![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De er tydeligvis interessert. Det kan jo bli spennende...
http://www.an.no/nyheter/article2898062.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Morsomt for Bodø! Byen har en flott beliggenhet som jeg egentlig vil tro det vil være "enkelt" å etablere som et attraktivt reisemål for briter og tyskere, f eks. De er svært fascinert av alt "arktisk".
Spesielt artig var det jo at det var Ryanair som initierte kontakt og ikke Bodø Lufthavn som ba på sine knær om et møte .. Dette ser jo utvilsomt positivt ut. Det eneste jeg lurer på er hvorfor Ryanair har sett seg ut Bodø og ikke Tromsø, som er en enda større turistmagnet og en større by, men det har kanskje noe med rekkevidden til 737'en å gjøre. Lykke til! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette var positivt for BOO. Jeg mener å ha hørt tidligere at Ryan Air ikke ønsket å starte ruter så langt nord p.g.a økte kostnader med de-icing etc. Men for alt jeg vet kan det være andre enn Ryan Air som betaler disse kostnadene, de er flinke til å få andre til å betale for seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
|
![]()
De var jo og snuste på Evenes for noen år tilbake, men vinteren skremte dem på dør. Skal bli gøy å se om vinteren i Bodø skremmer like mye?!
Evenes får de 90% rabatt på landingsavgifter. I bodø må de betale 100% :viking |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vinteren i Bodø er vel litt mildere enn på Evenes, er den ikke? Mener å ha hørt at Bodø har ca. 1 mnd kortere vinter enn f.eks Tromsø!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Spennende for Bodø!
Håper Ryanair pilotene holder begge hendene på rattet på innflygningen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nå var vel også noen av argumnentene at klimaet ville føre til større slitasje på flymateriellet også når de vurderte EVE.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ryanair er avhengig av stort volum for å få hjulene til å gå hjulene til å gå rundt. Er det stort nok passasjergrunnlag i Bodø regionen?
Eller... er det utlendinger nok som ønsker å reise til Bodø og omegn til å fylle flyene til 80% kapasitet over tid?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
eller så vill Ryanair ha en flygplats till med i konkurrensen om lägsta pris. Skulle gott kunna tänka mig det...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Tror Ryanair prøvde å få rabatt på andre flyplasser, men Avinor sa nei! Det er kun ca 5 i Norge hvor man får rabatt.
Problemet Ryanair så for seg var at de var redde for store forsinkelser pga brøyting etc. Det blir det jo på alle plasser hvor det snør godt. Nå kan jeg bare snakke for Evenes, men det er ikke veldig ofte det blir store forsinkelser der. Det tar ca 25 minutter og brøyte banen. Men 25 minutter for ryanair er nok ganske mye ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jøss, den så jeg ikke komme... men blir spennende å se hvordan det går...
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Blir det innenriks i tillegg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Rundt 1999/2000 var det en politisk luftfartskonferanse i Bodø, der en direktør fra Ryanair erklærte at de skulle begynne å fly Torp-Bodø for kr 300 inkl avgifter hver vei. Dessuten var SAS og Braathens amatører osv osv. Politikere fra hele Nordland nikket nesten hodet av seg i begeistring for hvert utsagn fra podiet. SAS sitt forsøk på å forklare prissettingen ble møtt med tilsvarende hoderisting. Vel, SAS og Braathens fortsatte å fly, senere SAS Braathens/SAS Norge og Norwegian flyr i sunn konkurranse, mens Ryanair aldri dukket opp. Slik gikk nu åran...
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Blir spennende om Ryanair feier WF av banen på Torp... For med inneriksrute til Bodø så åpner de vel en base på Torp og satser på TRD, BGO og SVG også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
På den annen side så har de vel noe store kjerrer for ruter innenlands vil jeg tro. Fortsatt ser vi spennende tider i luftfarten fremover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ja Braathens hadde jo ingen stor suksess med 737 på Torp - men mye har skjedd siden den gang og mye vil nok skje som du sier...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det som gjorde at Braathens la ned på Torp, var at de ikke fikk avtale med Hydro, slik de trodde de ville få. Beslutningen om å legge ned kom allerede dagen etter SAS (og Widerøe) fikk signert forlenget storkundeavtale med Hydro.
Forøvrig tror jeg at forretningsmarkedet er vesentlig større til Bergen og Stavanger enn det er til Trondhjem. Forretningsmarkedet er mindre sensitive for pris, men er mer opptatt av å få hyppige avganger. Mens på Trondhjem (og videre nordover) er det en større andel av fritidsreisende (tror jeg), som sikkert er mer opptatt av pris. IMM
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Blir uansett spennende å se hvordan WF kommer til å svare på en eventuell konkurranse...
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BOO Air Finland med innflyvning til Bodø | Snorreth | Spotteralerts | 1 | 09-09-2011 21:19 |
Ryan air reg request | Lennart | Flyforum | 3 | 10-02-2007 18:46 |
Skageraks svar på Ryan air | catocontrol | Flyforum | 14 | 24-11-2006 13:09 |
Ryan Air documentary Channel 4 | kafarsken | Flyforum | 1 | 19-05-2006 21:10 |
Snusket på Ryan Air avslöjas i tv | Savipix | Flyforum | 36 | 17-02-2006 10:20 |