Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2011, 20:26   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Star Alliance Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo

Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo

Reiserute:
26. mai 2011: SAS SK1469 Oslo (OSL)–København (CPH), Boeing 737-800
26. mai 2011: Spanair JK26 København (CPH)–Madrid (MAD), Airbus A320-200
26. mai 2011: Spanair JK454 Marid (MAD)–Barcelona (BCN), Airbus A320-200
28. mai 2011: Estonian Air OV182 Barcelona (BCN)–Tallinn (TLL), Boeing 737-300
30. mai 2011: Estonian Air OV145 Tallinn (TLL)–København (CPH), Boeing 737-300
30. mai 2011: SAS SK1478 København (CPH)–Oslo (CPH), Boeing 737-800

Måneden fra midten av mai til midten av juni ble en travel periode for meg med totalt 17 flyturer og følgende reiserute: Oslo–Frankfurt–Wroclaw–Frankfurt–Oslo–København–Ma drid–Barcelona–Tallinn–København–Oslo–København–Sa ndefjord–Bergen–Oslo–Sogndal–New York–Oslo. Det blir ingen rapport for alle flyturene – jeg dropper LOT og Widerøe, men tar med Spanair og Estonian Air i stedet. New York-rapporten finner du her.

Rapporten ble skrevet i mai/juni, men ble liggende en stund da jeg prøvde å finne bildene fra turen. Disse har jeg imidlertid klart å slette ved en feil og tilbake er bare noen få og ganske dårlige iPhone-bilder. Jeg legger likevel ut rapporten, men beklager at den ikke er særlig fargerik!

Last edited by FlightDeck; 15-08-2011 at 20:33.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 20:26   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo

26. mai 2011, kl. 13.45:
SAS Scandinavian Airlines
SK1469 Oslo (OSL)–København (CPH)
Economy
Boeing 737-800

Denne grå maidagen startet med hjemmekontor og fortsatte med Flybussekspressen fra Storo til Gardermoen for å rekke 13.45-avgangen til København. Den litt merkelige routingen til Barcelona – via både Købehavn og Madrid – var den billigste tilgjengelige tett opp mot avgang og kostet ca. 1200 kr. Jeg sparte derfor staten for noen kroner, samtidig som jeg valgte å oppgradere billetten gjennom Spanair Comfort Option (for egen lomme). Som regel liker jeg å fly direkte – men av og til er det moro å skeie ut med nye flyselskaper og rare reiseruter.

Med ombordstigningskort på mobilen fra både SAS og Spanair, gikk jeg rett gjennom SAS FastTrack, innom Tanum og opp i SAS Scandinavian Lounge. Her inntok jeg en lett lunsj og et kakestykke.

Ved utgangen stod LN-RPO Thorleif Viking parkert, en av to helhvite SAS-maskiner som ble bygget og levert til SAS i 2000, men leid ut allerede i 2002 til Air One i Italia, videre til Air Europa i Spania i 2004 og til det lille selskapet Moskovia Airlines i Russland i 2010. Selskapet måtte levere tilbake 737-800-maskinene til SAS i 2011 og tok inn to tidligere Sterling 737-700-maskiner i stedet.

Jeg var litt spent på hvordan interiøret om bord ville være og ble positivt overrasket over å se det vanlige interiøret, med de myke og klassiske SAS-setene, sandfargede vegger og røde gardiner. Jeg synes setene fremstod freshere enn på mange andre SAS-fly, mens paneler og bagasjehyller fremstod litt mer slitt.

Maskinen var smekkfull og uten plass til trillekofferten i bagasjehyllen ble det en meget trang opplevelse, med trillekoffert under setet foran meg og over 180 seter totalt om bord. Med om lag 50 passasjerer i Economy Extra, tjente sikkert SAS godt på turen. Da jeg fløy en spanskættet 787-800 på samme rute noen dager senere var også den smekkfull.

Vi passerte to pensjonerte Fokker 50-fly på vei mot 01R-rullebanen, en bane jeg ikke har for vene å ta av fra. Distansen til København er 518 kilometer og flytiden ble satt til 55 minutter. Jeg kjøpte ingenting om bord, men registrerte at kabinpersonalet for en gangs skyld stort sett bestod av vertinner og verter under 30 år, noen kanskje nede i 20.

Last edited by FlightDeck; 15-08-2011 at 20:35.
Old 15-08-2011, 20:28   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

26. mai 2011, kl. 15.35:
Spanair
JK26 København (CPH)–Madrid (MAD)
Premium Class
Airbus A320-200

Jeg gikk fra B-piren (”SAS-terminalen”) og over til A-piren (”Norwegian-terminalen”) på Kastrup, hvor to Spanair-maskiner stod parkert– den ene til Barcelona og den andre til Madrid. I A er det egne pre-boarding-områder som man må vente i før man kan få gå om bord. Avgangen ble ti minutter forsinket og bakkepersonellet opplyste om at de hadde ”really no idea” om hvorfor over høyttaleren.

SAS eide i sin tid mer enn 90 prosent av Spanair og bygget selskapet med utgangspunkt i at de skulle fly for dem mellom Skandinavia og Spania. SAS eier fortsatt 20 prosent av Spanair – og det er fortsatt litt skandinavisk over det. Kabinpersonellet bestod for eksempel av tre spanjoler og en svenske, og alt ble annonsert på spansk, engelsk og svensk. Det har også vært ganske heftig utveksling av MD-80-maskiner mellom SAS og Spanair – og vi skal ikke lenger enn et år tilbake i tid før Spanair i flere måneder fløy rundt med en maskin i fullt SAS-dekor. Spanair er egentlig konkurs, men drives enn så lenge videre med hjelp fra den katalonske regjeringen.

Spanair startet som et charterselskap i slutten av 1980-årene og utviklet seg med ruteflyvninger mellom Spania og Skandinavia, interkontinentale flyvninger til Washington D.C. og Buenos Aires og spanske innenriksflyvninger. Med unntak av de interkontinentale flyvningene, er det meste igjen, men det har blitt færre charteravganger, flere spanske innenriksruter og flere europeiske ruter utover til Skandinavia. For noen år siden var Stockholm og København de eneste europeiske rutedestinasjonene, men i løpet av det siste året har Tyskland blitt det største markedet utenfor Spania. Det har også kommet til en del ruter til andre europeiske destinasjoner, men nettverket er egentlig ganske begrenset. Rutekartet over lyver en del da de fleste rutene er code-share-ruter.

Spanair har inngått et interessant code-share-samarbeid med Singapore Airlines mellom Barcelona og São Paulo.

Jeg gikk uansett om bord i EC-IMB (bygget ny til Spanair i 2003) med lave forventninger, men ble positivt overrasket over en oppmerksom besetning, som serverte cava i et ordentlig glass og ga meg en britisk avis nesten med en gang jeg hadde satt meg. Det var tre rader med Premium Class, med blokkerte midtseter, og svært umoderne setetrekk. Midtsetene var for øvrig en god del bredere enn vindu- og gangsetene og benplassen her fremme var akseptabel, noe den neppe er lenger bak. Spanair har i en del maskiner satt inn hele 180 seter i Airbus A320-maskinene sine.

Det var seks passasjerer i Premium Class og fullsatt i Traveller Class. Nesten før vi var kommet på marsjhøyde gikk besetningen i gang med salg av skrapelodd, heldigvis ble vi fremme i kabinen beskyttet mot de ganske mange salgsfremstøtene underveis. Flytiden ble beregnet til 2 timer og 55 minutter med en distanse på 2062 kilometer.

Det var en spansk flyvertinne som hadde ansvaret for Premium Class på denne flyvningen. Sammen med nøtter og en Heineken-øl fikk jeg spørsmål om når jeg kunne tenke meg å spise. Jeg sa at maten gjerne kunne komme med en gang, men tenkte at dette var en veldig bra måte å gjøre det på – ikke mange selskaper spør når man ønsker maten på ruter innen Europa. Jeg så heller ingen traller i Premier Class på turen – flyvertinnen tok imot bestiller og kom tilbake med mat og drikke på brett. Veldig bra!

Maten var imidlertid ikke like god som servicen. Jeg fikk servert spansk skinke til forret og en slags kylling cyrry til hovedrett, men kyllingen var overhodet ikke mør og selve anretningen fremstod ganske billig, servert i en pappeske med plastbokser. Til dessert fulgte en folieinnpakket kake, som jeg lot ligge, og jeg fikk i tillegg et krus med svært lys kaffe. Serveringen minnet mye om bmis konsept i Business Class, som Lufthansa nå har droppet. Jeg fikk en ny øl med maten og det var jammen ikke vanskelig å få mer å drikke senere heller.

Vi fløy over Hamburg til Paris, roterte lett og fløy deretter sørover over Pyreneene og til Madrid. Barajas-flyplassen var virkelig voldsom, med enorme rullebaner og spredte terminaler. Så reiser det da også nesten 50 millioner passasjerer over flyplassen i året.

26. mai 2011, kl. 20.00:
Spanair
JK454 Madrid (MAD)–Barcelona (BCN)
Premium Class
Airbus A320-200

Maskinen skulle videre til Tenerife, mens nabogaten som flyet videre til Barcelona skulle gå fra, stod tom. Jeg tok turen opp til Spanair Sala VIP, som er Spanairs største lounge på 800 kvadratmeter. Loungen har fantastisk utsikt mot en av rullebanene og jeg ble sittende en times tid med et utvalg spansk øl.

Da jeg gikk nedover stod det go to gate og ved utgangen stod også EC-IPI parkert, en A320-200 levert til Spanair i 2003, denne i selskapets nye farger. Det var etablert en lang kø ved utgangen, men jeg snek foran til Priority Boarding-området for reisende på Premium Class. Det gikk vel nesten en time, uten noen form for informasjon, før ombordstigningen startet. Jeg orket ikke å stå mer enn fem-ti minutter i køen før jeg satte meg i en bar like ved siden av, så for meg var det ikke noe problem, men likevel ganske uprofesjonelt at det ikke ble gitt noe informasjon fra Newco – Spanairs handlingagent, også dét et tidligere datterselskap av SAS.

En time etter oppsatt avgangstid, slo jeg meg ned i sete 3F og fikk hele raden for meg selv. Maskinen var ellers helt fullsatt og ti av passasjerene satt i Premium Class. Ikke noe drikke før avgang – med god grunn – her var det bare å komme seg av gårde, men tilbud om aviser og ellers god service da vi var kommet opp på marsjhøyde. Vi fikk servert en enkel snack i samme type pappboks, som denne gangen smakte ganske bra. Besetningen spurte om jeg ville ha drikke tre ganger på den 50 minutter lange flyvningen over 483 kilometer – før maten, til maten og etter maten.

Last edited by FlightDeck; 15-08-2011 at 20:40.
Old 15-08-2011, 20:29   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

28. mai 2011, kl. 19.00:
Estonian Air
OV182 Barcelona (BCN)–Tallinn (TLL)
Travel Class
Boeing 737-300

Dro rett fra møter til stranden Barceloneta og rakk en rask svømmetur, en øl og sommer før jeg dro ut til flyplassen igjen. Estonian Air flyr fra den nye Terminal 1, og i innsjekkingen kunne jeg passere den ikke så lange, men åpenbart trege, innsjekkingskøen merket ”Tourist Class” (heter egentlig Travel Class) og til ”Business Class” (heter egentlig Premium Class).

Estonian Air har vært EuroBonus-partner siden 1999, men hadde frem til 2007 sitt eget bonusprogram kalt Taevakaart (Sky Card). Etter dette ble EuroBonus deres offisielle bonusprogram, og med gullkort opptjener man 25 prosent ekstra også når man flyr Estonian Air. Det er veldig mye lettere å opptjene poeng på rimelige flybilletter hos Estonian Air enn hos SAS, mye fordi 25-prosent-regelen bare gjelder for de absolutt billigste billettene hos Estonian Air – går man 100-200 kr. over laveste annonserte pris, får man alltid 100 prosent opptjening. Denne billetten kostet 800 kr. og jeg fikk 2250 grunnpoeng – svært hyggelig!

På nettsidene er ”In Tallinn business class check-in” og ”Free entrance with 1 person to business lounge” oppført under fordeler, men det var ikke helt åpenbart for meg om dette bare gjaldt i Tallinn eller på andre flyplasser også. På en flyplass som Barcelona, som Estonian Air trafikkerer en gang i uken, var det ikke godt å vite.

Det viste seg imidlertid at jeg både kunne bruke business-innsjekk og lounge. Agenten ble litt overrasket over at jeg i motsetning til de andre passasjerene ikke skulle sjekke inn tonnevis med bagasje og ba meg i stedet veie håndbagasjen. Den veide 13 kilo, fem kilo mer enn grensen, men agenten kommenterte det ikke, kanskje fordi jeg ikke hadde sjekket inn noe.

Sikkerhetskontrollen var effektiv, og jeg liker at det er et eget område for å organisere bagasje, PC, toalettsaker og annet før man faktisk får gå inn i selve kontrollen. Jeg ble jeg nesten fristet til å ta en runde bare for å se på fly. A330-maskiner fra Avianca og Turkish Airlines og A340-200 fra Aerolíneas Argentinas stod parkert i umiddelbar nærhet. Det ble med tanken og jeg fant i stedet veien opp til Spanair Sala VIP, som er en av tre Spanair-lounger. Den andre besøkte jeg i Madrid og den tredje er på flyplassen i Bilbao.

Loungen er mer enn 700 kvadratmeter stor – lys og fin – men hadde omtrent ingen engelskspråklige aviser da jeg var der og ikke noe mat, men en del snacks og drikke. Jeg tok meg et par øl og leste i en bok frem til avgangen ble ropt opp.

Ruten mellom Barcelona og Tallinn er Estonian Airs lengste, med en distanse på 2.557 kilometer og en flytid på 4 timer. Ved utgangen stod ES-ABJ parkert, en av Estonian Airs to Boeing 737-300-maskiner, denne bygget i 1998 til Air New Zealand og før den kom til Estonian Air i 2006 hadde den også et opphold hos Freedom Air, Air New Zealands nå nedlagte lavprisselskap. Maskinen har Tallinn 2011-design i likhet med en av selskapets tre 737-500.

Hyggelig besetning i nye uniformer ønsket velkommen om bord, og jeg fant meg til rette i det forhåndsreserverte 12F-setet, som er nødutgangssetet med over en meter benplass. Jeg var svært fornøyd med nødutgangsplassen på en lang tur som dette – og som en added bonus fikk jeg hele raden for meg selv.

Flyet var litt over halvfullt, med fire passasjerer i Premium Class. Purseren kom bort til meg ved avgang med et utvalg aviser og takket for at jeg som EuroBonus Gold-medlem fløy Estonian Air. Interiøret slo meg for øvrig ikke akkurat som det lekreste i luften ...

Det ble en meget behagelig flytur gjennom Europa – først en times tid over Middelhavet mot Nice, deretter over Genève, Milano, over de østerrikske alper, Praha, Poznan, Gdansk, over Østersjøen, kysten av Latvia og opp til Tallinn. Det var lyst omtrent hele veien, ingen turbulens, lett rotering og endring i høyde, men ikke minst mye trafikk i luften denne lørdagskvelden.

Estonian Air serverer en gratis snack, jus, vann, kaffe og te, men har i tillegg en meny helt uten mat, bare snacks og alkoholholdige drikkevarer, ikke helt tilpasset en fire timer lang flyvning. Vi fikk en liten sandwich og jeg kjøpte to øl fra menyen, leste bok, hørte på musikk og nøt utsikten. Besetningen virket nesten litt overrasket da jeg bestilte noe fra menyen – kunne ikke se mange andre som gjorde det, noe som er for slapt da potensialet for salg om bord bør være stort på en fire timer lang flyvning.

Vi landet rundt midtnatt og uten innsjekket bagasje kunne jeg sette meg i en taxi og kjøre den korte turen fra sentrumsflyplassen til Radisson Blu Hotel Tallinn. Her møtte jeg noen kollegaer og det bar rett ut på byen. Hadde fri hele søndagen før det ble møter på mandag.

Last edited by FlightDeck; 15-08-2011 at 20:48.
Old 15-08-2011, 20:30   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

30. mai 2011, kl. 18.10:
Estonian Air
OV145 Tallinn (TLL)–København (CPH)
Travel Class
Boeing 737-300

På returen kunne jeg fløyet Estonian Airs direkterute til Oslo, men jeg manglet én flyvning for å nå de 12 planlagte flyvningene i SAS EuroBonus Point Booster. Jeg valgte derfor å fly via København i stedet, en reiserute som dessuten var 500 kr. billigere. Avgangen var i tillegg satt opp med Estonian Airs nye Canadair Regional Jet 900, noe jeg svært gjerne ville prøve.

Tallinn-flyplassen har en veldig hyggelig lounge over to etasjer kalt ”Linda Lounge”, som jeg hadde tilgang til både med EuroBonus Gold og Diners Club. Loungen har ikke mye til mat, men en del snacks, faktisk også en del gulrøtter og andre grønnsaker med tilhørende dip. Det ble også et par glass med det estiske Saku-ølet.

Den annonserte CRJ-900-maskinen uteble dessverre – i stedet ble det selskapets andre Boeing 737-300 (ES-ABK), bygget i 1998 for British Airways og levert til Estonian Air i 2007 etter også å ha fløyet for Astraeus (blant annet i Iceland Express-design) og Flybe. Dekningsgraden nådde en full CRJ-900 og ble dermed en halvfull 737-300, kanskje ti stykker i Premium Class. Besetningen var faktisk den samme som på lørdagens flyvning fra Barcelona, og den ene flyvertinnen ønsket meg velkommen tilbake.

Det ble en flott flytur med utsikt mot den estiske og latviske kysten, Østersjøen og Sør-Sverige. Distansen på 839 kilometer ble unnagjort på 1 time og 15 minutter.

Serveringen begrenset seg til en smakfull minimuffin med eple og kanel, sammen med kaffe, te, jus og vann.

Benplassen var ikke mye å skryte av og jeg var glad for at jeg fikk nødutgangssetet på flyvningen fra Barcelona til Tallinn noen dager tidligere.

Jeg fikk også på denne turen full EuroBonus-opptjening med 750 grunnpoeng.

30. mai 2011, kl. 20:05:
SAS Scandinavian Airlines
SK1478 København (CPH)–Oslo (CPH)
Economy
Boeing 737-800

Det ble en times tid i SAS Scandinavian Lounge før nok en tur på den 518 kilometer lange distansen fulgte. For en gangs skyld ble det en ny maskin på meg, LN-RRT Lodyn Viking, bygget og levert i 2001 og nå også malt om til standard SAS-design. Og husker jeg noe fra denne turen? Nei.

Last edited by FlightDeck; 15-08-2011 at 20:51.
Old 15-08-2011, 20:31   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Konklusjon:
Spanair og Estonian Air er flyselskaper litt av samme ulla – uklare merkevarer, mer eller mindre tilfeldige ruter og mange gamle fly. Det reflekteres også når man vurderer å bestille reiser hos dem og under selve reisen, på bakken og i lufta.

Tidligere rapporter:
Old 15-08-2011, 20:55   #7
Gorba
Newcomer

veldig bra rapport som vanlig!!
Gorba is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 21:01   #8
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Veldig bra rapport med bra bilder og bra skrevet. Håper på ny rapport fra deg snart.
Old 15-08-2011, 21:16   #9
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Ah, denne har jeg ventet på. Strålende, mange takk for den!
Old 15-08-2011, 22:54   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Som vanlig bra rapport. Deler endel synspunkt angående Spanair, men det hjalp deg nok at du fløy premium, for lenger bak er de trangt....

Ser du også var i Tallinn samme helg jeg var på et utdrikkningslag der

Hvordan er EB opptjeningen hos Spanair når man oppgraderer?

Last edited by Someone; 15-08-2011 at 23:13.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 23:20   #11
pgaa
ScanFlyer Molded

Strålende rapport
Old 15-08-2011, 23:51   #12
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Veldig bra rapport som vanlig FlightDeck, takk for det!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 00:24   #13
Kanon
ScanFlyer Molded

Jeg må si jeg har sansen for de grundige rapportene dine.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 00:59   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Glimrende som vanlig å lese dine rapporter
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 10:07   #15
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Det så uhorvelig trangt ut hos SK..

Spanair overrasket, men premium har nok litt å si her!

Takker for fin rapport!
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2011, 16:46   #16
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for hyggelig tilbakemeldinger!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Som vanlig bra rapport. Deler endel synspunkt angående Spanair, men det hjalp deg nok at du fløy premium, for lenger bak er de trangt....

Ser du også var i Tallinn samme helg jeg var på et utdrikkningslag der

Hvordan er EB opptjeningen hos Spanair når man oppgraderer?
Jeg fikk 100 prosent Economy-opptjening. Tror Premium-klassen hos Spanair føltes bra først og fremst fordi den er så mye bedre enn Economy, ikke fordi den egentlig er så veldig god ...

Posting Rules