Ingen nedbør. 4) Hvor ligger Kjølen? Rett vest, Kjølen er den fjelltoppen som har en svær avinor-radar på seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
30 grader turn ser ganske 'skarpt' ut, det ... sammenlign med 30 graders helling i en bakke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei Polaris.
30 grader krengning er vanlig (ofte bruker man bare 25 for å ha bedre margin), og i simulator trener man steep turns med 45-60 graders krengning, men det er mest bare for å ha det i fingrene. En -800 som svinger rett etter avgang, svinger som regel i 500 fot, og det ser nok lavt ut. I tillegg har flyet ganske høy angrepsvinkel på grunn av den lave hastigheten, som de i dette tilfellet gjerne beholder istedetfor å flate ut litt for å akselerere. Det gjør at flyet kommer krappere rundt svingen enn med høyere hastighet, og derved kommer fortere "on track". Om de beholdt take-off flaps ute under svingen, var hastigheten trolig nede i 170-180 knop, før de akselererte til 250 knop og senere til stigefarten over 10 000 fot. Kombinasjon av 25-30 grader krengning , høy nese/angrepsvinkel og fjellene i bakgrunnen har nok gjort at det så "ekstra kult" ut fra bakken, en av grunnene til at en del fremdeles synes det ser spennende ut å fly, kanskje. For flygerne sin del er det naturlig å ta de snarveiene som klareringer, trafikk, terreng og regelverket kan gi dem, så de sparer drivstoff og tid; begge verdifulle "commodities" i disse tider. Men du kan være sikker på at det var "sikkert", og at pulsen ikke var nevneverdig høyere enn normalt på flight deck. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Free Luigi
|
![]()
Takker og bukker for gode forklaringer! Kan kanskje spekulere i at de var skikkelig tunglastet og ville svinge nordover så raskt som mulig / et par "freshe piloter" hadde større friheter i luftrommet siden det var såpass sent, eller noe i den duren.... (Dog er det kanskje ikke så mye sannhet i setningen "freshe piloter hos SAS"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gryende Scanair-øl-treff på Skarven under oppseiling?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Heisann!
Quote:
![]() Polaris! Flere her paa forumet sitter jo med aarevis av erfaring, jobber i denne industrien osv. og Jumper G5 med sine mange aar som jagerflyger og senere trafikkflyger faller vel godt inn i denne kategorien. Flott at du deltar, men det vel griet aa vise litt respekt tilbake og unoedvendig aa legge inn slike "egg" paa slutten... ![]() Dag
![]() |
![]() |
#15 |
Free Luigi
|
![]()
Selvfølgelig! Hva jeg mente med "fresh" (som jeg nå innser er et begrep man kan tolke mange veier) er at man var "nyutdannet" / "helt ny i jobben" / "helt fersk i flybransjen".
Ikke negativt ment, setter pris på rutine jeg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei igjen Polaris!
Quote:
![]() BTW: Paa fleste Boeing fly, og jeg regner med Airbus fly ogsaa, saa faar du en "BANK ANGLE" annunciation om du krenger for mye. Noen her som vet hvilke grader dette kommer paa, og eller er det ogsaa en alpha input paa dette signalet? Dag
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ikke le av piloter på Skarven. De er flere enn man tror
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
A380 svingradius? | triple seven | Flyteknisk forum | 3 | 11-03-2015 18:27 |
Reduserte flyplassavgifter, restriksjoner? | RJon | Småprat | 2 | 05-05-2014 20:45 |
Håndbagasje-restriksjoner på ARN | Dag Viking | Småprat | 18 | 08-05-2012 16:49 |
Restriksjoner over Finland? | LN-TIB | Småprat | 2 | 05-06-2011 15:56 |
Restriksjoner på bookingklasser | TOS | Flyforum | 20 | 26-10-2007 15:56 |