![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
|
![]()
http://www.hangar.no/modules.php?name=News&file=article&sid=187
Man kan vel være enige med både Sterling og Lindegaard.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Hørte vi noen si "spillteori", "fangenes dilemma" etc?
Et av de beste eksemplene på at kapitalismen må voktes for ikke å korrumpere seg selv. EU burde ha makt til å fjerne tøvet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Hvorfor kan ikke bare Sterling innføre sin egen bonusordning?
De flyr jo på mange destinasjoner som er attraktive for fritidsreiser, og i samarbeid med Norwegian burde utvalget bli veldig bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Hvis ikke sterling vil ha bonus poeng så er det dems problem. Om de velger å ha lavere priser en "vanlige" selskaper for de ikke har bonus så er det også dems problem. Hvorfor katta bryr dem seg om ting de i basis ikke har noe med. Ingen selskaper har noe med åssen andre selskaper skal "run there bizz". Det er jo opp til det enkelte selskap å avgjøre, ikke hva "billigselskapene" mener er bra for dems buisniss..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,411
|
![]()
Kan i og for seg forstå ønsket til Sterling... Men at billigselskapene skal bli fasiten på hva som er rett og galt er vel heller ingen drømmesituasjon? Snart skal vel Rema1000 forby Jacobs ferskvarer også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Helt bak mål av Sterling. De må gjerne starte med bonuspoeng dem også om dem vil....ingen som hindrer dem i det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Poenget med bonuspoengsystemet slik det fungerer i dag er at det er mer lønnsomt å spare opp poeng i ett system enn det samme antall poeng i flere ordninger. Om Sterling starter opp en bonusordning så vil antakeligvis dette ikke monne noe særlig når vi vet at det er nesten 1 millioner norske medlemmer i EB-programmet. Om man ikke flyr veldig ofte så er det opplagt at noen tusen bonuspoeng hos f.eks. Sterling ikke vil kunne gi noe særlig gevinst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,411
|
![]()
Klarer ikke Sterling selv å synliggjøre fordelene ved å fly Sterling??? Når Sterling må bruke mer tid på andre selskaper og deres produkter/tjenester - så kan de ikke ha mye å komme med...eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Hva med Coop og kjøpeutbytte? Det er jo en måte å beholde kunder på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Hos COOP får man jo i tillegg et kjøpeutbytte på ca 2% av kjøpesummen, slik at det ikke er progressivitet i gevinsten ved bonusopptjening slik det stort sett er hos flyselskapene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
En annen ting er vel at svært mange av de som f.eks. reiser OSL-CPH skal videre ut i Europa og resten av verden. Da er forsåvidt det intraskandinaviske markedet kanskje ikke det som er relevant for konkurranseanalysen - da står SAS overfor andre konkurrenter som BA, KLM/AF osv. og SAS sin markedsandel er vel nokså mye mindre enn både innen Norge og i resten av Skandinavia. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Enig! Noen som vet SK sin markedsandel på hovedstadstrianglene? (ca)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
|
![]()
Unnskyld hvis dette blir litt for direkte, men her var det mange innlegg som ikke har skjønt hvordan bonuspoeng virker.
Bonuspoeng betyr INGENTING for konkurransen mellom selskapene hvis alle betalte billetten av egen lomme! For da kjøper du den totalt sett billigste billetten. Men, hvis jobben betaler for billetten, så tar du gjerne en dyrere billett for å få samle bonuspoeng til å få deg en gratis reise selv. (Du kjøper ikke melk til dobbel pris i en butikk for å få 2% bonus. Men hvis andre betalte melken for deg, og du fikk bonusen, så gjør du gjerne det. Men i motsetning til flybilletter så er det ingen som kjøper melk til deg. Derfor er det stor forskjell på % i butikk og bonuspoeng) Så enkelt er det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
|
![]()
Vet ikke om jeg er helt enig. Tror at det ganske mange privatkunder som også tenker på bonuspoeng når de kjøper flybilletter. Det er jo en del av det totale produktet som blir solgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,632
|
![]()
Men jeg tror SAS' siste omlegging gjør bonuspoengene klart mindre attraktive, satsene er jo latterlig lave for de billigste billettene.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-VIE OS E95, VIE-OSL OS 320, OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
Sterling jamrer sig - de kører en underskudsbutik - som de har gjort siden de startede med ruteflyvning! De har valgt at have urealistisk lave priser (de beviser det selv ved deres underskud!) De ligger med andre ord som de selv har redt.
At SAS vælger at have bonuspoint + marginalt højere priser +marginalt større underskud (forholdsmæssigt) er SAS's problem. Et valg SAS har foretaget før Sterling kunne stave til ruteflyvning. SAS har valgt bonuspoint for at matche andre konkurrenter ude i verden - ikke for at skade Sterling. Men det skulle såmænd ikke undre mig om Sterling fik nogle myndigheder til at hoppe med på -ihhhhhh-hvor-er-det-synd-for-LCC-at SAS findes-vognen! Så vi får endnu en konkurrencehæmmende foranstaltning rettet mod SAS, med det resultat at endnu et skandinavisk selskab kommer endnu længere ud i tovene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
For det første så er ikke poengene (stort sett) ikke verdt noe før en viss mengde poeng er opptjent (tidligere måtte man f.eks. ha tjent opp 12000 EB-poeng før man kunne bruke av disse), så dette gjør at man også som privatperson med større sannsynlighet vil velge selskapet man allerede har bonuskort hos (for nordmenn flest er dette SAS). Dette er spesielt viktig for privatpersoner som ikke reiser tilstrekkelig mye for egen pengebok til å "rettferdiggjøre" deltakelse i flere bonusprogrammer. For det andre så er det slik at man får ekstrafordeler av å komme opp på et tilstrekkelig høyt nivå (sølv, gull, osv.), selv om mange kanskje vil si at disse fordelene ikke er allverdens å skryte av. Flere poeng på samme konto åpner også opp for mer "verdifull" bruk av poengene (f.eks. så kan 60000 EB-poeng brukes til 5 t/r reiser innen Norge, eller til oppgradering til business class Europa-USA som mange vil hevde gir mer valuta for pengene enn 5 innenlandsreiser). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge | sail4fun | Flyforum | 84 | 06-02-2012 13:48 |
Per G. Braathen ut mot Sterling | EB | Flyforum | 4 | 10-03-2007 15:48 |
Ordførere mot bonuspoeng | AirbusTrond | Flyforum | 0 | 15-01-2007 13:58 |
Diskusjon i DK: Ansattes muligheter til å beholde bonuspoeng | Bizflyer | Flyforum | 2 | 15-12-2006 16:58 |
Bombetrussel mot Sterling-fly | X-BU | Flyforum | 0 | 26-11-2005 19:04 |