Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2009, 07:40   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Norwegian Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Quote:
Norwegians sommerpriser på Bardufoss går igjen til himmels.

Folkebladet avdekket i fjor sommer at Norwegian tar seg grovt betalt på sommerrutene fra Bardufoss - sammenlignet med naboflyplassene Tromsø og Evenes. Nå gjentar historien seg. På svært mange avganger er billetten nær dobbelt så dyr på Bardufoss som i Tromsø. Det er urettferdig og utilfredsstillende for flyreisende i Midt-Troms - og bidrar til å svekke Bardufoss lufthavn sin posisjon i konkurranse med naboflyplassene.
http://www.folkebladet.no/meninger/l...icle271307.ece
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 09:24   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Dette fenomenet er da både DY og SK like skyldig i. Prisene på OSL-KRS og BGO-TRD har jo igjennom tidene variert med om det har vært en eller to av de som har flydd strekningen, og det har vært markante prisøkninger (og sekninger) avhengig av situasjonen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 09:32   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,845
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Dette er da strengt tatt en agurk, og som Skjeldam selv sier

Quote:
Kommersiell direktør Daniel Skjeldam sier at det er tilbud og etterspørsel som regulerer prisene. Her er vi betydelig nærmere en fornuftig forklaring. Kjernen er at det er få ruter fra Bardufoss, mange av sommerflyene fylles opp av forsvarspersonell skal på ferie, og det er hard kamp om de resterende plassene
Jeg klarer hverken å se nyheten eller sensasjonen i dette
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 09:35   #4
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Utover at det er rasende festlig å se DY som "dyre monopolister", viser jo dette bare de helt enkle mekanismene i flybransjen, men som er veldig vanskelig for folk å skjønne. Når DY har monopol på ruten kan de trimme tilbudet til å matche etterspørsel = fulle fly og høyere yield.

Men DY har jo rett i at de ikke har andre priser fra BDU enn fra TOS, dermed oppleves det litt urettferdig med kritikken (bortsett fra at SAS hadde langt mer kapasitet fra BDU). Man blir litt oppgitt noen ganger over helt marginale markeder som roper etter flere fly, mer kapasitet og økt konkurranse når de bør være happy for å ha flyforbindelse i det hele tatt. Gjelder mange av knøtteflyplassene i Norge...

ph-ndr nevner KRS. OK prisene har kanskje gått noe ned, men all trafikk (både rød og blå) til KRS går nok med griserøde tall. Hvor lenge...?
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2009, 13:50   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Dette rokker vel ved oppfatningen om at DY er "billige". Skjeldam ser da heller ingen grunn til å komme med noen bortforklaringer.

Agurknytt
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2009, 13:28   #6
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Greit med avisomtale så folk får vite at et lavprisselskap ikke nødvendigvis betyr lave priser.
mo is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2009, 22:08   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Ikke alt er fryd og gammen med DY som "monopolist"

Jeg kjøpte billett med DY T/R OSL-BDU i begynnelsen av neste uke, og betalte 2.000kr for denne. Synes vel egentlig ikke dette er ran på åpen gate på noen som helst måte godt under en uke før avgang på en monopolistrute.

Sjekket for moro skyld BGO-KRS T/R, som er i samme situasjon, på samme tider og samme dager nå, og da kommer prisen på kr. 3.200. Jeg synes derfor ikke at folk skal være alt for misfornøyd med DY på denne ruten.

Problemet er nok heller at folk har hatt forventninger om flybilletter til 299,- siden det er DY som driver ruten.
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hercules med grønne lys "over alt"? Wiggo Hovde Flyforum 1 19-01-2014 19:25
DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner) FlyHi Flyforum 380 08-11-2012 17:48
Ikke bare pax som "Unruly" krølle Flyforum 0 07-12-2010 20:14
SAS er ikke eneste selskap som er "dum" LN-AFG Flyforum 7 25-01-2010 13:27
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 21:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.