![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
For de som ikke husker det, etter at den hadde landet på FBU ble det bråk . Tårnet hadde gitt den lov men det var vist ikke så stuerent nei...Fra Aftenpostens arkiv 21. april 1988
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
26. januar 1988 sto dette på trykk i Aftenposten:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hehe .. morsomt ... og slik gikk det til slutt. For ordens skyld - Orion-maskinen opererte for Tower.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
"Flyet tok av efter 900 meter, og der er mer enn DC-9-maskinene vanligvis bruker."
Viste ikke at 747 og DC-9 var STOL fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Husker det som det var i går. Heftig og begeistret så jeg disse. Mange som valfartet fra den "sivile" delen av FBU for å ta disse maskinene i øyensyn.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Noen som husker hvor mye Tower Air tok for en tur-retur USA fra Oslo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Forøvrig et knall bilde, Andreas. Det buldret nok bra på Gamle Fornebu akkurat da.
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det var vel sommeren Gardemoen var stengt (asfaltering?)
Cargolux fløy jo også 747 fra Fornebu den sommeren. Husker overskriften i Budstikka: "Griseflyging på Fornebu". Cargolux var og hentet grisunger, (norske, magre, uten smak) og fløy dem et eller annet sted, fjerne østen tror jeg. Årsaken til Budstikkas interesse var at Cargolux-kapteinen var en norsk nordmann fra Asker eller Bærum. Last edited by Wig-wag; 30-06-2010 at 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja sommeren 1989 var fin
![]() I fjor på ettersommeren ringte en glad og hyggelig pensjonist til meg og spurte om han kunne få lov til å bruke bildet mitt i sitt private album. Det var han som hentet grisene, med jumboen ![]()
![]() |
#12 |
Legal Eagle
|
![]()
Den sommeren var mitt absolutte høydepunkt som flyentusiast! For meg som var vant til lass med DC-9 og 737, litt F-27 og litt færre F-28, en og annen slenger av en 727 fra Pan Am og LH og en daglig 757 fra BA, var denne sommeren som å være i flyhimmelen. Jeg husker da den første 747en landet. På rwy 24, selvsagt
![]() ![]() Last edited by RWY 24; 30-06-2010 at 16:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Trygve
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Husker ennå opplevelsen av å se et stoort, for meg ukjent fly komme inn for landing en nydelig sommerdag, jeg var nettopp kommet ut av en DC-9 da dette imponerende flyet nærmet seg, så etter hvert og etter landing at det hadde 3 store motorer og tilhørte det amerikanske selskapet TWA.
Måtte rett inn til twa´s skranke på FBU etterpå og forhøre meg hva dette vidunderet var for noe, fikk da fortalt at dette var en L-1011, Tristar ![]() Min kanskje mest ´religiøse´ opplevelse på FBU ever, og i alle fall sommeren -89, det var et eller annet med lyset den dagen, fikk hakeslipp av dette ukjente, flotte flyet som gradvis materialiserte seg under innflyvningen over fjorden, og alt opplevdes i en slags sakte film ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Legal Eagle
|
![]()
Hehe, jeg hadde også religiøse møter med Tristar den sommeren. Jeg husker jeg så TWA sin fra Uranienborg. BA satt vel også inn en Tristar en gang den sommeren som jeg få vidt fikk øye på da den fløy over Frogner. Ikke rart bane 24 var min favorittrullebane
![]() Var det samme sommeren BA i mangel på noe annet satt inn en Concorde til FBU? Eller var det til Sola? Jeg så den ikke, men leste om det i avisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
|
![]()
Concorde trengte litt mer bane enn FBU kunne tilby, men taarnet lokket dem til aa ta en approach en gang de floey charter til GEN (som det het den gangen). Det er nok det du husker - det raslet i kaffekopper i halve Oslo og Baerum da den dro paa etter passering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ÜberScanFlyer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Men jeg er helt sikker på at jeg har sett et bilde av concorde nede på FBU, ved "småstandene" N/Ø for Koksa hangarene. (husker ikke om det var i en eller annen bok, eller på nettet et sted, men referer til bilde hvis jeg skulle finne det). Kan dette stemme? BA sin concorde altså. Den har visst forøvrig vært en tur på OSL også, mener jeg å ha lest. Beklager for litt off topic her...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Da har bildet vært 'fikset' .. Concorde har aldri landet på FBU.
Imidlertid har den vært på GEN/OSL flere ganger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hmm, du har nok rett
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tower Air B747-100 @ Gardermoen | seilfly | Flyhistorisk forum | 12 | 24-10-2023 21:53 |
Routing FBU-NYC med Tower Air 1989 | CK | Flyforum | 19 | 24-11-2009 19:51 |
Hvordan resirkulere en gammal 747 fra Tower Air... | ENGM RAMP | Flyforum | 1 | 04-07-2008 12:19 |
Dubai World Central to build Mid East's highest air traffic control tower | VoiceCom | Flyforum | 6 | 07-03-2007 20:22 |
Sean Connery, Mey-Air og FBU | LN-MOW | Flyforum | 3 | 02-10-2006 09:29 |