Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2010, 14:50   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

KLM SAS er ikke eneste selskap som er "dum"

Her snakker vi om ett tema som har kommet frem ett par ganger, og det er at SAS på 737NG serien har plassert fremre toalett bak dør nr. 1 dermed mistet litt plass som kunne vært brukt til seter.

Det viser seg derimot at påstandene om at SAS er eneste selskap som gjør dette, er helt feil. Det viser seg nemlig at KLM har gjort det samme på sine B733/734 samt de helt nye 73G. Jeg var usikker på om det samme gjelder B738 og B739, for jeg har selv benyttet toalettet ombord på en B738 og da var det plassert mellom dør og cockpit. Men på Seatguru er det indikert at toalettet er bak fremre dør her også.

Bilde, og bevis:
http://www.seatguru.com/airlines/KLM...ng_737-700.php

Legg merke til det ene vinduet bak døren som er til fremre toalett.
http://www.airliners.net/photo/KLM--...7K2/1643009/L/
Old 24-01-2010, 15:32   #2
raskefot
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS er ikke eneste selskap som er "dum"

Man kan godt si at selskap som velger denne løsningen er "dumme", fordi de kaster bort verdifull plass som kunne vært brukt til inntektskapende seter.
Som kabinansatt synes jeg imidlertid det også finnes minst to gode grunner til å ha toalettet utenfor galley:
1. Sikkerhet. Med toalettet utenfor galley vil all plass i forkant av gardinen først og fremst være forbeholdt kabinpersonalet. Man vil også slippe å måtte forsikre seg om at toalettet er tomt og låst før man skal inn i cockpit.
2. Hygiene. Nå er det ikke mye mat som tilberedes i et flygalley lenger, men jeg kan ikke tenke meg så mange andre virksomheter der det er tillatt med toaletter mindre enn én meter fra et kjøkken hvor man oppbevarer gjestenes mat. Dessuten fungerer galleyet som kabinpersonalets pauserom når man skal spise. Det er ikke sjelden jeg har mistet matlysten når en passasjer har kommet ut fra et toalett som lukter alt annet enn blomster...
Angående hygiene og plassering av fremre toalett, så lærte jeg for et par år siden at Mattilsynet i Norge ikke har såkalt tilsynsrett for galley ombord på fly, selv på de som flyr innenriks i Norge. Det siste leddet som kan kontrolleres er cateringleverandøren. Når maten først er ombord er det opp til flyselskapet og kabinpersonalet å påse at maten behandles forskriftsmessig (som selvsagt er i deres interesse, man vil jo helst unngå syke passasjerer og evt følger av det).
I mine øyne er SAS og KLM langt fra "dumme", og hadde det vært opp til meg ville toalettfritt fremre galley på alle fly vært industry standard
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2010, 22:59   #3
Egenes
ScanFlyer Gold

Hadde ett av de SAS-flyene der på vei ned til Kreta en gang. Var jo helt fantastisk og gå på do. Store og romslige, og lyse pga vinduet!

Noen som vet hvilke individer dette gjelder i SAS-flåten. Og om NAX evt. også har dette?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2010, 23:25   #4
RampSnake
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-A330 View Post
Og om NAX evt. også har dette?
NAX oppererer ikke med "Lavatory" utenfor "Galley" på noen fly meg bekjent.
RampSnake is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2010, 23:52   #5
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-A330 View Post
Hadde ett av de SAS-flyene der på vei ned til Kreta en gang. Var jo helt fantastisk og gå på do. Store og romslige, og lyse pga vinduet!

Noen som vet hvilke individer dette gjelder i SAS-flåten. Og om NAX evt. også har dette?
Gjelder i alle fall to 800-maskiner av de som er igjen i SAS i Norge: LN-RCX og LN-RCY. Begge i såkalt "Euro"-versjon med 150 seter. De går stort sett på LHR og CDG pga konfigurasjonen. Store og romslige, ja, både for passasjerer og crew
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 00:47   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Ttoalettene med to vinduer var jo opprinnelig toalettene til det som den gang het "EuroClass", derav kjælenavnet EuroDass.

EDIT: Og der fikk jeg også innlegg nummer 2500 gitt!
Old 25-01-2010, 10:42   #7
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Ja, to vinduer på dass, det var class! Nå er det vel kun ett vindu. Kan ikke huske å ha sett to vinduer på lang tid. Toalett rett bak cockpit var noe som kunne gå ann før 9/11, idag er det helt på trynet.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 13:27   #8
OJB
ScanFlyer Rusty

Her var det mye "drittpreik".
Setekonfigurasjon, galley og toalett konfigurasjon er for et gitt marked på det tidspunkt man anskaffer seg materiell.
Det går vel neppe an å antyde at et selskap er dumme fordi toalettet er plassert bak fremre inngangsdør.
Det lever både SAS og KLM godt med.
Begge selskaper så vel som andre vet av erfaring at markeder endrer seg over tid og at ikke alt flymateriell kan modifiseres til optimalt bruk til enhver tid.
Vurderinger av interiør som ble utført for 10-12 år siden trenger ikke være det samme idag. Følgelig må man leve med sub-optimale løsninger i nye markeder inntil nytt materiell og nye vurderinger gjøres.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules