![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]()
Ikke alltid brent barn skyr ilden, noen ganger lukter de bare brent. Uansett, Ola Giæver lufter tanken om å få en ny versjon av FlyViking opp i luften, med f.eks bruk av Pilatus PC-12 maskiner. Visstnok er da planen å fly "der det lukter penger". Antar han da mener lukten av penger som flyr inn og ikke ut av kassen
https://e24.no/naeringsliv/luftfart/...eback/24246131 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Pilatus lukter veldig:
http://www.itromso.no/nyheter/2016/0...p-13111683.ece https://www.indiegogo.com/projects/t...perations-as#/ https://www.facebook.com/transwing/ http://darksta.com/post/1343011002467432246_568243500 Det endte vel opp med nothing, utover dette: http://rentair.no/
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 30-01-2018 at 12:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Mer om Ola O.K.Gjaever's nye planer med de sveitsiske ni-seterene :
https://www.nrk.no/finnmark/ola-giae...fly-1.13891268 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
OG drømmer om å fly på kortbanenettet med Pilatus C 12.
Vel,først må single engine godkjennes av EU ( er vel muligens på gang).Deretter må det lokale godkjenninger på plass og til sist må kortbanekravene senkes. Skulle alle disse forhold falle på plass er det selvfølgelig ingen ting i veien for at også WF kan tilpasse seg nye krav på svært tynne ruter. Konkurranse går imidlertid ikke materiell, men på finansiell styrke og infrastruktur som til sammen kan tilby markedet et godt produkt. Det var ikke Dash 8 i seg selv som forårsaket at FV gikk til h..... De klarte bare ikke å få de grunnleggende forutsetninger på plass. En annen side er om det politisk vil bli lagt til rette for et fly som bare tar 9 pax. Kan tenke meg at det er enkelte distrikt politikere som vil steile i en slik sammenheng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 661
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Når WF nå har inngått et samarbeid, mer eller mindre frivillig, med DY, tror jeg det rett og slett er spikeren i den kista.
WF har et godt grep om kortbanemarkedet, både mtp. materiell og ikke minst kunnskapen de sitter inne med. Så med mindre de fjaser bort folks tillit, så kan jeg ikke tro at de ramler ned fra den tronen med det aller første. Det vil alltid være en dyr sport å drive på kortbanenettet, noe som forsåvidt, til en viss grad, gjenspeiler seg i prisnivået til WF, men med mindre noen skal fly gratis, må det nesten være sånn..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Som jaas nevner i en parentes over, det er noe på gang vedrørende dette:
https://www.nbaa.org/ops/intl/eur/20...-night-ops.php Og for de som vil gå mer i dybden: https://www.easa.europa.eu/document-...ision-2017004r Så vi får se, uansett stilles det ganske strenge krav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Det har som Stone henviser til vært tillatt siden ifjor vår, og PC-12 tilfredsstiller samtlige krav, så det burde de kunne få til. Det var uansett på tide å få på plass. At det har vært lov med en to-motors stempelmaskin, men ikke en-motors turbin er smått absurd.
Last edited by CFM; 31-01-2018 at 00:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Men hva er timesprisen for å operere f.eks. en 9-seters PC-12? Det lukter ikke akkurat billetter til 499,-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]() Quote:
Seaport begynnte etterhvert aa "utvide" Cessna Caravan kom inn med nye ruter langs Oregon Coast og det gikk OK selv med en motors Turbin (vaeret kan faktisk vaere friskt nok langs kysten her borte) - uansett Seaport forsoekte aa vokse via lokale varianter av Subsidier og lokale tilskudd, men PC-12 nok ikke rett materiale.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,636
|
![]()
Mulig han burde prøve seg med PC-6 istedet. Så kan han fly fra jorde til jorde nedover kysten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,332
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 372
|
![]()
I følge intervju med Dagens Næringsliv 1 febr. opplyser Giæver at Viking Air Norway kan komme til å søke på kortbanenettet med Pilatus C12 og muligens søke driftstillatelse fra Sverige eller Finland.Neste anbudskonkurranse er på Vestlandet neste år med oppstart 2020.
OG forteller til DN at staten vil se at søknader med mindre fly er billigere og med mindre fly er kravene til infrastruktur og beredskap mindre. Kravene til at flyene skal ha min. 30 seter er erstattet av et minimumskrav til samlet kapasitet i løpet av ett år. Hvordan det stiller seg med et fly med 9 seter kontra 37 ? Jeg får si som et innlegg i Nordlys "Kan du ikke lande nå Giæver". |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Jeg var overbevist om at det ikke er lov å fly kommersielt med fly med Kun en motor.
Setter meg ikke i fly eller helikopter med kun en motor. Dog noen med felles gearboks. Birdstrike og mistet oljetrykk osv kan jo skje. Hva da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Fra EASA: Flight crew training and checking must cover ”practice of the forced landing procedure until touchdown in simulated IMC, with zero thrust set, and operating with simulated emergency electrical power.“ Flight planning must address ”procedures to ensure that the routes and cruising altitudes are selected so as to have a landing site within gliding range. Dette er ikke mulig over vann og innimellom fjell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Dette føyer seg inn i rekken over ting som er lov, men ikke veldig smart... Om man var skeptisk til deres DHC8 ops, bør alt av varsellamper blinke sterkt og i strobefart i dette tilfellet.
Dette er å drive hasard på høyt nivå med dyrebar last. Det er en grunn til at CAT-SET IMC Har vært ulovlig tidligere, men myndighetene har mer enn én gang vist at penger > sikkerhet. Håper og tror at dette koker bort i kålen. Last edited by Swashbuckler; 01-02-2018 at 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,877
|
![]()
Det er begrensninger i Europa, i andre deler av verden er det mye kommersielle selskaper som driver med en motor. Lokalt og over grensen har vi flere store selskaper f.eks. Harbour Airlines med 12 destinasjoner, 37 fly aktive (med 6 paa vei inn i flaaten) og som transporterte 420.000 passasjerer i 2016 (2017 tallene er ikke paa plass ennaa, men det var vekst) av de 37 maskinene er 35 en motors.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
FlyViking - statustråd | jameson82 | Flyforum | 801 | 30-12-2017 14:03 |
FlyViking | putzmeister | Bilder & foto | 1 | 20-07-2017 18:50 |
FlyViking - Rotet med FOT-tilbud og Widerøes brev til personer i FlyViking | Someone | Flyforum | 73 | 25-10-2016 22:05 |