Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2012, 08:58   #1
olems
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 189
Lufthansa Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det

----

Mod: splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97718

Last edited by Discus; 03-01-2012 at 11:45.
olems is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 09:24   #2
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

Quote:
Originally Posted by olems View Post
Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det
Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 10:14   #3
olems
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 189
Default Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

tviler på du ALLTID må det. men kan være enig i at det kunne vært bedre
olems is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 10:19   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!
Basert på vår pendling til Seattle / Portland med Lufthansa så har vi fått sjekket igjennom i 97% av tilfellene, senest julaften med LH sjekket inn hos SK og videre med UA - fikk Boardingkort helt frem til Seattle via FRA, ORD og PDX. Så dette virker - men såvidt jeg forstår må dette skje når en sjekker inn første strekning, lykkes man ikke der er det mulig å "trigge" dette etterpå
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:37   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:42   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.
Så er det håp når Altea kommer?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:54   #7
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Da har nok jeg vært uheldig. De jeg kan komme på i farta er OSL-MUC-PVG med SK/LH, TRF-CPH-MUC med WF/LH, OSL-LHR-LAX-CHC med SK/NZ og (riktignok utenfor *A) OSL-ZRH-DXB-SYD-CHC med SK/EK hvor jeg alle gangene har måtte hente ut boardingpass på transferflyplass. Det merkelige er at på returen har jeg fåttt boadringpass helt hjem med unntak av EK/SK.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 13:02   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Så er det håp når Altea kommer?
Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 13:32   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.

Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - har i 10 år synkronisert pasientjournaler for kreftpasienter mellom diverse mainframes (don´t even get me started on Veterans Medical Center) og jeg har sett en og annen PNR i mitt liv også - og det krever godt håndarbeid - men ikke veldig avansert.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 14:54   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,180
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.
Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke? Da er det jo virkelig dårlig egentlig. Forstår jo såpass at uten fysisk infrastruktur ingen reservasjonsdatabaser, men det burde jo ikke være avgjørende for at man lett kan hente opp en reservasjon.

Last edited by Hypern; 03-01-2012 at 14:58.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 15:27   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - .
Nei, det var vel egentlig feil uttrykk .. det er ikke spesielt avansert men det er klønete og innebærer mye håndkoding og er som sådan en tungvint prosess å få det til å virke.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 15:35   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke?
Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 16:07   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..
Dude ! Når det gjelder Amandus (SK / LH) så er det i utgangspunktet IBM stormaskiner fra 1989 - og de er faktisk rimelig greie å "snakke" med - jeg vil i tillegg være svært overrasket om disse ikke er rimelig oppgraderte
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 03-01-2012 at 16:14.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 18:48   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 19:09   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,864
Default Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...
Det er helt korrekt - eneste er transatlantisk så er nok UA vertinnene en del eldre (det er mødrene til programmerne )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Obligatorisk innsjekk hos SAS? blazius Småprat 1 23-10-2012 16:29
Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet) Boeing_fan Småprat 80 28-07-2012 20:29
Nektet innsjekk hos Qatar på OSL henning Småprat 134 27-01-2012 20:02
Valg av Sete hos SQ (splittet fra SAS-reklame) SQ 777 Småprat 3 18-12-2011 18:47
Setevalg hos SAS vs DY (splittet fra pristest i Danmark) SAS-Steward Flyforum 12 03-06-2010 08:45


All times are GMT +2. The time now is 22:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.