Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-07-2009, 20:45   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
OBB 19 Sent inntrekk av understell !?

Har sett noen fly (A320 og B737) ut fra Torp de siste dagene (varme dager) hvor understellet fremdeles er ute etter at de har passert SF (Sandefjord Beacon). Normalt tar de jo inn understellet ganske kjapt etter take off, men her snakker vi om avstand på 8nm. Mener å ha hørt at det er en grunn for det. Er det en grunn for dette og i tilfelle hvorfor ??
ENTO is offline  
Old 02-07-2009, 20:59   #2
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Nedkjøling av en eller annen sort?
LN-GAB is offline  
Old 02-07-2009, 21:32   #3
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Ryanair Re: Sent inntrekk av understell !?

737, så er det bare fordi du er treig eller har glemt det!
Med det været som har vært i det siste kan man jo ikke bli grinete om PM velger å nyte utsikten i noen minutter heller...
ren flaks is offline  
Old 02-07-2009, 23:39   #4
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
737, så er det bare fordi du er treig eller har glemt det!
Med det været som har vært i det siste kan man jo ikke bli grinete om PM velger å nyte utsikten i noen minutter heller...
Det var knappest et hjelpsomt svar. Og for alle uopplyste; hva betyr PM i denne sammenhengen?
Falcon is offline  
Old 02-07-2009, 23:52   #5
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

PM = Pilot Monitoring - den som ikke flyr, og som dermed tar opp hjulene på kommando fra den som flyr.

Kjenner ikke 737 eller A320, men på andre typer kan det i alle fall være aktuelt å kjøle ned bremser på denne måten etter T/O hvis de er for varme. Dette kan skje ved kraftig oppbremsing fulgt av kort turn-around, lang taxi, o.l. Har vanskelig for å se for meg at det kan skje på Torp, men hvem vet. Sikker på at de var på vei ut og ikke inn?..

Kan også være unsafe-indikasjon etter at man har valgt gear up, hvor man kanskje lar stellet være ute mens man leser QRH eller recycle'r.
PAFB is offline  
Old 03-07-2009, 00:55   #6
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Er mulig at dette har noe med type windshare eller noe lignende da den eneste aerodynamiske grunnen for aa ha gearet nede er oekt stabilitet.
Uansett saa er det VELDIG rart at de har gearet nede saa lenge. Bremsekjoeling teorien er jo valid paa en maate, dog jeg tror at OAT pluss distansen de fleste flyene der flyr er mer enn nok for aa kjoele dem ned, samtidig er det at de 'glemmer' aa ta opp gearet veldig rart ogsaa, men hvem vet.
N2630B is offline  
Old 03-07-2009, 01:02   #7
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Akkurat det så jeg, PC og LN-KGLOSL her om dagen!

LN-KHB tok av å var rimelig tidlig i lufta, men den tok ikke inn hjula før ca 2500 fot, så et godt stykke på vei før vi så de gikk opp, vi lurte jo på om det var noe feil, å at flyet kom i retur. Men den gikk til Bergen som normalt..:S
LN-KRF is offline  
Old 03-07-2009, 18:46   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Det var knappest et hjelpsomt svar. Og for alle uopplyste; hva betyr PM i denne sammenhengen?
Tror jeg tok den... PM Monitoring Babes i Vestfoldskjrgården ....
sail4fun is offline  
Old 03-07-2009, 19:08   #9
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Tror jeg tok den... PM Monitoring Babes i Vestfoldskjrgården ....
Joda.

Minner meg forresten om den gamle skikken i 717 skv (før Falcon)med å trene fotooppdrag over svabergene i samme fylke; hehe.
Falcon is offline  
Old 04-07-2009, 20:40   #10
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Fikk et svar av en erfaren SAS kaptein: Nedkjøling av bremser var svaret. Da får vi tro på det.
ENTO is offline  
Old 05-07-2009, 09:59   #11
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Ryanair Re: Sent inntrekk av understell !?

Må motsi den erfarne SAS kaptein, det eksisterer ingen prosedyre fra boeing om å kjøle ned bremsene på dette viset. Ikke på -800 ihvertfall, vi har ikke noen mulighet til å vite temperaturen på dem nemlig! Det er mulig at noen har det som ekstrautstyr og dermed prosedyrer tilgjengelig.
Varme bremser og quick turnaround? Da bruker man tabeller som forteller hvor lang turnaround vi trenger, der står det ikke noe om å ikke trekke inn hjula for å kjøle bremsene.
Problemet med varme bremser er redusert effekt som igjen ikke har dokumentasjon på at du kan stoppe på tilgjengelig bane + stopway ved en eventuell avbrutt avgang. Så om du tror bremsene er for varme vil all fornuft, erfaring og god airmanship si at du ikke startet å rulle. Jeg holder meg til mitt tidligere innlegg. I tillegg er jo ikke Boeing systemet særlig smart, up-off. Først up og senere off, har selv tatt hjula ned istedenfor off og det er pinlig der og da. Teit system!
ren flaks is offline  
Old 05-07-2009, 10:13   #12
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Det kan godt hende det ikke er en prosedyre i dag, men det kan vel hende det var det i gamle dager. Kanskje folk med "gammel" erfaring faktisk holder på denne prosedyren.
Kan veldig godt tenke meg at det var vanlig å kjøle ned bremser på den måten før i ræva da folk hadde hår i tida.
atck is offline  
Old 05-07-2009, 10:44   #13
72velle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 86
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Bruker de bremsene under take-off?
72velle is offline  
Old 05-07-2009, 11:04   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Kan jo bli noe bremsing under taxi fra stand til rwy
sail4fun is offline  
Old 05-07-2009, 11:53   #15
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Ryanair Re: Sent inntrekk av understell !?

Svært lite bremsing nødvendig fra stand til Rw på Torp. Og om de trenger kjøling så er det før takeoff og ikke etter at du er i luften.
Gammal erfaring fra en annentype...? Har selv drevet på i snart 20 år og vet at gammal erfaring er bra, men kan ofte være til feil sted på feil tid.
Om jeg tar feil så send meg litt info, men vær så snill ingen synsing.

Boeing har ingen tabell på second, and third segment climb med hjula uta. All single engine performance er basert på å få inn hjula så fort som mulig.
Dersom du mister en motor under avgang og ikke får inn hjula kan løpet være kjørt, selv i en Boeing, neppe på Torp da siden vi stort sett aldri veier noe særlig ut derfra.
ren flaks is offline  
Old 05-07-2009, 12:01   #16
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

De aller fleste flytyper med inntrekkbart understell og brake temp indikasjon har prosedyrer for å holde understellet nede etter take-off hvis temp er over en viss verdi. Alle fly jeg har fløyet i mine 24 år i SAS, med unntak av F27, har hatt brake temp indikasjon. Typer med stålbremser har hatt en verdi på rundt 300 grader +/-, mens fly med carbonbremser (MD-90 og Airbus) har vesentlig høyere verdier. Eneste grunnen til at man holder hjulene nede i tilfelle windshear, er at man har noe som tar imot i tilfelle ground contact, og at gear in transit medfører hjuldører som åpner seg og skaper uønsket drag. Har ingenting med økt stabilitet å gjøre, da ville det være standard prosedyre å holde understell nede i vesentlig lengre tid enn det som er tilfelle.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline  
Old 05-07-2009, 12:06   #17
ren flaks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
Ryanair Re: Sent inntrekk av understell !?

Der ser'u, brake temp indicator gjør forskjellen. Som sagt vi har ikke den og dermed ingen prosedyre for det heller.
ren flaks is offline  
Old 05-07-2009, 12:28   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Her ser vi igjen forskjell i hvor mye informasjon flygeren får fra produsentene - og det er vel ikke uten grunn at Boeing er den mest sparsomlige og dermed må pilotene gjette seg til hvordan ståa er
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline  
Old 05-07-2009, 12:42   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Nå veit du ikke hva du snakker om, Kurt. Alle Boeinger har også brake cooling indicators og jeg satt selv cockpit i en 757 fra PDX en varm dag hvor de lot understelle dingle et par minutter for nedkjøling.

737 (ihvertfall NG) har et annet design på hjuloppheng/bremsesystemer som gir bedre kjøling by design, og det er derfor sjelden at disse prosedyrene er nødvendige.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 05-07-2009, 19:45   #20
N2630B
ScanFlyer Blue
 
N2630B's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
Default Re: Sent inntrekk av understell !?

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Eneste grunnen til at man holder hjulene nede i tilfelle windshear, er at man har noe som tar imot i tilfelle ground contact, og at gear in transit medfører hjuldører som åpner seg og skaper uønsket drag. Har ingenting med økt stabilitet å gjøre, da ville det være standard prosedyre å holde understell nede i vesentlig lengre tid enn det som er tilfelle.
Skjoenner.. Nei tenkte paa keel effect, dog dette kanskje ikke er relevant paa stoerre fly..?
N2630B is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Veeeldig sent inntrekk av understell. ENTO Flyteknisk forum 11 23-12-2016 17:09
Comair(/BA) knakk understell ved landing Fnate Flyforum 1 28-10-2015 16:04
Sandnessjøen: Understell knakk AirbusTrond Flyforum 46 07-07-2015 16:41
DY blir Boeings største kunde på understell Futura Flyforum 2 19-07-2012 20:37
Understell spesial oddi Bilder & foto 3 09-07-2009 04:28


All times are GMT +2. The time now is 08:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.