Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-10-2015, 12:25   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Fant ikke denne artikkelen noe sted, så tar man sjansen og poster!

http://www.aftenposten.no/okonomi/Fl...e-8185365.html

Intressante betrakninger, bla annet om Norge. Vel det handler mye om Norge i denne artikkelen!

Quote:
De [Heineman] regner Norge som er av de tre viktigste markedene i Europa ved siden av Tyskland og Tyrkia. Selskapet hadde en flyplassomsetning på 1,5 milliarder euro i fjor, og satser på en vekst på opptil 10 prosent inneværende år.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2015, 14:40   #2
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Blir litt for dumt når forskeren ikke kan forskjellen på fortjeneste og avanse. Men at en transportforsker skal kunne økonomi for å uttale seg er vel ikke et krav.

Quote:
Taxfreebransjen operer med så stor fortjeneste at den bare overgås av kriminell virksomhet, mener forsker Morten Welde ved NTNU.
Travel Retail Norge hadde en fortjeneste på 266 millioner kroner i 2014 av en omsetning på 4,8 milliarder - mao. ca. 5,55% av omsetningen.
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.

Det jeg antar han mener er at avansene kan settes høye da en del av varene (i stor grad lavkostprodukter som alkohol og tobakk) selges uten avgifter.

Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger.

Ser man på tallene for vareforbruk (antar at denne er innkjøp av varer) er denne på 1,7 mrd noe som vil gi en snittavanse på 180%.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2015, 20:39   #3
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Blir så lei av den evindelige klaginga over "hvorfor selger vi taxfree på norske flyplasser".

Er de virkelig så kørka at de ikke forstår at dersom man ikke gjør det, så vil nordmenn handle disse varene i utlandet.

Hadde norske priser vært på linje med prisene i utlandet for samme typer varer, hadde vi ikke giddet å dra det med oss hjem heller.

Men se det er vel som å banne i kjerka....
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2015, 20:44   #4
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Pengene er det i all hovedsak Avinor/OSL som stikker av med da ut fra TRN's totale utgifter er den største posten 2,5 mrd i "Andre driftskostnader) der husleia til Avinor/OSL ligger.
Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2015, 22:35   #5
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Rema 1000 Norge hadde til sammenligning en fortjeneste på 850 millioner av en omsetning på 3 milliarder - mao. ca 28% av omsetningen. Ut fra forskerens logikk er Rema 1000 altså kriminelle siden de har en mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.
Tror du bør kvalitetssikre tallene dine en gang til

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2015, 22:50   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Rema 1000 sin omsetning var vel i 2014 på nesten 50 milliarder (og hadde vel et driftsresultat på ca 1.8 milliarder samme år).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 01:07   #7
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Tror du bør kvalitetssikre tallene dine en gang til

W
Jeg søkte lett vilkårlig på proff.no og havnet på Rema 1000 Norge AS (982 254 604) - http://www.proff.no/selskap/rema-100...lo/-/Z0IKPE4H/

Poenget er at mange selskap har mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 01:09   #8
Maltwhisky
ScanFlyer Blue
 
Maltwhisky's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Og Avinor er da i høyeste grad en del av verdikjeden og bransjen, så jeg lurer litt på hvorfor du mener det er helt feil å ta deres andel med i regnestykket?
Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.
Maltwhisky is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 06:45   #9
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Jeg søkte lett vilkårlig på proff.no og havnet på Rema 1000 Norge AS (982 254 604) - http://www.proff.no/selskap/rema-100...lo/-/Z0IKPE4H/

Poenget er at mange selskap har mye bedre fortjeneste enn tax-freebutikkene.
Reitangruppen omsetter for totalt 82 mrd og hadde ett resultat på 2,9 Mrd.
Butikkene alene hadde en omsettning på 49,7 Mrd og ett resultat på 1,8 Mrd.

Altså betydlig dårligere marginer enn Travel Retail.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 07:11   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Maltwhisky View Post
Jeg mener ikke at det er feil at deres andel tas med. Men forskeren synes å mene at Avinor-pengene er en del av tax-freebutikkenes fortjeneste.
Det er mulig å lese sitatet slik, men det er ikke den naturlige måten å lese det på. Han sier ikke "Travel Retail Norway", men "taxfreebransjen" og fortsettee å forklare at fortjenesten brukes til å drive flyplasser. Det er helt opplagt fra sammenhengen at det ikke er snakk om fortjenesten til et datterselskap av Heinemann som omtales.

For å bruke dine ord, "det blir for dumt" å skulle angripe artikkelen med det som grunnlag for kritikken.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 09:06   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er mulig å lese sitatet slik, men det er ikke den naturlige måten å lese det på. Han sier ikke "Travel Retail Norway", men "taxfreebransjen" og fortsettee å forklare at fortjenesten brukes til å drive flyplasser. Det er helt opplagt fra sammenhengen at det ikke er snakk om fortjenesten til et datterselskap av Heinemann som omtales.
Ja man kan argumentere med det, men det normalt og ta med husleia i kostnadene når man beregner lønnsomheten til en butikk
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 17:57   #12
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja man kan argumentere med det, men det normalt og ta med husleia i kostnadene når man beregner lønnsomheten til en butikk
Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2015, 07:42   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,976
Default Re: Aftenposten: Taxfreehandelen vokser inn i himmelen

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Absolutt, men handler sitatet om Heinemann, Avinor eller begge deler? Hva vil du ta med for å finne fortjenesten til "kjøpesenterbransjen", som kanskje er det nærmeste vi kommer "taxfreebransjen" i resten av Norge?
Vel, spørsmålet blir så hvor mye av fotjenesten som "skyldes" belliggenhaten og tilfaller eiendomseieren, som typisk ikke er samme som driver senteret. Spesielt ikke på dyre og gunstige lokasjoner
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God jul på himmelen Discus Register- og ATC-Forum 2 26-12-2016 00:21
Ifølge Aftenposten blir 787 til Norwegian satt inn allerede i dag! LeftSaidFred Flyforum 1 14-08-2013 16:39
Rester av noe på himmelen.. Thomas Bilder & foto 1 08-09-2012 18:42
Ryanair vokser seg inn i øst europa fra Skandinavia. MartinL Flyforum 6 16-07-2008 23:42


All times are GMT +2. The time now is 15:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.