Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2013, 00:05   #1
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
SAS SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Quote:
Ved vintertrafikprogrammets start den 27. oktober vil SAS åbne ruter fra København til Bremen i Tyskland og til Humberside i England.
(...)
Ruterne skal flyves med 50-sæders CRJ200 fly opereret af Cimber A/S. Ifølge de foreliggende oplysninger, vil der blive fløjet seks gange ugentligt til Bremen samt fem gange om ugen til Humberside.
http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=77873
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 07:12   #2
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

+ Bangkok

Quote:
Tidsplan (lokale tider)

Bremen
Ruten er helårlig og åbner den 28. oktober. Ruten betjenes med en 50-sæders CRJ alle dage undtagen lørdag.

København-Bremen: 19.45-20.45, Bremen-København: 21.15-22.15

Humberside
Ruten er helårlig og åbner den 28. oktober. Ruten betjenes med en 50-sæders CRJ.

København-Humberside alle hverdage undtagen tirsdag: 18.10-18.45, søndag: 13.50-14.25
Humberside-København alle hverdage undtagen tirsdag: 19.15-21.50, søndag: 14.55-17.30

Bangkok
Ruten åbner den 22. november og er åben i vintersæsonen. SAS flyver med en Airbus 340.

København-Bangkok mandag, onsdag og fredag: 22.50-15.20. I perioden 10. december til 18. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang tirsdag.
Bangkok-København onsdag, fredag og søndag: 00.25-06.25. I perioden 10. december til 20. februar flyver SAS en ekstra ugentlig afgang torsdag.
http://news.cision.com/dk/sas/r/sas-...ioner,c9427830
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 07:48   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,939
Default SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Er Bremen ny eller relansert?

Humberside er vel bare KLM som fly?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 08:01   #4
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er Bremen ny eller relansert?

Humberside er vel bare KLM som fly?
Ser ut som det er litt 'blandet drops' der :

http://www.humbersideairport.com/rou...our-operators/
haavig is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 09:02   #5
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Humberside er vel bare KLM som fly?
Da jeg var innom i høst var det "internasjonale" ruter til Aberdeen og Amsterdam, pluss noe trafikk Off-shore. Når jeg skulle dit fra Oslo var det i praksis kun ett alternativ, som KLM visste å ta seg godt betalt for. Nå spørs det om SAS legger seg på KLMs prisnivå eller om det blir en aldri så liten priskrig.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 09:35   #6
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Bremen ble tidligere fløyet av OLT i samarbeide med SAS men så gikk de konkurs.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 10:23   #7
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 11:40   #8
flyKSU
ScanFlyer Molded
 
flyKSU's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
Det er en god del millioner mennesker som bor i nærheten av HUY, og med KLM som eneste faste operatør til kontinentet skulle man tro det er rom i markedet for SAS. Ruten er likevel kanskje mest rettet mot forretningsreisende - det satses tungt på fornybar energi der borte.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 15:38   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
KLM har over 100.000 årlige passasjerer på ruten sin, og det er jo mange større steder i nærheten av flyplassen.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 15:57   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
KLM har over 100.000 årlige passasjerer på ruten sin, og det er jo mange større steder i nærheten av flyplassen.
Tja, den eneste byen med litt størrelse er vel Hull. De andre byene som ligger i en OK kjøreavstand har vel andre alternative flyplasser med bedre tilbud nærmere enn Humberside.

Av direkte interesse for Humberside er vel Hull med ca 5-600.000 innbyggere, så det er ikke uvesentlig, samt Grimsby/Immingham med ca 100.000 totalt, og Scunthorpe med rundt 70.000 innbyggere. Samtidig så er ikke LBA lenger unna enn ca 1.5 timer kjøring fra Hull, og tilbudet av destinasjoner er vel noe større der (mot ca 0.5 timer ned til Humberside Airport).

Men SAS har nok bedre forutsetninger for å vurdere potensialet til en slik rute.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 17:33   #11
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Det, der overrasker mig en smule er, at HUY har et støt faldende pax antal. Det er vel noget, der burde få alarmklokkerne til at ringe. Men måske er det charter/LCC-trafikken, der er rykket til nærliggende lufthavne?



http://upload.wikimedia.org/wikipedi...f25ff8f5dc.png
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	8ed44075b832a45e4ba99ef25ff8f5dc.png
Views:	1156
Size:	1.9 KB
ID:	34884  
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 22:34   #12
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Quote:
Originally Posted by jefi99 View Post
Det, der overrasker mig en smule er, at HUY har et støt faldende pax antal.
Det er ikke noe uvanlig det jefi99. Samtlige flyplasser unntatt Leeds Bradford i de fem engelske regionene North East (NCL, MME), North West (BLK, LPL, MAN), Yorkshire and the Humber (DSA, HUY, LBA), East Midlands (EMA) og West Midlands (BHX, CVT) har hatt en nedgang i passasjertall mellom 2007 og 2012. Innen disse fem engelske regioner er det 25 millioner innbyggere og det totale antall passasjerer til disse nevnte flyplasser var 45,75 millioner. Dermed blir det i gjennomsnitt på bare 1,8 flyreiser pr. innbygger. Ser vi bare på Yorkshire and the Humber så tallet bare 0,74 flyreiser pr. innbygger og tre av fire passasjerer flyr fra LBA. Når en så tar hensyn til at litt over 20% på MAN enten skal til eller kommer fra Yorkshire and the Humber er det ikke så mange igjen for Humberside og Doncaster Robin Hood.

Humberside hadde 234 000 passasjerer i 2012. Litt over 52 000 av disse var helikopterpassasjerer til offshoreinstallasjoner, hvilket medfører at det var rundt 182 000 som fløy med fixed wings. Eastern Airways stakk av med nesten 36 000 passasjerer til Aberdeen og dermed er det 146 000 passasjerer igjen. KLM til AMS tok så 114 000 av disse og da er det bare 32 000 igjen. flybe fløy litt over 3000 til JER og NWI og da er vi under 29 000. Så er det de 28 000 charterpassasjerene til Sun & Fun-destinasjoner, og da er det rundt 1000 igjen til diversekategorien. Riktig nok har passasjertallet blitt halvert siden 2007, men hvis SAS regner med å ha tilsvarende kabinfaktor som er vanlig for dem snakker vi om 20 000 passasjerer i året som de må finne på Humberside. De fleste av dere har vel gjettet mine tanker - dette blir bare en kortvarig visit for SAS med mindre det er noen som har kjøpt et fast antall seter. Hadde ikke vært for at Eastern Airways kjøpte Humberside fra Manchester Airport Group og Eastern Airways ikke hadde hatt sitt hovedkontor på flyplassen hadde nok Humberside bare vært en heliport nå. Men Humberside er ikke alene på life support, litt sør for HUY sliter Peel i Doncaster og mot nord sliter samme Peel med Durham Tees Valley. Eneste lyspunktet i Yorkshire and the Humber er Leeds Bradford, men de kan nesten ene og alene takke Jet2 for det står så bra til.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2014, 10:22   #13
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Quote:
SAS will cease to operate between CPH and HUY 07APR14
Varte ikke lenge....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2014, 11:47   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS lancerer CPH-Bremen og CPH-Humberside + re-start av BKK

Burde vart enda kortere spør du meg - med et månedsgjennomsnitt på mellom 9 og 16 passasjerer pr flytur mellom oktober og februar.

Passasjertall CPH - HUY (i følge UK CAA)
Oktober 2013 = 56 passasjerer
November 2013 = 514 passasjerer
Desember 2013 = 408 passasjerer
Januar 2014 = 335 passasjerer
Februar 2014 = 421 passasjerer
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vueling lancerer CPH-AGP jefi99 Flyforum 3 08-11-2012 09:20
QI lancerer CPH-VXO (Småland)? jefi99 Flyforum 10 31-01-2012 15:22
JZ/QI lancerer CPH-BMA jefi99 Flyforum 0 26-09-2011 00:47
CPH lancerer website for mobiltelefoner --> m.cph.dk PP Flyforum 2 18-01-2010 20:17
Priser CPH-BKK-CPH/ Bizniz class Bizflyer Flyforum 3 03-06-2007 19:00


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.