Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2011, 22:14   #1
henning
ScanFlyer Blue

Default Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Hadde tenkt å skrive en trip-report etter å ha skulle reist strekningen over idag. Ble imidlertid nektet innsjekking på Gardermoen idag da vi ikke hadde betalt for billetten selv. Vi fikk denne reisen i gave og min bror hadde betalt for billetten med sitt MasterCard. dermed måtte han komme personlig til Gardermoen å vise det kredittkortet som hadde blitt betalt med for at vi skulle få dratt. Da han bor i Sandefjord og er på jobb var ikke dette mulig.

De skyldte på faren for kredittkort fraud, vi tilbød cash eller annet kredittkort som garanti, skannet kredittkort med kopi av legitimasjon og på direkten. Men nei det var ikke mulig.

På nettsiden til Qatar står det at det ikke er noe problem, så lenge man kan garantere med et annet kredittkort eller kontanter. Vi ringte Qatar customer service - nei det var ikke noe problem, men med flyet kom vi ikke.

QATAR - the worlds 5 star airline -never again.
henning is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 22:18   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: OSL-DOH-PVG

Det står en advarsel her http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91814&page=2

men en ganske utrolig praksis i 2011 at de kun akseptere det kortet reiset ble betalt med
Old 10-11-2011, 22:29   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Høres helt latterlig og uprofesjonelt ut. Hvorfor gjøre passasjeren til svindler når selskapet allerede har fått pengene for billetten? Er de i tvil om passasjerens hensikter eller realitetene ved betalingen, må de jo ta kontakt på forhånd. Og skal de kreve at passasjeren viser kredittkortet man betalte med, må de i så fall skrive det med store bokstaver da normale selskaper i dag ikke krever noe annet enn ID og eventuelt bestillingsbekreftelse.
Old 10-11-2011, 22:44   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by henning View Post

QATAR - the worlds 5 star airline -never again.
Hjelper ikke være bra i lufta når man aldri får sjekket inn.
Har full sympati med deg, og har selv ingen planer om å fly med Qatar igjen.
Old 11-11-2011, 08:47   #5
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Default Re: Nektet innsjekk hos Qatar på OSL

Oj.. Man leser jo skrekkhistorier fra tid til annen om familier som ikke får reise fordi man har skrevet feil navn i bestillinger. Enkelte flyselskap gjør jo som kjent ikke navneendring.
Men å bli nektet innsjekk fordi noen andre har kjøpt/betalt billetten, den tar jammen kaka

Er helt enig med FlightDeck, har dem mistanke om svindel bør/må jo dette avklares på forhånd

Dette er absolutt en historie som hører hjemme i VG (eller DB), og anbefaler journalistene å ta kontakt snarest.

E!
Old 11-11-2011, 08:56   #6
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Thai har samme krav - men der er det i alle fall klart kommunisert ved booking og i bekreftelsen.
Old 11-11-2011, 09:33   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

I min booking for februar 2012 , fikk jeg klar beskjed, og har allerede skrevet på mine papirer med tusj om å ha det kredittkortet som ble brukt klar....

Greit fordi ikke alle ganger tar jeg med alle kortene.. Samme på LH og de sjekker aldri, og godt er det ...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 09:41   #8
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Det der hørtes helt sykt ut, selv om man evt skulle fått beskjed på forhånd.
Hva f.eks med alle som reiser ifm jobb og firmaet har et felles kredittkort hos reisebyrået som belastes flybilletter?
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 09:42   #9
foffen
ScanFlyer Blue

På QR bekreftelsen jeg fikk i en uthevet gul ramme:

"The card used for payment needs to be presented at time of check-in. Qatar Airways reserves the right to deny boarding or collect a guarantee payment (in cash or from another card) if the card originally used for the purchase cannot be presented by the cardholder at check-in or when collecting the tickets."

Så dere burde ha kunnet betalt inn cash eller med annet kort
foffen is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 09:49   #10
krølle
ScanFlyer Crusty

Litt sånn "typisk" reaksjon. Det står som andre har nevnt klart og tydelig i Terms & Conditions, kjipt at de har så strenge regler? Ja. Nødvendig? Antagelig.
At handlingagenten på OSL ikke viser fleksibilitet når QR har sagt ok tross alt, vitner vel mer om handlingagenten enn QR, QR har tross alt sagt ok til å "fire" på kravet.
Samme står f.eks på LH's sider, og jeg ble avkrevd kredittkortet ved boarding av LH391, bussservice XER-FRA, forøvrig eneste gang, men dog
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 09:53   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Litt sånn "typisk" reaksjon. Det står som andre har nevnt klart og tydelig i Terms & Conditions, kjipt at de har så strenge regler? Ja. Nødvendig? Antagelig.
Men les de reglene en gang til, da. Det står jo klart og tydelig at man enten må ha med kortet som er brukt for å betale reisa eller garantere for billetten med et annet kort. Da er det litt rart at man på innsjekk får beskjed om at siste alternativ ikke er mulig.
Old 11-11-2011, 11:39   #12
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Men les de reglene en gang til, da. Det står jo klart og tydelig at man enten må ha med kortet som er brukt for å betale reisa eller garantere for billetten med et annet kort. Da er det litt rart at man på innsjekk får beskjed om at siste alternativ ikke er mulig.
Ja, dessverre forsvant meningen i mitt innlegg inn i midten. Er vel som skrevet i midten av innlegget mitt handlingselskapet som ikke følger Qatar's Terms and Conditions.
Når jeg skrev typisk, så er det vår ( kundens ) ytring, ALDRI mer xx/xx/xx/xx selskap
krølle is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 12:50   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Huff. Må være litt av en nedtur. Ville kontaktet Aftenposten, de er relativt seriøse. Om ikke Qatar endrer praksis kan det i alle fall muligens hindre andre til å oppleve det samme.

Selv det et ikke alltid jeg har med et kortet jeg betaler med og andre ganger har jeg betalt for andre (med andre selskaper).
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 13:39   #14
flappflapp
ScanFlyer Blue

Liten digresjon, men hva med de tilfeller der reisen er betalt av en konto som tilhører et firma? Hos vårt reisebyrå, Carlson Wagonlit, skal vi ALDRI betale med kredittkort, men alltid oppgi en faktureringskode slik at fakturering og regnskapsføring kan gå direkte på rett sted i butikken. Og jeg mener å ha sett at selve transaksjonen går gjennom AmEx på veien, men ikke min "personlige" firma-AmEx-konto. Men da er det kanskje ikke noe problem for QR, siden reisen faktisk ikke er betalt med et fysisk og personlig kredittkort?
flappflapp is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 13:45   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Hva om man har mistet/sperret eller rett og slett fått jnytt kort fordi det gamle gikk ut?

BA praktiserer også at man må vise kortet man betalte med - men de har en boks man kan krysse av under bestillingen der man evt. kan krysse av at korteier ikke skal reise.
Derfor sliter jeg litt med å forstå hvorfor man må vise kortet i utgangspunktet - om man driver med fraud så er det vel bare å krysse av i det feltet?

Min eneste "erfaring" på området, var da mitt forrige Mastercard gikk ut i november 2009 og jeg hadde booket tur i februar 2010 med det kortet. Da godtok BA-automaten det nye kortet, som hadde samme nummer som det forrige. Har samme "problem" nå, med at jeg booket turen neste måned med et kort som gjelder ut denne måneden. Har tatt vare på det for sikkerhets skyld.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 13:46   #16
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Dette har ingen ting med reiser bestilt gjennom reisebyrå å gjøre - da er betalingen en sak mellom deg (eller firmaet) og reisebyrået.

Dette gjelder bestillinger gjort direkte på flyselskapets nettsider.
Old 11-11-2011, 13:49   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Dette har ingen ting med reiser bestilt gjennom reisebyrå å gjøre - da er betalingen en sak mellom deg (eller firmaet) og reisebyrået.

Dette gjelder bestillinger gjort direkte på flyselskapets nettsider.
Men her kan vel ikke flyselskapet/agenten på OSL ha fulgt eget selskaps retningslinjer (jfr. en tidligere post)? Det kan vel umulig være et problem om den reisende stiller med et annet kredittkort som sikkerhet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 13:53   #18
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

DET må du ikke spørre meg om - jeg representerer ingen flyselskaper, reisebyråer eller agenter.
Old 11-11-2011, 14:19   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Hva om man har mistet/sperret eller rett og slett fått jnytt kort fordi det gamle gikk ut?
Da har man et problem. Min opplevelse var som følger:
Bestilte reise med Qatar 5-6 mnd før reisedato, betalte med SAS diners.
Noen uker senere endret min status hos SAS seg, jeg fikk derfor nytt kort tilsendt i posten med samme kort-nr. Dette kortet ble stjålet i posten, derfor sperret og nytt kort med nytt kort-nr tilsendt. Det var dette kortet jeg hadde ved innsjekk, og det fungerte dårlig.

Man kan ikke forvente at kunder skal garantere for en reise man allerede har betalt, ikke alle har tusenvis av kroner tilgjengelig til enhver tid.

Jeg ser at en del henviser til kontrakten man godtar når man bestiller reisen, og det er helt riktig som det blir sagt.
Likevel er det lov å være misfornøyd, og velge andre selskap som ikke påfører de reisende slike problem. OP og undertegnede blir garantert ikke de siste som får problem ved innsjekk pga dette, siden lokale selskaper har andre regler når det gjelder akkurat dette.
Old 11-11-2011, 14:27   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Er kanskje et forummedlem her som bør kontakte de som ikke fikk reise.

Trodde det bare var noe som stod i t&c for pynt. Bror hadde mao flaks forrige uke når han skjekket inn på reise betalt av meg, riktignok LH. Krever de dette når en sjekker inn på web også?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules