Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2011, 18:04   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS SAS Trafikktall april 2011

SAS har lagt frem trafikktall for april.

Quote:
SAS Group's April 2011 traffic figures
SAS Group's traffic (RPK) increased by 35.3% during April and capacity (ASK) increased 26.7% vs same period 2010, both affected by the ash cloud in April 2010.
• The passenger load factor increased by 4.7 p.u. to 74.4%.
SAS Group carried 2.2 million passengers in April, up 44.1%

Group market trends, RASK and yield development
During March 2011, currency adjusted RASK was down 3.4% and yield was down 0.1%, in line with guidance. The improvement in yield compared with previous months reflects a positive mix, especially on the new added capacity. For April 2011, passenger yield (change vs last year) is expected to be in line with March, but due to improvement in the load factor in April as a result of ash cloud effects, RASK (change) is expected to be even higher
The market remains unpredictable, particularly RASK development due to overcapacity in certain markets and rising jet fuel prices. Scandinavian Airlines is continuously improving its customer offering and improvements in customer satisfaction have been achieved. The implementation of the cost saving program is on track.
The SAS Group will announce its 1st interim report for 2011 on 10 May at 08.00 a.m. CET.

SAS Group product and news update
• EuroBonus was named winner in the category Best Airline Redemption Ability for Europe/Africa at the Frequent Traveler Award Gala in New York during April.
SAS signs new code share with ANA in Japan.

Scandinavian Airlines’ traffic development
• Number of passengers increased by 40.3% to 1.9 million.
• Traffic increased 33.1% and capacity was up 24.1%.
• The load factor was up 5.1 p.u. to 75.5%.

The intercontinental traffic was up by 17.2% in April and capacity increased by 21.8%. The traffic on Asian routes grew apart from the traffic to/from Japan that was affected by the devastating earthquake in March. Traffic on North Atlantic routes improved and showed a positive load factor development. On European routes, traffic was up 43%. Intrascandinavian traffic increased by 45.2% and capacity increased by 31.2%. Danish domestic traffic increased 16.7%. Norwegian and Swedish domestic traffic increased 38.3% and 56.1% respectively with strong improvement in load factors.

Widerøe and Blue1’s traffic development
Widerøe carried 196,000 passengers in April, up 57.3%, increasing strongly on Norwegian domestic routes. The total capacity increased with 45.4% compared to last year. The growth in capacity and number of passengers was mainly driven by weak comparable numbers due to the ash cloud and Widerøe taking over Scandinavian Airlines' Fokker 50 routes in western Norway. The overall load factor was up 6 p.u. to 60.5%.
Blue1’s traffic increased strongly by 61.8% during April and number of passengers was up by 81%. The growth was strongest on Finnish domestic and European routes due to new premium product, destinations and frequencies. The total load factor increased 2.1 p.u. to 66.6%.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/0...5C/wkr0001.pdf
Pressemelding:

Quote:
SAS trafik ökade med 35% under april

SAS koncernen transporterade 2,2 miljoner passagerare under april, en ökning med 44,1%. Trafikökningen förklaras främst av askmolnseffekten föregående år. Kabinfaktorn ökade under månaden med 4,7 procentenheter till 74,4%.

SAS koncernen fortsatte under april att öka kapaciteten i enlighet med strategin att växa i nivå med marknaden. Kapacitetsökningen under april var 26,7 huvudsakligen på grund av askmolnseffekten. Den största kapacitetsökningen var till/från den svenska marknaden. Blue1 och Wideröe uppvisade också en kraftig tillväxt. Scandinavian Airlines växte framför allt på trafiken till/från Sverige och Norge. Den interkontinentala trafiken ökade mer än kapacitetstillväxten, med undantag av linjen Köpenhamn-Tokyo.

Punktligheten uppgick under april till 87,9% i kombination med en regularitet på 98,0%.

- Som förväntat var trafiktillväxten kraftig under april. På grund av de svaga jämförelsenivåerna från förra året då luftrummet delvis stängdes går det inte att dra några slutsatser från trafikutvecklingen under april. Det är dock tillfredsställande att se att kabinfaktorn fortsatt är relativt hög vilket tyder på att vi har en attraktiv produkt i marknaden, säger Rickard Gustafson, SAS VD och koncernchef.

Enhetsintäkten, RASK, som rapporteras med en månads fördröjning, sjönk under mars med 3,4%, och yielden var 0,1% lägre. RASK för april förväntas bli positiv och yielden förväntas bli i nivå med mars.

SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net (http://www.sasgroup.net/)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451
Old 06-05-2011, 18:31   #2
imm
ScanFlyer Crusty

Default Re: SAS Trafikktall april 2011

Var vel ikke så galt dette, eller hva?

Det jeg stusset litt over var punktlighet på 87,9% der har de vel litt å jobbe med. Men regularitet på 98% stemte dårlig med hva jeg forventet. Jeg har trodd tallet ville være lavere. Er det sånn at hvis et fly kanselleres noen dager før avgang (eksempelvis på grunn av mangel på crew) så går ikke dette inn i statistikken for regularitet?
Old 06-05-2011, 18:46   #3
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Var vel ikke så galt dette, eller hva?

Det jeg stusset litt over var punktlighet på 87,9% der har de vel litt å jobbe med. Men regularitet på 98% stemte dårlig med hva jeg forventet. Jeg har trodd tallet ville være lavere. Er det sånn at hvis et fly kanselleres noen dager før avgang (eksempelvis på grunn av mangel på crew) så går ikke dette inn i statistikken for regularitet?
Nope.
Forhåndskanselerte fly skal være med i statistikken.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2011, 19:06   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Men regularitet på 98% stemte dårlig med hva jeg forventet.
Noen spesiell grunn til det? SAS har vel rundt 20-25000 avganger i måneden så vidt jeg husker, og 98% skulle da tilsi 400-500 instillinger per måned.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2011, 19:23   #5
imm
ScanFlyer Crusty

Det har ihvertfall vært sagt her at man sliter med mangel på crew og at det har ført til store problemer med regularitet. Derfor trodde jeg tallet ville være lavere. 98% sier ihvertfall ikke meg at man har problemer med noe som helst.
Old 06-05-2011, 19:29   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
98% sier ihvertfall ikke meg at man har problemer med noe som helst.
98% er ikke bra. I snitt har det vært et par instillinger ut fra OSL hver dag, og regner med det samme fra CPH/ARN, så da stemmer nok det. Det har derimot vært en god del forsinkelser grunnet crew-slinger.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2011, 23:04   #7
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
98% er ikke bra. I snitt har det vært et par instillinger ut fra OSL hver dag, og regner med det samme fra CPH/ARN, så da stemmer nok det. Det har derimot vært en god del forsinkelser grunnet crew-slinger.
47 kansellering for SAS fra OSL i april - med andre ord litt over 1,5 avganger per dag. Regulariteten på OSL er høyere enn SAS Group som helhet 98,5% mot 98,0%. Det har vært sagt at regulariteten for SAS i Norge har vært lav, men det er plasser i gruppen som er klart verre. Hvor mange passasjerer er det så som ble berørt av kanselleringer i april? Hvis forutsetter at de berørte flightene er jevnt fordelt i gruppen, så er det nesten 45 000 passasjerer hvilket tilsvarer 425 flyavganger med 737-700 med en kabinfaktor på 74,4%. Før askenedfallet fra Island lå SAS Group-regulariteten på rundt 99,4% (som tilsvarer 13 400 i mars 2010). Med andre ord har antall kanselleringer mer enn tredoblet seg på rundt et år.
Old 06-05-2011, 23:13   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvor mange passasjerer er det så som ble berørt av kanselleringer i april? Hvis forutsetter at de berørte flightene er jevnt fordelt i gruppen, så er det nesten 45 000 passasjerer hvilket tilsvarer 425 flyavganger med 737-700 med en kabinfaktor på 74,4%.
Sannsynligvis langt lavere. Man velger ofte flighter på ruter med mange frekvenser og man bestreber seg på å berøre så få kunder som mulig. Så forutsetningen blir feil i forhold til virkeligheten.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2011, 00:54   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tviler at det er langt lavere MOW. Nå har sett på hvilke faktiske flighter som er kansellert fra OSL som tabellen under viser (hentet fra OSL). Jeg har krysset dette mot flere ACARS-baser og sett på hvilken flytype som vanligvis benyttes på flightene (gjennomsnittlig antall seter på de 47 kansellerte flightene er 143 som er to seter høyere enn min opprinnelige beregning). Jeg har også benyttet kabinfaktorene som SAS rapporterer typisk for de forskjellige regionene. Noe mer spesifikk kan jeg kom siden jeg ikke vet nøyaktig passasjertall på hver av flightene.

Resultatet er at passasjertallet er 5% lavere enn opprinnelig beregning, og hovedårsaken er en lavere kabinfaktor (den gjennomsnittlig kabinfaktoren som SAS Group rapporterer er misvisende siden IC spiller en så stor rolle med så høy RPK).
Old 07-05-2011, 09:22   #10
L-1011
ScanFlyer Molded

På svensk inrikes är oftast linjerna till GOT och LLA som berörs av CNL, de linjerna har många frekvenser. Den avgång som blir CNL brukar ligga inom 1h från nästa avgång till samma destination.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2011, 09:33   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Tviler at det er langt lavere MOW. Nå har sett på hvilke faktiske flighter som er kansellert fra OSL som tabellen under viser (hentet fra OSL).
Mener du virkelig at kabinfaktoren i kansellerte flighter er den samme som den gjennomsnittlige kabinfaktoren for SAS i det aktuelle landet?
I så fall kansellerer SAS helt vilkårlige flighter, uten å velge de flightene med minst passasjerer (og det virker totalt bak mål).
Det har tidligere vært beskrevet, av de som har innsikt i systemt, hvordan valg av hvilke flighter som skal kanselleres foregår.

Ellers så kan det virke som om tallene begynner å peke i riktig retning, selv om yield er altfor dårlig.
Old 07-05-2011, 11:18   #12
lerik
ScanFlyer Blue

Uten å ha satt meg inn i april tallene fra 2010 syns jeg det var merkelig at yielden ikke ble guidet opp i april 2011.... april 2010 var dårlig, både ift. påsken og asken. I tillegg har man fuel-charge i 2011. Selv Nas hadde en oppgang i 6% på yielden nå i april.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2011, 13:39   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Uten å ha satt meg inn i april tallene fra 2010 syns jeg det var merkelig at yielden ikke ble guidet opp i april 2011.... april 2010 var dårlig, både ift. påsken og asken. I tillegg har man fuel-charge i 2011. Selv Nas hadde en oppgang i 6% på yielden nå i april.
Husk at SAS rapporterer yield for mars, mens NAS rapporterer for april. SAS rapporterer alltid 1 måned på etterskudd i forhold til NAS.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2011, 11:00   #14
lerik
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Husk at SAS rapporterer yield for mars, mens NAS rapporterer for april. SAS rapporterer alltid 1 måned på etterskudd i forhold til NAS.
Det skjønner jeg også. Men når de i mai guider yield utviklingen for april lik som for mars ift. 2010.... regner jeg med at de treffer ganske bra...

"For April 2011, passenger yield (change vs last year) is expected
to be in line with March"

Og for mars var altså yielden -0.1%.......
lerik is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules