![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Etter tips fra dette forum (hvor ellers?) slo jeg til og bestilte en Madrid-tur i januar.
Avreisen gikk 1335 på torsdag. Ettersom jeg hadde god tid valgte jeg denne gangen å ta bussen til Gardermoen. Etter kort spasertur var jeg framme ved praktbygget Galleri Oslo. Det stod to busser ved siden av hverandre, jeg valgte Flybussen framfor Elverumekspressen også denne gang. 130 kr er bare 30 kr billigere enn Flytoget, og da skjønner man at mange velger det siste alternativet. Bussturen var grei nok den. Det ikke så ofte jeg er på disse veiene, og det er greit å se litt annet enn når man tar Flytoget. Og et stykke ut på bygda kom bussjåføren over callingen og fortalte at det var "æælj" i skogkanten. Fra baren kunne jeg se at jeg nok en gang skulle fly LN-TUD. Nå har jeg hatt denne både hit og dit i det siste, men sete 5C skulle være brukbart. Ved gaten så det ut til å bli svært dårlig belegg på denne ruten. Kanskje ikke så rart - ettersom de færreste feirer 17. mai i Madrid? Etter en stund så det ikke til å bli mer enn toppen 50 personer om bord. Men det rare var at jeg fikk et par ved siden av meg på A og B, når mange treradere var ledig. Regnet med dette ville ordne seg mht til å få meget god plass. Så kom kapteinen på callingen og sa at de ventet på et reisefølge på 11 personer som kom med et forsinket fly fra Finland. Dermed kunne det bli litt venting - men i det han snakket kom gjengen med østeuropere om bord. Så ble også 5 DEF fylt opp - treraderen jeg hadde sett meg ut. En i reisefølget forsøkte seg å sette seg foran skiltet som indikerte forskjellen på Økonomi og Bussiness, men ble raskt irettesatt og måtte finne seg en annen plass. Selve gardinsystemet indikerte at bare tre første radene var Business, men skiltet sa noe annet. Før øvrig var det en enslig person på Businness. Jeg ville ikke sitte sammen med det trønderske paret, og i det jeg skjønte at det ikke kom flere, reiste jeg meg og gikk - bakover. Da kom det en flyvertinne rett bak meg og spurte "where are u going"... Hun virket nesten litt stram, selv om ikke alle hadde satt seg ennå. Jeg sa at jeg ville finne meg en ledig trerader dersom det fantes - og så sa hun bare "ja det finnes jo..." Etter at det berømmelige skiltet var slukket, var et par stykker som satte seg på rad 4, som altså var angitt som Businness ifølge skiltene. Men disse ble verken irettesatt eller flyttet på. Litt snålt, trodde man fulgte de oppsatte skilter her. Kom meg trygt fram til raden bak nødutgangraden. Foran der satt et yngre par som så ut som de skulle fly veldig langt. De var utstyrt med medbrakt pledd, øreplugger og sovemaske. Det gjelder å stille med utstyret i orden når man skal fly! Avreise ble vel bare 5 minutter etter oppsatt tid. Serveringen kom omsider i gang, og ettersom jeg hadde spist en baguette på OSL ble det bare øl og whisky på meg. Det kan man leve med. Ellers observerte jeg at veldig mange kjøpte noe å spise, så her hadde SAS bra fortjeneste av salget. På den annen side finner jeg det litt rart at folk fyller magen med tvilsomme baguetter to timer før man lander i Tapas-himmelen Madrid... .. turen var egentlig veldig lite spennende. Det var dessverre for det meste overskyet, så den helt store opplevelsen var det ikke å ha vindusplass. Ettersom dette var en torsdagsavgang var det naturligvis en del i "feriemodus". Tydeligvis var et reisefølge av trøndere med (lærere eller pedagoger av noe slag tror jeg). Og trønderne drakk en del øl i hvert fall.. Personlig synes jeg det blir litt i overkant når folk stiller seg opp i 30-45 minutter i midtgangen med en øl i hånda for å prate med reisefølget. Det er temmelig plagsomt for de som sitter i nærheten. En mer artig seanse var at det var et eller annet slags frieri på gang - i ble det dratt fram noe ekte glass og champagne, og det var noen kneling i midtgangen. Så ut til at de hadde det gøy i hvert fall. Landing var om lag på tid. Det ble en del taksing til Terminal 2. Såvidt jeg forstår er dette terminalen for Spanair og billigselskapene. Synes ikke det er så stilig å havne på gate mellom RyanAir og EasyJet når jeg først flyr med SAS... Det ble drosje begge til og fra sentrum. Jeg gadd ikke å sjekke opp metroen denne gangen. Avgangen var 1820 søndag. Sjekket inn på Spanairs automat da jeg var framme. Men bagasjelappen ble først satt på ved bagdrop. Og ettersom hun dama på min bagdrop så ut til å håndtere ca 1 passasjer per 10 minutt, tok det hele litt tid. Så var det en halvslapp sikkerhetssjekk, der jeg presterte å glemme vannflaska jeg hadde i ryggsekken.. smått pinlig. Men jeg fikk det generøse tilbudet om å drikke flaska på stedet ! Ellers var det egentlig bare å fort sjekke at Taxfree ikke hadde noe veldig spesielt å tilby. Flyet kom tidlig inn, og boarding var ca 25 min før avgang. Vi startet om lag på tid. Denne gangen var belegget bedre - vil anta at det var ca 75 prosent i hvert fall. Det ble nok en tur med LN-TUD. Pga medvind ble denne turen bare vel 3 timer, og det gjør en weekend i Madrid absolutt greit nok mht reisetid. Man rekker noen tapas eller et par museumsbesøk når returen er 1820. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Takk for bra rapport - hva syntes du om Madrid?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Madrid var meget bra! En skikkelig by. Litt vanskelig å sammenligne med Barcelona, men Madrid føltes kanskje litt mer ekte by ut - ikke så turistpreget. Og så er det ingenting man på død og liv må se, men fikk med meg Prado-museet og en guidet busstur. Ellers ble det en hel del sherry og tapas - både tapas som ble bestilt, og tapas som man fikk ved siden av drinken. Ansjos og grønne oliven gikk ned på høykant.. I tillegg var det festival for byens skytshelgen mens jeg var der - så det var litt ekstra stas med opptog etc etc. Den spanske hæren delte ut gratis suppe på Plaza Mayor, rett ved hotellet mitt. Og så var jeg meget heldig med været - nesten alle nettsider meldte regn, men det ble sol og tett oppunder 20 grader..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Bra rapport, takk for det. Blir Madrid på meg til høsten, med SK hvis jeg ikke tar feil, gleder meg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takker for fin rapport. SAS er glade i å bruke 737-700 på feriedestinasjonene sine, selv om Madrid jo kan være både business og leisure. Madrid er en kjempeflott by og de tre store kunstmuseene er et must - men det holder med ett om dagen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En uke igjen så reiser vi en gjeng fra jobben ned til Madrid
![]() Håper bare på litt godt vær slik at man ikke trenger å planlegge så mye ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg og kona var også en tur i Madrid 17 mai helgen, men vi fløy med DY, og der var det meget bra belegg begge veier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo-Bergen-Alicante-Madrid-København-Stavanger-Oslo | FlightDeck | TripReports | 19 | 15-03-2012 12:07 |
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo | FlightDeck | TripReports | 15 | 17-08-2011 16:46 |
PVG5113 Madrid-Oslo | jameson82 | Register- og ATC-Forum | 1 | 11-06-2011 16:20 |
Oslo-Madrid-Oslo | FlightDeck | TripReports | 9 | 01-01-2008 13:10 |
Slutt på Oslo -Madrid | jb1 | Flyforum | 11 | 14-12-2004 18:31 |