![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
http://www.flightdeck737.be/wp-conte.../B738W-QRH.pdf Se side 340 (og jeg siterer): "Observe maximum quick turnaround limit. Table shows energy per brake added by a single stop with all brakes operating. Energy is assumed to be equally distributed among the operating brakes. Total energy is the sum of residual energy plus energy added." Og for å sitere eget bokverk: "It is essential to understand that heat energies are cumulative. A normal landing requires a moderate amount of kinetic energy to be absorbed by the brakes. When the landing is followed by taxiing, more heat energy is added to the already heated brakes. Parking the aircraft for normal turnaround times does not fully cool the brakes since the heat is dissipated quite slowly. Taxiing out for the subsequent takeoff adds still more heat energy. In the event of even a moderate RTO, the brake/wheel temperature may be raised above the point at which the fuse plugs will melt." "Crew should consider cooling brakes in-flight by extending the landing gear early during approach or delay retracting landing gear after takeoff when performing repeated landing at short time intervals." Varmen akumuleres utover dagen, og man kan fort havne i en situasjon hvor man ikke lenger er "innafor" ved en RTO på grunn av residual brake energy. Å ha som policy at man bråbremser for å spare taxi fuel etter hver landing kan jeg ikke se har noen annen effekt enn at bremsene til slutt er for varme for å kunne gjøre en take-off. Det eneste som kan berge situasjonen er om man flyr ute med hjulene i et minutt eller to etter take-off, og da går vel vinninga opp i spinninga. Legg merke til at dette i QRH'en er Recommended Brake Cooling Schedule i Advisory Information, altså ikke noe pålagte krav fra Boeing. Det er allikevel en særdeles god grunn til at informasjonen er der, og i flyselskapet jeg flyr er vi pålagt å følge slik informasjon også. Mulig det praktiseres annerledes i andre selskaper. Det kritiske her er jo ikke om man går av banen ved en RTO, men at man sparte noen kroner i taxi fuel. Ikke sant? Edit: Jeg bør legge til her at dette gjerne er et problem med korte legger og kjappe turnarounds (slik vi opererer innenlands i Norge etc.) og jeg kjenner ikke rutenettet til FR såpass at jeg kan uttale meg om hvorvidt dette er et problem for dem. Det overlater jeg egentlig til de som flyr der selv å avgjøre. Jeg ønsker kun å påpeke at dette er en reell problemstilling som man ikke skal ignorere. Last edited by Trevln; 18-09-2013 at 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Du må også forstå at det ikke er snakk om "rykende varme bremser ved block off" her, men en akkumulert varme i bremsene som kan føre til at f.eks fuse plug ryker om det tilføres stor varmeenergi, som f.eks ved en RTO. Hva du personlig måtte føle om brake cooling schedule og avkjølingsmuligheter i hjulbrønnen på et fly får bli din greie, jeg foretrekker å holde meg til instruksjonene fra Boeing. Edit: Nok en gang, det kan virke som om man seiler forholdsvis langt off-topic med denne diskusjonen, og jeg ser ingen grunn til å gå inn i veldig detaljerte diskusjoner om hvordan bremsene på et fly fungerer (med mindre noen er riv ruskende uenig i det som står i bokverket). Poenget var vel uansett å belyse at problemstillingen er en gyldig grunn til bekymring. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan de få kiloene med taxi fuel veier opp for økt slitasje på bremser og potensielt for lite cooldown på motorene, men man får vel stole på at tallknuserne har tatt med dette i kalkylen. Last edited by Trevln; 19-09-2013 at 17:35. Reason: Klargjøring av "on-topic" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg skal bøye meg for det. Jeg er helt klart med på at det selvfølgelig ligger varme igjen i bremsene i løpet av dagen, men jeg syntes det høres rart ut at det skal være så mye varme at det påvirker sikkerheten. At man flyr med hjulene ute etter take off er også vanskelig å svelge, men jeg gjør det heller og håper vi kan få denne tråden inn på riktig spor igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Varme bremser. | kjeandersen | Flyteknisk forum | 12 | 22-08-2013 00:04 |
Slitasje på bremser | ATle | Flyteknisk forum | 5 | 15-06-2012 20:50 |
Bremser på forhjulet | buskmann | Flyteknisk forum | 11 | 30-08-2010 19:02 |