![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.charlierose.com/view/interview/12228
Interessant intervju med Bob Crandall og Peter Greenberg om den amerikanske luftfarten og litt mer. Er definitivt ikke enig i alt, men de kommer med noen interessante synspunkter og betraktninger og amerikansk luftfartsstruktur, AA, deregulation, bonuspoeng, myndigheter etc. Er vel litt mye "det er alle andres skyld"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Jeg synes dette var meget bra og de setter fingeren på endel meget kritiske og nødvendige aspekter. Bob Crandall høres jo ut som en Demokratisk President Kandidat
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Litt interessant kommentar av Crandall på slutten der når han blir spurt av hva han angrer mest på i sin tid i AA, hvor svaret var at han ikke klarte å oppnå et godt nok forhold til fagforeningene.
Basert på denne tråden så er det kanskje noe Kjos bør ta til seg før det er for sent? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg oppfatter Crandall som å komme med nokså krass kritikk av den tradisjonelle amerikanske laissez-faire politikk (og minimal offentlig innblanding i folks hverdag)... Der tror jeg han har mange gode poenger.
Hva angår hans kritikk av dereguleringen så tror jeg at han, som han selv påpeker, hører til et veldig lite mindretall. Akkurat på det feltet så høres han nesten ut som en SV'er eller enda lenger til venstre i politikken i denne delen av verden... På meg så virker det også litt feilslått å skulle regulere en bransje som luftfarten (regulering i forhold til pris, destinasjoner, antall aktører osv.) f.eks. for å sikre at alle mulige byer har en flytilbud. Hvis det ikke er kommersielt bærekraftig så er en løsning å sikre dette gjennom offentlig støttede tilbud (a la Norge og FOT-rutene), men dette er nok relativt utenkelig i USA. Nå har kanskje dereguleringen hatt en litt annen effekt i USA enn i Europa, men volumet på den totale trafikken har nok ganske sikkert gått betydelig opp siden dereguleringen. Dette ser jeg på som en positiv effekt for de reisende (selv om noen misliker selskapene som kanskje har stått for den største veksten). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
TOS: De har FOT-ruter i USA også, selv om det nødvendigvis ikke kan sammenlignes helt 1:1 mot norske forhold
http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_Air_Service |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva angår dette med forskjellige fees for ditt & datt så er det mulig at det fungerer bedre i USA med "no fee". Her i Europa så ser det vel iallefall ut til at en del av selskapene som opererer med "fees" tjener penger, og kanskje mer penger enn mange selskaper som har valgt SWAs løsning. Det må vel bety at det ikke er riktig så enkelt at "no fees" er løsningen for alle hvis formålet er å tjene penger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Interessant intervju med tidligere American Airlines CEO Bob Crandall som blir intervjuet av Charlie Rose (PBS). Noen poenger synes jeg virker litt søkt, som at Utenlandske selskaper med codeshare har fått tilgang til det Amerikanske markedet og derfor utkonkurrerer Amerikanske selskaper, men samme sak gjelder jo i Europa eller Asia for selskaper som har code share med Amerikanske selskaper.
Se intervjuet her: http://www.charlierose.com/view/interview/12228
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flymat på intra-europeiske ruter (to BOB or not to BOB) | LN-KGL | Reiseforum | 17 | 24-08-2010 16:31 |
Crandall vil re-regulere amerikansk luftfart | CK | Flyforum | 11 | 17-06-2008 19:37 |
Katastrofespådommer om amerikansk luftfart | k.s. | Flyforum | 18 | 16-06-2008 21:04 |
Spm ang amerikansk luftfart | Rusl | Flyforum | 3 | 18-11-2004 20:00 |