![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Noen som har prøvd andre CAMO organisasjoner enn motorflyseksjonen hos NLF? Tenker i første rekke på Danmark og Sverige.
Evt. har brukt NLF, hvor mye kom en godkjennelse på for en C172? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Nja.. man kan vel lese litt på NLF CAMO sine sider.. selve førstegangsgodkjennelsen på et fly avhenger av hvor "god" dokumentasjonen du fremlegger/samt status på flyet er, og regnes vel per time (som det står skrevet under).
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Har sett litt på det.
Er vel meste interessert i om noen hadde erfaring fra noen danske eller svenske CAMO organisasjoner. Spesielt om noen var billigere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har lest et sted (Flynytt muligens?) at det er mye billigere å gjøre dette i Sverige, men hva det koster og hvor stor differanse det er mellom norske og svenske priser vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Flynytt skrev noe rundt myndighetspålagte avgifter ifbm. nytt gebyrregulativ hvis jeg ikke husker feil. De har skrevet mye om "CAMO-kaoset" i de siste utgavene.
![]() |
![]() |
#6 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Jeg kan sjekke opp hva CAMO innrullering + fortløpende avgifter kommer på for flyene i "flyklubben" i løpet av kvelden. Det var en relativt kostbar affære, og så langt kan jeg påstå at vi verken har fått sikrere fly, eller spart andre vedlikeholdskostnader. I praksis betyr det dyrere flyleie dessverre.
Last edited by 73H; 27-02-2011 at 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Da har jeg sett litt nærmere for hva CAMO kommer til å koster våre to fly i klubben i 2011.
5000 kroner i innmeldingsgebyr høsten 2010 (belastes i 2011) 6000 i årsgebyr 9000 kroner i innrullering i ARC (egen individspesifikk manual) + review av dokumenter PR FLY... i tillegg tilkommer 1000 kroner pr flydde 50 timer Da snakker vi fort om 15-20.000 kroner pr år pr fly i faste kostnader som man tidligere ikke har hatt.... Tilsynet gjør en god jobb med å drepe GA i norge dessverre |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ja, får man ikke drept flygleden med regler så kan man ta i bruk økonomiske virkemilder
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da var en avtale med våres hyggelige naboer i sør på plass.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Leser siste Flynytt med et stønn. Nå når det er lagt ned mye arbeid, dvs. svidd av mye penger, på å kopiere fabrikkens vedlikeholdsdokumentasjon inn i CAMO-format så finner myndigheten ut at det kanskje hadde holdt med referanser, slik jeg mener NLF forsøkte på i oppstarten.
Lurer på hvor mye penger og ressurser som er kastet bort her, som eks. kunne vært brukt på sikkerhet. Dette opplegget virker jo stikk mot sin hensikt slik de holder på nå. Hva hadde andre "bransjer" sagt om saken? Ser ikke for meg at dette hadde forbigått i stillhet i eks. fritidsbåtmiljøet eller for bilister.
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Det er jo ikke rart folk slutter med motorfly og går over til mikro, der slipper du vel unna med 700kr i året eller noe sånt.. dog ser jeg på hendelsesrapporter innen mikro at det kanskje burde vært litt mer kontroll der
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Etablering av camo første gang er slik jeg har forstått avhengig av flyets alder, eier historikk, teknisk tillstand osv Hvis flyet har en del år på baken og har vært registrert i flere land kan camo`n bli en dyr afære avhengig av historikk og hvordan dette er dokumentert osv Sporing og dokumentasjon kan være tidkrevende, penger ![]() Snakket med en fyr som har en maskin på 30 år, kjøpt ny i Norge med ryddig og dokumentert historikk. Camo godkjent med alt første året nærmere 60 tusen, og dette er ikke noe enkelt stående eksempel. Har hørt om flere! Hva prisen blir på påfølgende år vet jeg ikke men da kan jo dine DKK 4000,- være riktig avgift.
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Er heller ikke spesielt imponert av motorflyseksjon sittt opplegg for CAMO. Ref flynytt der det fremkommer at det sansyneligvis holder med referanser til farikkens vedlikeholdsunderlag. Undersøker de ikke noe selv? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Masse arbeide som ikke var nødvendig, holder med en henvisning! Men flyeier belastes for arbeide! Bra at det er noe som går ned i pris for de som ikke er ferdige, men hva med de som har sluttført CAMO registrering?
![]() |
|
|