![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har vært på banen tidligere,men egentlig aldri fått et svar fra ordentlig ekspertise.
Saken er: Hvorfor flyr Wizz Air med sine A320 ut fra Torp med understellet ute så lenge etter avgang ? Har sett dette tidligere også at hjulene ikke blir tatt inn før etter ca 3-4000 fot oftest rett før de svinger østover mot destinasjon (Polen osv). Stilte dette spørsmålet til en bekjent fra LT idag og han kunne ikke se noe annet en at dette er utenfor prosedyre. Hva kan årsaken være ? ![]() Last edited by ENTO; 16-07-2016 at 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kort bakkestopp, nedkjøling av bremser ?
Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har vanskelig å se for meg at de ikke gjør dette med mindre det er i sammenheng med en eller annen MEL release, teknisk. Har aldri hatt behov for det selv på Airbusen og generelt skal ikke avgangen begynnes om temperaturen er for høy. Max 300 grader på A320.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Syns jeg husket å ha lest om dette før:
Quote:
Post 30 i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.p...=varme+bremser
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det gjelder for 737. På A320 vises temperaturen på de forskjellige bremsene. Hvis de er over en gitt temperatur starter man ikke. Derfor høres det mere ut som en prosedyre utført i sammenheng med en mindre teknisk mangel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
|
![]()
For mangen år siden opplevde jeg lignende med Iberia fra Madrid.
Flytypen er jeg ikke sikker på. kapteinen informerte at grunnet lang vei til rullebanen og høy temperatur måtte understellet kjøles ned før det kunne taes inn. Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Som sagt tidligere her at flyet har avgangsbegrensning på temp. I understellet, så burde det ikke være noe behov for å ha hjula ute for å kjøle ned. Det er noe som ikke stemmer her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er dette en praksis som er hos Wizz Air av en eller annen grunn ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Man kan vel forestille seg en rask turnaround slik at bremsene ikke har fått kjølt som planlagt/ønsket, men temperaturen er fortsatt under maksimalkravet. Da kan det vel være fornuftig å kjøle litt for ikke å bli forsinket pga varme bremser på neste stopp. Eller?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Da ville jeg heller tatt ut understellet litt tidligere på innflygning. Hvis man venter så lenge med å få inn hjulene bør man ta hensyn til det i ytelsesberegninger før avgang. Og skulle man miste en motor på feil tidspunkt vil det være veldig lett å glemme at hjulene er ute om man ikke tar de inn i typisk avgangssekvens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg flyr en del SAS, og igår hadde jeg 2 flighter med A320. Henholdsvis 1461 og 1470 hvor begge ble flydd av SE-RJE.
På begge flightene ble landinggear først retracted ved clean. De ble tatt opp samtidig som flaps da ble kjørt helt opp. Jeg er kjent med at hjul tas opp sent ved varme bremser, men etter en nattstopp og relativt kort taxi tur på 1461 fremstår det som unlikely. Noen som vet hvorfor de ventet(glemte?) ta de opp? Skal også nevnes at det var samme FD på begge flighter. Ser man på historikk på flightradar, og at de tok de inn i høyresingen etter departure hadde de i overkant av 220kn og i overkant av 3000ft. Har ikke gear max 220kn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flugmaður
|
![]()
Kan jo alltids være at de bare glemte seg, men når det skjedde to ganger så virker det litt rart.
Flightradar viser jo groundspeed, så indicated var sikkert litt lavere. (Kommer an på vinden) Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Comair(/BA) knakk understell ved landing | Fnate | Flyforum | 1 | 28-10-2015 16:04 |
Sandnessjøen: Understell knakk | AirbusTrond | Flyforum | 46 | 07-07-2015 16:41 |
Understell spesial | oddi | Bilder & foto | 3 | 09-07-2009 04:28 |
Sent inntrekk av understell !? | ENTO | Flyforum | 33 | 06-07-2009 19:06 |
F16 veeeldig lavt i Numedal ! | ENTO | Flyforum | 1 | 16-11-2008 20:28 |