Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2012, 11:25   #1
Theaviator
The old Norwegian Viking

Theaviator's Avatar

Default Er SAS eneste selskap som tar betalt for infants uten å gi eget sete?

Kom over denne frustrerte mors samtale med SK på fjesboka...

Bente: Hvorfor er det bare bare dere på SAS som har innført dette med betaling for barn under to år? Har ringt alle de andre selskaper i dag og der får du barnet med gratis inn i ungdomsbilletten.

SAS: Hej Bente! Vi tog bort babyrabatten för ungdomskonceptet då vår bokningsmotor online inte klarar att boka det automatiskt och det blev för kostsamt att utveckla. Vänliga hälsningar Stina

BENTE: Ja nå skriver jeg igjen. Nå har min datter og barnebarn landet i Trondheim, måtte ha ungen på fanget hele turen og det har har hun betalt 1900kr for. Hva opplegg er det dere kjører. De sa hun fikk eget sete siden hun måtte betale så mye for en unge på ett år. Nå må dere ta dere i sammen og host opp noen penger til henne. Fy for ei skam for SAS.
Står det dårlig til eller?

https://www.facebook.com/SAS/posts/10151962248200788
Old 31-07-2012, 11:44   #2
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: Er SAS eneste selskap som tar betalt for infants uten å gi eget sete?

Barnerabatt 90% for kr 0? Skulle da bare mangle at de skulle tatt betalt for å gi rabatt
Old 31-07-2012, 11:57   #3
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Default Re: Er SAS eneste selskap som tar betalt for infants uten å gi eget sete?

1. Infants (0-2 år) skal sitte på fanget. Klart er det ledig sete vedsiden av så sier det jo segselv at du kan la den sitte der, med untak av t/o og landing.

2. Infants på innlands er gratis mens på utland betaler en 10% av billettprisen.

3. Barn fra 2-12 har opp til 90% rabatt, men der er en sommerkampanje (usikker på om det bare er innlands eller ikke) hvor barn reiser gratis. Husker jeg rett. Det er ikke billett / booking jeg jobber med tildaglig, så mulig jeg tar litt feil på punkt 3.

D.N.R.
Oslop is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 12:17   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det er merkelig historie uansett. Vanskelig å kommentere uten at det er noen fakta på bordet. De fleste selskaper tar ca 10% for infants (0-2 år) og får ikke et sete, det er normen. Innenlands-reiser har vært unntaket hvor det ikke koster noe. Siden hun ikke tar kontakt med kundeservice, så er det vel oppmerksomhet hun er ute etter.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 12:27   #5
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Oslop View Post
1. Infants (0-2 år) skal sitte på fanget. Klart er det ledig sete vedsiden av så sier det jo segselv at du kan la den sitte der, med untak av t/o og landing.
Den var ny for meg - vi har vanligvis booket eget sete til den minste ved ca 1 aar og oppover.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 12:58   #6
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Den var ny for meg - vi har vanligvis booket eget sete til den minste ved ca 1 aar og oppover.
Jeg snakker erfaringsmessig om innlandsruter , på utlandet vet jeg ikke. Og du (husker jeg rett) har vel hatt sånn basinett. Klart du kan kjøpe eget sete til en infant, det er intet hinder for det, men da betaler du for setet.
Nå har jeg dobbel sjekket med Cabin Ops og de bekrefter at selv om en har kjøpt eget sete til infant (0-2år) så skal de sitte på fanget ved t/o og landing.

Nå er det 14 år siden jeg jobbet med booking, så jeg beklager om jeg tar litt feil ang booking av seter osv. Prøver å følge litt med, men booking regler endres jo før en får snudd seg innimellom.

D.N.R.
Old 31-07-2012, 13:32   #7
Dash
ScanFlyer Molded

Infants er gratis hos SAS også. Men det lar seg ikke kombinere med ungdomsbillet. Kjøper man en vanlig billett er infant gratis.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 13:40   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg snakker erfaringsmessig om innlandsruter , på utlandet vet jeg ikke. Og du (husker jeg rett) har vel hatt sånn basinett. Klart du kan kjøpe eget sete til en infant, det er intet hinder for det, men da betaler du for setet. .
Men du får vel ikke plass til en normalt utviklet ettåring i en slik bassinet?

I USA er det vel fortsatt normalt sett gratis med infant i fanget på innenriks? Ellers er vel 10% nærmest "bransjestandard".
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 13:47   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Gratis innenriks og 10% utenriks er vel rimelig standard rundtomkring... Problemet her er av teknisk art og SAS har valgt å løse det ved ikke å tillate infantbillett i kombinasjon med ungdomsbillett. Og da blir jo alternativet å kjøpe to billetter....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 14:08   #10
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Men du får vel ikke plass til en normalt utviklet ettåring i en slik bassinet?

.
Om jeg husker rett så hadde vedkommende her bilde av et/en bassinett i en tr han la ut her på forumet, det var derfor jeg tok med den kommentaren. Og bassinet brukes vel fortrinnsvis på lengere turer. Hvor store barn som går oppi ett/en bassinett skal jeg ikke uttale meg om, da jeg knapt kan huske å ha sett ett i bruk.

D.N.R.
Old 31-07-2012, 14:10   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Gratis innenriks og 10% utenriks er vel rimelig standard rundtomkring... Problemet her er av teknisk art og SAS har valgt å løse det ved ikke å tillate infantbillett i kombinasjon med ungdomsbillett. Og da blir jo alternativet å kjøpe to billetter....
Og de samme IT Tekniske Kyndige skal klare å løse Kredittkort GEBYR - løsningen blir vel å kjøpe egen billett til Gebyret
Old 31-07-2012, 14:16   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Barn under to år har alltid reist gratis de gangene jeg har reist (kun innenriks). (de har jo ikke eget sete). Har man gått bort fra dette?

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 14:24   #13
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Barn under to år har alltid reist gratis de gangene jeg har reist (kun innenriks). (de har jo ikke eget sete). Har man gått bort fra dette?
Neida, er det (godt med) plass på flyet, så kan de jo sitte i eget sete. Bortsett fra t/o og landing da må de sitte på fanget.

D.N.R.
Old 31-07-2012, 14:51   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Om jeg husker rett så hadde vedkommende her bilde av et/en bassinett i en tr han la ut her på forumet, det var derfor jeg tok med den kommentaren. Og bassinet brukes vel fortrinnsvis på lengere turer. Hvor store barn som går oppi ett/en bassinett skal jeg ikke uttale meg om, da jeg knapt kan huske å ha sett ett i bruk.
Det jeg sier er at vi har booket for den minste fra 1 år og oppover (det vil si for gedigen for bassinet) og da har de hatt krav paa dette setet (som de i artikkelen ikke fikk) ref. en annen trip report her fra meg med SWISS hvor vi betalte for infant in seat for 1 0g 1/2 aaringen - og da har hun 100% hatt krav på dette setet. Det vi opplevde på SWISS foroeverig var at en dame spurte om hun kunne få setet til vår lille da hun var infant hvor vi selvf. nektet og pursher måtte til slutt be hun tie stille

Hun har ogsaa faatt sitte i setet sitt under take off og landing.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 15:06   #15
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Booker du sete til inf, så har jo inf selvsagt eget sete, det er det jo ingen tvil om.
At det utøves ulik praksis om hun/han kan sitte i setet under t/o og landing, tviler jeg ikke på. Jeg bare referete til hva jeg husket, og fikk bekreftet av en purser og en manager hos vår cabin ops.

D.N.R.
Old 31-07-2012, 16:11   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Neida - det er kun i forbindelse med ungdomsbillett på SAS.
Radar Station KGRV3
Old 31-07-2012, 16:12   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Neida, er det (godt med) plass på flyet, så kan de jo sitte i eget sete. Bortsett fra t/o og landing da må de sitte på fanget.
Det var ikke det han spurte om ..
Radar Station KGRV3
Old 31-07-2012, 16:17   #18
meliiis
ScanFlyer Silver

Var en sak om dett på dinside.no tidligere i år, kunne ikke se at den er nevnt her? http://www.dinside.no/886266/sara-25...rabatt-hos-sas
meliiis is online now   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 16:20   #19
Polaris
Free Luigi

Folk sutrer nå om alt.... Hvis du allerede har fått rabatt, hvorfor triumferer du fram og skal ha ENDA MER? På jobb har vi ansatterabatt på en 50%, men jeg kan ikke komme her og forvente jeg skal få 50% rabatt på allerede 50% rabatterte varer.
Old 31-07-2012, 16:26   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Spebarn reiser i regelen gratis innenlands, enten rabatten er 10, 50 eller 90% .. i gamle dager løste vi dette med å lime en tåtesmokk-sticker på billettkupongen. E-ticket gjør dette litt vanskelig ...

Men dette er jo ikke lovfestet eller noe slikt, så det er jo helt opp til transportøren.
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules