Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2008, 08:46   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Default Drikketipset: Lyst og amerikansk

Jeg lovte dere lyst og amerikanske øl denne uka. De fleste forbinder nok det med øl som er i den ikke spesielt fyldige kategorien "internasjonal lager", men amerikanerne kan lage lyse øl som er mye mer spennende enn det.

Ukas øl, Anchor Steam Beer fra Anchor Brewing i San Fransisco, er et eksempel på en øltype som kalles Steam Beer eller California Common. En lys ravfarge, rund smak, tydelig maltkarakter og forsiktig humling med amerikanske humler, som gir snev av sitrusaromaer.

I forhold til den normale oppdelinga av øl, i lager og ale, er dette ølet på mange måter en bastard. Det er laget med en variant av lagergjær, tilsvarende som pils, bokk og den nevnte internasjonale lageren, men er gjæret ved høyere temperatur enn lager vanligvis gjærer (15-16 grader, i stedet for 10-11 grader). Da produserer gjæren noe mer fruktestere, som vanligvis forbindes med ale, som bidrar til at dette ølet ikke er så tørt som f.eks. pils.

Dessverre er dette et øl vi må til polets bestillingsutvalg. (eller systemet) for å få tak i. Varenummer 56064 Anchor Steam Beer, 4,8% alkohol. Kr 36,90 for flaske med 355 ml. For tida på lager på Nesodden, Bergen storsenter og Fyllingsdalen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Anchor.jpg
Views:	342
Size:	29.3 KB
ID:	20066  

Last edited by gustavf; 03-10-2008 at 11:34. Reason: Typo
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2008, 10:05   #2
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Re: Drikketipset: Lyst og amerikansk

Den så veldig spennende ut, og er vel etter hva jeg leser egnet til å motbevise påstanden om at amerikanere ikke kan brygge øl (husk at vi får som regel bare Budweiser og Miller her...). Takk for tipset gustavf, denne skal jeg prøve!
Old 03-10-2008, 18:13   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Da har jeg vært på polferd gjennom halve byen til Røa (hvor de også har den inne) for å skaffe meg denne. Så da blir det test av den etterpå.
Old 03-10-2008, 18:17   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Den så veldig spennende ut, og er vel etter hva jeg leser egnet til å motbevise påstanden om at amerikanere ikke kan brygge øl
Bli med til SEA i januar, så skal vi mose den påstanden ned i snøfonnene. Det blir som å påstå at norsk kjøkken utelukkende består av Grandiosa (Legg merke til at jeg ikke skrev Pizza foran )
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 01:13   #5
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Bli med til SEA i januar, så skal vi mose den påstanden ned i snøfonnene. Det blir som å påstå at norsk kjøkken utelukkende består av Grandiosa (Legg merke til at jeg ikke skrev Pizza foran )
Jeg har oppfattet at SEA stiller i en egen kategori her, så derfor måtte jeg presisere at Budweiser og Miller er det eneste vi normalt får lett tilgjengelig fra the US of A her på berget. Selvsagt et syltynt grunnlag å uttale seg på, men desto mer morsomt å få motbevist sin egen overbevisning.

btw, av mer halveksotiske amerikanske øl (ihvertfall for nordmenn) har jeg prøvd Kona Pale Ale og den smakte rett og slett grevling. Kona er definitivt best som kaffe....
Old 04-10-2008, 16:52   #6
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Budweiser og Miller blir begge brygget på ris istedenfor ordentlig kornvare, og regnes som et "near beer". Altså ikke et riktig øl.
Som LN-MOW skriver: Det er mye godt øl i USA. Favorittølet mitt i Chicago er Honker fra Goose Island i den nordlige delen av Chicago. Fåes bl.a. på puben "Elephant & Castle" vegg-i-vegg med Avenue Hotel. På puben "Iron Monkey" nær hotellet vårt i Jersey City serverer de øl fra Juengling i Pennsylvania. På crewhotellet vårt i Seattle serveres det Alaskan Amber Ale. Nam-nam. På Wholefoods rett i nærheten selger de 6-packs med Alaskan IPA. Etikketten har en tegning av en Otter på flottører, så det blir en 6-pack i baggasjen i neste uke. Hørte jeg "Arrogant Bastard"?
Anchor Steam Beer er absolutt et godt valg. Mikrobryggeriet i Holtegata brygger sitt eget kalt Steamer.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 16:58   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
På Wholefoods rett i nærheten selger de 6-packs med Alaskan IPA. Etikketten har en tegning av en Otter på flottører, så det blir en 6-pack i baggasjen i neste uke.
Whole Foods har vel også Aviator Beer ... selges også i restauranten på Bremerton Airport.

http://www.aviatorale.com/
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 22:08   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Definitvt verdt turen til Røa
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Øl2.jpg
Views:	193
Size:	65.7 KB
ID:	20104  
Old 04-10-2008, 22:16   #9
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Skål! Ser at trådstarter har et rett glass som "går ut", mens Someone stiller med et mer elegant glass. Selv har jeg Riedel-ølglass (som jeg har fått i gave fra min "snobbebror") som er litt mer utbulene enn det Someone har. Noen spesielle ølglasspreferanser blant øldrikkerne?
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2008, 22:18   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Glasset jeg har heter Orrefors Pils (Det er ihvertfall det som en ingravert på foten sammen med logoen til Ringnes sin forrige eier)

....legg også merket til skummet!
Old 04-10-2008, 22:24   #11
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Ja, det var en imponerende skumtopp. De må man ha lov til å si.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 11:12   #12
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Budweiser og Miller blir begge brygget på ris istedenfor ordentlig kornvare, og regnes som et "near beer". Altså ikke et riktig øl.
Som LN-MOW skriver: Det er mye godt øl i USA. Favorittølet mitt i Chicago er Honker fra Goose Island i den nordlige delen av Chicago. Fåes bl.a. på puben "Elephant & Castle" vegg-i-vegg med Avenue Hotel. På puben "Iron Monkey" nær hotellet vårt i Jersey City serverer de øl fra Juengling i Pennsylvania. På crewhotellet vårt i Seattle serveres det Alaskan Amber Ale. Nam-nam. På Wholefoods rett i nærheten selger de 6-packs med Alaskan IPA. Etikketten har en tegning av en Otter på flottører, så det blir en 6-pack i baggasjen i neste uke. Hørte jeg "Arrogant Bastard"?
Anchor Steam Beer er absolutt et godt valg. Mikrobryggeriet i Holtegata brygger sitt eget kalt Steamer.
Kjenner ikke helt til Honker men kjenner Goose Island. Har absolutt sansen for det. Drakk det ofte da jeg bodde i Michigan for noen år siden. Og de har det på Lorry og Beer Palace. Om jeg ikke tar fullstendig feil så mener jeg har sett det på ICA Maxi også..?!
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 14:13   #13
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Noen spesielle ølglasspreferanser blant øldrikkerne?
Det er med ølglass som med vinglass. Hver øltype har sitt eget glass. Praktisk talt hvert eneste belgisk øl har sitt spesifikke glass, og Weissbier fra Bayern skal serveres i høye cafeglass. I England serveres pintene i "straight glasses" eller Salford glasses. Sistnevnte har denne utbuligen rett under kanten, og heter sådant fordi de øvrige innbyggerne i Manchester mener at folk i Salford (forstad) er så sløve at de rett som det er lar vanlige glass skli ut av hånden på dem. Derfor "håndtaket" på Salford-glassene!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 14:53   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Skål! Ser at trådstarter har et rett glass som "går ut", mens Someone stiller med et mer elegant glass. Selv har jeg Riedel-ølglass (som jeg har fått i gave fra min "snobbebror") som er litt mer utbulene enn det Someone har. Noen spesielle ølglasspreferanser blant øldrikkerne?
Someone sitt glass er et tradisjonelt pilsenerglass, men forskjellene på ølglass er ganske små. Jeg valgte dette glasset fordi det var lett tilgjengelig i skapet og passet greit for å ta bilde av ølet.

Belgierne er jo helt gale på dette med ølglass, men her kan det også være litt vanskelig å si hva som er smak og hva som er markedsføring av bryggeriet.
Old 05-10-2008, 15:43   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Flott, folkens. Det er så mye godt øl i USA om dagen, som lett konkurrerer
med Europeisk.

På hver tur dit bort har jeg en pint med Bud, av prinsipp, slik at jeg blir påminnet om forferdelig valg vi hadde for noen tiår siden.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2008, 21:26   #16
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Jeg har oppfattet at SEA stiller i en egen kategori her, så derfor måtte jeg presisere at Budweiser og Miller er det eneste vi normalt får lett tilgjengelig fra the US of A her på berget. Selvsagt et syltynt grunnlag å uttale seg på, men desto mer morsomt å få motbevist sin egen overbevisning.
Jeg vil faktisk hevde at USA har gått fra å være et totalt ørkenområde for drikkendes øl, til å være det stedet i verden som man finner best utvalg i gode øl. Det er et utvalg av mikrobryggerier, større håndverksbryggerier, bryggeripuber og hjemmebryggere som produserer et utvalg av øl som man knapt finner maken til utenfor Belgia. I tillegg har mindre bryggerier klart å skaffe seg distribusjon som gjør at de ofte er ganske lett tilgjengelige.

På typisk amerikansk vis er disse ølene ofte ei blanding av det beste fra flere kanter, helt uten tanke for hvilke begrensninger som ligger i tradisjoner. Det har gitt mange spennende og annerledes øl, men som allikevel har en del fellestrekk. Ofte er det litt fyldige øl, med ganske mye alkohol og tydelig humlepreg.

Dessverre er disse ølene vanskelige å få tak i Norge.
Old 07-10-2008, 19:55   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Anchor Steam Beer - bringer frem minner fra SFO og en god grunn til å besøke byen. Det Someone fant det på Røa betyr jo at jeg ikke må dra dir fro å nyte det

Old 20-02-2009, 22:20   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Siden det har vært lenge siden et øltips får jeg heller dra frem et gammelt et, da en god øl ikke kan nevnes for ofte.
Denne går også fint til ost
Old 20-02-2009, 22:34   #19
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Siden det har vært lenge siden et øltips får jeg heller dra frem et gammelt et, da en god øl ikke kan nevnes for ofte.
Denne går også fint til ost
Øl til ost! Hvilken ost har du røyka???

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 22:36   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Einbecker Ur-Bock går til alt, også bar - oi, der var den tom

Da får vi gå over på en trappister - Chimay? Ja!
Reply

Posting Rules