![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Jeg lovte dere lyst og amerikanske øl denne uka. De fleste forbinder nok det med øl som er i den ikke spesielt fyldige kategorien "internasjonal lager", men amerikanerne kan lage lyse øl som er mye mer spennende enn det.
Ukas øl, Anchor Steam Beer fra Anchor Brewing i San Fransisco, er et eksempel på en øltype som kalles Steam Beer eller California Common. En lys ravfarge, rund smak, tydelig maltkarakter og forsiktig humling med amerikanske humler, som gir snev av sitrusaromaer. I forhold til den normale oppdelinga av øl, i lager og ale, er dette ølet på mange måter en bastard. Det er laget med en variant av lagergjær, tilsvarende som pils, bokk og den nevnte internasjonale lageren, men er gjæret ved høyere temperatur enn lager vanligvis gjærer (15-16 grader, i stedet for 10-11 grader). Da produserer gjæren noe mer fruktestere, som vanligvis forbindes med ale, som bidrar til at dette ølet ikke er så tørt som f.eks. pils. Dessverre er dette et øl vi må til polets bestillingsutvalg. (eller systemet) for å få tak i. Varenummer 56064 Anchor Steam Beer, 4,8% alkohol. Kr 36,90 for flaske med 355 ml. For tida på lager på Nesodden, Bergen storsenter og Fyllingsdalen. Last edited by gustavf; 03-10-2008 at 11:34. Reason: Typo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Den så veldig spennende ut, og er vel etter hva jeg leser egnet til å motbevise påstanden om at amerikanere ikke kan brygge øl (husk at vi får som regel bare Budweiser og Miller her...). Takk for tipset gustavf, denne skal jeg prøve!
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Da har jeg vært på polferd gjennom halve byen til Røa (hvor de også har den inne) for å skaffe meg denne. Så da blir det test av den etterpå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() btw, av mer halveksotiske amerikanske øl (ihvertfall for nordmenn) har jeg prøvd Kona Pale Ale og den smakte rett og slett grevling. Kona er definitivt best som kaffe.... ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Budweiser og Miller blir begge brygget på ris istedenfor ordentlig kornvare, og regnes som et "near beer". Altså ikke et riktig øl.
Som LN-MOW skriver: Det er mye godt øl i USA. Favorittølet mitt i Chicago er Honker fra Goose Island i den nordlige delen av Chicago. Fåes bl.a. på puben "Elephant & Castle" vegg-i-vegg med Avenue Hotel. På puben "Iron Monkey" nær hotellet vårt i Jersey City serverer de øl fra Juengling i Pennsylvania. På crewhotellet vårt i Seattle serveres det Alaskan Amber Ale. Nam-nam. På Wholefoods rett i nærheten selger de 6-packs med Alaskan IPA. Etikketten har en tegning av en Otter på flottører, så det blir en 6-pack i baggasjen i neste uke. Hørte jeg "Arrogant Bastard"? Anchor Steam Beer er absolutt et godt valg. Mikrobryggeriet i Holtegata brygger sitt eget kalt Steamer.
![]() |
#7 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
http://www.aviatorale.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Definitvt verdt turen til Røa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skål! Ser at trådstarter har et rett glass som "går ut", mens Someone stiller med et mer elegant glass. Selv har jeg Riedel-ølglass (som jeg har fått i gave fra min "snobbebror") som er litt mer utbulene enn det Someone har. Noen spesielle ølglasspreferanser blant øldrikkerne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Glasset jeg har heter Orrefors Pils (Det er ihvertfall det som en ingravert på foten sammen med logoen til Ringnes sin forrige eier)
....legg også merket til skummet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, det var en imponerende skumtopp. De må man ha lov til å si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er med ølglass som med vinglass. Hver øltype har sitt eget glass. Praktisk talt hvert eneste belgisk øl har sitt spesifikke glass, og Weissbier fra Bayern skal serveres i høye cafeglass. I England serveres pintene i "straight glasses" eller Salford glasses. Sistnevnte har denne utbuligen rett under kanten, og heter sådant fordi de øvrige innbyggerne i Manchester mener at folk i Salford (forstad) er så sløve at de rett som det er lar vanlige glass skli ut av hånden på dem. Derfor "håndtaket" på Salford-glassene!
![]()
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Belgierne er jo helt gale på dette med ølglass, men her kan det også være litt vanskelig å si hva som er smak og hva som er markedsføring av bryggeriet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flott, folkens. Det er så mye godt øl i USA om dagen, som lett konkurrerer
med Europeisk. På hver tur dit bort har jeg en pint med Bud, av prinsipp, slik at jeg blir påminnet om forferdelig valg vi hadde for noen tiår siden. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
På typisk amerikansk vis er disse ølene ofte ei blanding av det beste fra flere kanter, helt uten tanke for hvilke begrensninger som ligger i tradisjoner. Det har gitt mange spennende og annerledes øl, men som allikevel har en del fellestrekk. Ofte er det litt fyldige øl, med ganske mye alkohol og tydelig humlepreg. Dessverre er disse ølene vanskelige å få tak i Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Anchor Steam Beer - bringer frem minner fra SFO og en god grunn til å besøke byen. Det Someone fant det på Røa betyr jo at jeg ikke må dra dir fro å nyte det
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Siden det har vært lenge siden et øltips får jeg heller dra frem et gammelt et, da en god øl ikke kan nevnes for ofte.
Denne går også fint til ost ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
FinalCall.travel/no
|
![]() Quote:
![]() BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Einbecker Ur-Bock går til alt, også bar - oi, der var den tom
Da får vi gå over på en trappister - Chimay? Ja!
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amerikansk partner for Norwegian? | EB | Flyforum | 77 | 22-02-2009 16:07 |
Katastrofespådommer om amerikansk luftfart | k.s. | Flyforum | 18 | 16-06-2008 21:04 |
Amerikansk arroganse | imm | Flyforum | 3 | 31-07-2007 09:22 |
OT: Biljakt på Amerikansk... | G-COLE | Flyforum | 2 | 01-03-2007 15:10 |
Subsidier paa amerikansk | LN-MOW | Flyforum | 6 | 23-04-2005 07:50 |