![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Er såvidt kommet i gang med planleggingstadie for årets sommerferie og akurat nå er en 2 ukers tur i månedsskiftet mai/juni til USA, sammen med en kamerat som den sterkeste kandidaten. Slik det ser ut nå er det Chicago, Vegas og California som den sannsynlige reiseruten virker å bli.
![]() Ingenting er som sagt spikret ennå, men slik vi ser det for oss er først 3 netter i Chicago, så fly til Vegas og tilbringe to netter der, deretter flyr vi til SFO (med Virgin America siden jeg ønsker å få prøvd dem) Da har vi +-9 dager til rådighet i California og skal leie bil der. Tenkte først å ta noen dager i SF/Bay Area for så å ta kystveien nedover mot LA også være i området der noen dager før kursen settes hjemover. Muligens det hadde vært enklere å dra til LA etter Vgeas først også avslutte i San Francisco, men er man nerd så er man nerd og jeg ønsker å prøve ut VX Høres 3 netter i Chicago, 2 i Vegas og 9 i California som en fornuftig oppdeling av tiden? Itillegg ønsker tips på hva man bør få med seg i Chicago, Vegas og California fra SF og til LA. Har vært i SF før, men det er 12 år siden og med familien, men alle de andre stedene vil være nye for meg. Tips og innspill mottas med takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På vej fra SF til LA skal du gøre dig selv den tjenste at køre igennem Paso Robles vin distriktet....Smag på de gode vine, nyd det smukke landskab...Kør så ud til kysten og overnat i Morro Bay og smag på den dejlige fisk
Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Skal etterhvert komme med små tillegg. Er ofte i Vegas og du burde ha minst tre netter der. Sørg for å ha disse man-fredag, da sparer du mye på hotell.
Har selv kjørt mye bil rundt der borte. Har selv kjørt Highway 1 fra LA til San Fransisco ( inkl Sonoma-Napa ). Men det anbefales andre veien grunnet utsikten over havet ! Unngå å ha bilen i SF, grunnet parkering etc. Så plukk opp bilen siste dag og lever den på LAX ved hjemreise på ukesleie. Bare legg inn minst tre netter i SF før bilturen starter. Kan senere gi tips om "must" på bilturen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
På bagrunn av det, samt et par andre råd her på forumet of fra kollegaer har jeg nå foreslått for kameraten min en liten omgjøring av planen. Ideen er da som følger Fly: OSL-ORD 3 netter i Chicago Fly: ORD-LAX(eller en annen passende LA flyplass, ser det er endel alternativer til Orange County. Hvorden er beliggenheten til den?) Leie bil i 7 dager og begynne i LA og avslutte i SF 2 netter i SF Fy: SFO-LAS (med VX) 3 netter i LAS Fly: LAS-hjem Last edited by Someone; 30-01-2009 at 14:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ta en stopp i Santa Barbara på veien mellom SFO og LAX. Det er en koselig liten by med mange gode restauranter. Besøk også noen av de små vingårdene som ligger i området. Der har de gjerne tasting room som man får en liten penge kan prøvesmake de vinene gården lager.
Skal du til SFO må du huske å ta med solo super! ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Siden BF tar og nevner et av hotspotsene, vil jeg også gjøre det i rekkefølge fra SF.
![]() Først Monterey, så Carmel, Big Sur, San Luis Obispo ( overnatting ? ), Hearst Castle ( must !!!!! ), Solvang og som BF sier Santa Barbara... Må også legge til, i min alder, elsker første klassiske Disneyland !! Fortsatt.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
For det foerste -- gjesterommet staar klart til laans i Chicago.
Du trenger ikke 3 dager i Vegas. Reidar reiser dit med kjerringa si og dersom du har tenkt aa gaa paa akvarium og kjoere berg og dalbane, trenger du selvsagt mer tid. Kjenner jo deg ganske godt, saa jeg tror etter 48 timer at du er rimelig paa felgen.. Dersom du tar weekend i Vegas, blir jeg gjerne med over (er der minst 3 ganger i aaret), det er saapass billig aa bo der borte uansett, har flere gode hoteller aa velge mellom. Dersom du planlegger aa fly med Star, hadde jeg ikke tatt Vegas til slutt, du maa derfra connecte foer du kommer deg til Europa, mens baade LH og UA flyr non stop fra LAX og SFO, samt ANZ fra LAX. Hadde nok tatt CPH/ARN-ORD-LAS-SFO // LAX-FRA dersom jeg var deg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Når det kommer til reisetidspunkt så er det noen begrensninger der. Kameraten min tilbringer store deler av tiden i Nordsjøen og med amerikansk arbeidsavtale (han er en Yankee som jobber for et amerikansk firma) så er det ikke noe snakk om 2 uker på og 4 uker av. Kombinert med min jobb, betyr det at vi enten må dra 27 eller 28 mai. Mest sannsynlig faller valget på 28 da min kamerat har en tendens til å bli stuck i Nordsjøen, og komme 1 dag forsent på ferie, noe som har skjedd de to siste årene. Så trenger en liten buffer.
Planen er å begynne med Chicago og ta tre netter der. Resten av turen er litt mer flytende foreløpig, men det er California og Vegas som står på programmet. Muligens vi da kutter ned til 2 netter i Vegas og heller øker med en dag i California. Med det programmet vi har lagt opp nå så vil jeg da dra tilbake til Europa torsdag 11/6, men jeg kan også ta 2 ekstra dager i USA. Familien hans bor i Colorado Spring så er en mulighet at vi tar de to siste dagene der. Planen er å fly Star (+Virgin Atlantic) og har lekt meg litt på WIAS som har kommet opp med svært gunstige priser med US(+UA) OSL-PHL-ORD//ORD-LAX//LAS-PHL-OSL får man for 5500kr, og selv om jeg ikke er stor fan av å fly 757 over dammen, så til den prisen så funker det. Har også lekt meg litt med endel andre routinger og destinasjoner og US kommer ut som klart billigste og enkleste alternativ hver gang Men er ennå i planlegnings stadia så ser frem til flere innspill Tommy vi snakkes på msn til uken Last edited by Someone; 30-01-2009 at 23:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Blir det Colorado Springs så er jo retur med LH fra DEN et alternativ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() Har forresten sjekket ut hva LH koster OSL-ORD og DEN-OSL.....de skal ha 3500kr mer enn US og det er det ikke verdt Last edited by Someone; 31-01-2009 at 09:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Husk for all del å booke US Air i W eller L, ikke S, slik at du får 100 % i EuroBonus. Skulle gi ca. 12000 poeng, priser ut følgende til 6786:
Oslo, Norway to Chicago, IL: 4437 miles 13 hrs 25 min US Airways Flight US789 on a Boeing 757 (jet) in coach class (lunch, snack) Departs Oslo, Norway (OSL) Thur, May 28 1:00p 8 hrs 45 min Arrives Philadelphia, PA (PHL) 3:45p 1 adult in booking code L, covered by fare (A1) below Layover in Philadelphia 2 hrs 10 min US Airways Flight US701 on an Airbus A319 (jet) in coach class Departs Philadelphia, PA (PHL) Thur, May 28 5:55p 2 hrs 30 min Arrives Chicago, IL (ORD) 7:25p 1 adult in booking code L, covered by fare (A1) below Chicago, IL to Los Angeles, CA: 1805 miles 6 hrs 0 min US Airways Flight US2 on an Airbus A320 (jet) in coach class (food for purchase) Departs Chicago, IL (ORD) Sun, May 31 5:00a 3 hrs 46 min Arrives Phoenix, AZ (PHX) 6:46a 1 adult in booking code L, covered by fare (B1) below Layover in Phoenix 44 min US Airways Flight US24 on an Airbus A319 (jet) in coach class Departs Phoenix, AZ (PHX) Sun, May 31 7:30a 1 hr 30 min Arrives Los Angeles, CA (LAX) 9:00a 1 adult in booking code L, covered by fare (B1) below Note: The flight from Chicago (ORD) to Phoenix (PHX) leaves early in the morning. Las Vegas, NV to Oslo, Norway: 5933 miles 13 hrs 40 min US Airways Flight US820 on a Boeing 757 (jet) in coach class (food for purchase) Departs Las Vegas, NV (LAS) Thur, June 11 11:55a 4 hrs 36 min Arrives Philadelphia, PA (PHL) 7:31p 1 adult in booking code W, covered by fare (A2) below Layover in Philadelphia 1 hr 4 min US Airways Flight US788 on a Boeing 757 (jet) in coach class (dinner, snack) Departs Philadelphia, PA (PHL) Thur, June 11 8:35p 8 hrs 0 min Arrives Oslo, Norway (OSL) Fri, June 12 10:35a 1 adult in booking code W, covered by fare (A2) below OSL US X/PHL Q115.13 US CHI 164.13LKE7SY US X/PHX US LAX 243.72LXA7NJ2Y /-LAS US X/PHL US OSL Q115.13 235.68WKE7SY NUC 873.79 END ROE 7.12825 FARE NOK 6230 XT 119ZN 38YC 48XY 34XA 218US 68AY 31XF PHL4.50 Last edited by ex_trd; 01-02-2009 at 01:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis du har planer om LV, LA og SF, og i tillegg skal kjøre Highway 1, så hadde jeg flydd til LAS og leid bil der. Det tar tross alt ikke lenger tid å kjøre fra LV til LA enn det gjør å fly, når en tar innsjekking, sikkerhetskontroll og til/fra flyplasser med i beregningen. Da står dere igjen med SF-LV. Det er en tur som går gjennom flere nasjonalparker, og er absolutt en biltur som er verdt å ta med seg. Da ryker jo VX, men det er ganske stor prisforskjell på det å levere inn bil i en annen by enn den ble leid, kontra på samme plassen. Bare noen tanker fra solkysten på morgenkvisten.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har selv ikke betalt for one-way leie i California....... Skal heller ikke i Florida
i slutten av måneden. Husker at i California leide jeg i Ontario og leverte i SF downtown. Bilen var reg. i Oregon så de fikk sendt den i rett retning.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takk for nyttige innspill
Slik det ser ut nå er planen noe slikt som dette *Avreise OSL 28/5 *28-31/5 Chicago *31/5 Fly ORD-LAX *31/5-9/6 California (Har foreløpig ikke lagt opp noen spesiell plan her, untatt at vi skal kjøre LA-SF) *9/6 Fly SFO-LAS *9-11/6 Leie bil i Vegas og utforske områdene rundt omkring der *11-13/6 Gjøre Vegas *13/6 Fly LAS-OSL og komme hjem søndag 14 Last edited by Someone; 01-02-2009 at 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() Spennende rute du har der!
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Eneste forskjellen blir da at jeg må ta meg 1 ekstra dag fri jobben, dvs ingen big deal Last edited by Someone; 01-02-2009 at 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Bil i Vegas.. OK, rett til Hoover Dam
![]() bygger en vei høyt over dammen for de som vil komme seg rask til/fra Vegas.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Grand Canyon West Rim med det nye Skywalk platået må jo være et svært godt forslag når det gjelder steder å kjøre til. Ca.3 timers kjøring hver vei, mot nærmere 6 til South Rim.
http://www.destinationgrandcanyon.com/indexe.html
![]() |
#20 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Noen innspill fra meg:
1. Jeg er ikke noen stor av San Francisco, men det er jo greit å ha vært der og sett cable cars, Alcatraz etc. Det går helt fint å ha bil også her, men vær obs på at alle sentrale hoteller tar blodpenger for parkering (tror jeg betalte 50 dollar dagen). Bodde på det nye Intercontinental SF i fjor, et hotell jeg trygt kan anbefale. Vær obs på at det er meget gufsent og kjølig i SF i juni! 2. Veien mellom LA og SF har jeg også kjørt, jeg synes det holder med én, toppen to overnattinger her, men så er jo jeg også et bymenneske og ikke typen som har alt for stor sans for småplasser som Monterey, Santa Barbara, Morro Bay etc. YMMW. Vær obs på at skogbranner kan gi stengt vei! 3. Er derimot ganske glad i LA, en by jeg aldri sier nei takk til å dra tilbake til. Den er gigantisk og bilvennlig. 4. Hva gjelder Vegas synes jeg 3 overnattinger høres bra ut, men husk at tiden går veldig fort bort til festing, gambling og laaaaange gåturer. Kan ikke se for meg at du rekker å utforske så mye av omgivelsene på den tiden du har satt av. Det er for øvrig helt prima å ha bil i Vegas, veldig greie parkeringsforhold over alt, og avstandene er store. 5. Grand Canyon, vel, ikke det største jeg har opplevd, men greit å ha sett. Last edited by ex_trd; 01-02-2009 at 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med Virgin Atlantic til USA sommeren 2009 | rkvalvaa | TripReports | 4 | 25-06-2013 21:43 |
USA 2009 | Someone | TripReports | 23 | 14-07-2009 00:57 |
USA-April 2009 | hellbilly | TripReports | 13 | 09-07-2009 12:21 |
Prosjekt | myklis | Flyforum | 3 | 27-04-2007 11:39 |