Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2010, 09:29   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

SAS Komersiell direktør Lars Sandahl Sørensen slutter i SAS

Arvtager er ikke kjent, men i god SAS tradisjon blir han vel neppe norsk!

Quote:
SAS’ kommercielle direktør, Lars Sandahl Sørensen, skifter til nyoprettet, tilsvarende job i rengørings- og servicegiganten ISS.

”Efter nyheden om mit jobskifte blev officiel i dag (mandag, red) har jeg fået over 250 søde e-mails. SAS er en virksomhed med stort engagement,” sagde Lars Sandahl Sørensen (foto) mandag aften til Take Off.

Lars Sandahl kom i 2003 til SAS International fra direktørjobbet i VisitDenmark. Han begyndte som General Manager for SAS i Australien – og blev i 2006 hentet til SAS’ hovedkvarter i Stockholm som kommerciel direktør for langruterne. Året efter blev han direktør for SAS’ langrute division – og sidste år kom udnævnelsen til kommerciel direktør i SAS-koncernen.

Lars Sandahl begynder i sit nye job som kommerciel direktør i ISS senest 1. juni, hvor han også får sæde i ISS’ koncernledelse. ISS har 485.000 medarbejdere i over 50 lande verden over. Koncernen omsatte i 2008 for 69 milliarder kr. Og i spidsen for ISS er SAS’ tidligere koncernchef, Jørgen Lindegaard.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=22634
Old 26-01-2010, 09:35   #2
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Default Re: Komersiell direktør Lars Sandahl Sørensen slutter i SAS

...og jeg som hele tiden har trodd at Lars var ansatt i Kastrup. Så feil kan man ta.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 09:52   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Haha, dagens Uppercut!
Old 26-01-2010, 10:14   #4
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Nationalitet er vel ganske underordnet - det der tæller er kompetencer og kvalifikationer
Old 26-01-2010, 11:11   #5
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Joker7913 View Post
Nationalitet er vel ganske underordnet - det der tæller er kompetencer og kvalifikationer
Er dette nytt av året eller? Jeg tror neppe jeg skaper sjokk bølger om jeg våger å påstå at de tidligere direktørene har vært rimelig godt farget av sin nasjonalitet!

Med unntak av Mats Jansson som til nå har klart å føre skuten ned i en imponerende innsparings prosess uten konflikter, har ikke akkurat tidligere ledelse glimret med sin kompetanse og kvalifikasjoner. Hadde SAS virkelig hatt en historikk med kompetent lederskap, ville de ikke vært så langt nede og plassert på siden som i dag! Å påstå noe annet er et hån mot alle ansatte i SAS som har mistet jobb eller gode på grunn av elendig lederskap fra ledere UTEN de riktige kvalifikasjonene for jobben!

Det er ikke rent så lite imponerende å konstatere den sterke innsatsviljen og lojaliteten til de fleste medarbeiderne i konsernet, trass den elendige manøvreringen i ledelsen. (for de som måtte lure på det så inkluderer jeg ikke CAU i disse tankene).

Man kan vel også stille spørsmålstegn for hvorfor dyktige mellomledere heller velger å gå til konkurrenter eller andre bransjer med klingende suksess, fremfor intern karriere!
Old 26-01-2010, 11:31   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Ikke alltid vi er enige, MartinL, men her er du spot on!
Old 26-01-2010, 12:02   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Nok en leder forlatter det synkende Dragonskip...

Den stadige flow-out av brain ut av selskap er til stor bekymring. De som gar er de med de beste alternative, som kan uten problemer finne seg top-posisjoner i andre bedrifter. Ergo de beste hodene! Og dersom eliten er vekk, trenger man ikke a vaere en stor geni a finne ut hva sitter igjen...
Old 26-01-2010, 12:05   #8
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Ikke alltid vi er enige, MartinL, men her er du spot on!
Populism och grov generalisering är inte spot on

Att mellanchefer försvinner när organisationer krymper och stöps om är väl ändå inte överraskande.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:10   #9
Skyhigh
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Nok en leder forlatter det synkende Dragonskip...
Kan du forklare dette litt nærmere, da jeg ikke kan se at SAS er et synkende skip?
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:12   #10
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Er dette nytt av året eller? Jeg tror neppe jeg skaper sjokk bølger om jeg våger å påstå at de tidligere direktørene har vært rimelig godt farget av sin nasjonalitet!

Med unntak av Mats Jansson som til nå har klart å føre skuten ned i en imponerende innsparings prosess uten konflikter, har ikke akkurat tidligere ledelse glimret med sin kompetanse og kvalifikasjoner. Hadde SAS virkelig hatt en historikk med kompetent lederskap, ville de ikke vært så langt nede og plassert på siden som i dag! Å påstå noe annet er et hån mot alle ansatte i SAS som har mistet jobb eller gode på grunn av elendig lederskap fra ledere UTEN de riktige kvalifikasjonene for jobben!

Det er ikke rent så lite imponerende å konstatere den sterke innsatsviljen og lojaliteten til de fleste medarbeiderne i konsernet, trass den elendige manøvreringen i ledelsen. (for de som måtte lure på det så inkluderer jeg ikke CAU i disse tankene).

Man kan vel også stille spørsmålstegn for hvorfor dyktige mellomledere heller velger å gå til konkurrenter eller andre bransjer med klingende suksess, fremfor intern karriere!
I din oprindelige post tilkendegiver du at nationalitet burde være en ansættelsesgrund - det var det jeg argumenterede imod.

At en leder forlader et firma er ok, hverken SAS eller andre firmaer er vel at betragte som livstidsansættelser.
Old 26-01-2010, 12:16   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

At Lars slutter er synd. Han er en dyktig mann, og en populær leder. Han har hatt en lynkarrière, fra salgssjef i SAS Australia, via kommersiell direktør og senere CEO i SAS Internatinal og så Kommersiell direktør i SAS (nr 3 etter Mats J).
Nå kjenner jeg ikke årsakene til at Lars velger å slutte og gå til ISS (der jo en annen kjent SAS-mann er CEO), men jeg kan tenke meg at hensynet til familien (som bor i DK) kan ha noe med saken å gjøre.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:20   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
I din oprindelige post tilkendegiver du at nationalitet burde være en ansættelsesgrund - det var det jeg argumenterede imod.
Da kan du sikkert også fortelle meg hvor mange norske toppledere det har vært i SAS?
Old 26-01-2010, 12:21   #13
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Jan Reinås
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:37   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

MartinL - MÅ vi virkelig gjøre landskampen igjen?
Om du søker i forumet på "Kamark" så finner du en liten breakdown på nasjonalitet og kjønn på toppledelsen i SAS

I SAS Group's toppledergruppe sitter det fem menn - fire svensker og en danske.
John Dueholm er CEO i Scandinavian Airlines (SK - altså flyselskapet), og i hans ledergruppe sitter det følgende Senior Vice Presidents:
Robin Kamark (norsk mann): Head of Marketing & Sales
Lars Sandahl (dansk mann): Head of Commercial [nå vacant]
Claus Sonberg (norsk mann): Head of Communications & PR
Henriette Fenger Ellekrog (dansk kvinne): Head of HR

OK - back on topic!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:44   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Jan Reinås
Gunnar Reitan har vel vært visekonsernsjef (?) en stund (men ikke nå), og så sitter det kanskje en del andre nordmenn på nivået under visekonsernsjefene? Personaldirektøren i SAS (muligens avgått nå), Rikhardsen eller noe slikt, er f.eks. norsk (men nå husker jeg ikke organisasjonskartet så godt at jeg vet hvor sentralt plassert han er/var).

Nasjonalitet er vel ikke det vensentligste her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 12:50   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
MartinL - MÅ vi virkelig gjøre landskampen igjen?
Om du søker i forumet på "Kamark" så finner du en liten breakdown på nasjonalitet og kjønn på toppledelsen i SAS

OK - back on topic!
Nå er det du som kaller dette en landskamp. Ser men gjennom historikken til SAS, har det ikke akkurat hagglet med norske ledere i topp. Ei tror jeg heller ikke dette blir noe unntak!
Old 26-01-2010, 12:55   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Med en slik innledning, kan jeg ikke skjoenne at du svarer slik du gjoer ... Dette er ren 'feeding of the Monster' .. .

Det kan neppe kalles noen sensasjon at noen skifer jobb .. ledere kommer og gaar og vent med aa trekke konklusjoner inntil du ser hvem som tar hans plass.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:18   #18
Joker7913
ScanFlyer Blue

Quote:
Ei tror jeg heller ikke dette blir noe unntak!
And so what?
Grow up. Hvorfor hænger du dig så meget i nationalitet? Hvorfor er det så vigtigt for dig? Har du en ide om at man er specielt god til at arbejde i SAS fordi man er Norsk?
Apartheid og anden udvælgelse på grund af race/nationalitet er ikke udpræget moderne!

Forhåbentlig ansætter man den bedste mand/kvinde til jobbet - ikke hende/ham med det "rigtige" pas.
Old 26-01-2010, 13:21   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Forhåbentlig ansætter man den bedste mand/kvinde til jobbet - ikke hende/ham med det "rigtige" pas.
Jeg tror kanskje at litt av MartinL's poeng er at han mener at de som historisk sett har blitt valgt ut til ledere i SAS ikke har vist at de er rett mann/kvinne til jobben basert på utviklingen i selskapet. Slik leser jeg iallefall et par av hans innlegg i tråden.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 13:26   #20
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg tror kanskje at litt av MartinL's poeng er at han mener at de som historisk sett har blitt valgt ut til ledere i SAS ikke har vist at de er rett mann/kvinne til jobben basert på utviklingen i selskapet. Slik leser jeg iallefall et par av hans innlegg i tråden
Det er vel i grunn slik jeg og tolker innleggene....

Posting Rules