Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2018, 10:23   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
Norge Ønsker FlyViking comeback

Ikke alltid brent barn skyr ilden, noen ganger lukter de bare brent. Uansett, Ola Giæver lufter tanken om å få en ny versjon av FlyViking opp i luften, med f.eks bruk av Pilatus PC-12 maskiner. Visstnok er da planen å fly "der det lukter penger". Antar han da mener lukten av penger som flyr inn og ikke ut av kassen

https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...eback/24246131

Quote:
Ola Giævers flydrøm havarerte etter under et år på vingene. Nå åpner han for å satse på nytt.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 12:27   #2
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Pilatus lukter veldig:
http://www.itromso.no/nyheter/2016/0...p-13111683.ece

https://www.indiegogo.com/projects/t...perations-as#/

https://www.facebook.com/transwing/

http://darksta.com/post/1343011002467432246_568243500

Det endte vel opp med nothing, utover dette:

http://rentair.no/
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 30-01-2018 at 12:30.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 12:29   #3
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Her er litt film om "det nye flyet".

https://www.dn.no/DNtv/video/2018/01...orge-med-igjen
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 12:41   #4
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Mer om Ola O.K.Gjaever's nye planer med de sveitsiske ni-seterene :

https://www.nrk.no/finnmark/ola-giae...fly-1.13891268
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 13:06   #5
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

OG drømmer om å fly på kortbanenettet med Pilatus C 12.
Vel,først må single engine godkjennes av EU ( er vel muligens på gang).Deretter må det lokale godkjenninger på plass og til sist må kortbanekravene senkes.
Skulle alle disse forhold falle på plass er det selvfølgelig ingen ting i veien for at også WF kan tilpasse seg nye krav på svært tynne ruter. Konkurranse går imidlertid ikke materiell, men på finansiell styrke og infrastruktur som til sammen kan tilby markedet et godt produkt.
Det var ikke Dash 8 i seg selv som forårsaket at FV gikk til h.....
De klarte bare ikke å få de grunnleggende forutsetninger på plass.
En annen side er om det politisk vil bli lagt til rette for et fly som bare tar 9 pax.
Kan tenke meg at det er enkelte distrikt politikere som vil steile i en slik sammenheng.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 13:16   #6
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by jaas View Post
Det var ikke Dash 8 i seg selv som forårsaket at FV gikk til h.....
Strengt tatt så var det vel det? Mye tekniske problemer og dyr i drift
Starling is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 13:26   #7
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Strengt tatt så var det vel det? Mye tekniske problemer og dyr i drift
FV hadde ikke på plass den infrastruktur som skulle til for å holde flyene i gang.
WF har nok sine problemer, men med et sterkt service og verkstedopplegg merkes ikke problemene i markedet.
jaas is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 14:08   #8
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Når WF nå har inngått et samarbeid, mer eller mindre frivillig, med DY, tror jeg det rett og slett er spikeren i den kista.
WF har et godt grep om kortbanemarkedet, både mtp. materiell og ikke minst kunnskapen de sitter inne med. Så med mindre de fjaser bort folks tillit, så kan jeg ikke tro at de ramler ned fra den tronen med det aller første.

Det vil alltid være en dyr sport å drive på kortbanenettet, noe som forsåvidt, til en viss grad, gjenspeiler seg i prisnivået til WF, men med mindre noen skal fly gratis, må det nesten være sånn..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 16:26   #9
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Det er jo faktisk forbudt å fly i mørket eller IMC.
Som jaas nevner i en parentes over, det er noe på gang vedrørende dette:
https://www.nbaa.org/ops/intl/eur/20...-night-ops.php

Og for de som vil gå mer i dybden:
https://www.easa.europa.eu/document-...ision-2017004r

Så vi får se, uansett stilles det ganske strenge krav.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 18:10   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Det har som Stone henviser til vært tillatt siden ifjor vår, og PC-12 tilfredsstiller samtlige krav, så det burde de kunne få til. Det var uansett på tide å få på plass. At det har vært lov med en to-motors stempelmaskin, men ikke en-motors turbin er smått absurd.

Last edited by CFM; 31-01-2018 at 00:33.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2018, 23:26   #11
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Men hva er timesprisen for å operere f.eks. en 9-seters PC-12? Det lukter ikke akkurat billetter til 499,-
THS is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 00:14   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Men hva er timesprisen for å operere f.eks. en 9-seters PC-12? Det lukter ikke akkurat billetter til 499,-
Vi hadde en slik operasjon her lokalt i flere aar med nettopp PC-12 - Seaport - et selskap som startet med ruter fra Boeing Field til Portland International og Hillsboro Airport utenfor Portland. Det var langt i fra NOK 499.00 men i utgangspunktet er produkt som tilboed med kort reisevei mellom Seattle og Portland for store firmaer - Boeing Field tilboed 10 minutter fra Parkering av bil til du satt ombord og hvis en floey til Hillsboro det samme der (at Nike har HQ 5 minutter unna skadet ikke). Denne dele av operasjonen gikk egentlig ganske bra,jeg brukte dem et par ganger og det svaert effektivt (tid) sammelignet med alternativene. Men ettersom TSA ved flyplassene her i vest fikk sysakene i orden, slik at det naa stort sett tar 7 minutter fra Parkering til gate paa SEATAC var det faere som var villig til aa betale omtrent det dobbelte for en PC-12 mot en Q400 fra Alaska Airways.

Seaport begynnte etterhvert aa "utvide" Cessna Caravan kom inn med nye ruter langs Oregon Coast og det gikk OK selv med en motors Turbin (vaeret kan faktisk vaere friskt nok langs kysten her borte) - uansett Seaport forsoekte aa vokse via lokale varianter av Subsidier og lokale tilskudd, men PC-12 nok ikke rett materiale.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 00:39   #13
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Mulig han burde prøve seg med PC-6 istedet. Så kan han fly fra jorde til jorde nedover kysten.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 31-01-2018, 07:16   #14
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,332
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Når WF nå har inngått et samarbeid, mer eller mindre frivillig, med DY, tror jeg det rett og slett er spikeren i den kista.
WF har et godt grep om kortbanemarkedet, både mtp. materiell og ikke minst kunnskapen de sitter inne med. Så med mindre de fjaser bort folks tillit, så kan jeg ikke tro at de ramler ned fra den tronen med det aller første.

Det vil alltid være en dyr sport å drive på kortbanenettet, noe som forsåvidt, til en viss grad, gjenspeiler seg i prisnivået til WF, men med mindre noen skal fly gratis, må det nesten være sånn..
Hvem hadde trodd at det ble WF som kom med interline-avtale med Norwegian....det var vel en drøm som aldri gikk i oppfyllelse for FlyViking.
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 11:25   #15
jaas
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

I følge intervju med Dagens Næringsliv 1 febr. opplyser Giæver at Viking Air Norway kan komme til å søke på kortbanenettet med Pilatus C12 og muligens søke driftstillatelse fra Sverige eller Finland.Neste anbudskonkurranse er på Vestlandet neste år med oppstart 2020.
OG forteller til DN at staten vil se at søknader med mindre fly er billigere og med mindre fly er kravene til infrastruktur og beredskap mindre.
Kravene til at flyene skal ha min. 30 seter er erstattet av et minimumskrav til samlet kapasitet i løpet av ett år.

Hvordan det stiller seg med et fly med 9 seter kontra 37 ?

Jeg får si som et innlegg i Nordlys "Kan du ikke lande nå Giæver".
jaas is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 12:54   #16
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Jeg var overbevist om at det ikke er lov å fly kommersielt med fly med Kun en motor.
Setter meg ikke i fly eller helikopter med kun en motor. Dog noen med felles gearboks.
Birdstrike og mistet oljetrykk osv kan jo skje. Hva da?
Propell is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 13:00   #17
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Fra EASA: Flight crew training and checking must cover ”practice of the forced landing procedure until touchdown in simulated IMC, with zero thrust set, and operating with simulated emergency electrical power.“ Flight planning must address ”procedures to ensure that the routes and cruising altitudes are selected so as to have a landing site within gliding range. Dette er ikke mulig over vann og innimellom fjell.
Propell is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 15:32   #18
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Ønsker FlyViking comeback

Dette føyer seg inn i rekken over ting som er lov, men ikke veldig smart... Om man var skeptisk til deres DHC8 ops, bør alt av varsellamper blinke sterkt og i strobefart i dette tilfellet.

Dette er å drive hasard på høyt nivå med dyrebar last.

Det er en grunn til at CAT-SET IMC Har vært ulovlig tidligere, men myndighetene har mer enn én gang vist at penger > sikkerhet.

Håper og tror at dette koker bort i kålen.

Last edited by Swashbuckler; 01-02-2018 at 15:35.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2018, 17:24   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
Default Re: Ønsker FlyViking comeback

Quote:
Originally Posted by Propell View Post
Jeg var overbevist om at det ikke er lov å fly kommersielt med fly med Kun en motor.
Setter meg ikke i fly eller helikopter med kun en motor. Dog noen med felles gearboks.
Birdstrike og mistet oljetrykk osv kan jo skje. Hva da?
Det er begrensninger i Europa, i andre deler av verden er det mye kommersielle selskaper som driver med en motor. Lokalt og over grensen har vi flere store selskaper f.eks. Harbour Airlines med 12 destinasjoner, 37 fly aktive (med 6 paa vei inn i flaaten) og som transporterte 420.000 passasjerer i 2016 (2017 tallene er ikke paa plass ennaa, men det var vekst) av de 37 maskinene er 35 en motors.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
FlyViking - statustråd jameson82 Flyforum 801 30-12-2017 14:03
FlyViking putzmeister Bilder & foto 1 20-07-2017 18:50
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking Someone Flyforum 73 25-10-2016 22:05


All times are GMT +2. The time now is 21:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.