Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2012, 08:58   #1
olems
ScanFlyer Blue

Lufthansa Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det

----

Mod: splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97718

Last edited by Discus; 03-01-2012 at 11:45.
olems is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 09:24   #2
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

Quote:
Originally Posted by olems View Post
Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det
Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 10:14   #3
olems
ScanFlyer Blue

tviler på du ALLTID må det. men kan være enig i at det kunne vært bedre
olems is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 10:19   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!
Basert på vår pendling til Seattle / Portland med Lufthansa så har vi fått sjekket igjennom i 97% av tilfellene, senest julaften med LH sjekket inn hos SK og videre med UA - fikk Boardingkort helt frem til Seattle via FRA, ORD og PDX. Så dette virker - men såvidt jeg forstår må dette skje når en sjekker inn første strekning, lykkes man ikke der er det mulig å "trigge" dette etterpå
Old 03-01-2012, 12:37   #5
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:42   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.
Så er det håp når Altea kommer?
Old 03-01-2012, 12:54   #7
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Da har nok jeg vært uheldig. De jeg kan komme på i farta er OSL-MUC-PVG med SK/LH, TRF-CPH-MUC med WF/LH, OSL-LHR-LAX-CHC med SK/NZ og (riktignok utenfor *A) OSL-ZRH-DXB-SYD-CHC med SK/EK hvor jeg alle gangene har måtte hente ut boardingpass på transferflyplass. Det merkelige er at på returen har jeg fåttt boadringpass helt hjem med unntak av EK/SK.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 13:02   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så er det håp når Altea kommer?
Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.
Radar Station KGRV3
Old 03-01-2012, 13:32   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.

Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - har i 10 år synkronisert pasientjournaler for kreftpasienter mellom diverse mainframes (don´t even get me started on Veterans Medical Center) og jeg har sett en og annen PNR i mitt liv også - og det krever godt håndarbeid - men ikke veldig avansert.
Old 03-01-2012, 14:54   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.
Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke? Da er det jo virkelig dårlig egentlig. Forstår jo såpass at uten fysisk infrastruktur ingen reservasjonsdatabaser, men det burde jo ikke være avgjørende for at man lett kan hente opp en reservasjon.

Last edited by Hypern; 03-01-2012 at 14:58.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 15:27   #11
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - .
Nei, det var vel egentlig feil uttrykk .. det er ikke spesielt avansert men det er klønete og innebærer mye håndkoding og er som sådan en tungvint prosess å få det til å virke.
Radar Station KGRV3
Old 03-01-2012, 15:35   #12
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke?
Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..
Radar Station KGRV3
Old 03-01-2012, 16:07   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..
Dude ! Når det gjelder Amandus (SK / LH) så er det i utgangspunktet IBM stormaskiner fra 1989 - og de er faktisk rimelig greie å "snakke" med - jeg vil i tillegg være svært overrasket om disse ikke er rimelig oppgraderte

Last edited by dc-8-63; 03-01-2012 at 16:14.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 18:48   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...
Radar Station KGRV3
Old 03-01-2012, 19:09   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...
Det er helt korrekt - eneste er transatlantisk så er nok UA vertinnene en del eldre (det er mødrene til programmerne )

Posting Rules