![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hadde tenkt å skrive en trip-report etter å ha skulle reist strekningen over idag. Ble imidlertid nektet innsjekking på Gardermoen idag da vi ikke hadde betalt for billetten selv. Vi fikk denne reisen i gave og min bror hadde betalt for billetten med sitt MasterCard. dermed måtte han komme personlig til Gardermoen å vise det kredittkortet som hadde blitt betalt med for at vi skulle få dratt. Da han bor i Sandefjord og er på jobb var ikke dette mulig.
De skyldte på faren for kredittkort fraud, vi tilbød cash eller annet kredittkort som garanti, skannet kredittkort med kopi av legitimasjon og på direkten. Men nei det var ikke mulig. På nettsiden til Qatar står det at det ikke er noe problem, så lenge man kan garantere med et annet kredittkort eller kontanter. Vi ringte Qatar customer service - nei det var ikke noe problem, men med flyet kom vi ikke. QATAR - the worlds 5 star airline -never again. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flysitter
|
![]()
Det står en advarsel her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814&page=2
men en ganske utrolig praksis i 2011 at de kun akseptere det kortet reiset ble betalt med |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Høres helt latterlig og uprofesjonelt ut. Hvorfor gjøre passasjeren til svindler når selskapet allerede har fått pengene for billetten? Er de i tvil om passasjerens hensikter eller realitetene ved betalingen, må de jo ta kontakt på forhånd. Og skal de kreve at passasjeren viser kredittkortet man betalte med, må de i så fall skrive det med store bokstaver da normale selskaper i dag ikke krever noe annet enn ID og eventuelt bestillingsbekreftelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hjelper ikke være bra i lufta når man aldri får sjekket inn.
Har full sympati med deg, og har selv ingen planer om å fly med Qatar igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Oj.. Man leser jo skrekkhistorier fra tid til annen om familier som ikke får reise fordi man har skrevet feil navn i bestillinger. Enkelte flyselskap gjør jo som kjent ikke navneendring.
Men å bli nektet innsjekk fordi noen andre har kjøpt/betalt billetten, den tar jammen kaka ![]() Er helt enig med FlightDeck, har dem mistanke om svindel bør/må jo dette avklares på forhånd ![]() Dette er absolutt en historie som hører hjemme i VG (eller DB), og anbefaler journalistene å ta kontakt snarest. E!
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Thai har samme krav - men der er det i alle fall klart kommunisert ved booking og i bekreftelsen.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
I min booking for februar 2012 , fikk jeg klar beskjed, og har allerede skrevet på mine papirer med tusj om å ha det kredittkortet som ble brukt klar....
Greit fordi ikke alle ganger tar jeg med alle kortene.. Samme på LH og de sjekker aldri, og godt er det ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det der hørtes helt sykt ut, selv om man evt skulle fått beskjed på forhånd.
Hva f.eks med alle som reiser ifm jobb og firmaet har et felles kredittkort hos reisebyrået som belastes flybilletter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På QR bekreftelsen jeg fikk i en uthevet gul ramme:
"The card used for payment needs to be presented at time of check-in. Qatar Airways reserves the right to deny boarding or collect a guarantee payment (in cash or from another card) if the card originally used for the purchase cannot be presented by the cardholder at check-in or when collecting the tickets." Så dere burde ha kunnet betalt inn cash eller med annet kort |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Litt sånn "typisk" reaksjon. Det står som andre har nevnt klart og tydelig i Terms & Conditions, kjipt at de har så strenge regler? Ja. Nødvendig? Antagelig.
At handlingagenten på OSL ikke viser fleksibilitet når QR har sagt ok tross alt, vitner vel mer om handlingagenten enn QR, QR har tross alt sagt ok til å "fire" på kravet. Samme står f.eks på LH's sider, og jeg ble avkrevd kredittkortet ved boarding av LH391, bussservice XER-FRA, forøvrig eneste gang, men dog |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Men les de reglene en gang til, da. Det står jo klart og tydelig at man enten må ha med kortet som er brukt for å betale reisa eller garantere for billetten med et annet kort. Da er det litt rart at man på innsjekk får beskjed om at siste alternativ ikke er mulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Når jeg skrev typisk, så er det vår ( kundens ) ytring, ALDRI mer xx/xx/xx/xx selskap |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Huff. Må være litt av en nedtur. Ville kontaktet Aftenposten, de er relativt seriøse. Om ikke Qatar endrer praksis kan det i alle fall muligens hindre andre til å oppleve det samme.
Selv det et ikke alltid jeg har med et kortet jeg betaler med og andre ganger har jeg betalt for andre (med andre selskaper). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Liten digresjon, men hva med de tilfeller der reisen er betalt av en konto som tilhører et firma? Hos vårt reisebyrå, Carlson Wagonlit, skal vi ALDRI betale med kredittkort, men alltid oppgi en faktureringskode slik at fakturering og regnskapsføring kan gå direkte på rett sted i butikken. Og jeg mener å ha sett at selve transaksjonen går gjennom AmEx på veien, men ikke min "personlige" firma-AmEx-konto. Men da er det kanskje ikke noe problem for QR, siden reisen faktisk ikke er betalt med et fysisk og personlig kredittkort?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva om man har mistet/sperret eller rett og slett fått jnytt kort fordi det gamle gikk ut?
BA praktiserer også at man må vise kortet man betalte med - men de har en boks man kan krysse av under bestillingen der man evt. kan krysse av at korteier ikke skal reise. Derfor sliter jeg litt med å forstå hvorfor man må vise kortet i utgangspunktet - om man driver med fraud så er det vel bare å krysse av i det feltet? Min eneste "erfaring" på området, var da mitt forrige Mastercard gikk ut i november 2009 og jeg hadde booket tur i februar 2010 med det kortet. Da godtok BA-automaten det nye kortet, som hadde samme nummer som det forrige. Har samme "problem" nå, med at jeg booket turen neste måned med et kort som gjelder ut denne måneden. Har tatt vare på det for sikkerhets skyld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette har ingen ting med reiser bestilt gjennom reisebyrå å gjøre - da er betalingen en sak mellom deg (eller firmaet) og reisebyrået.
Dette gjelder bestillinger gjort direkte på flyselskapets nettsider.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
DET må du ikke spørre meg om - jeg representerer ingen flyselskaper, reisebyråer eller agenter.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Bestilte reise med Qatar 5-6 mnd før reisedato, betalte med SAS diners. Noen uker senere endret min status hos SAS seg, jeg fikk derfor nytt kort tilsendt i posten med samme kort-nr. Dette kortet ble stjålet i posten, derfor sperret og nytt kort med nytt kort-nr tilsendt. Det var dette kortet jeg hadde ved innsjekk, og det fungerte dårlig. Man kan ikke forvente at kunder skal garantere for en reise man allerede har betalt, ikke alle har tusenvis av kroner tilgjengelig til enhver tid. Jeg ser at en del henviser til kontrakten man godtar når man bestiller reisen, og det er helt riktig som det blir sagt. Likevel er det lov å være misfornøyd, og velge andre selskap som ikke påfører de reisende slike problem. OP og undertegnede blir garantert ikke de siste som får problem ved innsjekk pga dette, siden lokale selskaper har andre regler når det gjelder akkurat dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Er kanskje et forummedlem her som bør kontakte de som ikke fikk reise
![]() Trodde det bare var noe som stod i t&c for pynt. Bror hadde mao flaks forrige uke når han skjekket inn på reise betalt av meg, riktignok LH. Krever de dette når en sjekker inn på web også? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nektet innsjekk med Royal Jordanian | Klgn | Reiseforum | 3 | 13-05-2013 16:31 |
Om innsjekk og videresendt bagasje Qatar Airways | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 11-04-2013 23:03 |
Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet) | olems | Småprat | 14 | 03-01-2012 19:09 |
Belegget hos Qatar fra OSL? | Nja | Småprat | 4 | 12-10-2011 21:48 |
Nektet innsjekk med gyldig billett | Trety | Flyforum | 17 | 27-03-2007 18:54 |