Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-06-2008, 17:53   #1
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Flyselskapene vil ha enda større fly!

De skyhøye drivstoffprisene gjør at flyselskapene ønsker seg fly som kan ta enda flere passasjerer per flygning enn i dag.

Håper de har funnet en ny type drivstoff enn bensin innen da. Et fly med 1000 passasjerer bruker vel ikke akkurat lite bensin.
http://e24.no/utenriks/article2471261.ece
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2008, 17:59   #2
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Målet er jo å få forbruk per passasjer nedover, og her kan man jo begynne å snakke om potensiale for stordriftsfordeler . Men ettersom Airbus melder at de kan begynne produksjon etter 40 ferdigstilte A388'er, da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2008, 20:29   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Tanken bak dette er helt enkelt.

Fordele Basic Weight (fly inkl. utstyr, seter, tepper, osv) pa flest mulig seter.
Vi ser det jo en god del dekader:

Ser du pa base-line modell i flyfamilier, sa ser du de vokser:

1.737 Generasjon:
737-200 baseline modell

2. 737 Generasjon:
737-300 baseline modell
(+20% kapasitet)

3. 737 generasjon:
Her kommer overraskelsen:
737-700er er baseline modell, mens hetest selgeren er 737-800er, som viser den beste forhold av Basicweight / antall flypax. I de siste 3-5 aret har utsolgt -800er de -700er hver eneste ar, fordi de selskaper setter mere og mere pris pa CASM og ikke pa ökt rekkevidde.


Denne trenden vil forsette. Det vil vaere unntaker som Southwest som holder seg under 150 seter, mens de fleste vil bestille -800er.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2008, 07:19   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Men ettersom Airbus melder at de kan begynne produksjon etter 40 ferdigstilte A388'er, da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?
Dette er en feil i artikkelen, en artikkel der informasjonen antageligvis er hentet fra en artikkel som igjen har hentet infoen fra en annen artikkel.
Om en går til de opprinnelige artiklene på engelsk ser en at det er snakk om at Airbus må opp i 40 A388er per år før de vil tenke på en A389, og dermed snakker vi om tidligst 2011.

Last edited by brendas; 09-06-2008 at 07:22.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 14:07   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
...da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?
Airliners.net har denne illustrasjonen: http://cdn-www.airliners.net/uf/5369...2231hfKsei.png, eller dette illustrasjonsfotoet: http://bjones4.com/temp/A380Family.jpg

Last edited by LN-AØR; 10-06-2008 at 14:11.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 16:48   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Da venter vi på bildet av A380-100 - det burde bli en som en forvokst humle md lange vinger
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2008, 17:16   #7
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

A380'en ser uten TVIL mye bedre ut når den får litt lengre kropp....
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 00:01   #8
BGO
TurbopropFlyer
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Har bare ventet på det. Har alltid syns 380'en ser merklig kort ut. Tror nok vi vil se en forlengelse av den med tiden.
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url]
BGO is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 00:05   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Vingen til 380 er faktisk overdimensjonert for dagens modell (-800) og er konstruert for å tåle en stretch uten at rekkevidden blir for skadelidene.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 00:14   #10
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vingen til 380 er faktisk overdimensjonert for dagens modell (-800) og er konstruert for å tåle en stretch uten at rekkevidden blir for skadelidene.
Rekkevidden blir skadelidende med mindre de økter MTOW og tankvolum, eller får redusert vekta og/eller redusert drivstoff-forbruket/drag ol. En stretch = mer vekt = mindre rekkevidde for samme mengde fuel. Men ja, vingene er overdimensjonert for -800en, og er god for adskillige flere tonn.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 00:18   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
Rekkevidden blir skadelidende med mindre de økter MTOW og tankvolum, eller får redusert vekta og/eller redusert drivstoff-forbruket/drag ol. En stretch = mer vekt = mindre rekkevidde for samme mengde fuel. Men ja, vingene er overdimensjonert for -800en, og er god for adskillige flere tonn.
Men slik jeg har forstått det vil en eventuell -900 få motorer med mer kraft og dermed vil MTOW øke. Husker jeg riktig så skulle vel egentlig den kansellerte/utsatte frakter utgaven få motorer med høyere rating?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 01:11   #12
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men slik jeg har forstått det vil en eventuell -900 få motorer med mer kraft og dermed vil MTOW øke.
Det er vel mer riktig å si at en -900 krever motorer med en høyere thrust rating fordi MTOW er høyere. Høyere MTOW krever mer thrust, motsatt vei er ikke nødvendigvis tilfelle

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Husker jeg riktig så skulle vel egentlig den kansellerte/utsatte frakter utgaven få motorer med høyere rating?
Jepp, som følge av en høyere MTOW. GP7277 på A380F ville ha en thrust rating på 77klbs.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2008, 11:36   #13
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Flyselskapene vil ha enda større fly!

Proposjonene på -900 utgaven var mye riktigere hvis foto-montasjen stemmer omtrent. Mye penere!
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vil Norwegian bli større enn SAS FlyboyKarsten Flyforum 10 18-09-2010 22:02
Nå vil flyselskapene få bøter sirpjalle Flyforum 0 18-04-2007 09:25
- Bergen Air Transport vil satse på større fly LN-SEK Flyforum 21 04-02-2006 13:23
Flyselskapene vil straffe Avinor sail4fun Flyforum 16 05-12-2005 17:50
Schiphol vil ha enda flere nordboere DY Flyforum 14 07-03-2005 10:14


All times are GMT +2. The time now is 14:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.