![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.dagbladet.no/2010/03/20/t.../fly/10949526/
Quote:
Selvsagt ikke, men noen foreldre har noe å lære , men vil neppe forstå at det gjelder de selv.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"mange som ergrer seg spesielt over foreldrene som tilsynelatende gjør lite eller ingenting for å få roet ned avkommet på flyreisen."
Lettere sagt enn gjort. Enkelte problemer må man nok bare leve med. Skrikende babyer er dessverre en av de. Hva er det man mener foreldrene skal gjøre da? Dope ned babyen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Tenk å komme med utspill som å forby småbarn å reise med fly. Verden er hakke gal.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er helt klart et poeng at foreldre bør tenke litt gjennom aktiviteter og annet tidsfordriv for de små. Er det spedbarn er det kanskje lite man kan gjøre, men for de litt større er det ikke noe problem å aktivisere ungene litt. Når det er sagt så er det ofte en del voksne som er minst like støyende og plagsomme som barn. Jeg satt f.eks. ved siden av en kar på trikken i Manchester, og han spilte musikk fra iPhone'en sin slik at alle kunne høre det (han var norsk - fra sørlandet et sted). Dårlig musikksmak hadde han også, men han og kompisen mente åpenbart at det gjorde seg på trikken....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Leit å høre at folk har et sånnt forhold til små barn. For min del så er det helt naturlig at en baby gråter, og det gjør vondt for de når man går opp og ned. Forby de å fly? Hinsides!
Værre er det med større barn som hele tiden sitter å sparker i stolsetet forran, eller lager ugang på andre måter. De bør vite bedre, og bør snakkes til av sine foreldre. Selv har jeg ei datter på 7, og har aldri, og da mener jeg ALDRI, hatt noe problem med henne ombord på noe fly. Hun har vært 7 ganger på Barbados, en rekke ganger i USA. Hun har vært i Singapore, Malaysia osv osv. Og alltid oppført seg eksemplarisk. Hun har vel også vært med et par ganger på Fly & Vin også forresten. Første gang jeg traff "gjengen" var det jo greit å ha henne med. Ingen vil jo gå til fysisk angrep på en som holder en tre-åring på armen ![]() IMM
Life is Brutale Last edited by imm; 22-03-2010 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg satt selv og skrek non-stop fra Europa til Japan, trolig med en den gang moderne DC-8 (sikkert fordi jeg ikke fikk fly selv...), og ifølge mitt moderlige opphav satt amerikaneren foran oss og bannet like høylydt under hele reisen. Tough luck, i Japan lå en balje av en lastebåt og et år på de syv hav og ventet på oss.
I dag flyr jeg også her og der, og i jakker, bag'er og sekker har jeg alltid liggende noen "gulinger" (ørepropper) klare for innsats. Skulle støynivået bli ukomfortabelt, enten det er barn, sus, bråk eller annet, er det bare å stappe dem inn, og plutselig er det helt overkommelig. Store byer har babykino, og skulle et lite barn slå seg helt vrang under en gudstjeneste skulle det bare mangle at man sjekker om litt frisk luft, litt mat eller litt drikke, stilner søvnen.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Når barn inngår i argumentasjonen forsvinner ofte det meste av logisk tenking. Det er selvfølgelig logisk at en baby kan gråte. Og det er selvfølgelig slik at de fleste ikke har problemer med barn generelt. Meg inkludert. Og jeg synes selvfølgelig ikke det skal bli forbudt å fly med barn.
Men det må være lov å ymte frempå om det er riktig at ett barn med luft i magen skal kunne tillates å holde 50 andre i en A340 våkne i 9 timer på vei til møtene sine på andre siden av Atlanteren. Som forelder er man herre over OM man skal gå på flyet. Som passasjer på seteradene rundt har man ingen mulighet til å velge. Hadde det stått en lapp "spebarn med skurrete rompe er på raden foran deg. Vil du bytte til neste fly?" i gaten, ville jeg gladelig betalt et 4 sifret gebyr for å bytte. Men valget får jeg ikke, for vi må tenke på barna. Jeg synes derimot det kunne vært en idé å seksjonere flyene noe: Rad 1 - Jeg og tøyelefanten min Rad 2-11 - Barriere Rad 12-19 - Fulle trøndere Rad 20 - Michael O'Leary Rad 21-30 - familier med barn som har vondt i magen Rad 30-37 - Folk som ikke reiser så ofte og har lommene fulle i sikkerhetskontrollen Rad 38-39 - Folk som sparker litt i seteryggen Noe i den duren
![]() |
#8 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() ------ Er mye rart som skulle vært bannlyst, om man tenker seg om. Egentlig skulle alle folk som tar bussen med meg til en hver tid være bannlyst. Alle som ligger helt oppi ræva på meg etter vegen, selv om jeg kjører 5-10 km over fartsgrensa. Alle som reiser seg opp før flyet har takset ut av rullebanen, fordi de SKAL først ut av flyet. Alle som spiser baconcrisp på kino. Alle som skriver meldinger på mobiler med lysstyrke stilt inn på max, på samme kinoen. Bannlys eller lag egne kvelder til julebord som drikker litt for mye og til slutt nærmest kryper bortover gulvet på restaurantene. Ehmm... Ja. Det ER mye rart som skulle vært bannlyst, men heldigvis går det ofte an å stenge slike irriterende faktorer ute ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
BOSE lager mye fint, folkens ....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Litt oppmerksomhet til barnet, litt fornuftig pakking , ikke send yndlingsbamse/kosetingen f.eks , litt tanke på at barnet (og med reisende) skal ha en fin og rolig reise, skal ofte ikke så mye til. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Min nye Bose gjorde at barnet to seter unna meg siste uke, ble "lydløs"...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Jeg synes det er helt greitt at barn får lov å fly, men vi kunne gjerne fått en slags svarteliste man kan føre folk inn på som ikke har kontroll over ungene. Listen kan også brukes til ektefeller som ikke har kontroll på sin andre halvdel, eller folk som ikke har orden på sitt konsum. Og for å kaste litt bensin på bålet, det er mange lounger rundtom i verden som praktiserer 12-årsgrense, men denne blir dessverre oversett i somemrferien og lignende anledninger og det er ofte langt mer barnehage der inne som det er i resten av terminalen. -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sånn HELT apropos - så så jeg akkurat følgende twittermelding på supportsiden vår ...
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
Kunne det ikke vært en idé å samle alle barn bakerst i flyet? Der gynger det alltid litt ekstra og det er meg bekjent eneste måten man får ett barn til å sove.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette har vært diskutert mange ganger. Helt enig med Alex. Klart unger skal ha rett til å reise, men det er slett ikke tilhenger av at så lenge man har unger, har man carte blance på å gjøre hva som helst. Den dagen jeg reiser med unger, er det viktigste at barnet er til minst mulig sjenanse for mine medpassasjerer. Min egen og barnets komfort kommer etter de rundt meg som må reise sammen med oss.
Alt for mange som mener at så lenge man har unger med seg på sin ferd, må alle vise hensyn uansett hva det måtte være. Folkeskikk er liksom ikke så viktig lenger.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Legal Eagle
|
![]()
Unger er unger, og det er faktisk begrenset hva foreldre kan gjøre med det. Jeg mener at unger har samme rett til å ferdes ute i offentligheten som voksne. Det er vanskelig å tenke seg at voksne skulle være mer verdt enn barn, eller at voksnes behov er viktigere enn barns, synes jeg. Og da må vi tåle at enkelte unger gjør det som er helt naturlig, nemlig å lage lyd, slå seg vrang, leke osv. Men man kan jo være smart å prøve å unngå nattflyvninger og sånn, selvsagt. Ellers er jeg enig med Andreas og andre som har oppdaget fortreffeligheten av Boses ulike produkter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Unger er Unger, men det er vel [noen]foreldrene som er hovedproblemet og ikke har antenner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Legal Eagle
|
![]()
Vet det har vært vanlig å tro det, men jeg tror (og har lest) at det er en myte. Selv har jeg tre barn, og de er så utrolig forskjellige (også på tur). Selv om de har de samme foreldrene. Men noe som hjelper på andres (og min) tålmodighet er faktisk at foreldrene prøver å gjøre en innsats - selv om de ikke skulle lykkes helt. Da får man straks litt mer medfølelse med foreldrene, og det demper irritasjonen. Så på mange måter har du kanskje litt rett likevel;-)
Last edited by RWY 24; 23-03-2010 at 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå er det ofte tre elementære grunner bak barnegråt, fortalte min bestefar meg da jeg ble far; barnet er trøtt, barnet er sultent eller barnet har vondt. Så enkelt var det, og med den feilsøkingen var de fleste av luftvernangrepene over nesten før de hadde begynt. Akkurat som i et fly; Maintain aircraft control, analyze the situation, take proper action and land as soon as conditions permit.
Når man flyr skjer det som kjent trykkforandringer som gjør at den luften barnet får eller har i magen, i tarmene eller i ørene ikke nødvendigvis kommer så lett ut eller inn som i den fuktigere og tettere luften rundt oss på bakken. Når man i tillegg vet at små barn gjerne har mye snørr, skjønner man at veien til en "sinus block" med den ubeskrivelige smerten det medfører hist og her i kraniets fremre hulrom (at noen foreldre av og til synes å ha hulrom også bak i kraniet lar vi ligge...), skjønner man at barn skriker. Før kunne en erfaren (og dyr...) flyvert eller -vertinne nesten forutse hvilket småbarn som ville få problemer med dette, og de gjorde klar pappkrus eller plastkrus med tørkepapir oppi. På det helte de varmt vann (som ble absorbert av papiret). Dette kunne så foreldrene holde inntil øret til barnet når det fikk vondt, og fuktigheten/temperaturen gjorde tydeligvis at trykket utliknet seg, og barnet hadde ikke vondt lengre. Silencium! Kunnskapen har nok forsvunnet med årene, og er kanskje ikke pensum lengre - og mangelen på overført kunnskap og det at man selv kanskje er for ung til å ha den moderlige omsorgen, gjør at barnene nå må lide i stillhet - eller i høylydt skrik, mens foreldrene fortvilet prøver å hysje på et barn i smerte, de omgivende passasjerene vrir seg i irritasjon over foreldrene som i det hele tatt flyr istedetfor å kjøpe ny billett med et senere fly, og mens kabinbesetningene (på noen fly) plutselig får mer enn nok å gjøre bak gardinene i galley. (Innspill fra kabinpersonell ønskes her, kanskje er jeg helt på jordet ifht deres erfaringer?) Et barn som er illsint kan også skrike, og det er en annen sak. Men det prøver ihvertfall ikke å åpne nødutgangene, og er nok mer tilsnakkendes til eller lettere å avlede enn en alkoholsugen midtnorsk innfødt i vest av naturmaterialer...
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sitat fra en av mine under landing på Fornebu (han pleide å klappe da vi landet); "Jeg har dotter i ørene!". Fra nestemann i arverekken, som våknet av landingen og såvidt fikk med seg utsagnet, kom det kjapt: "Jeg vil også ha godter i ørene!". (-:
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et Airbus A340-fly fra SAS har vært strandet i Tokyo siden onsdag (4/7) | AirbusTrond | Småprat | 14 | 09-07-2013 14:27 |
Skulle fly fra Kjevik til Oslo, gikk om bord i Bergen-flyet. | Cecilie | Småprat | 20 | 21-02-2013 14:59 |
Skulle SAS lease B739ER? (splittet fra ''SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)) | Trdfly | Flyforum | 11 | 07-03-2012 22:58 |
Noen ganger skulle man vært en koffert | Discus | Reiseforum | 0 | 22-11-2009 13:28 |