Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-08-2009, 12:54   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
SAS SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Det signaliseres i mange retninger om dagen. John Dueholm forsøker å rode de engstlige.

Quote:
"En virksomhed flytter jo ikke væk fra kunderne, som et led i en strategi, " siger adm. direktør for SAS Airline, John Dueholm.
Det ville alt andet lige være dybt ulogisk i betragtning af den geografiske beliggenhed.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=21468
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 17:41   #2
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

eeeehm........ han har iogforseg rett i det han sier, men hva naar kundene flytter vekk fra virksomheten?

tenka nu!
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 19:30   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

SAS har desidert størst markedsandel i Norge og størst antall passasjerer i Norge, sammenliknet med Danmark og Sverige. Markedsandelen er lavest i Danmark. SAS må videreutvikle Oslo, København og Stockholm som tre store knutepunkt.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 19:55   #4
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.
Det er vel også en av hovedårsakene til SAS sine store vanskligheter, sammarbeidsproblemer. Uansett er vel langrutespørsmålet kjørt for SAS, tror ikke de er særlig velkommene uansett på OSL, ettervert som andre selskaper har grepet muligheter.
Hurra for Skandinavisk sammarbeid.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:00   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
.

forklar for en <> blåruss please ?

(ellers så ønskes selvsagt langruter i alle farger velkommen til OSL)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:03   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,939
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg tror normenn er hjernevasket om de virkelig tror at København har større knutepunkt potensiale en Oslo. Norges BNP er 30% større en Danmark, dermed omsetter normenn ca 30% mer på langruter en Dansker.
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.
Hvorfor har da CPH flere internasjonale passasjerer enn OSL da, selv når man ser bort ifra transfer?

CPH har et naturlig nedslagsfelt på ihvertfall 3 millioner mennesker, OSL har langt færre

Og når i alle dager ble BNP = reiseaktivitet?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:11   #7
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Nei jeg vil anta at BNP som er en slags måleenhet for økonomien i et land, gjenspeiler flytrafikken ganske bra. Eksempelvis ta flytrafikkfallet i Sverige, som er ganske proposjonalt med fallet i økonomien.
Kanskje ikke det er like mange normenn som flyr, men de flyr mer business osv, så den samlede verdien er høyere, det er jo dette flyselskaper er interesert i.

Velkommen, det spørs jo om normenn velger SAS fremfor Thai da.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:13   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Hvorfor kan ikke Danskene fly opp til Oslo for å bytte fly til USA, er de redd for den store flyplassen !!! He he.
Ganske pinlig spør du meg.
Det er vel også en av hovedårsakene til SAS sine store vanskligheter, sammarbeidsproblemer. Uansett er vel langrutespørsmålet kjørt for SAS, tror ikke de er særlig velkommene uansett på OSL, ettervert som andre selskaper har grepet muligheter.
Hurra for Skandinavisk sammarbeid.
Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:14   #9
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor har da CPH flere internasjonale passasjerer enn OSL da, selv når man ser bort ifra transfer?

CPH har et naturlig nedslagsfelt på ihvertfall 3 millioner mennesker, OSL har langt færre

Og når i alle dager ble BNP = reiseaktivitet?
Island har flere internasjonale passasjerer en Norge, dette kommer jo helt an på vilje, det ligger ikke mye annet i dette.
BNP har et TOTAL sammenheng med flytrafikk. Hvem starter rute til Somalia. !!

Last edited by basejumper; 13-08-2009 at 20:16.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:18   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,939
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Nei jeg vil anta .......
Å anta noe uten å kunne legge frem noen dokumentasjon for å bygge opp under antagelsene er igrunn litt håpløst å komme med basejumper/businessmannen.......
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:19   #11
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...
Rent tull, det er vel slik man inbiller seg for å svelge alle kamelene.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:23   #12
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Å anta noe uten å kunne legge frem noen dokumentasjon for å bygge opp under antagelsene er igrunn litt håpløst å komme med basejumper/businessmannen.......
Nå er vel dette et forum der man kan få lov og komme med sine meninger.

Jeg mener vel helt klart at en av hovedårsakene til SAS sine problemer er at de ikke har lagt langrutene der de egentlig skulle ha vært.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:24   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Rent tull, det er vel slik man inbiller seg for å svelge alle kamelene.
Forklar hva du mener med rent tull, at 50% av de reisende starter utenfor Skandinavia....?? Dette er ikke noe jeg antar men faktiske tall fra M.I.D.T (Et firma som Lufthansa er tungt inne paa eiersiden, som leverer salgsstatestikk fra alle IATA selskaper) baade gjennomfoerte reiser og salg analyse 3 maaneder frem i tiden....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 13-08-2009 at 20:33.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 20:35   #14
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Forklar hva du mener med rent tull, at 50% av de reisende starter utenfor Skandinavia....??
Stemmer sikkert, men at for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, høres jo meget urimlig ut. Det må jo da i tilfelle vere at normenn har forkastet SAS helt.

Jeg har ikke flydd SAS på 3 år, så jeg håper ikke det har blitt så ille.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 21:18   #15
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Island har flere internasjonale passasjerer en Norge, dette kommer jo helt an på vilje, det ligger ikke mye annet i dette.
BNP har et TOTAL sammenheng med flytrafikk. Hvem starter rute til Somalia. !!
Her var det mye rart.

Island har flere internasjonale passasjerer enn Norge? Den skal du få lov til å bevise

Det er vel i tillegg MANGE grunner til at Somalia ikke er et land med et utall flyruter. Lav BNP er nær sagt det minste problemet (skjønt man kan selvfølgelig innvende; er ikke fattigdom/elendighet årsaken til de enorme urolighetene i landet?).
sukram is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 21:40   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Husk ogsaa at omtrent halvparten av passasjerene til SAS starter reisen utenfor Skandinavia....og for hver passasjer som skal til Oslo, saa er det 9 som skal til København, 5 som skal til Stockholm...
Og for hver nordmann som reiser med SAS via CPH og ut i verden, reiser 9 med KLM via Amsterdam.........
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 22:16   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Og for hver nordmann som reiser med SAS via CPH og ut i verden, reiser 9 med KLM via Amsterdam.........
Jeg tror faktisk tallet er hoeyere enn 9....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 22:21   #18
basejumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Jeg tror vel at SAS kunne hatt en liten mulighet til å hente inn det tapte ved å legge knutepunktet til "SAS", som er = SCANDINAVIA som er = Oslo, Stocholm, København.
At ikke et så stort selskap har forstått et så enkelt og prinsipielt viktig faktor, er for meg helt utrolig.
Jeg personlig setter ikke min lilletå in i et SAS fly før Norge har et riktig antall langruter med SAS.
basejumper is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 22:24   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by basejumper View Post
Jeg tror vel at SAS kunne hatt en liten mulighet til å hente inn det tapte ved å legge knutepunktet til "SAS", som er = SCANDINAVIA som er = Oslo, Stocholm, København.
At ikke et så stort selskap har forstått et så enkelt og prinsipielt viktig faktor, er for meg helt utrolig.
Jeg personlig setter ikke min lilletå in i et SAS fly før Norge har et riktig antall langruter med SAS.
Reiser mye langrute du da ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-08-2009, 22:26   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS oprettholder CPH som knutepunkt

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Å anta noe uten å kunne legge frem noen dokumentasjon for å bygge opp under antagelsene er igrunn litt håpløst å komme med basejumper/businessmannen.......
Nå tror jeg nok at det er helt rimelig å anta at flyreiser er positivt korrelert med BNP, men det er nok svært mange andre forklaringsvariabler som påvirker nivået på aktiviteten. Nordmenn flyr vel en del mer enn svenskene, om jeg nå husker rett.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
VTOL til transport-knutepunkt KjetilK Flyforum 3 23-02-2025 15:28
SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK jefi99 Flyforum 13 24-03-2014 11:47
SAS klager over CPH's CPH Go-terminal - og får ret! jefi99 Flyforum 8 23-12-2011 14:15
SAS flyr A340 CPH-OSL-CPH i dag! Star Flyer Småprat 1 13-11-2011 18:44
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge LN-KGL Flyforum 22 01-06-2007 21:11


All times are GMT +2. The time now is 19:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.