Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-08-2009, 12:31   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,261
Default Restriksjoner i svingradius?

I går kveld kom det et svært SAS 738 på takeoff forbi stuevinduet mitt. Ikke noe uvanlig med det, men 15 sekunder etter de ble "luftbårne" la det seg omtrent loddrett i lufta. Svingte 180 grader foran stuevinduet (tør påstå jeg aldri har sett det før), la seg lavt over Kjølen og forsvant nordover. Avinor gav meg rutenr SK4492 til Svalbard, men jeg har aldri sett at de la seg så hardt over, så tidlig, og brukte ei rute som var så lav over Kjølen....

1) Det finnes vel restriksjoner ifht hvor hardt de kan svinge med passasjerfly, hva ligger disse på?

2) Hva kan være årsaken til den rare svingingen og ruta? Random spørsmål, men jeg er nysgjerrig!

Last edited by Polaris; 14-08-2009 at 16:52. Reason: Jerrig og gjerrig. Skriveleifs, I love them!
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 14:22   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Vanskelig å si da det mangler en del informasjon:
1) Hvor bor du?
2) Hvilke flyplass?
3) Hvilke rullebane var i bruk?
4) Hvordan var været?
4) Hvor ligger Kjølen?

Uansett vil jeg anta at det var en visual departure, og hvis terreng, trafikk og værmessig forhold tillater det - så flyr man korteste vei ut og bort
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 15:12   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Vanskelig å si da det mangler en del informasjon:
1) Hvor bor du?
2) Hvilke flyplass?
3) Hvilke rullebane var i bruk?
4) Hvordan var været?
4) Hvor ligger Kjølen?

Uansett vil jeg anta at det var en visual departure, og hvis terreng, trafikk og værmessig forhold tillater det - så flyr man korteste vei ut og bort
Om jeg ikke tar helt feil så bor hun like sør for flyplassen i TOS (basert på bilder hun har tatt & lagt ut her), og basert på beskrivelsen hennes så var det sannsynligvis rullebane 19 i bruk. Kjølen ligger på Kvaløya like vest av flyplassen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 15:17   #4
TommyT
Newcomer
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 18
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Sjelden at det brukes over 30 graders bank angle på en 737 med passasjerer ombord.
TommyT is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 15:17   #5
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,261
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

1) Hvor bor du? Rett ved enden av rullebanen til TOS mot sør.
2) Hvilke flyplass? TOS
3) Hvilke rullebane var i bruk? De tok av mot sør, altså tok de av fra 19
4) Hvordan var været? Overskyet uten nevneverdig vind. Ingen nedbør.
4) Hvor ligger Kjølen? Rett vest, Kjølen er den fjelltoppen som har en svær avinor-radar på seg.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 15:37   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

30 grader turn ser ganske 'skarpt' ut, det ... sammenlign med 30 graders helling i en bakke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2009, 16:50   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Hei Polaris.

30 grader krengning er vanlig (ofte bruker man bare 25 for å ha bedre margin), og i simulator trener man steep turns med 45-60 graders krengning, men det er mest bare for å ha det i fingrene.

En -800 som svinger rett etter avgang, svinger som regel i 500 fot, og det ser nok lavt ut. I tillegg har flyet ganske høy angrepsvinkel på grunn av den lave hastigheten, som de i dette tilfellet gjerne beholder istedetfor å flate ut litt for å akselerere. Det gjør at flyet kommer krappere rundt svingen enn med høyere hastighet, og derved kommer fortere "on track". Om de beholdt take-off flaps ute under svingen, var hastigheten trolig nede i 170-180 knop, før de akselererte til 250 knop og senere til stigefarten over 10 000 fot.

Kombinasjon av 25-30 grader krengning , høy nese/angrepsvinkel og fjellene i bakgrunnen har nok gjort at det så "ekstra kult" ut fra bakken, en av grunnene til at en del fremdeles synes det ser spennende ut å fly, kanskje.

For flygerne sin del er det naturlig å ta de snarveiene som klareringer, trafikk, terreng og regelverket kan gi dem, så de sparer drivstoff og tid; begge verdifulle "commodities" i disse tider. Men du kan være sikker på at det var "sikkert", og at pulsen ikke var nevneverdig høyere enn normalt på flight deck.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 09:29   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
30 grader turn ser ganske 'skarpt' ut, det ... sammenlign med 30 graders helling i en bakke.
Til sammenligning har Fløybanen i Bergen 27 grader stigning på det bratteste, og det virker som "rett opp".
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 12:49   #9
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,261
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Takker og bukker for gode forklaringer! Kan kanskje spekulere i at de var skikkelig tunglastet og ville svinge nordover så raskt som mulig / et par "freshe piloter" hadde større friheter i luftrommet siden det var såpass sent, eller noe i den duren.... (Dog er det kanskje ikke så mye sannhet i setningen "freshe piloter hos SAS" )
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 14:28   #10
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Takker og bukker for gode forklaringer! Kan kanskje spekulere i at de var skikkelig tunglastet og ville svinge nordover så raskt som mulig / et par "freshe piloter" hadde større friheter i luftrommet siden det var såpass sent, eller noe i den duren.... (Dog er det kanskje ikke så mye sannhet i setningen "freshe piloter hos SAS" )
Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din. Men, bedøm selv, vi kan møtes på Skarven en kveld, eller i en luftkamp over Tromsø (hvis du flyr)
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 16:14   #11
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,261
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din. Men, bedøm selv, vi kan møtes på Skarven en kveld, eller i en luftkamp over Tromsø (hvis du flyr)
Møte en pilot på skarven? Jatakk *ler*
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 16:40   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Gryende Scanair-øl-treff på Skarven under oppseiling?
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 16:46   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Gryende Scanair-øl-treff på Skarven under oppseiling?
Hurtigbåten til storbyen, kanskje....?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 17:25   #14
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Heisann!

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
...Siden det er en av sistnevnte kategori som har tatt seg bryet med å svare deg på det du lurte på, og det tydeligvis må ha vært to av dem i flyet som du skrev om, er det vel ikke helt usannsynlig, selv om snittalderen nok gjør de "freshe" for høyere aldersgrupper en din...
Jumper G5, du er nok mere diplomat enn meg...

Polaris!

Flere her paa forumet sitter jo med aarevis av erfaring, jobber i denne industrien osv. og Jumper G5 med sine mange aar som jagerflyger og senere trafikkflyger faller vel godt inn i denne kategorien. Flott at du deltar, men det vel griet aa vise litt respekt tilbake og unoedvendig aa legge inn slike "egg" paa slutten...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 17:39   #15
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,261
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Selvfølgelig! Hva jeg mente med "fresh" (som jeg nå innser er et begrep man kan tolke mange veier) er at man var "nyutdannet" / "helt ny i jobben" / "helt fersk i flybransjen".

Ikke negativt ment, setter pris på rutine jeg
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 17:53   #16
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hurtigbåten til storbyen, kanskje....?
Fort gjort, tar den titt og ofte
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 17:57   #17
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Hei igjen Polaris!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Selvfølgelig! Hva jeg mente med "fresh" (som jeg nå innser er et begrep man kan tolke mange veier) er at man var "nyutdannet" / "helt ny i jobben" / "helt fersk i flybransjen".

Ikke negativt ment, setter pris på rutine jeg
Sikkert ikke noe problem, og jeg "hoppet" vel litt raskt paa dette jeg ogsaa...

BTW: Paa fleste Boeing fly, og jeg regner med Airbus fly ogsaa, saa faar du en "BANK ANGLE" annunciation om du krenger for mye. Noen her som vet hvilke grader dette kommer paa, og eller er det ogsaa en alpha input paa dette signalet?

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 18:03   #18
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
...vi kan møtes på Skarven en kveld...
Hehe, respektløst eller ikke så vil jeg innvende at om man avtaler å møtes på Skarven så har man allerede avslørt seg selv som en med litt erfaring
sukram is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 18:09   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Ikke le av piloter på Skarven. De er flere enn man tror
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2009, 18:19   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Restriksjoner i svingradius?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Ikke le av piloter på Skarven. De er flere enn man tror
Piloter, akademikere, helsepersonell, turister osv. Med sol & varmt (Tromsø-varmt...) i lufta er det ikke mange andre steder som er bedre å ta seg en pils enn Skarven, men jeg skjønner hvor du vil Sukram.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A380 svingradius? triple seven Flyteknisk forum 3 11-03-2015 18:27
Reduserte flyplassavgifter, restriksjoner? RJon Småprat 2 05-05-2014 20:45
Håndbagasje-restriksjoner på ARN Dag Viking Småprat 18 08-05-2012 16:49
Restriksjoner over Finland? LN-TIB Småprat 2 05-06-2011 15:56
Restriksjoner på bookingklasser TOS Flyforum 20 26-10-2007 15:56


All times are GMT +2. The time now is 11:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.