![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mor har vært gjennom en tøff periode, og jeg synes hun fortjener en tur.
Problemet er å finne et passende reismål. Reisen må skje i begynnelsen av september, og det bør være til et sted som ikke for varmt (det kan godt være litt varmt, men ikke av typen 35grader+). Det bør heller ikke være et typisk turiststed av type strandferie. Hun er glad i kultur og museer, men bena hennes er ikke i form til mye trasking på hardt underlag. Så, jeg sliter med å finne et passende reisemål å ta med en dame på 70 år. Noen som har gode forslag? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Har hatt den problemstillingen for mange år siden da jeg tok min kjære far 70++ opp på Akropolis... Og mange andre steder...
Jeg foreslår Istanbul og hotell som ligger midt i området ved den Blå moske, Topkapi, Hagia Sofia, Grand Bazar etc. Alt innefor kort gange, ev. av og til litt taxi. Flyreise med LH ev. direkte med TK... Ikke for lang reise heller.. God og eksotisk mat for mor... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har du vurdert Sveits? Mye kultur og interessante småsteder, men samtidig liten, og det er aldri lang vei fra en tur ute i naturen. Og det går alltid en buss/et tog hvis hun blir sliten. Vet riktignok ikke mye om været i september der...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Hmm, hva med Stockholm?
Høst i Stockholm kan være fantastisk, men også skikkelig æsj for den saks skyld.. Men det er masse og se på og et vel fungerende kollektivtransportsystem.. København er jo mye det samme som Stockholm, veldig forenklet sagt.. Edinburgh er kanskje min favoritt, nasjonalmuseet, "festningen", gamlebyen og områdene rundt. Her vil du vel måtte bruke litt taxi, kanskje evt leie bil, om du føler for å kjøre rundt på feil side av veien.. Edinburgh er vel ikke mye varmere enn Stockholm, men absolutt verdt et besøk! Amsterdam har jo tett med museer og severdigheter etter enhver smak egentlig! I sydtyskland kan man jo f.eks. besøke München eller Stuttgart, alle gamle byer med et mylder av kultur og museer. Greit med slike land som er litt gamle, der er det "automatisk" mye slikt. Så kan man jo få med seg starten på vinhøstinga og forhåpentligvis få med seg godt høstvær! Oustideren er jo Jerusalem, men det er en typisk traskeby og kan finne på å være vel varm til tider.. Men opplevelser har den masse av og historie så det holder, på godt og vondt. Det var mine forslag sånn i farta en rolig lørdagskvell! Alle disse destinasjonen kan nåes med maks en transit om man er i nærheten av en regionallufthavn i kongeriket Norge (tror jeg).
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, Sveits kan absolutt anbefales.
Var der i september i fjor og været var strålende i 14 dager. Landet har mye å by på, vakker natur og mye kultur. I september er det midt i Luzern-festivalen, klassisk musikk i ypperste verdensklasse i den vakre byen Luzern, der er det også kort vei til en sightseing-tur opp til alpene, f.eks Jungfraujoch. Dette er en stor opplevelse og et must når man er på ferie i Sveits. Man kan også ta dagsturer til f.eks Bern, som etter min mening er en av Europas vakreste byer, der gamlebyen er helt spesiell, og står på UNESCOs verdensarv-liste. Det er lett å komme seg rundt i landet med tog, og landet er jo ganske lite i utstrekning så man kan ta dagsturer de fleste steder dersom man har base sånn ca. midt i landet. Jeg vil tro Sveits er et land som passer godt for litt modne mennesker som ikke reiser på ferie for billig øl og festing Prisene i Sveits er dog ikke spesielt lave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med Island? Ikke akkurat varmt, og mye å se/oppleve av naturfenomener.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lilleput Reiser slår sammen reisemål (flyruter) | Glenn | Småprat | 4 | 28-10-2014 22:32 |
Forslag til reisemål og reiserute | grindstein | Reiseforum | 1 | 09-01-2012 19:06 |
EASA med nytt forslag til arbeidstidsbest. for piloter | S. Holberg | Flyforum | 11 | 27-10-2011 17:48 |
Forslag med flyselskap til Ottawa(canada) | OslLonghaul | Flyforum | 5 | 17-09-2006 21:23 |
Hjem til mor med BA | Someone | TripReports | 8 | 21-03-2006 11:37 |