Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-12-2012, 13:02   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,276
OBB 19 Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Aftenposten hadde nylig en reportasje i papirutgaven om en som dagpandler med fly TRD-OSL og er vel endel andre her inne som bedriver noe av det samme

Ligger nå er forkortet utgave ute på nettet

http://www.aftenposten.no/jobb/Han-p...g-7071790.html
Quote:
Gisle Ranum drar grytidlig hjemmefra for å rekke jobben i Oslo. Hvis alt går etter planen svinger han opp foran hjemmet igjen 13,5 timer etterpå.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 13:25   #2
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Kanskje "en av oss"?
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 13:28   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Det jeg biter meg mest merke i, er hvor utrolig stor påvirkning "klima-propagandaen" har hatt på folk flest. Kommentarene under artikkelen er jo stort sett "for en CO2-versting!" / "skal holde meg unna Bakers nå.." etc.

Mens man hjertens gjerne støtter opp om Kina-varer, India-varer og Amerikansk-produserte varer som står bak den faktisk skadelige CO2-utslippsmengden i verden.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 14:58   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
...... og Amerikansk-produserte varer som står bak den faktisk skadelige CO2-utslippsmengden i verden.
Hva bygger du det på?

Denne linken sier at USA har redusert det energirelaterte utslippet med 8%. Det er vel mer enn miljølandet Norge har klart å kjøpe seg til?
http://www.forskning.no/artikler/2012/november/339652
Og det som produseres bruker vel energi?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 16:13   #5
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

uansett hva det betyr, så står luftfarten bare for 2% av det totale industriutslippet. Sånn går det når flyn00bz går løs på et kommentarfelt..
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 17:44   #6
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by teamseacow View Post
uansett hva det betyr, så står luftfarten bare for 2% av det totale industriutslippet. Sånn går det når flyn00bz går løs på et kommentarfelt..
Men det undergraver jo ikke påstanden om at hadde pendlerne bodd i nærhet av arbeidsplassene sine ville utslippet som forårsakes av flyturene de etterspør kunne vært redusert. Så kan man heller fokusere debatten på er det riktig/galt at man skal tilrettelegge for pendling av denne typen.

Men det er en helt annen debatt og slettes ikke hva trådstarter inviterte til.

Jeg for min del dagpendler ikke, men har nok av ukependling å vise til det siste året.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 17:55   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Hva bygger du det på?

Kilde: IEA's årlige rapport på CO2-utslipp

EDIT:
Norge ligger på ca 50 millioner tonn CO2 / år (tall for 2011, kilde ssb).
I forhold til f.eks USA med ca 5 gigatonn CO2 / år (++), skjønner en at størrelsene er ENORMT forskjellige.
Regn ut prosentandelen norges utslipp utgjør av de amerikanske... Kanskje en får seg en liten vekker om hvor skoen BØR presse....
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 17-12-2012 at 18:10.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 18:26   #8
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Må jo være positivt for flyselskapene at de har kunder. Om det er fritidsreisende eller pendlere er jo egentlig likegyldig, for flyet hadde uansett gått. Å dra miljø inn i en slik artikkel er helt på trynet. Man kan jo snart ikke gjøre noe i Norge uten å bli kalt miljøsvin.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 18:37   #9
teamseacow
ScanFlyer Silver
 
teamseacow's Avatar
 
Join Date: Oct 2012
Location: London / Stockholm
Posts: 644
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Noen som vet når dette sto i ap?? Sto verken i dagens eller lørdagens utgave
__________________
Businesstudent, BCN/OSL

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 18:47   #10
CRJ900
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Posts: 444
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Må jo være positivt for flyselskapene at de har kunder. Om det er fritidsreisende eller pendlere er jo egentlig likegyldig, for flyet hadde uansett gått. Å dra miljø inn i en slik artikkel er helt på trynet. Man kan jo snart ikke gjøre noe i Norge uten å bli kalt miljøsvin.
Hvis ikke du som kunde, arbeidsgiver, kommune, fylke, stat eller eier av flyselskapet vil bruke penger på avgangen vil den ikke være der.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 18:59   #11
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Hvis ikke du som kunde, arbeidsgiver, kommune, fylke, stat eller eier av flyselskapet vil bruke penger på avgangen vil den ikke være der.
Poenget er at avgangen er der, og poenget er, at ting som bruker drivstoff er miljøsyndere.(iflg politikere og ander miljøforkjempere) Uansett om du er i lufta eller på bakken så er det jo like galt.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2012, 23:53   #12
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Kilde: IEA's årlige rapport på CO2-utslipp

EDIT:
Norge ligger på ca 50 millioner tonn CO2 / år (tall for 2011, kilde ssb).
I forhold til f.eks USA med ca 5 gigatonn CO2 / år (++), skjønner en at størrelsene er ENORMT forskjellige.
Regn ut prosentandelen norges utslipp utgjør av de amerikanske... Kanskje en får seg en liten vekker om hvor skoen BØR presse....
Mener du dette seriøst?
Her er det vel snakk om litt forsell på inbyggertall så jeg vil påstå at å sammenligne Norge med denne lista blir noe feil!
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2012, 00:04   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Mener du dette seriøst?
Her er det vel snakk om litt forsell på inbyggertall så jeg vil påstå at å sammenligne Norge med denne lista blir noe feil!
Det er vel heller ikke helt uvesentlig at noen må produsere de tingene vi konsumerer, og at f.eks. en god del av Kinas og USAs CO2-utslipp sannsynligvis uansett ville kommet et eller annet sted i verden.

Jeg lurer på om konklusjonen og policy anbefalingen er at små land bare kan gjøre som man vil, fordi de store utslippsmengdene kommer i land som USA, Kina, India osv (uten å ta hensyn til økonomisk aktivitet, hvor produktene konsumeres)?

Nå tror jeg imidlertid ikke at litt dagpendling med fly er så veldig kritisk i den store sammenhengen.

Last edited by TOS; 18-12-2012 at 00:09.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2012, 00:29   #14
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
Default Re: Dagpendling med fly (fra Aftenposten)

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Mener du dette seriøst?
Her er det vel snakk om litt forsell på inbyggertall så jeg vil påstå at å sammenligne Norge med denne lista blir noe feil!
Først bør du nok sammenligne India og Kina som bare har noen milioner innbyggere i forskjell, hvorfor har Kina så mye høyere utslipp i forhold til India?
Og jeg kan betrygge deg med at vis man regner om Norges CO2 utslipp og innbyggertall så kommer ikke Norge opp på Topp 10 listen, Norge er faktisk et land som er meget flink og har svært høye krav til rensing av Kilmagasser. Så påstanden din du prøver å ymmte fram må du nok revurdere.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
VG vs Aftenposten om fly (diskusjon om artikler, journalister m.v.) - splittet Superhai Småprat 28 30-05-2013 13:30
Ny fly-quizz i Aftenposten Bizflyer Flyforum 45 19-02-2009 20:02
Dagens SHOCKER fra Aftenposten.no: Norge krever fly som CK Flyforum 3 23-07-2008 11:39
Aftenposten skriver om innleide fly. MartinL Flyforum 4 17-04-2008 13:35
Fly-quiz på aftenposten.no Utflyttet Flyforum 42 07-02-2008 12:59


All times are GMT +2. The time now is 22:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.