Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2011, 03:53   #1
kimmam
ScanFlyer Blue

Default Spontantur til Australia med Qatar Airways i C

OSL-CPH-DOH

Denne trip report’en omhandler min reise med Qatar Airways til Melbourne, Australia pluss litt om oppholdet i dette spennende landet ’Down Under’. Dette er min aller første trip report og jeg beklager på forhånd for kvaliteten på noen av bildene.

Det hele starter med at jeg en lørdag ettermiddag i desember sitter hjemme og kikker på billetter. Etter litt søking sjekker jeg ut OSL-MEL, bare sånn for moroskyld. Australia har alltid vært et land som har fasinert meg og vært høyt oppe på lista over drømmedestinasjoner. Tidligere i år (i fjor, 2010) hadde jeg også funnet noen veldig rimelige billetter til MEL med QR, så jeg håpet på å finne noe til samme pris. Søket gir meg BA, QF, KL, AF++, alle til over 34K. Til slutt dukker Qatar Airways opp som billigste alternativ med en gnir-deg-i-øynene-og-klyper-deg-selv-i-armen-pris på 20K og noen hundrelapper. Ikke verst med tanke på at utreise allerede var neste lørdag! Jeg sjekket litt rundt med visum og oppholdstillatelse i Australia og fant raskt ut at norske statsborgere kan søke om visum til Australia elektronisk. Det hele var veldig enkelt og jeg mottok svar innen 1 time var gått. Visum for Qatar var ikke nødvendig for transittpassasjerer, så nå var alt klart for bestilling. Routingen var som følger: OSL-CPH-DOH-MEL t/r.

Lørdag 18. Desember 2010
Etter to kalde uker med øvelse og felt i militæret var det endelig klart for avreise til litt varmere strøk. Sto opp kl. 04:00(!)og rettet nesen mot Gardermoen. Liker å ha god tid på flyplasser så var fremme på Gardermoen ca. kl. 06:00. Innsjekkingen gikk raskt og effektivt og damen bak skranken var svært hyggelig, men hun glemte å merke bagasjen min med priority tag. Bagasjen ble sjekket helt frem til Melbourne, mens boarding kort for CPH-MEL måtte skrives ut på Kastrup. Etter innsjekk tok jeg farvel med pappa og lillebror og ønsket dem god jul og godt nyttår.

Null kø i sikkerhetskontrollen for *Gold/Business tidlig denne lørdagsmorgenen og jeg var igjennom på ett par minutter. Neste stopp var SAS Business Lounge, hvor jeg fikk i meg noen rundstykker og litt juice til frokost. Ble litt overrasket over at det var såpas mange i loungen på en lørdagsmorgen. Brukte litt tid på face og sjekket selvfølgelig flyprat før det ble på tide å komme seg av gårde til gaten for flighten til København.

SAS Business Lounge @ OSL

Flight: SK1453
STD: 08:20
STA: 09:30
Flight time: 1hr10min
Aircraft: Boeing 737-400
Seat: 2F

Boarding startet litt etter oppsatt tid og det så ut som om flighten var helt full. Vel plassert på sete 2F informerer kapteinen om flytid og værforhold i Køben. Push-back skjer noen minutter forsinket. Relativt god benplass på denne maskinen, men å kjøre 3+3 i Economy Extra/Business blir veldig trangt. Ellers ikke noe spesielt på denne flyvningen. Frokost med te eller kaffe blir servert og vi lander på snøfylte Kastrup, bane 04L, litt forsinket.

Lufthansa og Novair?

Grei benplass på 734

Cruiser mot København

Pga. forsinkelsen velger jeg ikke å stikke innom loungen på Kastrup og fortsetter til gate for å få utskrevet boarding pass for resten av turen + lounge invitasjoner og fast track kort. Boardingen starter 30 minutter forsinket pga. sen catering.

Flight: QR98
STD: 11:10
STA: 19:25
Flight time: 6hrs15min
Aircraft: Airbus A330-200
Seat: 2K

Snø @ CPH

Jeg ble ønsket velkommen om bord i døren av tre smilende flyvertinner/flyverter og vist veien til setet mitt. Bagasjehyllen over setet mitt var allerede full og siden kofferten ikke passet i hyllene over EF setene, måtte jeg plassere den i hyllen over setene 2AB. La merke til at det var flere av passasjerene som ikke fikk plass til sine kofferten i hyllene over EF setene. Jeg hadde ikke noe problem med å få plass til kofferten min i 734’en, så syns det er rart at en A330 har mindre bagasjehyller (i hvert fall de i midten) enn en 737 :/

Så fort jeg hadde fått satt meg kom en flyvertinne og spurte hva jeg ville ha å drikke. Valget sto mellom vann, appelsinjuice og champagne. Litt tidlig for champagne så valget falt på appelsinjuicen. Ikke noe dårlig valg det, siden dette var den aller beste jeg hadde smakt. Nypresset, fersk appelsinjuice slik den skal være! I setet lå det en pute, et teppe, amenity kit og hodetelefoner. Senere ble det også delt ut sokker og eye shades. Ut i fra seat map på checkmytrip.com skulle det være mange ledige seter om bord på dagens flight. Dette viste seg å være feil og jeg telte til slutt kun et par ledige seter. Belegget i economy er jeg ikke sikker på, men ut i fra gateområdet vil jeg tippe det var ganske fullt bak også. Noe jeg la merke til på flyvningene til Qatar Airways var at de ikke brukte ordet ’passengers’, men ’customers’. En liten, men fin touch. Me like: one! Etter push back kom flyvertinnene rundt og delte ut varme håndklær samt tilbydde påfyll av drikke. Ønsker for middagen ble også tatt.

Routingen

Etter avgang og at skiltet med fest setebelte var slukket ble det enda mer å drikke samt nøtter av forskjellige slag mens vi ventet på middagen. Oryx er navnet på underholdningssystemet til Qatar Airways. Systemet er veldig bra med masse filmer, serier, musikk og spill. Utvalget var variert og oppdatert med mye nytt. Me like: two! Jeg tenkte jeg ville få nok av tid til å se filmer og serier på DOH-MEL ruten, så brukte for det meste map-funksjonen på denne flyvningen. Etter mat var det på tide med litt avslapping. Setet var behagelig å sitte i og faktisk brukbart til soving også, selv om det ikke var helt flatt. Fikk kanskje rundt 1,5-2 timer søvn noe som ikke er verst midt på dagen. Våknet opp til en eske med sjokolade som var lagt ut til meg. Me like: three!

Solnedgang

Seks timer gikk raskt og snart var vi klare for landing i Doha, Qatar. Vi landet ca. 30 minutter etter rutetid, noe som ikke gjorde noe ettersom jeg opprinnelig hadde 5t20min venting. Flyplassen i Doha har ingen contact gates så alle passasjerer, beklager jeg mener customers, blir busset inn til terminalen. Economy- og Business class blir transportert med busser (egen buss for Business class, selvfølgelig), mens First class customers blir hentet i BMW’er.

Av flyet i Doha

Fra flyet bar det videre til Doha Premium Terminal. En egen terminal dedikert til Business og First class. Inngangen til terminalen minner om en hotellobby og er bemannet med QR staff som sjekker at du har et boarding pass. Før man slipper inn til fasilitetene må man gjennom en sikkerhetskontroll. Første etasje består av en duty-free og ’gates’ som fører deg til bussene og videre til flyet. I andre etasje finner man selve loungen, samt nursery og spillerom med ps3 osv. Loungen er veldig stor, men jeg følte at den fortsatt var intim og hadde en rolig og avslappende atmosfære. Kjente jeg kunne trenge en oppfriskning og fant frem til dusjene. Etter en deilig varm dusj, var jeg klar for litt å spise igjen. I loungen var det to spisesteder, begge to som restauranter hvor man bestilte mat og fikk det servert. Bestilte meg en kyllingsandwich før jeg bestemte meg for å trekke meg tilbake til et rolig hjørne av loungen for å catche opp på face og flyprat

Business Class Lounge Doha Int'l

Det blir ikke foretatt noen boarding calls inne i terminalen, men i stedet kommer QR staff rundt og informerer om hvilke flighter som er klare for boarding pluss at det finnes Flight information displays rundt om i hele loungen. Klokken nærmet seg sakte men sikkert 00:00 og boarding for min neste flight som skulle ta meg videre til Melbourne.

Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:50.
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 03:55   #2
kimmam
ScanFlyer Blue

Default Spontantur til Australia med Qatar Airways i C

DOH-MEL

Flight: QR30
STD: 00:45
STA: 22:15
Flight time: 13hrs30min
Aircraft: Boeing 777-200LR
Seat: 3K

Bussturen fra terminalen til flyet var lang og det virket som om vi kjørte rundt hele flyplassen for å komme frem til flyet. Herlig På vei opp trappen til flyet får man virkelig inntrykk av hvor store disse GE motorene er. Ett ord; Helt enormt megasvære! xD

En av Qatar Airways' 77L

Kommer endelig opp trappen og blir igjen ønsket velkommen av en blid gjeng. En veldig hyggelig kar viser meg setet mitt, 3K, som skulle være mitt hjem de neste 13 og en halv timene Det første som slo meg da jeg fikk satt meg ned å sett litt rundt var hvor bred og romslig B777’en er i forhold til A330’en jeg hadde tatt noen timer før. De lyse fargene på interiøret og setene på Qatars B777 fikk den til å virke mye romsligere enn selv Thai Airways sin B777. Samme rutine på denne flighten med velkomstdrink (tok appelsin juicen igjen!), hot towels, aviser etc. I tillegg ble det utdelt pyjamas på denne flighten.

Kapteinen kom på høytaleranlegget og informerte oss om at pga. snøkaoset i Europa måtte vi vente på noen passasjerer i ca. 20 minutter til. Tiden ble brukt til å rote litt rundt på Oryx. Systemet på denne maskinen er en oppgradert versjon av den om bord på A330 og har enda større utvalg av filmer osv. + større og klarere skjerm. Strømuttak til laptop og USB-port til iPhone, iPod o.l for lading var også å finne i setet. Mens jeg kikket gjennom listen av serier kom den hyggelige flyverten tilbake og presenterte seg selv og fortalte at det bare var å spørre hvis det var noe jeg trengte. Me like, four!
De siste passasjerene kom til slutt om bord og dørene ble lukket. ’All customers on board’.

De enorme GE-90 motorene våknet til live og sørget for en kraftfull take-off run. Ganske sikker på at vi brukte hver eneste meter av rullebane for å komme oss opp i luften for det var den lengste take-off'en jeg har vært med på.
Vel oppe i luften la jeg merke til den andre forskjellen mellom B777 og A330 – Airbus’en er mye mer støysvak enn Boeing’en. Heldigvis gjorde det ingen ting takket være de supre headset’ene som Qatar Airways bruker. Stenger så å si all motorstøy ute samtidig som de gir veldig god lyd ved bruk av IFE.

Serveringen startet igjen etter take-off. Jeg kunne velge diverse retter fra À la carte menyen og jeg gikk for den luksuriøse retten macaroni&cheese :b Det var ingen faste 'spisetider' så man kunne velge det man ville ha når som helst i løpet av turen. Etter mat ble det litt tv-titting før jeg bestemte meg for å skifte om til pyjamas og prøve å få meg litt søvn. Setene om bord på denne maskinen er av den nye typen og setene kan legges helt flate ift. gulvet. I tillegg er det en madrass til å legge på setet for å sikre en god natts søvn. Hvis man ville sove var det bare å gi beskjed til crewet, som mer enn gjerne redde opp sengen for deg mens du skiftet.

Slapper av med litt Big Bang Theory

Søvn ble det nok av. Nærmere sagt 7 timer sammenhengende! Setet funket utmerket som seng og madrassen gjorde jobben sin med å skjule alle ujevnheter. Kort sagt: Utrolig bra sete! Da jeg våknet opp nærmet vi oss vest-kysten av Australia og byen Perth. Kroppen min gikk fortsatt på norsk tid og var klar for frokost selv om klokka var nærmere 19:00 lokal tid. Må si det var litt spesielt å stå opp og spise frokost, mens man så solen forsvinne i horisonten.

Hello Australia!

Hello Australia!

Hello Australia!

Snø her og?!

Frokost kl. 20

Og vips så var nesten alle de 13,5 timene gått og vi gjorde oss klare for landing i Melbourne. Følte tiden hadde gått så altfor fort og det hadde ikke gjort meg noe om turen varte i 5-6 timer til. Søppel, tepper, madrasser og headset ble plukket inn og vi gjorde oss klare for landing. Flyverten kom bort for å ta farvel og takke meg for å ha fløyet med dem. Litt informasjon om været kom kapteinen også med før vi landet. Kan si jeg ble sjokkert da han fortalte at det kun var 9c og lett regn denne kvelden. Ikke akkurat det jeg hadde forventet, men for all del bedre enn de -15c jeg kom fra.

Vi landet ca. kl. 23 lokal tid, og taxet til gate der vi ble bedt om å vente litt til, for å slippe av en syk passasjer. Tok et siste farvel med crewet og ønsket dem en god jul før jeg gikk av og tok mine første steg på australsk ’jord’. Bagasjen min kom raskt, selv uten priority tag, og customs var gjort uten problemer. (Litt nervøs etter å ha sett Border Patrol serien på tv). Ut av flyplassen og sjekket inn på Hilton Melbourrne Airport Hotel, som bare ligger 2 minutters gange fra terminalbygningen.

Melbourne Airport med Cathay Pacific A333 og Singapore Airlines B773

Hotellrommet @ Hilton Melbourne Airport.

...

Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:43.
Old 09-01-2011, 03:55   #3
kimmam
ScanFlyer Blue

Default Re: Spontantur til Australia med Qatar Airways i C

De neste to ukene ble tilbrakt både i Melbourne og Tasmania. Her er noen bilder fra oppholdet:

Tasmania

Bay of Fires, Tas.

Bay of Fires, Tas.

Bay of Fires, Tas.

Bay of Fires, Tas.

Nature World

Wallaby

Mating av Wallaby

Federation Square, Melbourne

Yarra River

Eureka Tower

The 88th floor

Litt spotting fra Hotellrommet. Beklager kvaliteten.

Qantas A388

Emirates B77W

Garuda A332

Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:45.
Old 09-01-2011, 11:56   #4
kimmam
ScanFlyer Blue

Default Re: Spontantur til Australia med Qatar Airways i D

Reservert MEL-DOH-CPH-OSL
Old 09-01-2011, 12:57   #5
janarne101
ScanFlyer Blue

Hei,

jeg har prøve å finne noen hyggelige biz priser med QR til MNL, men har ikke klart det ennå, hverken på ebookers eller QR's egen side.

Hvilken nettside booket du billetten din på?
janarne101 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 13:42   #6
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Kjempeflott trip-report med fine bilder, og det hjelper også på at du skriver godt.
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 14:56   #7
kimmam
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Hei,

jeg har prøve å finne noen hyggelige biz priser med QR til MNL, men har ikke klart det ennå, hverken på ebookers eller QR's egen side.

Jeg fant billettene på expedia via kayak.no

Quote:
Originally Posted by ex_trd View Post
Kjempeflott trip-report med fine bilder, og det hjelper også på at du skriver godt.
Tusen takk
Old 09-01-2011, 16:51   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Takk for fin rapport!
Har savnet en rapport for denne ruta, og gleder meg til hjemturen. Hadde vært fint om du ville legge ut menyene også, inkl hvilke drikkevarer som ble servert!

Quote:
Originally Posted by janarne101 View Post
Hei,

Vel! NOK 17600 fra OSL via LHR og DOH til MNL i biz er jo slettes ikke værst pris! Fant det på deres egen hjemmeside utreise 14 april, hjem 1. mai!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 17:37   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for spennende rapport - har også ventet en rapport fra Qatar Airways! Virker som et veldig bra produkt, men var det virkelig ingenting å sette fingeren på?
Old 09-01-2011, 18:53   #10
kimmam
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Takk for fin rapport!
Har savnet en rapport for denne ruta, og gleder meg til hjemturen. Hadde vært fint om du ville legge ut menyene også, inkl hvilke drikkevarer som ble servert!
Tok desverre ikke noe bilde av menyene Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å lage en trip report, så har ikke så mange bilder fra flyet. De få bildene tatt ombord er tatt med iPhone så kvaliteten er cr*p. Skal være bedre forberedt neste gang!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Takk for spennende rapport - har også ventet en rapport fra Qatar Airways! Virker som et veldig bra produkt, men var det virkelig ingenting å sette fingeren på?
Har ikke så mye erfaring i business, så alt fra service til hard product var top notch for meg. I forhold til TG OSL-BKK-OSL i fjor vinter så var denne opplevelsen superior! Hadde dette vært en forretningsreise der tid er viktig ville alle forsinkelsene telt negativt, men for meg telte dette bare positivt. Etterhvert som jeg reiser mer vil jeg nok bli mer og mer oppmerksom små detaljer
Old 09-01-2011, 21:45   #11
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Litt informasjon om været kom kapteinen også med før vi landet. Kan si jeg ble sjokkert da han fortalte at det kun var 9c og lett regn denne kvelden. Ikke akkurat det jeg hadde forventet, men for all del bedre enn de -15c jeg kom fra.

...
Dette hørtes ikke mye nei, trodde det var full sommer der nå. Jeg var i Australia i sommer og da lå temperaturen på ca. 10c om kvelden, men det var i Brisbane. Var også i Sydney og der var det nok ikke mer enn 5-10c om kvelden. Men nå trodde jeg det skulle være nærmest tropisk der.. Hva var middeltemeraturen ellers under oppholdet?
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 21:45   #12
Norwing
ScanFlyer Blue

Norwing's Avatar

Flott TR Forresten!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2011, 22:40   #13
kimmam
ScanFlyer Blue

Temperaturen lå på rundt 18-19 grader hvis jeg ikke husker helt feil. Gikk for det meste i bukse og genser, faktisk bare en dag jeg gikk i shorts der nede Siste dagene i Melbourne var riktignok veldig varme med temperaturer opp mot 40 grader!
Old 09-01-2011, 22:49   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kjemperapport! Venter i spenning på resten.

Quote:
Til slutt dukker Qatar Airways opp som billigste alternativ med en gnir-deg-i-øynene-og-klyper-deg-selv-i-armen-pris på 20K og noen hundrelapper.
...og så gir du ikke beskjed

Old 09-01-2011, 23:36   #15
pgaa
ScanFlyer Molded

Kjempebra rapport, gleder meg til hjemreisen er ferdig skrevet
Old 10-01-2011, 09:02   #16
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Dette hørtes ikke mye nei, trodde det var full sommer der nå. Jeg var i Australia i sommer og da lå temperaturen på ca. 10c om kvelden, men det var i Brisbane. Var også i Sydney og der var det nok ikke mer enn 5-10c om kvelden. Men nå trodde jeg det skulle være nærmest tropisk der.. Hva var middeltemeraturen ellers under oppholdet?
Hvis du ser på kartet så ser du at Melbourne og "Tassie" ligger lengst sør i Australia. Typisk for Melbourne er overraskende kjølige dager (til å være Australia) selv om sommeren, men perioder hvor det blir virkelig varmt. "Brizzie" derimot har forholdsvis jevn temperatur året gjennom med +20 dagtid på vinteren og +30 på sommeren.

kimmam: Flott rapport!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 19:33   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Mine foreldre fløy samme rute (via ARN) i C i høst - og til og med min svært lite flyinteresserte (om ikke anti-) mor var så fornøyd at hun "kunne fløyet 13 timer til" - så kan ikke ha vært mye å sette fingeren på.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2011, 20:26   #18
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Kjempefin TR, kunne bare ønsket meg litt flere opplysninger om serveringen.
Old 10-01-2011, 21:34   #19
kimmam
ScanFlyer Blue

Takk for alle tilbakemeldinger motivasjon for å reise og lage enda fler!

Jeg skal prøve å få med flere detaljer rundt serveringen fra hjemreisen. Får desverre ikke skrevet noe på den før tidligst neste uke så jeg håper jeg klarer å huske så lenge :/
Old 10-01-2011, 22:53   #20
Intemezz
Supernova

Kjempebra TR! Skulle gjerne vært i dine sko på den turen der...

Blir nok en tur til NY og/eller Dubai på meg som de neste turene, men Australia frister meget. En gang...

Gleder meg til post #3.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules