![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
+ Bangkok
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,939
|
![]()
Er Bremen ny eller relansert?
Humberside er vel bare KLM som fly? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
http://www.humbersideairport.com/rou...our-operators/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 275
|
![]()
Da jeg var innom i høst var det "internasjonale" ruter til Aberdeen og Amsterdam, pluss noe trafikk Off-shore. Når jeg skulle dit fra Oslo var det i praksis kun ett alternativ, som KLM visste å ta seg godt betalt for. Nå spørs det om SAS legger seg på KLMs prisnivå eller om det blir en aldri så liten priskrig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]()
Bremen ble tidligere fløyet av OLT i samarbeide med SAS men så gikk de konkurs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Hvorfor er det attraktivt å åpne rute til Humberside? Er det sentral lokalisering eller er det f.eks. mye oljetrafikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,048
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
KLM har over 100.000 årlige passasjerer på ruten sin, og det er jo mange større steder i nærheten av flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Av direkte interesse for Humberside er vel Hull med ca 5-600.000 innbyggere, så det er ikke uvesentlig, samt Grimsby/Immingham med ca 100.000 totalt, og Scunthorpe med rundt 70.000 innbyggere. Samtidig så er ikke LBA lenger unna enn ca 1.5 timer kjøring fra Hull, og tilbudet av destinasjoner er vel noe større der (mot ca 0.5 timer ned til Humberside Airport). Men SAS har nok bedre forutsetninger for å vurdere potensialet til en slik rute. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]()
Det, der overrasker mig en smule er, at HUY har et støt faldende pax antal. Det er vel noget, der burde få alarmklokkerne til at ringe. Men måske er det charter/LCC-trafikken, der er rykket til nærliggende lufthavne?
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...f25ff8f5dc.png |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Humberside hadde 234 000 passasjerer i 2012. Litt over 52 000 av disse var helikopterpassasjerer til offshoreinstallasjoner, hvilket medfører at det var rundt 182 000 som fløy med fixed wings. Eastern Airways stakk av med nesten 36 000 passasjerer til Aberdeen og dermed er det 146 000 passasjerer igjen. KLM til AMS tok så 114 000 av disse og da er det bare 32 000 igjen. flybe fløy litt over 3000 til JER og NWI og da er vi under 29 000. Så er det de 28 000 charterpassasjerene til Sun & Fun-destinasjoner, og da er det rundt 1000 igjen til diversekategorien. Riktig nok har passasjertallet blitt halvert siden 2007, men hvis SAS regner med å ha tilsvarende kabinfaktor som er vanlig for dem snakker vi om 20 000 passasjerer i året som de må finne på Humberside. De fleste av dere har vel gjettet mine tanker - dette blir bare en kortvarig visit for SAS med mindre det er noen som har kjøpt et fast antall seter. Hadde ikke vært for at Eastern Airways kjøpte Humberside fra Manchester Airport Group og Eastern Airways ikke hadde hatt sitt hovedkontor på flyplassen hadde nok Humberside bare vært en heliport nå. Men Humberside er ikke alene på life support, litt sør for HUY sliter Peel i Doncaster og mot nord sliter samme Peel med Durham Tees Valley. Eneste lyspunktet i Yorkshire and the Humber er Leeds Bradford, men de kan nesten ene og alene takke Jet2 for det står så bra til.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Burde vart enda kortere spør du meg - med et månedsgjennomsnitt på mellom 9 og 16 passasjerer pr flytur mellom oktober og februar.
Passasjertall CPH - HUY (i følge UK CAA) Oktober 2013 = 56 passasjerer November 2013 = 514 passasjerer Desember 2013 = 408 passasjerer Januar 2014 = 335 passasjerer Februar 2014 = 421 passasjerer
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vueling lancerer CPH-AGP | jefi99 | Flyforum | 3 | 08-11-2012 09:20 |
QI lancerer CPH-VXO (Småland)? | jefi99 | Flyforum | 10 | 31-01-2012 15:22 |
JZ/QI lancerer CPH-BMA | jefi99 | Flyforum | 0 | 26-09-2011 00:47 |
CPH lancerer website for mobiltelefoner --> m.cph.dk | PP | Flyforum | 2 | 18-01-2010 20:17 |
Priser CPH-BKK-CPH/ Bizniz class | Bizflyer | Flyforum | 3 | 03-06-2007 19:00 |