Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2012, 09:40   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

SAS Er vann og kaffe gratis på SAS? (samt noe DY-innsjekk) (splittet)

Smålige SAS tar seg altså betalt for vann. Er det dette man kaller "full service airline"?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 09:44   #2
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Smålige SAS tar seg altså betalt for vann. Er det dette man kaller "full service airline"?
Jeg skjønner hva du mener, men synes ikke du treffer blink med karakteristikken. Alle flyselskap tar seg betalt for vann.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 09:47   #3
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Re: SAS nye strategi - SAS - 4EXCELLENCE

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Jeg skjønner hva du mener, men synes ikke du treffer blink med karakteristikken. Alle flyselskap tar seg betalt for vann.
Alle LCC ja, og SAS da. Jeg synes SAS fansen skal være forsiktige med å kalle Ryanair for en flyvende pølsebod, for SAS er ikke langt unna.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 10:47   #4
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Tok Turkish Airlines OSL-IST, der var det full mat servering inkl vann , øl og kaffe eller annen drikke.
Atlas Jet klarte å servere sandwich + valgfri drikke gratis mellom IST-AYT. Mulig man bør se litt lengre enn bare her oppe i nord.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 10:49   #5
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Alle flyselskap tar seg betalt for vann???
haavig is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 10:49   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Tok Turkish Airlines OSL-IST, der var det full mat servering inkl vann , øl og kaffe eller annen drikke.
Atlas Jet klarte å servere sandwich + valgfri drikke gratis mellom IST-AYT. Mulig man bør se litt lengre enn bare her oppe i nord.
Det er aldri noe som er gratis her i verden!
Old 30-01-2012, 11:38   #7
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
De siste gangene jeg har fløyet med SAS (og Widerøe) har jeg bedt om å få et glass vann istedenfor te/kaffe, og det har jeg fått free of charge. Dette er riktignok på innenriks, vet ikke om det har noe å si?
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 12:02   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
De siste gangene jeg har fløyet med SAS (og Widerøe) har jeg bedt om å få et glass vann istedenfor te/kaffe, og det har jeg fått free of charge. Dette er riktignok på innenriks, vet ikke om det har noe å si?
SAS har lenge servert vann gratis både på innenlands- og utenlandsruter når noen har bedt om det, bl.a. fra store Imsdal-flasker på norske rurer. Forskjellen nå er vel at det annonseres og serveres sammen med kaffe og te.
Old 30-01-2012, 12:11   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
SAS har lenge servert vann gratis både på innenlands- og utenlandsruter når noen har bedt om det, bl.a. fra store Imsdal-flasker på norske rurer. Forskjellen nå er vel at det annonseres og serveres sammen med kaffe og te.
Konceptet er vel - både før og efter - at så længe der er BOB, så skal vand stadig sælges. Det er trods alt en ganske stor indtægtkilde for alle de flyselskaber der har BOB.

Undtagelsen er, hvis pax skal tage piller, er dårlige eller på anden måde har brug for vand, så giver man det gratis. Men udgangspunktet er at det koster penge.

Heldigvis har de fleste crew en ganske god dømmekraft og kan selv træffe en beslutning og at give et glas vand væk, hvis de skønner at det er fornuftigt - noget der også ofte sker til almindelige pax, der bare gerne vil have et enkelt glas vand.

Vand/juice i de små bokse vil dog være gratis på de helt korte ruter, hvor der ikke serveres kaffe og ikke er BOB.

Personligt synes jeg det er utroligt positivt at SAS igen byder økonomiklasse-pax på en kop kaffe - og om de også tilbyder vand betyder ikke så meget for mig. Det jeg til gengæld synes er både typisk og mærkeligt - er at man ikke en gang for alle kan lave et enkelt inflight-koncept uden alle disse typiske SAS-undtagelser. Det bliver umuligt for kunderne at gennemskue - specielt når man ligefrem går ned og differencierer på flytyperne på samme rute...

Når selv så simple ting, som at servere en kop kaffe, skal gøres så indviklede, så kan jeg godt forstå at mere komplicerede dele af forretningen bliver både dyre og indviklede at drive. Men som nævnt tidligere, så er det ganske typisk SAS. "Hvorfor gøre ting enkle når man kan gøre det besværligt eller umuligt" - synes at være mottoet....
Old 30-01-2012, 12:13   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Når selv så simple ting, som at servere en kop kaffe, skal gøres så indviklede, så kan jeg godt forstå at mere komplicerede dele af forretningen bliver både dyre og indviklede at drive. Men som nævnt tidligere, så er det ganske typisk SAS. "Hvorfor gøre ting enkle når man kan gøre det besværligt eller umuligt" - synes at være mottoet....
Det er SAS sin IT-avdeling som har overtatt ansvaret for opplegget rundt serveringskonseptene...

Men flott at kaffen nå er gratis ikke bare i Norge (vi har vel vært vant med på dette på norsk innenriks nokså lenge).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 12:17   #11
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er SAS sin IT-avdeling som har overtatt ansvaret for opplegget rundt serveringskonseptene...
Det kunne umiddelbart se sådan ud, men tror dog at hvis SAS IT havde haft ansvaret, så var det gået kaffeserveringen som med Iphone App'en og det var aldrig blevet til noget - eller man havde lovet og lovet i årevis uden noget skete

og ja - her på danske indenrigs har vi jo også fået en kop kaffe (og faktisk også et glas vand eller juice), men skulle selv huske at tage koppen/juicen/vandet med fra gaten. Med kort flyvetid med CRJ til Århus har man altså altid kunnet nå at servere kaffe (selvom det ofte har været lidt presset på tid), men til GOT kan man altså ikke nå det. Man kan jo undres
Old 30-01-2012, 15:17   #12
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Ja, på flightene med Widerøe har det variert litt, noen ganger har de gått med store Imsdalflasker sammen med kaffe og te, og gitt folk et glass vann om de ønsker det. Andre ganger har de bare hatt kaffe og te på tralla, og da har flyvertinnen gått bak i galley og fylt et glass vann til meg når jeg har bedt om å bare få et enkelt glass vann.

Hos SAS har de alltid pleid å gå bak i galley og fylle et glass til meg når jeg har bedt om det, her har jeg ikke opplevd at de går med store Imsdal-flasker. Men dette er tydeligvis litt tilfeldig, og det er tydeligvis litt forskjellig hvordan besetningen gjennomfører vannserveringskonseptet.

Litt på siden; har til og med opplevd at en passasjer (tydeligvis uten noen form for allergier eller andre egenskaper som tilsier at han skal ha et ekstra behov for vann) fikk en gratis halvlitersflaske med vann på en Norwegian-flight. "Har dere noe vann?", og vips fikk han en flaske, uten å måtte betale. Så vidt meg bekjent tillater ikke DYs service-konsept gratis utdeling av vann, men det gjøres vel unntak der også

Last edited by OleSR; 30-01-2012 at 15:19.
Old 30-01-2012, 15:22   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Ja, på flightene med Widerøe har det variert litt, noen ganger har de gått med store Imsdalflasker sammen med kaffe og te, og gitt folk et glass vann om de ønsker det. Andre ganger har de bare hatt kaffe og te på tralla, og da har flyvertinnen gått bak i galley og fylt et glass vann til meg når jeg har bedt om å bare få et enkelt glass vann.
Du må huske at de aller fleste Widerøe flighter er 100% BOB. Ingen av -100 maskinene har galley, slik at kaffe/te er ikke mulig. Alt av vått og tørt der må betales for, også vann. På -300 og -400 har de galley, slik at der er det kaffe/te og vann gratis. På avganger før 09:30 er det også frokost.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 15:39   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Det kunne umiddelbart se sådan ud, men tror dog at hvis SAS IT havde haft ansvaret, så var det gået kaffeserveringen som med Iphone App'en og det var aldrig blevet til noget - eller man havde lovet og lovet i årevis uden noget skete

og ja - her på danske indenrigs har vi jo også fået en kop kaffe (og faktisk også et glas vand eller juice), men skulle selv huske at tage koppen/juicen/vandet med fra gaten. Med kort flyvetid med CRJ til Århus har man altså altid kunnet nå at servere kaffe (selvom det ofte har været lidt presset på tid), men til GOT kan man altså ikke nå det. Man kan jo undres
Hvis SAS IT hadde ansvaret ville vannet blitt brukt til å vaske passasjerene (Clean Your Cache)
Old 30-01-2012, 15:42   #15
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Du må huske at de aller fleste Widerøe flighter er 100% BOB. Ingen av -100 maskinene har galley, slik at kaffe/te er ikke mulig. Alt av vått og tørt der må betales for, også vann. På -300 og -400 har de galley, slik at der er det kaffe/te og vann gratis. På avganger før 09:30 er det også frokost.
Ja, jeg glemte selvsagt å nevne at de Widerøe-flightene jeg snakket om er med Q400, flyr stort sett bare det da det her er snakk om TRD-TRF med jevne mellomrom, og her benyttes sjelden noe annet enn Q400.
Old 30-01-2012, 15:59   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
I Aalborg sto det i går en disk ved gaten med vann og juice i tillegg til kaffekopper man kunne ta med ombord. Den varianten er i alle fall ny for meg.
Denne ordningen har de "alltid" hatt på dansk innenriks.
Old 30-01-2012, 16:32   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Du må huske at de aller fleste Widerøe flighter er 100% BOB.
Widerøe har vel full servering (inkl. alkoholholdig drikke) på ruter til Storbritannia og de serverer vel også en liten snack innen på intraskandinaviske ruter?
Old 30-01-2012, 17:44   #18
hanswest
SAS Customer

... og det ER en liten snack også ja! Men på siste tur fra København til Trondheim, mens de ennå fløy, kunne man ofte få flere da!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 17:47   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Widerøe har vel full servering (inkl. alkoholholdig drikke) på ruter til Storbritannia og de serverer vel også en liten snack innen på intraskandinaviske ruter?
Widerøe har 20 -100 og 13 -300/-400. Med andre ord er de aller fleste fleste WF flyginger 100% BOB.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2012, 18:44   #20
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Widerøe har 20 -100 og 13 -300/-400. Med andre ord er de aller fleste fleste WF flyginger 100% BOB.
Det har du rett i. Overså at du skrev "de fleste" - beklager. Uansett, merkelig at det har vært så stor forskjell på SAS, Blue1 og Widerøe - gratis kaffe og te bidrar i det minste til at ting går i riktig retning. Her er for øvrig pressemeldingen:

Quote:
SAS improves short-haul Economy service

Scandinavian Airlines has reintroduced complimentary coffee and tea on all European routes, including domestic flights in Denmark, Norway and Sweden. The improved service was launched yesterday, January 29.

"Complimentary coffee and tea in Economy is one the most asked for products by our customers and we are very pleased to once again be able to offer this service. This reintroduction is in line with our new strategy, 4Excellence, and is one of the first steps towards an improved product offering. We also believe this will increase our already all-time high customer satisfaction," says Rickard Gustafson, CEO, Scandinavian Airlines.

SAS offers three service classes on European routes: Business, Economy Extra and Economy; a two-class offering on intra-Scandinavian routes; and all-Economy on domestic routes in Denmark, Norway and Sweden.

Posting Rules