![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og som forventet når du leste headingen er de nok neppe positive for piloter..
http://www.abcnyheter.no/nyheter/201...-fulle-piloter -"De nye reglene vil kunne føre til at pilotene arbeider 20-timersskift, og at de i noen tilfeller går 22 timer uten søvn" http://www.cyprus-mail.com/aviation/...ilots/20111025 -"The proposal calls for – amongst other things - an increase in the flight duty period from 13 to 14 hours (with a maximum of 10 hours flying and up to 12 hours of night duty) coupled with a reduction in the minimum rest period to 7.5 instead of 10 hours" -"He said that initially the EASA did consult a team of ten scientists to evaluate the proposal, who rejected it, declaring it unsafe" NÅR skal dette ende? Når? Skjønner ikke noen at dette vil gå på kant med sikkerheten? 22 timer uten søvn og 7.5 time hviletid før potensielt nye 22 timer, det er ikke mye sikkert. Ekstra foruroligende at forslaget kommer fra EASA; European aviation SAFETY agency... EASA sparket også 10 vitenskapsmenn når de sa nei til forslaget, men så ble de sparket og byttet ut med 3 nye. "Det har også blitt påpekt at trettheten pilotene vil oppleve under de nye reglene vil være tilsvarende et inntak av fem halvlitere øl"
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hul i hovedet at sætte arbejdstiden op og hviletiden ned. Der må være nogle stærke kræfter der sætter myndighedernes dømmekraft ud af spil
![]() Tankevækkende at lastbilchauffører har strengere hvileregler end piloter. Men både myndigheder, flyselskaber og passagerer prioriterer åbenbart besparelser og billige flybilletter højere end sikkerhed. End ikke ulykker der er direkte henført til fatigue (f.eks Buffalo) og et hav af ekspertvurderinger gør åbenbart indtryk. Det kan ikke betyde andet end at dette vil koste menneskeliv på sigt.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tar alltid slike oppslag fra den moralske pariakaste, journalister, med et par spader salt. Jeg skulle derfor gjerne sett forslaget svart på hvitt, direkte fra EASA før jeg uttalte meg. Er dette tilpassing til en verden der flyene kan fly lenger og lenger uten mellomlanding? Er det krav til Crew rest area for å kunne fly på denne måten osv. blir antal arbeidstimer per uke/måned økt osv.
Hvis man flyr fra hjemmebase kl 21, har en 10t flytur, ankommer kl 07 er man da mer uthvilt om man kan fly hjem kl 17.00 isteden for 15.00 og er man mer opplagt når man lander hjemme kl 03.00 en 01.00? Av de rundt 150 hotel jeg har vært på i Scandinavia, er det kun en håndfull som er egnet til å sove på dagtid. Dersom de 7,5 timene gjør at man kan være tilbake på hjemmebase før det nattestenger, isteden for å alikavel ikke får sove på dagen etter nattflyvning og så måtte fly en natt hjem for å lande kl 07, kjøre hjem i morgenrush og legge seg kl 09 er man da mer våken til å fly neste morgen, etter 24 timer fri, isteden for 30? Vi har jo hatt tilfeller der piloter har tatt sjansen på å lande, for å slippe å tilbringe natten på et annet sted, da de ellers ikke ville rukket hjem, da arbeidsdagen ville bli for lang, og dette har resultert i flystyrt og mange ommkomne. Jeg skulle gjerne sett dette regelverket svart på hvit før vi dømmer det nord og ned. Forøvrig er ikke lastebilsjåfører veldig fornøyd med sine regler og for turbuss bransjen har det vært drepen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Du kan begynne med å lese på websiten som den europeiske pilotforeningen ECA har opprettet. Svært lite lystig lesning: http://dead-tired.eu
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Minner om søknadsfristen for Luftforsvarets Flygeskole for de med bekymringer for hviletid
![]() 1.desember
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 26-10-2011 at 08:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kynisk set skal der nok et særdeles alvorligt uheld i Europa, hvor antallet af omkomne og tilskadekommende er endog meget højt...og hvor du kan føre grunden direkte tilbage til
f.ex træthed. Skræmmende tanke..må det aldrig nogensinde ske. Nu er det jo ikke sikkert at selskaberne nødvendigvis SKAL følge disse regler, selvom mange af økonomiske grunde nok gør det. Men meget sigende er det jo chokerende at regler for chauffører er skrappere end for piloter og kabine crew. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For å si det slik; blir dette innført tror jeg store deler av den vesteuropeiske flyflåten vil stå i protest.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som det blir nevnt oppe i tråden har selskapene den oppfattning at oss piloter kan sove på kommando. Har vi tilgang til seng så er det lik søvn. Når en kommer inn på ett hotel klokken 14:00, og skal ut igjen samme natt rundt midnatt, er det ikke bare å legge seg ned å tvinge seg til å sove. Jeg klarer ikke det. Ofte går jeg på jobb uten å hatt sovet i det hele tatt, for en laaaang natt. Det er ingen hemmelighet at det soves på skift i cockpit. Heller duppe av i FL 380 enn være sløv på short final, mener jeg. (problemet er når begge sovner, noe som skjer til tider)
Våres våpen i denne lover er jo ganske enkel. Har en ikke fått nok søvn fordi det er bråk på eller rundt hotellet. Hotellrommet er for lyst (gardiner tenker jeg her på) Så er en ikke "fit for flight". Det er klart at når selskaper får delay på flere timer på grunn av crew ikke er "fit" så tvinger det seg frem at en ikke kan følge EASA selv om det er "lov" å øke duty-tid og minske rest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har jo stor forståelse for det - men det blir litt motsigende i mine øyne når du skriver at du ofte går på jobb uten å ha sovet i det hele tatt, slik regelverket er i dag. Mulig jeg misforstår?
Men sammenligningen med trailersjåføer blir i beste fall noe søkt - noe soving på skift, toalettbesøk og servering av mat finnes ikke for den gruppen. Det er vel sjelden bruker hotellovernatting med spesielle krav også. Personlig synes jeg kanskje reglene virker tivilsomme, om de blir praktisert, men jeg synes tråder uten motforestillinger blir svært kjedelige. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Om en går på jobb sene kvelden er det sjelden jeg klarer å sove før jeg går på jobb. Jeg er da ikke trøtt når jeg går på jobb, men når en duty periode varer 10-12 timer er det klart at prestasjonen går ned. Da kan det hende at det nærmer seg 30 timer siden en var på beina.
Poenget er at selv om hviletidene på papiret ser bra ut, så er det ikke alltid kart og terreng stemmer. Når en flyr long haul kan en ikke alltid sove selv om reglementet tilsier så. I elektronikkens verden er det On-Off brytere, det er det ikke på piloter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Er det en så sunn kultur i selskapene, at crew kan si de ikke kan fly pga søvnmangel, og møter aksept for dette både fra øvrig crew og ledelsen?
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Selvom reglerne er at man skal melde sig unfit hvis man er (hvilket flyselskaberne også sækker sig ind under), så er der er stort pres på piloter i visse selskaber, som godt ved hvad der reelt sker, hvis man ofte er unfit. Der er mange uskrevne regler, som man ihvertfald ikke kommer udover ved at sætte den potentielle arbejdstid op og hviletiden ned... Det er en helt forkert retning som myndighederne bevæger sig her - og desværre en stor trussel mod flysikkerheden. Men money talks - og åbenbart er flyselskaberne lykkes med at "overtale" myndighederne - uden at de lytter til modparten.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trenger forslag til nytt objektiv :) | Yankee | Bilder & foto | 7 | 23-05-2014 22:30 |
Nytt forslag til passasjerrettigheter | Someone | Småprat | 17 | 22-04-2013 18:02 |
Nytt objektiv, forslag? | Tændis | Bilder & foto | 42 | 29-09-2008 13:05 |
Forslag med flyselskap til Ottawa(canada) | OslLonghaul | Flyforum | 5 | 17-09-2006 21:23 |