Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2012, 19:30   #1
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

OBB 19 Luftige harryturer [Nordlys artikkel]

En meget god artikkel: http://www.nordlys.no/kronikk/article6015960.ece

Quote:
«Harrytur» har blitt et begrep i det moderne menneskes evige jakt etter det billigst mulige. Mens vi i prosent av inntekt i dag betaler mindre enn noensinne for maten vår (ca. 11%), er omkvedet at alt har blitt så dyrt.

Norske bønder er en truet rase fordi høylytte røster mener at det vil være så mye bedre og billigere å importere fødevarer fra utlandet, gjerne også fra land i den tredje verden hvor tilsvarende prosentsats er opptil 80 og sult er et like vanlig fenomen som fedme hos oss.

Fokuset på pris

Mens vi kanskje heller burde spørre oss selv om jorda og naturressursene tåler vår etter hvert enorme mobilitet, er det også i transportsektoren stort fokus på pris. Et par sydenreiser i året samt helgeturer til Praha, Paris eller New York ses jo nærmest på som en menneskerettighet i dag.

For å få et omflakkende levesett til å passe inn i vanlige familiebudsjett må det selvsagt være billig, og i en konkurranseutsatt transportnæring kjempes det for å fylle stadig flere tilgjengelige seter. Enten det gjelder landbruk, samferdsel eller annen virksomhet bør selvsagt rasjonell drift etterstrebes så lenge det ikke går ut over natur- eller arbeidsmiljø.

Disse linjer skal hovedsakelig berøre sistnevnte, og spørsmålet er om ikke prispresset fører til at strikken er i ferd med å bli strukket altfor langt?

EUs fire friheter

Som pur ung var jeg, som mange andre norske gutter på den tida, en tur til sjøs. Med en grunnhyre på 736 kr i måneden følte jeg meg rik da jeg mønstret av. Som vi vet, ble slike utgifter for høye for rederne, og den norske sjømannsstand ble desimert. Den utviklingen var gjerne lettere å akseptere i og med at størstedelen av handelsflåten knapt er innom en norsk havn.

EUs fire friheter, fri flyt av kapital, tjenester, varer og arbeidskraft, gir nye muligheter til utgiftsreduksjoner, også i landbasert transport på norsk jord. Lokale sjåfører går med henda i lommene på kaia i Geiranger mens cruiseturistene bringes til toppen av Dalsnibba i polske og estiske busser med ditto folk bak rattet.

På tidsbegrensede kontrakter bemannes også våre lokalbusser med utlendinger som jobber lange skift og innkvarteres heller kummerlig. Skrekkhistorier fortelles fra fjellovergangene der substandard lastebilmateriell på blanke dekk skaper farlige situasjoner.

Rettigheter under press

Luftfarten har spesielt gode muligheter til å utnytte ovennevnte frie flyt og det hele bringes over i en ny dimensjon. Det har vært mye jubel over hvor flinke enkelte operatører har vært når flybilletter kan kjøpes for en slikk og ingenting. Man betaler ofte mer for å parkere bilen i lufthavnen enn for flyreisen.

Så langt som prisjaget nå har kommet, kan imidlertid ikke alt hentes inn kun fra mer rasjonell drift. Skrekkscenariet er at det kuttes i svingene på teknisk vedlikehold og inspeksjon, trening av personell, bruk av uoriginale deler etc. Jeg håper og tror at vi ikke har kommet dit ennå i vår del av verden.

Faglige rettigheter har imidlertid lenge vært under press, og en ny trend er dette med personell ansatt på kontrakt. Personlig har jeg gjennom mine snart 30 år i norsk luftfart vært velsignet med ryddige forhold hva gjelder arbeidsgivers utbetaling av lønn, også under intern opplæring, innbetaling av arbeidsgiveravgift, skatt og forsikringer samt en trygg pensjonsordning.

Kall meg gjerne bortskjemt på første punkt, men det er en helt annen diskusjon! De øvrige bør være hevdvunne, lovbundne og avtalefestede rettigheter i ethvert sivilisert samfunns arbeidsliv.

Truende utvikling

Utviklingen vi nå ser, der noen selskap er svært kreative hva gjelder å sluntre unna den type plikter, er svært truende for vår arbeidstagergruppe. Er det naturlig og riktig at en norsk pilot skal betjene et norsk marked mens vedkommende tvinges til å ha base i et annet land og får sin lønn utbetalt skattefritt i et tredje?

Hva gjelder folketrygdavgift, skatt, forsikrings- og pensjonsordninger er den enkelte da helt overlatt til seg selv. Oppsigelsesvern blir selvfølgelig også så godt som ikke-eksisterende og folk kan fristes til fly når de helst burde holde seg hjemme for å unngå inntektstap.

«There is no such thing as a free lunch», sier man på fremmedlandsk. Kan det være at flybilletten er billig delvis fordi den faktisk er indirekte subsidiert? Bortfallet av inntekter til statskassen må jo på et eller annet vis kompenseres gjennom skatte- og avgiftssystemet.

Front mot harrykulturen

Jeg skriver dette mens jeg i embeds medfør hviler i New York. Med et tastetrykk havner mine ord i Nordlys-redaksjonen. Den nye teknologien i globaliseringens tidsalder åpner for uante muligheter. Kunne ikke avisens journalister utplasseres med sin PC i et eller annet skatteparadis, gjort sine intervjuer via Skype og levert sine produkter på samme måte? Tenk hvilke besparelser som kunne oppnås!

Noen finner kanskje eksempelet litt søkt, men poenget er at få kan føle seg helt trygge i vår tid. Mange som har ropt om lavpris på alt mellom himmel og jord, vil en dag møte seg selv i døra idet deres egen bransje blir rammet av det samme prispress.

Akkurat som vi i anstendighetens navn skal avvise tilbudet dersom priskuppet skyldes barnearbeid eller annen grov utnyttelse av ansatte, bør vi ha et bevisst forhold til alt fra kortreist mat til mistenkelig billige flybilletter.

Enten vi er bønder, sjåfører eller flygere er det kanskje på tide at vi gjør felles front mot Harry-kulturen. Uansett yrkesgruppe burde vi stille oss solidarisk med dem som blir rammet av den og slå ring om faglige rettigheter.
http://www.nordlys.no/kronikk/article6015960.ece
Old 18-04-2012, 19:32   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Kloge ord
Old 18-04-2012, 19:56   #3
Pilot1
ScanFlyer Blue

Default Re: Luftige harryturer [Nordlys artikkel]

Opprinnelig postet på Flyforum som flest leser, men henvist til "småprat" til tross for sakens alvor. Til forskjell fra "God morgen fra Forus" ol. som sikkert er mer på linje med kjerneverdiene her... Glem det, det er sikkert bare meg som er ny og ikke skjønner... God kveld!
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:00   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Opprinnelig postet på Flyforum som flest leser, men henvist til "småprat" til tross for sakens alvor. Til forskjell fra "God morgen fra Forus" ol. som sikkert er mer på linje med kjerneverdiene her... Glem det, det er sikkert bare meg som er ny og ikke skjønner... God kveld!
Så enig, så enig..., men artikklen er godt skrevet uansett hvor på et flyforum... den måtte havne.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:18   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Nja, jeg finner deler av innlegget ganske provoserende.

Litt merkelig å kalle et leserinnlegg for "kronikk" - men det er kanskje vanlig i Nordlys? For øvrig ser det ut til at det er en Sp-politiker og en person med en inntekt som godt kan betale for både for norske landbruksprodukter og dyre flyreiser... Jeg vil tro at han forbruker og forurenser langt mer enn snittet av den vanlige reisende. Hvorfor rakke ned på andres forbruk da?

Det hans skriver om at man først våkner når egen bransje er truet framstår som noe dobbeltmoralsk - for det er jo nettopp det han selv gjør - snakke for seg selv. Det hadde stått mer respekt av innlegget om han skrev om norske lastebil- eller bussjåfører som blir skviset ut - og det i Norge. Personlig har jeg nær ved blitt rammet av at deler av jobben jeg har gjort har blitt satt ut til studenter i Baltikum - uten at jeg av den grunn har gjort annet enn å konstatere at det er en del av internasjonaliseringen - men så har jeg heller aldri vært Sp-medlem.

Generelt så er jo det selvsagt en fordel at nordmenn jobber på norske kontrakter og under norske forhold, men det er jo enn så lenge ikke snakk om at innenriks personell skal byttes ut i Norwegian eller andre selskaper, så vidt jeg har fått med meg.

Og hva han mener om "harrykultur" skjønner jeg ikke så mye av...

Last edited by AirbusTrond; 18-04-2012 at 20:38.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:22   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Nå er vel Steensvåg SP-politiker i tillegg til å være pilot, og man kjenner jo igjen en del av SPs politiske kampsaker innimellom i dette innlegget. Man kan selvsagt være uenig i forhold til globaliseringens fordeler, og i forhold til f.eks. kortreist mat har han helt klart et poeng (det har imidlertid mer med kvalitetsforringelsen ved transport å gjøre). Om det er Harry å reise på billige flyturer vil jeg nå velge å være uenig med han i.

Last edited by TOS; 18-04-2012 at 21:14.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 10:11   #7
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

For å sitere Viggo S, som igjen siterer Arnulf Øverland.

Quote:
Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.
Hva er det med Nordlys og DY om dagen??
Det kan jo få dette forumet til å blekne i forhold (satt veldig på spissen).

Han har forsåvidt et poeng, men om det er slik at DY har tenkt å ekspandere og ikke minst tjene penger for sine aksjonærer, så er det norske kostnadsnivået tilnærmet umulig å leve med. Vi er et av de dyreste landene i verden å ansette folk i og da er det godt gjort å drive lavprisselskap.

For å ta det fra bøndenes side, som jeg jobber med daglig. Hadde det ikke vært for østeuropeere, som går på en time lønn som ALLE dere her inne hadde fnyst av, så hadde ikke vi hatt nevneverdig landbruk i Norge. Eller det hadde i allefall sett meget annerledes ut. Mat er noe av dèt det er minst betalingsvilje for i samfunnet, i allefall når man står i køa på Rimi en mandag. Mens tvert vi skal ha pølse på Statoil er kilosprisen på pølsa helt uinteressant.

Vi lever i Europa, med et mer eller mindre åpent marked, det må vi leve med, både flyvere i SAS og norske bønder. Bøndene er, heldigvis, beskyttet av en tollbarriære, men lufta er som kjent for alle og det gjør det ikke så lett å konkurere med DY og enda værre FR.

Nå har jeg gitt opp å lese tråden om streikekrangel og anna morro i DY, men jeg tror det er farlig å anngripe DY for hardt. Det er KLINKENDE klart at alle lover og regler skal følges, med tanke på sikkerhet, opplæring "kjøre og hviletid" med mer. Men globaliseringen er kommet for å bli.

Og til dere som nå beskylder meg for en slags form for dobbeltmoral, det er godt mulig.
Men jeg mener å ha lest ved flere anledninger at noen av forumistene er på harrytur og er en smule pro SK. Greit for meg, jeg støtter norske bønder og er pro DY (intill en viss grad).

Om dere ikke vil støtte norske bønder med 10 % av inntekten din, men heller svenske bønder så er det greit nok. Men da kan ikke dere forvente at alle bønder flyr SK.

Last edited by kekker; 20-04-2012 at 08:20.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 22:37   #8
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hva er det med Nordlys og DY om dagen??
Det kan jo få dette forumet til å blekne i forhold (satt veldig på spissen).
Ja, jeg skulle veldig gjerne vite grunnen til deres pågående hat mot DY. Jeg blir generelt skeptisk mot presse som kjører så hardt mot et selskap.

Quote:
For å ta det fra bøndenes side, som jeg jobber med daglig. Hadde det ikke vært for østeuropeere, som går på en time lønn som ALLE dere her inne hadde fnyst av, så hadde ikke vi hatt nevneverdig landbruk i Norge.
Det er en ganske stor forskjell. Jeg er fullstendig tilhenger av outsourcing av jobber. Flytt ut fabrikkarbeid, men behold kompetanse og styrke i Norge. Samtidig er det er aspekt at DY sin tilnærming effektivt fjerner karriereveier (for å rykke opp må du si opp og begynne på kontrakt) og det virker som de også prøver å fjerne den støtten og sikkerheten som en medarbeider forventer fra en Norsk arbeidsgiver (og når det er sagt mistenker jeg flere jordbærplukkere opplever det samme i Norge, og hadde jeg noen sinne oppdaget det hadde jeg holdt meg langt unna produkter fra den gården/leverandøren).

Quote:
Og til dere som nå beskylder meg for en slags form for dobbeltmoral, det er godt mulig. Men jeg mener å ha lest ved flere anledninger at noen av forumistene er på harrytur og er en smule pro SK. Greit for meg, jeg støtter norske bønder og er pro DY (intill en viss grad).
Og for min del støtter jeg norske bønder når de leverer gode produkter, og har ingen problemer med å betale mer for det. Dessverre er vi så lite villig til å betale for våre produkter og tjenester at man skviser leverandører (både fly og mat) til å produsere dårlige produkter på dårlige vilkår. Det ensidige fokuset på pris er en ekstrem utfordring, men jeg skal ikke påstå at du er dobbeltmoralsk før det er grundig bevist at DY driver dumping.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 23:47   #9
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Ja, jeg skulle veldig gjerne vite grunnen til deres pågående hat mot DY. Jeg blir generelt skeptisk mot presse som kjører så hardt mot et selskap.
Hvorfor tolker du dette som et hat mot DY? Majoriteten av DY består jo av de ansatte, som det jo nettopp er de som Nordlys støtter. At ei tradisjonell Arbeiderpartiavis som Nordlys støtter de ansattes kamp for rettigheter kan vel neppe komme som en overraskelse.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 08:18   #10
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Quote:
men jeg skal ikke påstå at du er dobbeltmoralsk før det er grundig bevist at DY driver dumping.

Den dagen det er grundig bevist, så skal du få lov til å kalle meg dobbeltmoralsk, faktisk litt før den dagen også!
Old 20-04-2012, 08:33   #11
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Hvorfor tolker du dette som et hat mot DY? Majoriteten av DY består jo av de ansatte, som det jo nettopp er de som Nordlys støtter. At ei tradisjonell Arbeiderpartiavis som Nordlys støtter de ansattes kamp for rettigheter kan vel neppe komme som en overraskelse.

Fordi Nordlys - som eneste avis - kjører denne saken dag etter dag, mens annen presse har en liten artikkel I ny og ne (som forsvinner raskt fra forsiden).

Greit å holde fokus på saken for all del, men jeg er forundret over Nordlys sitt volum av saker, og da blir jeg alltid skeptisk for hva faktisk motivasjon er.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Old 20-04-2012, 13:59   #12
Polaris
Free Luigi

Quote:
Fordi Nordlys - som eneste avis - kjører denne saken dag etter dag, mens annen presse har en liten artikkel I ny og ne (som forsvinner raskt fra forsiden).

Greit å holde fokus på saken for all del, men jeg er forundret over Nordlys sitt volum av saker, og da blir jeg alltid skeptisk for hva faktisk motivasjon er.
Nordlys er basert i Tromsø, som igjen er base for norges eneste gratis pilotutdanning - Bachelorgraden i luftfart ved Universitetet i Tromsø. Disse har fått tilbud om (så vidt jeg forstår) kontraktsbasert ansettelse, som nordlys har snappet opp og spunnet saken videre på. Nordlys er vanligvis aldri så mye sitert som de har blitt i det siste, Norwegiansakene fra Nordlys florerer på Facebook og i diskusjonsforaer. Klart Nordlys fortsetter å grave, når de ser mengden trafikk og salg det genererer for dem. Aviser er ikke mer avanserte enn det.

At ikke sakene forsvinner i andre nyheter om hva Nicki Minaj hadde på seg til en fest i Los Angeles, eller at Anders Behring Breivik klødde seg i hodet og dette tilsier han kanskje egentlig er en gorilla - det får være opp til en og en hver å vurdere som et kvalitetsstempel eller ikke
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:05   #13
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Om det er en arbeideravis eller ikke, etter å ha lest dagens utgave syns jeg de bør ta seg en pustepause noen dager. Å angripe en av bautaene i norsk industri, nemlig lærlingeordningen, tjener ingen sin sak, selv om en å annen av de som deltar i ordningen hos DY er "voksen."

Men de holder vel på videre. Etter de fikk ny redaktør har de mistet gnisten de har brukt å ha.

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 11:19   #14
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nordlys er basert i Tromsø, som igjen er base for norges eneste gratis pilotutdanning - Bachelorgraden i luftfart ved Universitetet i Tromsø.
Se der ja, det forklarer jo litt!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
At ikke sakene forsvinner i andre nyheter om hva Nicki Minaj hadde på seg til en fest i Los Angeles, eller at Anders Behring Breivik klødde seg i hodet og dette tilsier han kanskje egentlig er en gorilla - det får være opp til en og en hver å vurdere som et kvalitetsstempel eller ikke
Tja, det sier mer om oss som leser avisen! En artikkel forsvinner ganske raskt hvis den ikke får tilstrekkelig antall klikk.
Reply

Posting Rules