Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-02-2010, 14:16   #1
ILS2
ScanFlyer Gold

SAS OSL-LHR-OSL

Midt i alle (lange og velskrevne) rapporter fra julebordet i USA, tenkte jeg å dra oss alle tilbake til hverdagen med en tur/retur Oslo - London Heathrow. Oppdaterer etter hvert som turen skrider frem. Til orientering er jeg alt ankommet London - med en "kjendis" ombord på SK 803 i morges.

Mer følger!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 14:20   #2
GFL
ScanFlyer Gold

Default Re: OSL-LHR-OSL

Tipper kronprinsen på vei til YVR? Kjappeste veien er SK803, så rett på AC 777-300ER.
Old 12-02-2010, 16:33   #3
ILS2
ScanFlyer Gold

Booket turen tidligere i uken p.g.a. et møte i London. Valgte å benytte meg av point bargains-tilbudet med 25k tur/retur i Business Class. 500 kroner i avgifter var ikke veldig billig, men sammenlignet med det jeg måtte betalt ellers, var dette en god deal. For øvrig veldig lenge siden jeg sist prøvde SAS sitt intra-europeiske C-produkt, så det var også noe jeg så frem til.

06:55 fra Oslo S til OSL. Fremste vogn, heisen opp, rett gjennom Fast Track, men så ikke poenget med å stikke innom loungen. 35 minutter til avgang, og ombord ventet det forhåpentligvis en bedre frokost. Når gangavstanden til London-gaten i tillegg er så lang som den kan bli på OSL, var det bare å tusle utover. SK 803 skulle idag gå fra gate 53 - med fin utsikt til en strandet TG-maskin. Den andre TG-maskinen var for øvrig "klappet til kai" også, så utenlandske turister må jo ha trodd at OSL plutselig var blitt TGs Europa-hub

SK 803 - OSL-LHR

Ved boarding ble passasjerer fra rad 12 og bakover, samt Business, Economy Extra og Star Alliance Gold, invitert til å gå ombord først. Det var ingen aviser tilgjengelig i gateområdet, men jeg antok at dette kanskje ville bli tilbudt ombord. Det var satt av fire rader til Business på denne flyvningen. Hvordan layout-en var bakover, aner jeg ikke. Det skulle bli totalt åtte passasjerer fordelt på disse fire radene. Like før 'boarding complete' ble annonsert kom de siste passasjerene. Det var - som GFL gjettet - Kronprins Haakon med følge. Dette bestod for øvrig av én mørkkledd mann (trolig livvakt, men virket ikke veldig avskrekkende), samt en hoffdame. Purser ønsket passasjerene velkommen slik: "Deres Kongelige Høyhet, mine damer og herrer..."

Sammenlignet med det intra-europeiske C-produktet til bl.a. Swiss, KLM og Air France, ble jeg raskt litt skuffet over følgende:
- Ingen som tilbød seg å henge opp frakker - evt. legge de i bagasjehyllen.
- Ingen som kom rundt og spurte om vi ville ha noe å drikke.
- Ingen dagsferske aviser.

Dette er på sett og vis ingen katastrofe, men det er slike små detaljer som er med på å gi et produkt det lille ekstra. Det er alltid kjekt når noen henger opp jakken for deg, noe å drikke er alltid godt, og en fersk avis slår aldri feil. Enkelt og greit.

Da vi var kommet opp i luften, trakk kabinpersonalet for Business-gardinen (mellom Business og Economy Extra) før de kom rundt med varme håndkler. Deretter var det tid for frokost m/varme rundstykker - drikke ble servert samtidig. Frokosten bestod av omelett/eggerøre med pølser, grønnsaker og en slags salsasaus. Dette smakte veldig bra. Overraskende godt faktisk. I tillegg fulgte det med en skål med ost, skinke, tomat m.m. Kabinpersonalet kom hele tiden rundt med varme rundstykker, kaffe, tv og juice. Servicenivået i luften på denne avgangen var vel egentlig upåklagelig. Tok et par bilder fra flyturen, men disse ligger på mobilen. Blir lagt ut med tid og stunder.

Etter måltidet var det egentlig bare å slappe av. Hadde heldigvis tatt med DN fra lørdag - som jeg ikke hadde lest - og den kom godt med i mangel på ferske aviser. I forhold til min lette kritikk vedr. manglende aviser, er det på sin plass å påpeke at de tilbød alle passasjene i C litt forskjellige magasiner - av typen man får på IC-reiser (Kapital, Economist osv.). Ellers var de flinke til å være synlige i kabinen gjennom hele flyturen, slik at man aldri følte seg "til bry" for å be om noe ekstra.

Landing litt før rutetid, parkerte ved siden av Singapore Airlines' A380 - som jeg også fikk knipset et bilde av. Vår tronarving m/følge forlot flyet først, og ble eskortert til noen ventende bilder. Antallet biler tilsa en bil per person i Haakons følge. Skal det være, så skal det være

Alt i alt synes jeg at dette var en bra flight. Med unntak av de småtingene pre-departure, synes jeg kabinbesetningen leverte som man bør kunne forvente av et Business Class-produkt. Den gode maten var absolutt et pluss - og i en annen verden enn det fryktelige måltidet Air France serverte på CDG-OSL nylig.

Så får vi se hvordan returen blir.

Følg med!

Last edited by ILS2; 12-02-2010 at 18:46.
Old 12-02-2010, 16:38   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Flott rapport på denne klassiske ruten til nå og ser frem til bildene og fortsettelsen.

Litt dårlig start, med mangel på aviser og pre-departure drink. Men angående det å tilby seg å henge opp jakker og legge opp i hyller, så skjedde det på kun noen av av mine 6 turer med Swiss i C i fjor, og opplevde det heller ikke på de to flightene jeg hadde med Air France i C
Old 12-02-2010, 16:44   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Artig rapport. Ikke hver dag man reiser med de kongelige. At det ikke er aviser tilgjengelig og at du ikke blir tilbudt drikke, er meget dårlig, og svekker inntrykket betraktelig.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 16:50   #6
ILS2
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Flott rapport på denne klassiske ruten til nå og ser frem til bildene og fortsettelsen.

Litt dårlig start, med mangel på aviser og pre-departure drink. Men angående det å tilby seg å henge opp jakker og legge opp i hyller, så skjedde det på kun noen av av mine 6 turer med Swiss i C i fjor, og opplevde det heller ikke på de to flightene jeg hadde med Air France i C
Ok, kanskje det bare er jeg som har vært heldig?

Kronprins Haakon hadde for øvrig de mest ekstreme hodetelefonene jeg har sett på veldig lenge. Rett og slett enorme! Det eneste som manglet var en radioantenne ut på hver side. Han trenger i hvert fall ikke bekymre seg for å høre folk i nærheten snakke om han...
Old 12-02-2010, 18:57   #7
SpottAir
ScanFlyer King

Satt kronpen på monkey?
SpottAir is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2010, 22:05   #8
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Kronprins Haakon hadde for øvrig de mest ekstreme hodetelefonene jeg har sett på veldig lenge. Rett og slett enorme! Det eneste som manglet var en radioantenne ut på hver side. Han trenger i hvert fall ikke bekymre seg for å høre folk i nærheten snakke om han...
Litt artig at du skrev det. Mette Marit hadde nemlig noen gedigene hodetelefoner på samme ruta når jeg så de to sammen.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2010, 13:34   #9
73H
NorFlyer Front Row

big is beauty... på neesten alt... kvinnfolk er vel ekskludert i denne sammenheng....
73H is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2010, 20:01   #10
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Flott rapport dette her Du skriver godt !!

Gjennom flere betraktninger fra Business ombord hos SAS virker det som at servicen står og faller på besetningen. Enkelte er meget flinke, mens kanskje andre ikke har en så god dag.
Når får vi returen fra deg ?

Posting Rules